Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Look up keyword
Like this
1Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
DiaRi PuTeh

DiaRi PuTeh

Ratings: (0)|Views: 41|Likes:
Published by onemahmud

More info:

Published by: onemahmud on Apr 27, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

06/16/2009

pdf

text

original

 
DiaRi PuTeh: PENCARIAN CINTA dI akHir seMesterPutih menyenangkan mata memandang. Putih adalah kesucian, kebaikan dansecara keseluruhannya melambangkan perkara positif. Begitulah bertuahnyaputih. Putih banyak memberi impak dalam sejarah manusia. Kalah perang,bendera putih dikibarkan. Ihram pakaian putih. Kertas kebanyakannyaputih...putih, oh putih...Manusia dan putih. Mencari kekasih. Warna putih dicari. Putih nampakkelawaannya. Pembunuhan pertama di muka bumi, wajah putih antara sebabpembunuhan tersebut. Aku, engkau dan dia, mestilah tak lari daripada warnaputih.Puteh namaku, seorang lelaki, pelajar tahun akhir UM. Kisah dimulai di kafekolej KK 12 yang cukup terkenal itu. Hari itu, puteh pulang daripadaperpustakaan untuk makan tengah hari. Makan sambil menonton astropercuma. Astro berimej universal yang membawa polemik antara banyakmaklumat atau banyak pengetahuan. Astro antara membawa warna putih atauhitam, kuning atau blue dalam masyarakat?. Asyik dengan makanan yangkurang garam itu, terpandang kepada seorang wanita yang cantik dan putih.Tak tahu nama, dinama cik X. Kenapa hati kecil berdebaran setiap kalibertemu.Puteh, bukan kali pertama Puteh bertemu dengan CIK X. Ia kisah pencarian yang panjang. Pertama kali bertemu semasa malam pengiraan undi pilihanrayakampus. ‘kau, tak nak balik lagi? Tanya sahabatku, Bad. ‘sampai habis’ pantasaku menjawab. Jam menunjukkan jam 1.15 pagi. Aku masih setia bersamarakan-rakan yang lain. Laungan GAGASAN POWER, MGMUM BOLEHmengimbau kembali memoriku yang semakin gersang dimana pada malam itu
 
dipenuhi oleh pendokong PMIUM. Malam itu aku seumpama Hishamuddin Rais,memakai pakaian jean, dari baju sehingga ke seluar kecuali seluar dalam la.Maklumlah peminat politik kampus. Walaupun nampak macam sosialis, tetapi jiwaku Islamis. ‘pakaian tidak mengambarkan niat kita’ kataku kepada ustazmat sabu yang menegurku di kolej keempat. Semasa menunggu sambil makankekacang, aku berpaling ke belakang untuk bercakap dengan Sedi, sahabatkudaripada pusat sukan. Aku terpandang seorang gadis yang memandang kearahku. Aku perasankah? Tanya hati kecilku. Pandangan kedua dan ketigatetap memandangku. Dia gila atau aku gila. Aku pun naik perasan la. Si gadisseorang putih dan cantik wajahnya, ayu dan manja. Terserlah ayunya apabilakepalanya diletakkan manja pada bahu sahabatnya yang tidak kurang putihdan cantik.Mimpi celikku yang indah disentapkan dengan bunyi ‘SAYA BANTAH’ laungandaripada sahabat PMIUM yang thabat perjuangan, awie. Bantahan ini dibuatekoran pihak HEP yang diketuai Tok Dalang Kampus al kelantani mengatakanbeberapa kerusi akan dibuat pengiraan semula ekoran pengundi hantu dankemasukkan ejen Puteri UMNO ke fakulti pendidikan. Suasana tegang, lagitegang dihatiku apabila khayalan romantisku terganggu. La kacau betul si awieini..awie..ko..tak fahamkah? PMIUM tu apa? Persatuan Percintaan MahasiswaIslam UM [PMIUM]. PMIUM adalah gedung percintaan mahasiswa Islam yangnak cari gadis solehah, baik dan santun yang seperti yang aku ingini. awie,baitul muslim tak cukup hebat, Percintaan Mahasiswa Islam UM perludiperkasa agar tiada lagi insan tiada teman selepas alam kampus. Kan jiwang- jiwang yang melentok di bukit Jiwang dibenarkan oleh HEP berbanding cintaantikonsert? Sebab tu aku masuk PMIUM untuk mempelajari dan merasaicinta berbudi, cinta beradab.Lama juga kumencari cik x. Dari pemakaian bertudung labuh pada malam itu,
 
tentulah si cantik manis penyokong Islamis. AI ke? Berperang di minda. Suatuhari di koperasi UM di KPS, aku terserempak dengannya, lagi sekali jantungkumahu keluar, sampai kentut pun tak berbunyi, kawal punya kawal keluar jugasi angin yang menepis. Punya gabra yang tak menentu ini cik x hilang daripandangan semasa aku cuba berpaling. Aku berpaling untuk mencapai sebuahcerita rugi, rugi tak pandai ambil peluang secara tatasusila. Aku rugi takpandai bercinta, tak pandai memulakan bicara,Aku memang manusia pelik. Pelik yang berasas. Mana tak peliknya, aku takterbiasa dengan cinta. Aku bukan kaki perempuan dari TASKI ke Universititak ada kekasih. Ingin bertegur perempuan pun tak berani. Bukan tak beranilangsung, tapi nak mulakan ayat pertama tu, tak boleh. Walaupun akumempunyai ramai rakan perempuan, aku tak pandai langsung berjiwang2.Makan-makan di kedai makan dan lentok membahu di taman bunga, aku takpandai. ‘engkau belum rasa jangan cakap, nanti bila rasa engkau ketagih?Tegas sofi rakanku yang playboy. Rakan-rakan sibuk bercinta, aku seronokdengan gedung buku di perpustakaan UM. Duduk cari buku yang bukan-bukan,tentang komunisme, sosialisme dan pemikiran Islam. Pagi, petang, malam diperpustakaan. Tahun akhir mula rasa gelisah dan meresah qalbu, maklumrakan-rakan lain dah bertemu jantung hati. Aku hanya makan jantung pisangdengan budu je.Satu malam, ketika itu aku bersama Ajib sang penyair yang belanja aku minumdi KK 12 yang terkenal itu. Cik X keluar dari tempat sembunyinya, KK 12 yangterkenal tu atau kolej lima, cik X tinggal? Aku cuba membuat tekaan untuksebuah pencarian. Kalau tidak sibuk berbicara dengan rakan seperjuangan,aku terus mengejar dan mencari cik x. Tapi aku terkejut apabila cik x sendiridatang menyapaku. Berakhirkah pencarianku? Cik x tersenyum manis.‘namaku...’ hanya itulah ungkapan mampu diujarkannya kerana diganggu suaraking kong yang kuat memecahkan suasana indah. ‘woi, bangun sahur??’ bunyipekikkan. Rupa-rupanya mimpi. ‘bangang ko Ayub ganggu mimpi indah aku’

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->