Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
9Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Rencana

Rencana

Ratings: (0)|Views: 495 |Likes:
Published by maizira
Bahasa Melayu Komunikasi
Bahasa Melayu Komunikasi

More info:

Published by: maizira on Nov 18, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

09/18/2012

pdf

text

original

 
RENCANA
Pendahuluan, kemuncak dan kesinambungan merupakan tiga perkara utamadalam penulisan rencana. Anda perlu mencernakan fakta-fakta yang diperolehidan memilih fakta-fakta yang paling menarik bagi pembaca. Setiap fakta-faktatersebut perlu ada kesinambungan antara satu sama lain. Dengan ini,pendahuluan yang sesuai dapat dipilih bagi permulaan rencana.Kerangka penulisan rencana perlu disediakan terlebih dahulu. Dalampenulisan rencana kelak, penilisan perlu dilakukan dengan cermat supayakesinambungan sentiasawujud di antara ayat-ayat dan isi-isi rencana atau idea-idea penulis. Kesinambungan ini berfungsi sebagai jambatan tempat pembacamenyeberang.kalau jambatan bengkang-bengkok atau runtuh tentulah pembacaterjatuh yakni tidak memahami rencana yang dibaca.Rencana biasanya memuatkan hokum-hukum jenaka,kasihan dankhhayalan.seseorang yang biasa menulis berita secara tidak langsungnya dapatmenulis rencana dengan baik. Dalam penulisan rencana, disamping memuatkankesemua penyataan,penulis boleh memakai segala daya khayal, daya cipta dankeupayaannya yang lain.MENGETAHUI KHALAYAK PEMBACADi dalam penghasilan rencana, penulis mestilah memahami kehendakgolongan pembaca samada pembaca itu kanak-kanak, golongan dewasa atauorang tua.Jumlah edaran majalah dan surat khabar boleh menggambarkan tentanggolongan pembaca tersebut. Angka-angka tentang peringkat umur, pendidikandan pendapatan golongan pembaca bagi satu terbitan juga dapat membantumenentukan golongan pembaca.Jumlah edaran juga dapat memberitahu tentang minat daripada pembaca.Contohnya jika edaran sebuah majalah 50,000 naskhah dan rencana tentanghikmat beristeri dua atau tiga, kebetulan isu tersebut sedang hangat
 
diperkatakan, jangkaan untuk menulis rencana yang lengkap dengan fakta-faktaboleh dihasilkan dan akan dibaca oleh golongan yang berumur 20 tahun ke atas.Dalam penulisan rencana, adalah seperti bercakap dengan pembaca, yaknisamalah halnya dengan apa yang dipelajari tentang pendengar semasa berucapatau berceramah. Penulisan rencana juga adalah untuk menyatakan idea-ideakepada pembaca yang berminat dan bersedia mendengar hasil kajian danpengalaman penulis.MEMAHAMI TEMA RENCANATopik sepatutnya menjadi tema iaitu konsep utama yang dijadikan dasar utama. Tema ialah pusat fikiran atau pusat moral anda. Setiap perengganmerupakan bungkusan fikiran yang dihubungkan kepada perenggan lain dengansuatu tema yang konsisten. Setiap ayat memperluaskan dan mendalamkan lagitema tersebut. Dalam pemilihan tema perlulah :
1)
Memilih tema yang berkait rapat dengan kehidupan pembaca dan cukupbererti dalam hidupnya . Dengan demikian , permasalah hidup yang dihadapipembaca seperti ekonomi, kesihatan, rasuah, barang tiruan, penjagaan anak,rumahtangga, pekerjaan, cita dan pentadbiran perlulah diketahui terlebihdahulu.
2)
Memilih tema yang berkait rapat dengan emosi dan nilai-nilai asasi manusiadan perkara-perkara yang paling banyak mempengaruhinya. Misalnya, iman,kebencian, kasih, ketakutan, dukacita, perjuangan, kegembiraan. Penekananperbezaan perasaan itu seperti kasih dengan benci, harapan dan putus asadapat menarik perhatian pembaca.
3)
Memilih tema tentang hal seseorang yang penulis tahu mendalamtentangnya.
4)
Memilih tema tentang persoalan berkaitan penulis sendiri dan persoalan jugaberkaitan dengan keluarga penulis, teman, jiran atau sesiapa sahaja yangpenulis perhatikan seperti di perhentian bas, di restoran, di pawagam dankejadian yang penulis sendiri baca dalam majalah dan surat khabar.
 
5)
Memilih tema terhadap perkara yang benar. Penulisan rencana hendaklahberdasarkan fakta yang betul dan berdasarkan penyelidikan dan pemerhatiansecara objektif.PENDAPATKebanyakkan rencana ditulis daripada pendapat orang ketiga ‘dia’ atau‘mereka’. Jikalau rencana ditulis berbentuk ini, jangan sesekali beralih kepadaorang pertama, ‘saya’.MENGATUR BAHANSebelum menulis, nota perlu dibuat terlebih dahulu. Fikirkan bagaimanahendak menyusun rencana samada secara kronologi, geografi atau saintifik.Adakah menggunakan petikan deskriptif, kutipan panjang atau dokumentasimendalam? Apakah isi penting yang perlu digunakan untuk menyokongpenjelasan? Manakah hasil temu ramah yang memberikan hasil terbaik?Manakah sumber yang memberikan bahan yang terbaik? Kumpulkan semuanota, kutipan serta bahan-bahan yang diperolehi sebelum memulakan penulisanrencana.Taip draf pertama dengan langkau sebaris, dengan satu setengah inci marginkira-kanan halaman teks untuk penyuntingan.MENYUSUN RENCANASeperti esei, rencana juga mengandungi pengenalan (pendahuluan), isi danpenutup. Bagi rencana 1300 perkataan, kira-kira 100 perkataan untuk perengganpendahuluan, 100 perkataan untuk perenggan penutup dan 1100 perkataanuntuk isi dalam beberapa perenggan. Pengenalan dalam penulisan esei adalahuntuk memberitahu pembaca tentang perkara yang akan diperkatakan dandalam isi pula ialah tentang memperkatakan pengenalan tersebut.

Activity (9)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
Along liked this
aidilskk liked this
Alju Suci liked this
adba68 liked this
Adenan Adba liked this
Nur Hidayah Dani liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->