Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
1Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Akar pangkat 3 kali

Akar pangkat 3 kali

Ratings: (0)|Views: 29 |Likes:
Published by ppoeloet
cara cara
cara cara

More info:

Categories:Types, Reviews
Published by: ppoeloet on Apr 17, 2013
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

11/09/2013

pdf

text

original

 
Pertama saya tambahkan dahulu tabel akar pangkat 3Table 1No Kondisi Prediksi Hasil1 1000
 –
8000 10
 –
202 8000
 –
27000 20
 –
303 27000
 –
64000 30
 –
404 64000
 –
125000 40
 –
505 125000
 –
216000 50
 –
606 216000
 –
343000 60
 –
707 343000
 –
512000 70
 –
808 512000
 –
729000 80
 –
909 729000 - 1000000 90
 –
100Table 2No Kondisi (Angka Terakhir) Prediksi Hasil (Angka Terakhir)1 1 12 2 83 3 74 4 45 5 56 6 67 7 38 8 29 9 9Sekarang kita lihat beberapa kasus diatas :3v5832 ?Dengan menggunakan tabel diatas kita dapat mengerjakannya dengan cepat,5832 berada Tabel Satu No.1 sehingga jawabannya ada diantara 10 s/d 20.5832 memiliki angka terakhir 2 sehingga angka terakhir jawabannya adalah 8,dari kondisi tersebut berarti jawaban dari 3v5832 adalah
18.
 Sebenarnya kita hanya butuh mengahapal angka dasar pangkat 3 untuk memudahkan perhitungan ini.Table 3No Angka Hasil Pangkat 31 1
1
 2 2
8
 33 2
7
 44 6
4
 55 12
5
 6 6 21
6
 7 7 34
3
 8 8 51
2
 9 9 72
9
 Untuk Range hanya tinggal menambbahkan 3 angka '0' dibelakang hasil pangkat 3tersebut,misalnya
42
875, angka tersebut berada di range angka 3 dan 4 (teks merah), sedangkan untuk angka terakhirnya kita hanya melihat angka terakhir hasil pangkat 3, misalnya 42875 angka terakhirnyaadalah 5 maka angka terakhir untuk jawabannya adalah 5 (teks hijau), jadi hasil akar pangkat 3 dari42875 adalah
35
.Mungkin sampai disini dulu trik matematika kali ini, semoga bermanfaat, mohon maaf apabila ada katayang kurang dimengerti. Terima kasih..
 
GAMBARAN HARI KIAMAT
Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yangmemekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain.Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.
 
Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakahkerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengankeagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan
kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.
Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kalike-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar(umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.
 
Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di
hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembangmembesar dari biji benih.
Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasamalu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masadepan yang akan mereka hadapi kelak.
Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan(bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka(bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiapmanusia sibuk memikirkan nasib mereka.
Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalumereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambilbertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dansuaranya yang menakutkan.
Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakanseakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika mataharinaik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukauhancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluhsehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung padaamalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.
Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yangmengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukminakan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam inilebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Iamempunyai saluran yang mengalir dari syurga.
Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yangmendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
- Pemimpin yang adil.
- Orang muda yang taat
 
kepada perintah Allah.
- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
- Dua orang yangbertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina,
tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
- Lelaki yg bersedekah denganbersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allahlalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.
Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu
berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah
berjumpa dengan para
Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali
kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Makakumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s.,Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya merekaberjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahunperjalanan.
Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doabaginda.
Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semuamakhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhanyang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu
tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga „Arasy itu tiba dibumi.
 
 
 „Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bu
mbung bulat) yangmempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah.Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangatkuat.
Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat
yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari „Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam
bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.
Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal.Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju keleher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab.
Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & „Atid / Kiraman Katibin.
 
Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda merekatersendiri untuk dibezakan.
Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yangpertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalahperkara pertumpahan darah.
Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitabmereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmindan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.
Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan.

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->