Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
1Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Artikel Ibu

Artikel Ibu

Ratings: (0)|Views: 17 |Likes:

More info:

Published by: Uswatund Khasanah Putri Katasmir on Jun 09, 2013
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

01/01/2014

pdf

text

original

 
Pengorbanan seorang ibu adalah pengorbanan terbesar disisi seorang anak. Segala jasa yangdicurahkan oleh seorang ibu kepada anaknya perlu dihargai dengan sebaiknya. Malah penghargaan yang berupa billion ringgit sekalipun tidak cukup untuk membalas segala jasa dan pengorbanan seorang ibu.
 
Selama 9 bulan kita bernafas di dalam perut ibu. Selama 9 bulan itu jugalah segala keperitan dankesusahan yang ibu alami,ibu tanggung dengan penuh kasabaran. Melalui ibu kita dilahirkan kedunia fana ini. Melalui seorang ibu kita disusukan dan dibelai dengan penuh kasih sayang. Susah payah ibu membesarkan kita agar menjadi seorang insan yang sempurna di dunia dan akhirat.Betapa besarnya pengorbanan seorang ibu terhadap seorang anak.
 
"Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, iaberkata: "Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak berarti, lagi dilupakan". Surah Maryam: 23.
 
Secara keseluruhannya, hidup setiap manusia akan sentiasa melibatkan seorang insan yang bergelar ibu. Tidak pernah putus belas kasih, sayang dan sumbangan ibu kepada anaknya sejak sebelum lahir sehingga mencecah usia ke hari ini. Darjat ibu sangat tinggi disisi Allah SWT.ALLAH SWT berfirman di dalam al-Quran tentang kepentingan menghormati ibu dan bapa.
 
"Sembahlah ALLAH, janganlah kamu mempersekutukanNYA dengan sesuatu pun dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu dan bapa kamu." - Surah an-Nisa: 36.
 
Tapi malangnya anak-anak kini lebih mengutamakan jejak langkah Si Tanggang. Majoritinya,mereka suka memandang remeh terhadap pengorbanan seorang ibu tatkala menjangkau usiadewasa hari tua ibu. Persoalannya, berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya? Beraparamai yang sanggup mencuci muntah ibunya? Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampinibunya? Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya? Berapa ramai yang sanggupmembuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya? Berapa ramai yang sanggup berhenti kerjauntuk menjaga ibunya? DAN akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya?Sama-sama kita renungkan.
 
Konklusinya, nilai kasih seorang ibu tidak dapat diganti dengan emas, permata atau berlian.Apatah lagi kalau dengan nyawa sekalipun.Hargailah ibu anda selagi dia masih ada. SELAMATHARI IBU..
 

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->