Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
18Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Rencana Kanak-kanak Lembab

Rencana Kanak-kanak Lembab

Ratings: (0)|Views: 898 |Likes:
Published by Rasidah Imeran

More info:

Categories:Types, School Work
Published by: Rasidah Imeran on Jun 28, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

02/23/2012

pdf

text

original

 
Catatan Blog Lama : Mengapa sesetengah kanak-kanak lembab dalampelajaran?0
 
Ditulis oleh Nurulhilyati Abdul Halim pada 30/9/2005 
 ³Eh! Kamu, kenapa baca perlahan sangat? cikgu suruh kamu baca supaya semua ahli kelas dengar.Bukan kamu seorang saje yang dengar,´ marah seorang cikguku kepada kawan sekelasku yang bernamaSalmiza bila diminta membaca cerita di dalam buku teks di hadapan kelas.³Aku tak tau la pasai apa Salmiza tu tak mau bercakap sangat dengan kita. Dok diam sorang-sorang je. Ajak main pun tak mau. Pelik la dia ni, lain dari orang,´ sungut rakan sekelasku kepada ku.Tahukah kita kanak-kanak yang lambat atau susah belajar itu sebenarnya sakit? Mereka bukan malas atautidak bersungguh semasa belajar sama ada dalam kelas mahupun di mana saja. Mereka mungkin adamasalah semasa belajar, bersosial, fizikal dan sebagainya. Mengapa saya memilih hendak menulis topikini? Sebab selepas saya mengedit 3 buku berkaitan anak istimewa dan pendidikan khas, baru saya sedar apa yang dialami oleh kawan saya masa saya kecil dulu. Mungkin dia tergolong dalam kanak-kanakbermasalah seperti ini. Nampak macam tak bersungguh masa belajar dan tak mahu berkawan denganrakan lain. Dari segi fizikal biasanya kanak-kanak yang bermasalah ini normal. Sebab itu mereka tidakdihantar oleh ibu bapa ke sekolah pendidikan khas. Kebanyakan orang tidak sedar ia berlaku pada anaksendiri.Jadi kita perlu jadi ibu bapa yang perihatin dan berilmu pengetahuan. Macam mana nak kesan anak kitabermasalah ataupun tidak andainya fizikalnya sempurna? Cuba kesan di mana kelainan yang ada padaanak kita berbanding kanak-kanak yang sebaya dengannya. Adakah dia ada kekurangan yang pelik darisegi kemahiran membaca, mengira ataupun bersosial. Andainya dia terlalu lain daripada kanak-kanakbiasa, bawa dia berjumpa doktor.Kadang-kadang kanak bermasalah ini cemerlang dalam bidang membaca, tetapi sangat bermasalah dalammengira ataupun yang perkara berkaitan nombor. Bila diminta menulis nombor, mereka menulisnya dalamkeadaan terbalik ataupun tak dapat menyelesaikan pengiraan yang mudah. Ini pun perlu diberi perhatian.Ia mungkin tidak dapat dikesan semasa kecil. Tetapi ia dapat dikesan seawal usia 5 tahun. Kadanag-kadang mereka sangat mahir belajar tetapi sangat bermasalah dalam pergaulan. Ada jugak yang sudah 10tahun pun tak pandai membaca, tetapi sangat cantik lukisan yang dihasilkan. Mereka juga ada kelebihanlain. Kebanyakan cikgu biasa tidak sedar akan masalah ini. Jadi kita sebagai ibu bapa yang perlu sedar akan keadaan anak kita. Antara situasi teruk yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak ini adalah, nampak huruf-huruf pada tekasyang tercetak di atas buku tenggelam timbul, kabur dan berselerakan. Sedangkan kita dan kanak-kanaknormal nampak huruf itu teratur dan mudah dibaca. Kadang-kadang mereka pergi ke ke pasar raya besar seorang diri, tak tahu pulak jalan keluarnya. Bila nampak perkataan µKELUAR¶ je. huruf-huruf tuberterbangan pada pintu. Haa« macam pelik kan! Itulah realitinya. Tetapi kanak-kanak tak sedar masalahyang mereka hadapi, sebab mereka fikir ini situasi biasa yang dialami oleh orang lain. Tanda-tanda inidapat dikesan oleh ibu bapa bila mereka mengadutak dapat membaca seperti kawan sekelas yang lain,tak nak ke sekolah sebab cikgu marah tak tahu nak selesaikan pengiraan dan sebagainya. Apabila kanak-kanak ini dibawa bertemu doktor, mereka akan diuji dengan ujian yang khusus bagimengesan masalah atau penyakit ini. Andainya ujian ini menunjukkan mereka bermasalah, ibu bapadinasihatkan menghantar anak ke sekolah pendidikan khas. Sekolah pendidikan khas bukan untuk kanak-kanak yang cacat fizikal sahaja, tetapi juga untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
 
Keistimewaan Sekolah Pendidikan KhasDi sekolah ini, mereka diajar dengan teknik yang berlainan daripada teknik mengajar biasa. Layanan jugalebih. Kanak-kanak tidak ditekan bagi menguasi sesuatu pelajaran atau kemahiran. Andainya merekadiajar mengira dan tiba masanya mereka berasa bosan ataupun tertekan kerana tidak dapatmenyelesaikan masalah yang diberi, guru akan memberi tugasan yang lebih ringan seperti mewarnaataupun melukis. Emmm« seronokkan! Bagi sesiapa yang ingin menjadi guru pendidikan khasni perlutabah, sabar dan penyayang. Respect abis aku pada cikgu pendidikan khas ni. A¶ha! dah panjang rupanya penulisan aku nih. Ni tak masuk bab apa faktornya, adakah keturunan ataupuntidak? Autisme? Hiperaktif? Disleksia? Sebenarnya setiap kali mengedit dan ada benda baru yang sayadapat, memang teringin sangat nak syer dengan orang lain. Tak pe, kalau nak tahu lanjut berkaitan kanak-kanak ini, dapatkan buku-buku pendidikan khas keluaran PTS Professional Publishing S/B. Buku ini bukanuntuk guru saje, tp juga untuk ibu bapa. Banyak lagi yang perlu kita tahu sebagai pendidikan keibubapaansupaya kita bersedia menghadapi situasi ini andainya berlaku pada kita dan yang penting anak kitamendapat pendidikan dan bimbingan yang wajar dengan keupayaan dirinya.Rujukan:
Soalan: Saya mempunyai satu masalah, sehingga hari ini masih belum dapat Diselesaikan. Saya mempunyaiseorang anak lelaki yang sangat lambat untuk bertindak balas. Untuk bercakap juga sangat pelatwalaupun umurnya sudah 6 tahun pada mac lalu. Saya telah membawanya berjumpa pakar namunkata pakar tersebut, anak saya tidak mengalami sebarang masalah. Sudah bermacam-macammakanan dan vitammin yang mampu merangsang otak telah saya berikan namun, tiada perubahan.Saya buntu. Harap doktor dapat membantu. Sekian terima kasih. Dari, Muhamad Irwanizam Ibrahim Ampang,Selangor. 
JAWAPAN:
 Terima kasih diatas soalan tersebut. Saya kira dari apa yang saudara jelaskan, anak saudara bolehdikategorikan di dalam golongan rencatan mentalnya yang mana disusuli oleh rencatan tindak balasbadan. Antara punca rencatan mental yang utama adalah:-
1.
 
Dilahirkan dengan otak yang kecil dan tidak membesar mengikut perkembanganyangnormal.2.
 
Pemasalahan genetik sepertisindrom down
.
 
 
3
.
 
Ibu yang tidak mendapat nutrisi yang sempurna ketika mengandung seperti galian4.
 
iodin dalam Kretinisme.
4
.
KEROS
A
K
AN PADA
OT
A
K
. PUNCANYA
TERM
A
S
U
KL
AH:-
 
y
 
Demam campak dihidapi oleh si-ibu ketika mengandung. Meningitis atau jangkitan radangotak ketika bayi.
y
 
H
ydrocephalus (Kepala yang semakin membesar disebabkan oleh pengumpulan cecairotak).
y
 
Kecedaraan atau trouma pada kepala,kadang-kadang disebabkan oleh enjutan yang
y
 
kuat semasa menimang bayi.
y
 
Ketumbuhan/tumor otak.
y
 
Keracunan dari plumbum dan racun serangga.
y
 
Kesan sampingan dari bahan kimia,toksid dan ubatan.
y
 
Demam panas.
y
 
H
ipoksia atau kekurangan oksigen ketika lemas waktu dilahirkan.
5
.
SEB
A
B
-
SEB
A
B
YANG
TI
DA
K
D
IKET
AHU
I
 
Dari sudut rawatan moden, tidak ada rawatan yang khas bagi masaalah rencatan mental.Bagaimanapun, keadaan minda boleh dibantu dengan latihan minda yang berterusan. Dari sudutyang lain, pemakanan kanak-kanak perlu dititik beratkan. Makanan segera terutamanya yangmengandungi bahan perwarna, perisa dan pengawet perlulah dielakkan. Pastikan anak saudaramengamalkan pemakanan yang seimbang yang kaya dengan nutrisi. Usia dari bayi sehingga 12tahunamat penting kerana ini merupakan tempoh waktu dimana berlakunya tumbesaran otak. Diwaktuinilah saya yakin, peranan pemakanan kesihatan yang sempurna dapat membantu masalah yangdialami oleh anak saudara. Saya ingin mengesyorkan sejenis produk khusus untuk tumbesaran yangsihat dan perkembangan minda kanak-kanak yang dihasilkan oleh
Gamat eMas Sdn..
yangdinamakan Bio.B Plus.
BIO
-
B
P
L
U
S
D
IR
U
M
U
SK
AN
ISTIME
WA
ME
NGANDUNG
I
 
Asid Dokosaheksanoik(DHA).
Sejenis asid lemak mustahak yang membentuk 60peratusdari struktur otak. Badan manusia tidak berupaya menghasilkan asid lemak ini dan ia hanyaboleh didapati dari pemakanan tertentu sahaja seperti ikan,kekacang dan buah zaitun. Bagiayam dan lembu tidak mengandungi D
HA
.
Ia penting bagi tugas transmisi implus saraf otak,meningkatkan kandungan serotonin iaitu sejenis neurotransmitter yang memberi kecerian(kekurangannya menyebabkan kanak-kanak bersifat baran, ganas dan tertekan), melindungiotak dengan cara mengurangkan bahan yang menyebabkan kerengsaan pada otak,

Activity (18)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
nanacayunk liked this
Rohinah Ahmad liked this
N-na Kamarul liked this
Tan Li Li liked this
Baiah Azim liked this
Angeline Ngu liked this
bear runggi liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->