Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
38Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Martabat nafsu

Martabat nafsu

Ratings:

4.75

(4)
|Views: 2,682 |Likes:
Published by wanaizuddin

More info:

Published by: wanaizuddin on Apr 29, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/21/2012

pdf

text

original

 
 
Martabat nafsu
Pengenalan
Oleh :
Nur Anwar
D
engan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih.Firman Allah:
"Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dengan bentuk yang sebaik-baiknya" 
Hadis Qudsi,firmanNya:"Sesungguhnya manusia itu rahsiaKu dan Akulah yang menjadi rahsianya.Dan rahsia itusifatKu dan sifatKu tiada lain, Aku lah jua"Mengenai soal makrifat pula Allah berfirman dalam hadis Qudsi:"Akulah perbendaharaan yang tersembunyi.Aku ingin supaya dikenali(dimakrifati), makaAku jadikan alam ini,maka mereka makrifat kepadaKu"FirmanNya lagi:
"Sesungguhnya Allah memrintahkan kamu (manusia) memulangkan amanahkepada yang berhak (Allah)" 
Jadi taraf kemuliaan sesorang hamba Allah itu adalah bergantung sejauh mana taraf makrifatnya kepada Allah. Sekiranya kita berjaya mencapai tahap sebenar-benarmakrifat jadilah kita sebaik-baik makhluk sebagaimana firmanNya:
"Sesungguhnya yang beriman dan beramal soleh, mereka itu adalah sebaik baik makhluk" 
Tapi sebaliknya sekiranya kita gagal untuk mengembalikan amanah untuk makrifat maka jadilah kita sebagai mana yang di firmankan olehNya:
"Kemudian Kami kembalikan dia di tempat yang serendah-rendahnya" 
Dan firmanNya lagi:
"Mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk" 
Baik buruknya manusia adalah bergantung kepada tahap-tahap kesucian batinnya ataunafsunya.Nafsu mempunyai dua pengertian:
 
 
1.Suatu pengertian yang meliputi segala tabiat-tabiat: spt. marah, nafsu berahi dansyahwat serta semua yang keji seperti hasad dengki, riak, dendam, sum'ah dansebagainya. Nafsu ini ada juga pada binatang. Tapi tiada sama sekali pada malaikat.Sabda Rasulullah s.a.w:"Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambungengkau" 2.Makna yang kedua adalah berkaitan kejadian "latifah rabbaniyyah' iaitu sesuatuyang batin yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar sebaliknya ia adalah melibatkansoal-soal kerohanian.Jenis-jenis nafsu yang akan dihuraikan adalah:1. Amarah2. Lawammah3. Mulhammah4. Mutmainah5. Radhiah6. Mardhiah7. Kamaliah
Nafsu amarah
Oleh :
Nur Anwar
A
marah adalah martabat nafsu yang paling rendah dan kotor di sisi Allah. Segala yanglahir darinya adalah tindakan kejahatan yang penuh dengan perlakuan mazmumah(kejahatan/keburukan). Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untukmemancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal, lapisan lampumakrifat benar-benar terkunci. Dan tidak ada usaha untuk mencari jalanmenyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai penyakit.Firman Allah:
"Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya" 
"Sesungguhnya nafsu amarah itu sentiasa menyuruh manusia berbuat keji(mungkar)" 
"Bahkan manusia itu hendak berbuat maksiat terus menerus)" 
Dalam kehidupan seharian segala hukum hakam, halal-haram, perintah dan larangantidak pernah di ambil peduli. Malah buat kejahatan itu sudah sebati. Tidak adapenyesalan, malah kadang-kadang bangga buat jahat. Contohnya dia berbangga dapatmerosakkan anak dara orang, bangga dengan kehidupan songsang, minum, berjudi,pergaulan bebas malah jadi barat lebih dari orang barat. Bagi mereka pada peringkatnafsu ini, konsep hidupnya adalah sekali, jadi masa mudalah untuk seronok sepuas-puasnya tanpa mengenal batas-batas. Baik jahat adalah sama sahaja di sisinya tanpaada perasaan untuk menyesal. Malah kadang-kadang bila boleh buat jahat seolah-olahterdapat perasaan lega dan puas. Itulah sebabnya kadang-kadang ada yang dapat nak
 
mengawalnya dari melakukan sesuatu yang jahat. Dah jadi hobi. Hatinya telah dikuncioleh Allah sebagaimana firmanNya:
"Tidaklah engkau perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsunya(amarah) menjadi Tuhan dan dia disesatkan oleh Allah kerana Allahmengetahui (kejahatan hatinya) lalu Allah mengunci mati pendengarannya(telinga batin) dan hatinya dan penglihatannya (mata hatinya) diletak  penutup." 
Manusia pada peringakat nafsu amarah ini bergembira bila menerima nikmat tetapiberdukacita dan mengeluh bila tertimpa kesusahan. Firman Allah:
"Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia,nescaya mereka gembira dengan rahmat itu.Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah akibat kesalahan tangan mereka sendiri, lantas mereka berputus asa." 
Jelasnya pada peringkat ini segala tindak tanduknya adalah menuju dan mengikut apakehendak syaitan yang mana telah dikuasai sepenuhnya olehnya(Syaitan). Rupa sahajamanusia, tapi hati dikuasai syaitan.Pada peringkat ini, manusia itu tak makan nasihat. Tegurlah macam manapun. Dia tetaptak akan berubah kecuali diberi hidayah olehNya.Mereka tidak pernah takut pada Allah dan hari pembalasan. Malah meremehkan lagi ada.Mengejek dan mencemuh. Mereka tidak pernah peduli dengan ancaman Allah seperti:
"Akan dicampakkan ke dalam neraka jahanam dari golongan jin dan manusiayang mempunyai hati tidak memrhati,mempunyai mata tidak melihat,mempunyai telinga tidak mendengar.Mereka itu adalah binatang malahlebih hina dari binatang kerana mereak termasuk di dalam golongan yanglalai".
Mereka suka mencela orang lain, memperbodohkan kelemahan orang lain dan melihatdirinya sendiri serba sempurna. Mereka tidak pernah menyandarkan hasil usahanyakepada Allah. Mereka fikir apa sahaja kejayaan mereka adalah hasil titik peluh dirisendiri.Jiwa mereka pada tahap ini adalah kosong dan hubungan dirinya dengan Allah bolehdikatakan tidak wujud.Dalam konteks penerimaan ilmu, orang yang bernafsu amarah hanya berupayamenerima ilmu diperingkat ilmu Qalam. Terutamanya yang mementingkan soal-soallahiriah dunia sahaja. Tak ada minat kepada pelajaran agama dan hari akhirat. Padaperingkat tidak ada peluang sama sekali untuk menerima ghaib dan ilmu syahadahselagi hatinya kotor dan tidak disucikan dengan pembersihan zikrillah yang mempunyaiwasilah bai'ah dengan Rasulullah s.a.w. Untuk membebaskan diri dari cengkaman nafsuini hendaklah menemukan jalan wasilah ilmu Rasulullah s.a.w dengan menerima tunjukajar dari ahli zakir iaitu guru mursyid yang dapat memberikan petua-petua penyuciandiri dan penyucian jiwa yang mempunyai mata rantai dengan Rasulullah s.a.w.Sabda Rasulullah s.a.w:"Tiap sesuatu ada alat penyucinya dan yang menyuci hati ialah zikir kepada Allah "
 

Activity (38)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
pretender liked this
piang82 liked this
Mohd JasonKing liked this
Mohd JasonKing liked this
Mohd JasonKing liked this
Mohd JasonKing liked this
Mohd JasonKing liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->