Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
30Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Novel Pendek: Luka Semalam

Novel Pendek: Luka Semalam

Ratings: (0)|Views: 5,261 |Likes:
Published by shinahariah

More info:

Published by: shinahariah on Oct 03, 2009
Copyright:Public Domain

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

03/28/2013

pdf

text

original

 
Biarlah sendu ini berlalu pergi…Biarlah kelukaan semalammenjadi memori…
Oleh:
HASINA BINTI HARIS(Universiti Pendidikan Sultan Idris)
PROLOG
1
 
Sinar lembut matahari memancarkan cahaya memasuki celah-celah tingkap. Samar-samar cahaya itu memberi satu ruang hidup yang baru selepas hari semalam. Permulaankehidupan untuk hari ini bagi membaiki kesilapan lalu dan meneruskan perjalanan hidupyang belum pasti ini. Semuanya bermula di sini. Pencarian sebuah perjalanan yang di penghujungnya menuju titik pengakhiran. Perjuangan yang tidak pernah berakhir selagikaki memijak kenyataan dan tangan menggenggam segunung harapan.“ Apa yang Tina termenungkan tu? Ingatkan orang jauh ke? ” Tegur Kak Shah.“ Tak ada apalah akak. Cuma ingatkan kampung aje, ” balas Hartina ringkas.“ Biasalah dik, akak dulu pun pernah jadi macam adik. Maklumlah tak pernah berpisah dengan keluarga. Tina tak payah la risau, nanti lama-lama biasalah tu. Kitadatang sini nak menuntut ilmu, dik. ”Aku tidak tahu mengapa begitu pilu hati ini. Baru seminggu aku di sini, tetapiaku rasakan setiap saat itu terlalu lama bagiku. Dari jauh aku datang untuk menggapaiimpian aku selama ini. Aku mahu jadi seorang yang berbudi untuk bangsaku. Aku mahumencurahkan baktiku untuk bumi bertuah ini. Aku mahu menjadi sesiapa sahaja yang boleh membahagiakan orang lain. Aku mahu menjadi semuanya.“ Entahlah kak. Mungkin inilah perasaan apabila kita meninggalkan orang yangdikasihi. Hati ini rasa kosong bila berjauhan dengan keluarga. Selama ini saya tak pernah berenggang dengan umi saya, akak. ” Luah aku sambil menyembunyikan kesedihan ini.Aku menahan sebak yang semakin memuncak ini. Wajah umi terus terbayang didalam benakku. Wajah adikku yang selama ini menjadi teman setiaku di kala sunyi berselang-seli muncul bersama raut wajah insan yang tidak pernah lupa akan2
 
tanggungjawabnya sebagai seorang anak dan kakak kepada adik-adiknya. Tanpa sedar wajah yang selama ini cukup mengajarku apa itu kehidupan yang sebenarnya terusmenerpa memecah kesunyian hati ini. Lelaki inilah yang cukup mengajarku tentang ertikehidupan.“ Kuatkan semangat, Tina. Mereka menaruh harapan yang tinggi untuk kita.Kita tinggalkan mereka bukan bererti kita lupakan mereka, tapi kita datang sini untuk menunaikan impian mereka jugak. Bukan saja impian kita, dik. ”“ Baiklah Tina. Akak dah lewat ni, nak ke kelas. Akak pergi dulu ye. Jangansedih-sedih lagi. Kuatkan semangat. Nanti kalau dah lama-lama Tina biasalah tu. Entah-entah dah tak ingat nak balik kampung kot, ” usik Kak Shah. Mungkin nak menghiburkanhati ini.“ Ke situ pulak akak ni. Terima kasihlah atas nasihat akak tu. Baik-baik jalan. ”Kak Shah terus meninggalkan aku. Tinggal aku sendirian lagi. Aku berasa amat bersyukur kepada-Mu Tuhanku kerana masih memberi ruang kepadaku untuk menggapaiimpianku ini. Dahulu aku menangisi hidupku. Tetapi sekarang aku sedar, sedar yangkepahitan itulah yang mengajar aku untuk menjadi lebih berani. Kepahitan yang Engkaucurahkan itulah yang membuatkan aku berada di sini, kerana luka semalam telah cukupmengajar aku.
IDUNIA KEDUAKU
3

Activity (30)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
Abang Dmn liked this
Dwi Indra Wijayanto added this note
i like it
Ribca Natalia liked this
Nazla Aliva liked this
Puspita Syfazhar liked this
Sunnyz Elnino liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->