Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Look up keyword
Like this
3Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Virus 1 Malaysi@...

Virus 1 Malaysi@...

Ratings: (0)|Views: 100|Likes:
Published by FxyzGirlz
P'tandingan: Cerpen 'SATU MALAYSIA'
P'tandingan: Cerpen 'SATU MALAYSIA'

More info:

Published by: FxyzGirlz on Feb 08, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

01/23/2011

pdf

text

original

 
“Tahniah! Kau memang layak dapat sijil tu. Hehe..,” ucap Aisyah.
Thanks
, aku pun tak tahu kenapa cikgu pilih sajak ‘Virus Satu Malaysia’. Aku fikir sajak tu banyak lagi perlu diperbaiki,’ ujar Siti merendah diri.“Kau ni suka sangat merendah diri. Sepatutnya kau bersyukur sebab mendapat tempat pertama dalam pertandingan menulis puisi sempena Minggu Bahasa sekolah kita.Lagipun aku tahu kau suka sangat dalam bidang penulisan,” kata Aisyah kemudianmenghirup sedikit air milo yang terletak di hadapannya.Aisyah menjeling sekilas di sekelilingnya. Riuh! Memang begitulah suasana di kantintika waktu rehat tiba. Mujur dia dan Siti terlebih dahulu sampai di kantin sebelum pelajar-pelajar yang lain. Jika terlambat, sudah tentu mereka berdua ‘kering’ berbarismemesan makanan.“Alhamdulillah. Aku bersyukur sebab berjaya pikat hati guru penilai dengan ayat bombastik yang aku guna dalam sajak tu. Hehe…,” terukir senyuman di bibir gadis berusia 16 tahun itu. Sambungnya, ‘Eh, kau pun apa kurangnya? Dapat tempat ketiga. Ok lah tu,” Siti tidak ketinggalan memuji sahabatnya, Aisyah yang turut meraih tempatketiga dalam pertandingan tersebut.Kelihatan Aisyah melempar senyuman ikhlas.
 But, kadang aku hairan jugak dengan si Siti ni. Dia budak sains, tapi berjiwa sastera pulak. Huhu…
“Eh, kenapa kau senyum kambing sorang-sorang?” Siti mengajukan soalan mengejutsambil ketawa.“Tak ada lah
 , sometimes
aku naik hairan dengan kau ni. Kita kan budak sains, kenapa pulak kau lebih hebat dalam puisi, cerpen dan novel? Budak-budak sastera yang ikut haritu pun tak dapat kalahkan kau. Kenapa kau tak masuk aliran sastera aje? Kan senang…,” panjang lebar Aisyah menerangkan.Benar! Itulah soalan yang sering berlegar di mindanya. Kini soalan itu diaju kepadasahabatnya, Siti!Senyum.“Ermm…, entahlah! Aku pun hairan jugak!
 Actually
, aku memang minat aliransastera, tapi…,”“Tapi?” sampuk Aisyah.
Virus Satu Malaysia 
 
“Tapi, aku jugak suka aliran sains! Entahlah! Umpama hati aku terbelah dua, satu nak sains, satu lagi nak sastera. Hmm…,”terdengar keluhan kecil dari Siti. Bagai ada bebanyang perlu dipikul olehnya.Aisyah melihat raut wajah sahabatnya tidak seceria tadi. Umpama matahari diselaputiawan. Mendung…“Er..Er..Lebih baik kita cepat habiskan makanan ni, sekejap lagi nak masuk kelas.Lepas ni ada subjek Fizik,” Aisyah mengubah topik agar tidak menghiris perasaansahabatnya.“Ok!” datar sahaja suara Siti.Siti dan Aisyah segera mengatur langkah ke kelas mereka seusai menghabiskanmakanan mereka.
☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺
 
“Gagasan satu Malaysia!”Kalimat itu terngiang-ngiang di cuping telinga Siti. Angin lembut petang di halamanrumahnya membelai jiwa remaja yang bernama Siti Azrifah Shah Affendi.Petang yang redup itu, oligasi patriotik bagai menyerap dan mengalir deras dalamdarah mudanya!“Gagasan satu Malaysia?” soal Siti sendirian.Siti mengimbas kembali ucapan Perdana Menteri ke enam iaitu idola terbarunya, YABDatuk Seri Najib Tun Razak. Perdana Menteri yang ke-enam itu secara rasminya dilantik tanggal 3 April 2009. Peristiwa itu masih segar dalam kotak memori Siti. 
“ Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah,berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat  Didahulukan. Pencapaian Diutamakan”.
Demikianlah ucapan idola Siti yang tetap harum mewangi dalam kantung hatinya.Seingatnya dalam majlis itu dua orang mantan perdana menteri iaitu Tun Mahadhir danTun Abdullah turut menyaksikan majlis angkat sumpah tersebut.Mereka yang banyak berjasa inilah melahirkan rasa bangga Siti kerana mempunyai pemimpin Negara yang berwawasan serta berkebolehan meneraju dan memimpin Negara.
Virus Satu Malaysia 
 
Ya, kata orang Negara tak kan aman tanpa pemimpin yang cerdik! Pemimpin juga tak kan bisa berdiri tanpa sokongan rakyat. Umpama pokok dan akar; tanpa akar, pokok tak boleh utuh tegak di muka bumi.Erm.., betul jugak idea aku dalam sajak yang aku reka sebelum ini.’Virus SatuMalaysia!’. Benar! Ucapan bersemangat dari Perdana Menteri disambut baik olehmasyarakat. Kini, gagasan satu Malaysia bagaikan virus yang terus menular dalam jiwamasyarakat Malaysia. 
Kepulan awan tadi kini terlerai. Suasa hujan renyai-renyai kini dirasai Siti. Namunsuasana itu tidak membunuh minda Siti daripada terus bermonolog. 
 Aku yakin idola aku akan membawa suatu pembaharuan baru melalui konsep satuMalaysia itu sendiri. Aku pasti! Maka, dengan lahirnya pemimpin yang bertauliah, Negara akan membangun dan ekonomi akan meningkat secara drastik! Negara Malaysia pasti boleh duduk sama rendah, dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara di duniaini! Satu Malaysia!
“Satu Malaysia!” tanpa disedari, ungkapan itu terkeluar terus dari kerongkong Siti.Kuat juga suaranya tadi melaungkan kalimat itu.“Eh, kenapa pulak dengan anak mama ni? Dari dalam mama dengar Siti sebut satuMalaysia. Kenapa? Cakap sorang-sorang ke kat sini?,” Hajah Minah mengasak beberapasoalan kepada anak tunggalnya itu sambil tersenyum.Siti malu sendiri. Tapi, sempat jugak dipamerkan senyumnya kepada Hajah Minah,mamanya. 
 Alamak! Malunya aku! Tak sangka pulak mama boleh dengar. Kuat sangat ke suaraaku tadi? Ini lah natijahnya kalau terlalu bersemangat. Rasanya aku dah terjangkit virus‘Satu Malaysia’. Hehe… 
Hajah Minah hanya menggeleng seraya tersenyum dengan ragam anak kandungnyaitu. 
Macam-macam
…,desis hati Hajah Minah.Terlukis senyuman mekar di wajah Siti. Terasa jiwanya diasak semangat satuMalaysia! 
 Ah! Tidak rugi jugak jika aku membiarkan virus satu Malaysia ini bersemadi dalamdiri ini..hehe~
Virus Satu Malaysia 

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->