Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more ➡
Download
Standard view
Full view
of .
Add note
Save to My Library
Sync to mobile
Look up keyword
Like this
1Activity
×
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Pembinaan Keluarga Bahagia

Pembinaan Keluarga Bahagia

Ratings: (0)|Views: 1,110|Likes:
Published by ahmad fikry
Sekadar perkongsian
Sekadar perkongsian

More info:

Published by: ahmad fikry on May 11, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, DOC, TXT or read online from Scribd
See More
See less

06/16/2009

pdf

text

original

 
Pembinaan Keluarga BahagiaSalam..Selalunya ana menconteng bila mahu mencapai sesuatu. Jalan-jalan kerja yang perlu anaselusuri. Berikut adalah salah satu intisari dalam buku conteng ana.Bismillah.
 Niat - hanya kerana Allah SWT, ikut sirah Nabi SAW- kebahagian dan kehampaan hanya datang dengan izin Nya- membentuk peribadi keluarga bahagia yang mentaaati perintah AllahSWT.
Peringkat-peringkat ;a)Muhasabah/Kenali diri dan keluarga-kenali sifat ahli keluarga; pemarah?degil?lembut hati?-Selidiki mutu ibadah; Solah? Al Quran? Zikir? Sunat?-Kaji hobi dan kesukaan untuk memujuk/ambil hati. b)Bentuk Peribadi diri untuk membimbing-tanamkan keyakinan yang tinggi sebagai seorang pendakwah.-berakhlak baik dengan ibu bapa-amalan agama yang istiqomah/penggunaan masa-Jangan berputus asa.c)Sediakan Perancangan-buat jadual masa untuk kerja rumah/sekolah. (giliranmemasak/membasuh dan masa belajar)-Tetapkan masa untuk ta’alim,tazkiran dan muzakarah.(istiqomah)-Biasakan dengan memperbanyak muzakarah sesama ahli.-Bentuk suasana berjemaah. (solah,makan, keluar rumah)-Bimbing ahli keluarga mencapai cita-citanya.-Galakkan menabung dan belanja sekadarnya di hujungminggu/bulan/bersedekah.d)Penguatkuasaan-jadi seorang hakim yang adil-tetapkan hukuman bagi pengabaian tugas (tahap degil)-Tetapkan ganjaran buat beberapa ketika (yg umur kecik)-Pastikan solah, tilawah dan kefahaman ilmu yang dipelajarisentiasa diperiksa.-Laksanakan matlamat yang perlu dicapai.-Amalkan sistem hukuman tegas (jgn sambilewa)e)Lapangkan Masa Bersama-luang masa untuk keluar makan angin/majlis ilmu
 
-berbelanja bersama (ajar berhemah/merancang perbelanjaan)-makan bersama di luar f)Perhatian-Prihatin tarikh lahir setiap ahli family.-Ganjaran capai matlamat (budak2 je)-Tunaikan keinginan yang baik-baik je.g)Muhasabah-Lihat kesan dari pelaksanaan-Lihat hubungan kekeluargaan.-Lihat ‘tahap’ kesolehan anak-anak.-Lihat kelemahan yang wujud, cari penyelesaian.-Doa sungguh2, penyerahan diri yang total kepada Allah.Alhamdulillah.-------------------------Manusia ni banyak ragamnye kan? Tapi begitulah dunia. Ana tidak mengharap dunia ini bersih dari orang-orang yang tidak menyenangkan kita. Pokok pangkal segalanya, Allah jua yang menilai baik buruk kita, hati kita.Suatu hari pernah menegur seorang budak perempuan darjah 3. Sengaja sebab memangana faham keadaan family mereka.”Kama mengaji Quran sampai mana dah?””Dah lama Kama tak ngaji, lepas pakngah meninggal.” ana fhm arwah mmg sering azandi surau.”Malam ni datang rumah na? Mak Njang blh ajar sembahyang dengan ngaji.”Alhamdulillah, berlangsung beberapa minggu. Tengok mak pun senang hati nak ngajar anak orang.Kelmarin, emak Kama, budak tersebut datang dengan bercekak pinggang sambilmemulangkan Muqaddam. Ana tiada di rumah.”Awat kak?””eh? Suri kata apa kat anak kak? bohsia?”Mujur ana tiada di rumah,klu x,mungkin ana x thn dengar dia herdik mak begitu.”Ya Allah kak..kata apa? Kalau kak tak percaya sekejap saya nak ambil air sembahyang,pegang Quran,sumpah saya tak kata apa.” (lazim bagi org dulu2..)Mak ana kata Makcik tu lembut hati lepas dengar tu. Ya Allah,warisikanlah ketenanganmak ana pada ana...huhuLepas beberapa hari, baru lah tahu yang anak perempuan mereka yang berumur 14 tahunyang buat cerita. Entah apa motifnya. Budak si Kama pun dah tak datang lagi dah.”Mak, mak terasa hati dak?”
 
”Nak terasa hati apa? Mmg mcm2 perangai orang,abang. Buat apa nak kisah.””Um..tkpelah. tak payah la abang nak pujuk mak..””Pujuk apa? Toksah nak mengarut..” hee...**ahmad fikry : Jom sama-sama..kita doa. ”Ya Allah, ampunilah segala dosa kami danmereka. Bagilah hidayah,petunjukMu untuk kami dan mereka. Kekalkan kami dalam jalanMu.. Ameen.” Ok..turun tangan.--------------------Dari awal bulan postpone ke tengah bulan.. alhamdulillah ada juga masa extra untuk  pemantapan organisasi dalam keluarga. Uhuk...Dalam pada tu, nak menulis sikit-sikit dengan apa yang bakal ditempuh nanti.Ikhlas, terlalu banyak alasan,’lemah iman’ yang ana dengar. Dari teman-teman terdahulumahupun yang baru. Ana gambarkan seolah-olah rintangan yang dihadapi mereka terlalu besar sehingga bersandar atas alasan ’lemah iman’. Betul ke lebai?Ana;fikry, bukan sekadar bercakap. Kerana ana sendiri pernah menghadapi keadaan-keadaan yang dikatakan ”lemah iman”, ”tengah sejuk”. Selalu je minta kawan2 doakan.Tapi berbalik pula kepada usaha kita untuk menghangatkan kembali iman, mana pergi?Kita abai tanggungjawab kita bila mengenal ’tempurung’ kerja,isteri,keluarga,atausuasana baru. Walhal ’tempurung’ ini dapat kita pecahkan menjadi sumber kekuatan kita.Mampu?Akhi, terlupakah akhi ttg manisnya kesusahan dalam perjuangan. Mana akhi letak syukur dan kesedaran akhi saat melihat teman bimbingan akhi mendekati Allah. Mana saatmengalirnya air mata pertama akhi dalam merenung betapa kurangnya akhi berceritatentang keagungan Allah, kehebatan ciptaan Nya. Mana kesedaran akhi sewaktutertancapnya keazaman bahawa usaha dakwah adalah urat nadi akhi.Akhi,kita lemah tapi bukan alasan untuk kita terus melemah..suburkan hati akhi. Akhimampu melahirkan generasi bertaqwa dengan izin Allah. Orang yang membantu agamaAllah tetap berjaya di akhirat.Pernah sekali kita bersama melihat seorang abang yang masam mukanya, gelap dangarang, dan penuh tanggapan. Dia syak. Namun tetap meluahkan keinginan sanubarinya.Sudahnya kini,kita melihat wajahnya yang berseri dengan senyuman, berjubah danramah. Ciri-ciri seorang mukmin padanya. Akhi...alhamdulillah.Akhi, Allah mampu jadikan burung dan pepohon berdakwah kepadaNya. Tapi mahukahakhi dipinggirkan?

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->