Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Look up keyword
Like this
3Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Kesilapan Dan Kesempurnaan

Kesilapan Dan Kesempurnaan

Ratings: (0)|Views: 59 |Likes:
Published by ceding

More info:

Published by: ceding on Oct 01, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

10/21/2012

pdf

text

original

 
Kesilapan / Ketidak kesempurnaan dalam Ibadat & AmalanDato' Ismail Kamus..
Berikut adalah bahagian ke-3 himpunan kesilapan / ketidak kesempurnaan dalam ibadat ygdipetik daripada ceramah2 beliau:1. Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak makan kenduri, kita akanmenolak..dengan alasan kita sedang berpuasa..sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapatpahala puasa penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri ersebut..kerana memperkenankan jemputan itu lebih utamadaripada kita meneruskan puasa sunat tersebut…hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahalalebih..takkan tak nak?2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja..hukum solat, puasa, haji dijagasepenuhnya.. tetapi hukum2 yg lain langsung tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba,rasuah, dan sebagainya. Islam itu syumul (menyeluruh) .3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan Subuh) dan dilaungkankuat2 speaker tu sampai satu kampung dengar… kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azandah bunyi dah..HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang disekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit, orang yg tidur semulaselepas bangun tahajjud, dsb…buat apa nak kacau mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agamaadalah azan Subuh sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagisekampung dengar…rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat bala…Sebenarnya kalau kitasedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan tu cukuplah..tak payahlama2…sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke masjid..Kalau ada AJK masjid yg baca ni,please advise.
 
4. Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah disediakan, makanlah dulu..inikerana bimbang kita tak khusyuk dalam sembahyang nanti..begitu juga jika kita terlalumengantuk, tidurlah dulu baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul ihram..kadang2 angkattakbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk niat jugak..itu cumalah gangguan syaitansahaja..memang ada syaitan yg tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratuliham sahaja.. pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri…Berkenaan dengan niatpula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan dalam hati sahaja..jika dibaca, itu ygmenyebabkan susah nak masuk sebab panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut:Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah sah disisi Allah, tapikemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua ituakan menyebabkan solat anda menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskansolat dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan solat yangterbatal..Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga.. Jadi kesimpulannya, make yourself firm& confident ketika takbir seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikansyaitan..6. Terdapat segelintir imam yg berdoa selepas solat akan memulakan doa dengan "Hamdanhamidin", "Hamdan zakirin", atau "Hamdan syakirin".. Bunyinya memang sedap, tapi dari seginahu bahasa arabnya salah…ini kerana terdapatnya huruf Alif Lam pada perkataan kedua disetiap bacaan tersebut.. Jadi yg sebetulnya harus disebut begini: "Hamdal-hamidin", "Hamdaz-zakirin" dan "Hamdasy-syakirin". (p/s: huruf z adalah huruf zal).7. Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah ketika kita sedangsujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidungsunat sahaja)..yang nak ditekankan di sini adalah berkenaan perut ibu jari kaki, bermakna ibu jarikaki mestilah dilentikkan ketika sujud barulah perutnya boleh mencecah tanah..terdapat ramaiorang yg kakinya menegak sahaja tanpa dilentikkan.Ketika sujud..tak sah solat kalau macam tu..lagi satu yg selalu mesti diperhatikan ialah ketika
 
sujud sebelum tahiyat akhir, ada yg dah standby siap2 dah kakinya disilangkan seperti tak sabar2hendak duduk tahiyat akhir..itu pun tak sah juga solatnya.. berjaga2. .jangan disebabkan hal ygkita anggap remeh camni menyebabkan solat kita tak diterima oleh Allah..8. Di bulan puasa, orang kita rajin menghantar kuih2 atau juadah2 ke rumah jiran..memangbagus sekali..tapi silapnya di mana? Orang kita selalu mengharapkan dibalas juadah tadi..itulahsilapnya..niat dah lari..Kalau menghantar kuih-muih ke rumah sebelah, niatlah keranaAllah..jangan mengharapkan dibalas..kalau dibalas itu rezeki lah..9. Apabila kita bersolat di tempat yg limited space tapi ramai orang, contohnya di surau R&R,dalam kapal terbang, dan sebagainya, sesudah kita solat, terus aje bangun utk bagi ruang kpdorang lain utk solat..tak payah nak berwirid la, doa panjang2 la, sembahyang sunat ba'diah la,ape la..sebab lebih utama utk kita bagi orang lain peluang utk solat, menunaikan perkara wajibberbanding kita nak buat perkara2 sunat..lebih2 lagi kalau waktu maghrib sebab waktunyapendek..kat R&R ramai orang camni..10. Menunaikan haji sememangnya adalah rukun bagi kita..tetapi kita kena pandai menyusunkeutamaan..contohny a jika kita dah cukup duit nak pergi haji tahun ni, tiba2 ada saudara kita yg jatuh sakit memerlukan kos perubatan yg tinggi, kita kena tangguhkan dulu pergi haji tu..gunaduit tu utk membantu saudara kita..itu yg dituntut dalam Islam..11. Jika kita hendak sembahyang sunat, tiba2 ada tetamu datang rumah, kita kena tangguhkansembahyang itu dan pergi layan tetamu dulu..itu yg lebih utama..contohnya apabila selesai solatzohor, kita hendak solat ba'diah, tiba2 ada tetamu datang.. tangguhkan solat ba'diah tu dan pergilayan tetamu dulu..selepas dah selesai baru buat solat ba'diah.. dan jika dah tak sempat, solatba'diah zohor boleh diqada selepas solat asar.. walaupun selepas asar dah tak boleh solat sunatlagi, tetapi jika utk qada solat ba'diah zohor boleh..kerana ini pernah dibuat sendiri oleh nabi..tapiitu pun jika ada hal yg tak dapat dielakkan..kalau saja2 nak qada tak boleh..Sebagai kesimpulan kepada point2 di atas, kita hendaklah pandai menyusun keutamaan dalamberibadat..utamakan yg lebih utama..jika kita gagal mengutamakan yg lebih utama boleh

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->