Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Look up keyword
Like this
4Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Cerpen : Abadi Sebuah Cinta Fatin

Cerpen : Abadi Sebuah Cinta Fatin

Ratings: (0)|Views: 333 |Likes:
Published by onemahmud

More info:

Published by: onemahmud on Jun 16, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/31/2010

pdf

text

original

 
ABADI SEBUAH CINTAHelaian demi helaian album biru muda diselak oleh Fatin Yusrina. Ditatapnya satu demisatu wajah insan-insan yang disayanginya. Mama, abah dan adik-adik. Matanya beralih pula pada wajah teman-teman seperjuangan yang sentiasa di sisi menemani. Lyn, Ayu, Nadia dan Alia. Dia menyelak lagi helaian setebal dua inci tersebut. Kenangan bersamamereka di bangku sekolah masih mekar hingga ke hari ini. Semangat setiakawan yangtersemai sejak bertahun dulu masih kukuh. Nita, Sham dan Shah antara teman-temanyang paling setia walaupun hari ini masing-masing terpisah oleh kesibukan demimengejar sebuah cita-cita dan merealisasikan sebuah impian.Air muka Fatin tiba-tiba berubah apabila matanya terpandang pada seraut wajah yangsering menghantui hidupnya. Seraut wajah milik insan yang dicintai sepenuh hati dan paling istimewa di dalam hidupnya. Album itu ditutup dan disimpan kembali ke tempatasalnya.Fatin bangun dan melihat ke luar. Pandangannya dilempar jauh ke awan birumenyaksikan burung-burung yang bebas berterbangan. Hatinya tiba-tiba menjadi sayumengenangkan perubahan yang berlaku dalam diri Amirul. Fatin mengeluh perlahan.Entah mengapa dirasakan Amirul semakin jauh dari dirinya. Kasih Amirul seakan berubah. Tiada lagi warna-warna cinta di dalam hidupnya. Walaupun Amirul cuba berlagak seperti biasa namun jauh di sudut hati Fatin terasa kepincangannya. Tika iniFatin rasakan dialah di antara pelakon terhebat. Lamunannya tiba-tiba terhenti apabila bahunya ditepuk lembut. Fatin menoleh. Kelihatan Alia tersenyum di depannya."Fatin, kau menangis lagi?" soal Alia yang seakan mengerti apa yang Fatin rasakan.Fatin hanya tersenyum pahit."Sudahlah tu, usah dikenangkan sangat masalah tu. Pasti ada penyelesaiannya nanti.Bersabarlah.." pujuk Alia.
 
Perbualan mereka terganggu apabila Ayu yang baru pulang dari berjogging tercungap-cungap berlari ke arah mereka."Haa..kenapa pulak ni Ayu?" soal Fatin hairan."Aku...aku..." Ayu tergagap-gagap."Eh..apasal nie?" soal Alia cemas."Tak ada apa-apa.. saja jer.. aku laparlah.." balas Ayu sambil ketawa kecil."Laa..ingatkan kot kena kejar anjing," balas Alia. Nadia dan Lyn yang mengekori di belakang Ayu pun turut meyampuk."Bukan apa, aku rasa Ayu tu dah tak sabar nak jumpa mamak perut buncit kat gerai tu.."usik Lyn."Hm..patutlah lari macam lipas kudung..rindu kat mamak tu rupanya.." usik Fatin pula.Mereka akhirnya tertawa melihat muka Ayu yang macam susu basi bila disakat teman-teman. Terlupa sebentar pada masalah yang ditanggung Fatin. Mereka kemudiannya bersiap untuk keluar makan.* * * *Jari jemari Fatin masih lagi ligat menulis di diari kesayangan yang banyak menyimpanrahsia perjalanan hidupnya. Selain teman-teman, diari biru berbunga putih itu jugalahtempatnya meluahkan perasaan dan mengadu. Patah demi patah ditulis menjadi barisanayat dan satu demi satu helaian dicoret bagi meluahkan segala yang tersimpan kemas disudut hatinya. Walaupun dia sedar tak mungkin Amirul dapat membaca luahan perasaandan coretan yang ditulis khas buatnya tapi dia tidak pernah jemu menulis. Untudiluahkan tidak mungkin kerana dia tak sanggup mengguris hati insan yang disayanginya.
 
Biarlah ditanggung segalanya dan dipendam segala kedukaan dengan harapan semuanyaakan berakhir dengan episod bahagia.Walaupun empat tahun lalu Amirul pernah melukakan hatinya dengan mendampingiinsan lain namun di sudut hatinya tidak pernah berdendam apatah lagi membenci.Mungkin takdirnya ketika itu bukan untuk bersama Amirul, tetapi pertemuan yang tidak dirancang setahun lalu membibitkan kembali perasaan sayang yang tidak pernah padam buat lelaki itu. Fatin akui dia terluka dengan perbuatan Amirul namun yang dah berlalutetapkan berlalu. Dia yakin kebahagiaan yang dicari akan dikecapi bersama Amirul. Namun sikap Amirul sejak akhir-akhir ini benar-benar mengguris perasaannya. Kesan parut luka semalam terasa pedih kembali. Mungkinkah berdarah kembali. Fatintermenung sendiri.* * * * *Kesibukan disebabkan tugasan yang bertimbun membuatkan Fatin terlupa sebentar padamasalah yang ditanggung. Teman-teman di sisi sentiasa memberi perangsang dansemangat menjadikan dia tabah melalui hari demi hari. Fatin juga semakin kurang bercakap dan bersama teman-teman. Dia lebih gemar menghabiskan masanya di dalam bilik. Teman-teman yang lain semakin risau melihat perubahan diri Fatin. Kalau duludialah penyeri suasana, bercerita itu dan ini namun kini dirasakan Fatin semakin jauh darimereka semua. Puas sudah ditanya mengapa dirinya semakin berubah tetapi jawapanyang sering diterima oleh mereka adalah dia terlalu sibuk dengan tugasan. Situasi inimeresahkan teman-teman kerana sesibuk manapun dulu Fatin masih lagi sempat bersamateman-teman untuk menghabiskan hujung minggu. Namun mereka semua tidak mahumendesak Fatin. Mereka yakin masalah utama Fatin adalah Amirul dan Fatin cuma perlukan masa untuk membiasakan diri dengan sikap Amirul yang semakin hari semakinmemeningkan kepala.Suatu malam yang hening, Fatin mengadu sakit kepala.

Activity (4)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads
zaza_2806 liked this
are_ein liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->