Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more ➡
Download
Standard view
Full view
of .
Add note
Save to My Library
Sync to mobile
Look up keyword
Like this
6Activity
×
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Cerpen : Warkah Kekasih

Cerpen : Warkah Kekasih

Ratings: (0)|Views: 1,824|Likes:
Published by onemahmud

More info:

Published by: onemahmud on Jun 16, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, DOC, TXT or read online from Scribd
See More
See less

08/24/2010

pdf

text

original

 
Warkah Kekasih
 Jam menunjukkan angka 4.00 pagi. Mataku masih belum menampakkan hendak tidur.Kenapa pulak ni? Tiba-tiba ingatanku menerawang pada mak, abah, wan, atuk, adik-adik dan Intan! Ahh! Terlanjur mata tak boleh nak tidur ni elok juga aku lakarkan sesuatuuntuk Intan. Aku bingkas bangun lalu menulis sesuatu untuk kekasih hatiku.Bradford Street,United Kingdom.Assalamualaikum...Kehadapan insan yang Abang sayangi. Semoga dengan kehadiran warkah ini, tidak menganggu dirimu. Apa khabar sekarang? Tengah buat apa tu? Abang di sinialhamdulillah sihat di samping teman-teman. Pelajaran Abang, alhamdulillah ok ajer.Sayang nak tau tak sekarang ni kat sini musim salji tau. Seronok Abang main salji. Sejuk sesangat. Sayang... sewaktu Abang mencoretkan kata-kata ini entah sebab apa tiba-tibaAbang teringatkan Intan yang jauh di tanahair. Nak tidur pun tak boleh. Jadi Abang ambilkertas dan pen terus melakarkan sesuatu untuk buah hati Abang.Sayangku Intan...Ketahuilah sayang bahawa di hati Abang hanya ada Intan. Walau pernah Abang katakan pada Intan , Abang suka tengok gadis mat saleh tapi mereka tak ada apa-apa maknadalam hidup Abang. Mana mungkin dorang nak kat Abang, Intan. Cuma Intan yangAbang cintai dan sayangi. Insya Allah sehingga akhir hayat Abang.Percayalah!Pernah Abang katakan dulu selagi ada nafas dan hayat Abang, Intan tetap di hati. CintaAbang tak pernah pudar walaupun dah hampir empat tahun kita bersama. Kasih sayangAbang pada Intan masih seperti dulu. Seperti mana pertama kali Abang lafazkan kata
 
cinta Abang pada Intan. Intan adalah sebahagian dari hidup Abang. Benar Intan! itulahkenyataannya.Abang bukannya ahli falsafah yang pandai bijak bermain kata-kata. Cuma apa yangAbang dapat lakukan bukan dengan lafaz cinta tapi dengan perlakuan, kasih sayangAbang pada Intan. Sayangku padamu untuk selamanya. Terus terang Abang katakan yangAbang sangat menyintai diri sayang dan Abang rasa tak boleh buat apa-apa tanpa sayangdi sisi. Bila Intan jauh, Abang rasa rindu, sunyi sangat. Lebih-lebih lagi bila Abang jauhdi perantauan. Dahlah di sini orang melayu kurang, nak bergurau ke nak pergi jejalan punkena pakai duit. Mana ada rumah saudara mara kat sini. Intan pun fahamkan? WalaupunIntan jauh nun di sana, Abang tetap setia pada Intan. Hati Abang hanya untuk dirimuseorang. Rindu dan hati Abang masih lagi seperti dulu. Harap Intan tidak melupakan diriAbang.Intan...Tidak pernah terlintas di hati ini untuk mencari pengganti walaupun Intan tiada di sisi.Walaupun jauh beribu batu. Abang tetap mengingati Intan. Pernah Abang berjanji tapiAbang mungkiri namun semua itu bukan kehendak Abang. "Kita yang merancang, Tuhanyang menentukan segala-galanya." Tapi kita tak boleh berharap pada takdir sepenuhnya.Kita boleh merubah takdir dengan usaha. Intan nak tahu tak semasa di sini, kawan-kawanlah penghibur hati. Sememangnya Intan sendiri sudah maklum yang Abang punyairamai kawan. Tak kira lelaki mahupun perempuan tapi semuanya tak lebih dari seorangrakan. Intan juga istimewa di hati. Biar jauh di mata tapi tidak jauh di hati. Pernah beberapa ketika, perasaan Abang meronta-ronta untuk mengekori di mana sahaja Intan berada. Namun apakan daya, Abang tak mampu berbuat demikian. Ketahuilah Intan,Abang sentiasa menantikan bilakah kita boleh bertemu lagi. Nampaknya dua tahun lagi barulah Abang dapat kembali ke Malaysia. Sabar sayang.Sayang...Tiada siapa lagi yang dapat mengetuk pintu hati Abang. Cuma nama Intan Mazwinsentiasa bertakhta di hati. Perkenalan dengan Intan banyak merubah perjalanan hidup
 
Abang. Hati Abang yang telah kosong terasa seolah-olah terubat dengan kehadiran Intan.Semua bibit percintaan ini menjadi pengubat rindu Abang pada Intan.Cinta ibarat langit dan bumi.Ternyata sukar untuk dipisahkan. Cinta yang dibina atasdasar sayang,kasih ,rindu dan kejujuran adalah resepi utama membina sebuah perhubungan. Begitu jugalah episod cinta antara Intan dan Abang... Seperti yang Abangkatakan di atas tanpa Intan di sisi tidak mungkin Abang dapat berdiri sendiri.Setiapdenyut nadi Abang adalah hanya untukmu. Setiap detik dan ketika hanya untuk dirimuduhai kekasihku... Hanya namamu bertakhta di hatiku. Satu pinta Abang agar diri initidak kecewa buat kesekian kalinya. Sesungguhnya Intan adalah insan yang berjayamenambat hati Abang. Abang tertarik dengan keluhuran, sopan santun dan kelembutanyang ditunjukkan oleh Intan. Senyuman Intan menyentuh kalbu. Abang tertarik padaIntan bukan kerana keayuan ataupun kekayaan Intan. Bermula dari perkenalan kitasehinggalah hari ini, Abang dapat rasakan Intan membuat Abang rasa bahagia. Abangtidak menafikan kadangkala antara kita wujud persengketaan, perselisihan pendapathanya kerana sikap Abang yang panas baran dan emosional. Namun, Intan berjayamelembutkan semula hati Abang, membuatkan Abang membuang ego Abang jauh-jauhhanya kerana Intan. Abang tahu Abang bersalah, maafkan Abang.Dalam diam Abang mengkagumi sikap Intan, disebalik kelembutan dan kemanjaan Intan,ada sifat ketegasan dan kematangan. Intan sering mengingatkan Abang tentang masadepan yang bakal dilalui. Betapa Intan seorang gadis yang banyak mengajar Abang ertikehidupan, kasih sayang, kesabaran dan ketekunan. Intan turut menyedarkan Abang erti perhubungan yang sebenar. Abang rasa, pilihan Abang untuk menjadikan Intan suri hidupAbang sesuatu yang tepat. Pemaisuri yang bertakhta di hati telah Abang temui dan akanAbang sunting diri Intan kelak bila semuanya sudah selesai. Maksud Abang pelajaran dankemudahan untuk kita. Walaupun antara kita masih ada kekurangan yang perlu di perbaiki namun, Abang mengharapkan segalanya akan kita atasi bersama. Membinasebuah perhubungan yang bahagia, memerlukan kesabaran, pengorbanan, kejujuran danketekunan. Intan, seperti kata pujangga Hamka, "Cinta adalah tiang sendi segenapkeutamaan dunia ini. Kalau tidak ada cinta nescaya kiamatlah dunia". Begitu kuat sekali

Activity (6)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads
abdulraniidris liked this
Hamim Saulius liked this
serysame liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->