Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
24Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
[NOVEL] Indahnya Cinta

[NOVEL] Indahnya Cinta

Ratings: (0)|Views: 956 |Likes:
Published by azan90

More info:

Published by: azan90 on Mar 06, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/12/2013

pdf

text

original

 
indahnya cinta... Laut yang tenang membiru…amat mendamaikan. Betul la apayang dikata,laut itu memberi ketenagan jiwa yang sukar dimengerti. Aku ingat lagikata-kata dari sebuah buku yang aku baca, Rasulullah saw amat suka dengan laut,air terjun... itulah ubat penenang hati...aku akui, hati aku mulai tenang bilamenikmati keindahan ciptaan Ilahi.******”saya tak ada duit kecil” aduss...habis la aku kena marah dengan bos,baru pukul 10pagi, tapi kenderaan yang datang hari ni semua bagi duit besar. Isi minyak RM10,tapi bagi duit RM 50, diorang ni baru dapat gaji ke?huh...berapa kali aku masukdalam nak tukar duit.”lepas ni, kalau ada yang bagi duit besar, kata tak boleh isi. Duit kecil dah habis.Baru semalam saya bank-in. Awak faham tak?””ai, tak kan kedai minyak besar ni tak ada duit kecil kot!”Berdesing telinga aku bila mamat ni cakap macam tu. Perli aku nampak! Dah la bosmacam nak marah aku jer tadi,ni mamat ni pulak cari pasal.”kalau ada bank negara kat sini, tapi ramai orang macam awak habis gak duitkecik. Isi minyak motor RM5, tapi bagi duit RM50. Maaf, saya tak boleh isi minyakmotor awak.”Mamat nie memang saja buat aku menyentap pagi-pagi buta ni!huh!Eii...geramnya!boleh dia buat dunno jer...huh!malas aku nak layan...sengih2 macamkerang busuk!Baru hari pertama kerja, dah ada yang cari pasal dengan aku. Dia tak tahu lagi akupunya nyentap ni boleh gegar stesen SHELL jeram ni...lantak kau lah...aku memangtak nak isi minyak untuk ko. Dah la kerek...menyampah aku!**********”ai..kenal aku lagi?nak nombor fon boleh?name ko sape?panggil aku wan. Ko bukanorang sini kan?aku tak pernah pon nampak ko before ni?”Aduss..sape plak ni?dah la aku penat nie,ada gak yang nak kena ngan akuni...malas nak layan. Tapi, rasenye macam kenal...ntah, biar lah...aku tak sabo nak jumpe katil aku. Terbayang-bayang tilam aku yang empuk. Syoknya tido...sejak akukerja kat stesen minyak ni, aku tinggal dengan kakak aku...rumah die pon dekat.Aku jalan kaki jer pergi tempat kerja.”sombongnye...””ko nak per?aku penat la...aku nak balik!””kejap la...kite kenal-kenal dulu...ko ni garang betol!tak elok tau anak dara garangcam ni. Nanti tak ada laki yang masuk pinang.”
 
”hey, suke hati aku la...ko sebok pesal?aku dah penat sangat ni…esok aku kerjapagi, Tolong la paham!”huh...mamat ni memang kurang asam. Nasib baik bukanmuhrim. Kalau tak, dah lame aku ketuk kepala die yang biul tu...biar betul sikit.”ok2..jangan marah. Ko ni benci sangat ngan aku nape?aku nak kenal ngan ko. Takboleh ke? Aku nak no tepon ko.””aku tak ada handphone. Aku baru kerja, tak ada duet nak beli. Ko ni x fahambahase ke?” Tak ade maknenye aku nak bagi nombor fon kat laki.lagi2 aku tak kenal mamat ni.Sebenarnya, baru minggu lepas abah bagi aku handphone. Walaupun nokia 3210,tapi aku tak keysah. Orang kata handphone 32 sekupang tu, kalau campak katanjing, anjing tu mati. Betol ke? Haha..tak berani aku nak campak katanjing,dibuatnya anjing tu x mati pas tu kejar aku tak ke haru...saja nak bagitauyang hp tue shockprof.”teet...teet...Adus! Kantoi aku. Sape pulak yang bagi sms nie...”ala, jangan nak tipu, dose. Tengok, cepat je Allah nak bagi petunjuk. Tak ape la, koambik nombor aku, bile-bile ko rase nak tepon atau sms aku, aku sedia layanko.hehe...017xxxx” Terpaksalah aku ambil nombor die. Malunye aku...”eh, kejap la..ko tak bagitaw lagi nama ko.””panggil jer aku dila. Dah la, aku nak balik. Assalamualaikum.””dila, jangan lupe massage aku taw!!”Huh...selamat aku,cepat2 aku lari. Nyusahkan tol mamat tue. Tapi handsome gakmamat tue. Tak putih pon, ade gak rupe. Hehe...sempat lagi aku nak berangan.Aku baru perasan yang mamat tu naik yamaha Nouvo. Smart nye motor tu..akusuke giler moto tue. Nak beli, duit tak cukup...kalau nak beli, down payment mestidalam seribu lebih. Aku 10 ringgit ade la…haha… berangan lagi aku ni.***********Harini keputusan SPM keluar. Berdebar-debar plak. Berapa la ku dapat nanti.Minggu lepas aku mimpi dapat sikit jer. Tapi, aku tak ingat la berapa. Aku bukanpelajar harapan sekolah. Tapi aku cume boleh yakin yang aku lulus jer. Dapat Aatau B aku tak leh nak gerenti.
 
Aku pergi sekolah dengan geng2 lama. Kawan sekelas aku. Leha, far,ana,eda,...syoknya sekolah. Rasa cam nak undur balik pergi sekolah. Banyakmain,gelak sama2. Eleh, dulu mase sekolah berangan bila nak habis sekolah. Dahbosan dengan peratuan sekolah yang kena ikut. Sekarang, baru sedar yangperaturan sekolah tu lah yang mendisiplin kan aku.Eh, banyaknya A. Alhamdulillah, aku dapat 6A,2B,2C,1D. Adus..subjek arab aku D laplak. Nasib baik lulus. Kalau tak, buat malu je dari form 1 sampai form 5 sekolahgama, tapi arab fil. Tak pa la, itulah usaha aku selama ni. Tapi macam tak caye plakdapat 6A. Teror gak aku eh. Hehe..dulu mase PMR dapat 2A je. Alhamdulillah.Semua yang berlaku ada hikmah.*********”saya nak berhenti.” alasan ape aku nak bagi kat bos ni? Aku nak duduk dekatdengan mak sebelum aku pergi kedah. Aku dapat tawaran matrikulasi kat kualanerang. Kat mane ntah. Tak pernah dengar pon sebelum ni. Yang aku tau katkedah. Itu pon, kat surat tawaran yang aku dapat.”kenapa? Tak seronok kerja kat sini? Atau awak nak kerja kat tempat lain?”Banyaknya tanya bos aku ni...”err...tak. saya enjoy kerja kat sini. Sebenarnya saya dapat tawaran belajar katkedah. Saya ingat sebelum saya pergi, saya nak duduk dekat dengan mak saya.Nanti dah jauh, rindu...” terpaksa aku berterus terang. Malu gak, alasan macam takmunasabah. Tapi, betul gak.. tanjong karang dengan kuala nerang bukan macamtanjong karang dengan klang. Dekat. Boleh selalu balik. Tak sanggup...taksanggup...”ok, saya faham. Nanti sebelum habis kerja, jumpa saya. Tahniah ye dapat resultcemerlang. Saya bangga ada pekerja pandai macam awak.”“thanks bos. Tapi saya punye result biasa jer. Ramai lagi yang dapat lagi hebat. Nipuji lebih2 kena ada extra gaji.” saja jer aku gurau dengan bos aku. Mana la tau,kot2 dapat saguhati. Hehe....berangan lagi aku ni.Ustazah shamsiah pernah kata setiap kerja yang kita buat mesti kena ikhlas. Sibukmane pon kite, solat jangan lupe. Ingat, yang bagi rezeki Allah..jadi kita tidak bolehtidak tinggalkan suruhan Nya. Walaupun gaji yang kita dapat sedikit, tapi itulahyang berkat. Apa guna duit banyak kalau tak dapat keberkatan Allah. Hudup ni sia-sia saja. Duit banyak, tapi selalu tak cukup.Aku akui pe yang ustazah bagi tau tu betol. Yelah...sekarang ni aku dah kerja. Dahmerasa ada duit sendiri. Ya Allah, berkatilah rezeki ku...

Activity (24)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
Nadzirah Azani liked this
fiezah_1401 liked this
Afiq de Winner liked this
simpang lima liked this
cengkerikmalam liked this
simpang lima liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->