Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword or section
Like this
21Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Sesuci Kasih Seorang Isteri

Sesuci Kasih Seorang Isteri

Ratings:

4.0

(1)
|Views: 1,662 |Likes:
Published by PENULISAN2U
atanya yang galak itu ku renung. Indahnya ciptaan Tuhan yang satu ini. Pasti aku akan merinduinya di sana nanti. Sungguh aneh ikatan perasaan kami. Tidak pernah bercinta, tetapi dengan mudahnya saling menyayangi.

Dia bukan lelaki yang terbaik, dia sendiri mengakuin...ya namun entah mengapa Dia Yang Maha Kuasa sudi juga mengan...ugerahkannya isteri semulia dan sesempurna Alishah. Sungguh dia bahagia didampingi bidadari dunia itu. Cintanya mendalam bersama janji setia hanya mahu bersama si dia hingga hujung nyawa namun takdir Tuhan siapalah yang tahu. Cintanya diuji dengan kehadiran insan ketiga yang langsung tidak pernah mendapat cintanya. Ya Allah Ya Rabb, dugaan apakah ini?

Isha,
Walau apa pun yang terjadi, cinta abang hanya untuk sayang. Ampunkan abang kerana menduakanmu. Sesungguhnya manusia cuma mampu merancang, Dia jualah menentukan segalanya.

Sofea,
Hadirmu bukan pintaku. Tolonglah, jelaskanlah segalanya padaku, mengapa kau sanggup memburu cintaku walau kita tidak pernah saling mengenal. Siapa aku sebenarnya padamu?

---------------------------------

Dahulu aku pernah juga bercinta dengan beberapa orang teman seuniversiti tetapi ketika itu aku hanya memikirkan soal seronok. Keluar berdua dan ada orang yang akan menelefon saban malam sebelum tifur. Juga menyambut hari kekasih dengan bertuakr-tukar hadiah dengan si dia yang kini membuat aku termalu dendiri apabila mendengar bicara Alishah, 14 februari lepas

"Isha sayangkan abang walaupun apa pun yang jadi.. tapi janganlah sebab abang nak tunjuk sayang abang tu, abang korbankan maruah agama kita. Valentine's Day bukan hari kita. Cukup dah macam-macam perayaan yang ada dalam islam.

-------------------------------

"Kita makan dulu, then solat sama-sama ya, sayang. Isha dah boleh solat..." bisiknya lembut

"Really?" Dan senyumanku terus menguntum sehinggalah aku teringat, aku perlu meninggalkannya untuk beberapa ari ini. "Alah, melepaslah abang macam ni."

Ketawa manjanya pecah. "Nakalnya suami isha ni. Apa-apa pun kita makan dulu. Nanti lambat pula.

---------------------------------

Penulis : Dzie Tyea
Penerbit : Kaki Novel
Sem. Malaysia: RM19
Sabah / Sarawak: RM22
atanya yang galak itu ku renung. Indahnya ciptaan Tuhan yang satu ini. Pasti aku akan merinduinya di sana nanti. Sungguh aneh ikatan perasaan kami. Tidak pernah bercinta, tetapi dengan mudahnya saling menyayangi.

Dia bukan lelaki yang terbaik, dia sendiri mengakuin...ya namun entah mengapa Dia Yang Maha Kuasa sudi juga mengan...ugerahkannya isteri semulia dan sesempurna Alishah. Sungguh dia bahagia didampingi bidadari dunia itu. Cintanya mendalam bersama janji setia hanya mahu bersama si dia hingga hujung nyawa namun takdir Tuhan siapalah yang tahu. Cintanya diuji dengan kehadiran insan ketiga yang langsung tidak pernah mendapat cintanya. Ya Allah Ya Rabb, dugaan apakah ini?

Isha,
Walau apa pun yang terjadi, cinta abang hanya untuk sayang. Ampunkan abang kerana menduakanmu. Sesungguhnya manusia cuma mampu merancang, Dia jualah menentukan segalanya.

Sofea,
Hadirmu bukan pintaku. Tolonglah, jelaskanlah segalanya padaku, mengapa kau sanggup memburu cintaku walau kita tidak pernah saling mengenal. Siapa aku sebenarnya padamu?

---------------------------------

Dahulu aku pernah juga bercinta dengan beberapa orang teman seuniversiti tetapi ketika itu aku hanya memikirkan soal seronok. Keluar berdua dan ada orang yang akan menelefon saban malam sebelum tifur. Juga menyambut hari kekasih dengan bertuakr-tukar hadiah dengan si dia yang kini membuat aku termalu dendiri apabila mendengar bicara Alishah, 14 februari lepas

"Isha sayangkan abang walaupun apa pun yang jadi.. tapi janganlah sebab abang nak tunjuk sayang abang tu, abang korbankan maruah agama kita. Valentine's Day bukan hari kita. Cukup dah macam-macam perayaan yang ada dalam islam.

-------------------------------

"Kita makan dulu, then solat sama-sama ya, sayang. Isha dah boleh solat..." bisiknya lembut

"Really?" Dan senyumanku terus menguntum sehinggalah aku teringat, aku perlu meninggalkannya untuk beberapa ari ini. "Alah, melepaslah abang macam ni."

Ketawa manjanya pecah. "Nakalnya suami isha ni. Apa-apa pun kita makan dulu. Nanti lambat pula.

---------------------------------

Penulis : Dzie Tyea
Penerbit : Kaki Novel
Sem. Malaysia: RM19
Sabah / Sarawak: RM22

More info:

Published by: PENULISAN2U on Oct 27, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/26/2013

pdf

text

original

 
Dzie Tyea
1
P
ERMINTAAN
mama bagikubukanlah sesuatu yang berat.Bagiku ia cuma jalan untukkumencapai misi yang pernah terkabus oleh pelbagai cubaansebelum ini.“Dia sangat baik, Zik.”Begitu pujuk mama padaku. Alah, kami belajar dalam kelas yang sama sejaktadika hinggalah universiti.Tak percaya? Betul. Tentulah aku yang lebihmengenalinya. Memang dia baik pun. Rasanyalah... sebab akutidak pernah dengar dia punya rekod disiplin yang buruk.Mungkin dia bukan popular maka tidak ramai orang yangbercerita soal dirinya. Alishah....Dia tercantik. Terpandai. Tertinggi. Segala-galanyapun ‘ter’ bagiku. Tetapi aku tidak ada la hendak mengenalidirinya lebih daripada sekadar rakan sekelas. Dia pun tidak‘menyerlah’ macam Nurin, Faizah dan Cat.
Bab
1
 
Sesuci Kasih Seorang Isteri
2
“Zik tak kisahlah mama,” jawabku dan mamahampir sahaja hendak melompat suka.“Sebelum Zik jumpa yang lain, baik mama uruskancepat-cepat. Zik ni diam-diam pun, selalu buat hal.” Aku tersengih walaupun agak terkejut dengankomen negati mama itu. Aku mana pernah buat hal macamalong. Selain pergi sekolah, aku jarang keluar rumah. Kawan-kawan saja yang selalu datang ke rumah aku.Lainlah along. Dia paling jarang lekat di rumah.Bila dia lapar dan
 pokai 
, barulah muncul. Pujuk papa, ciummama, gertak aku… dan lepas tu dia lesap lagi. Entah dimana dia tinggal sepanjang tidak pulang ke rumah.Maka pada hari jadiku yang kedua puluh lima, kamisekeluarga pun berkunjunglah ke rumah Alishah.Kata sepakat telah diambil, kami pun dinikahkandua bulan selepas itu, iaitu pada hari jadinya. Nama punmama yang uruskan, apalagi mengalahkan majlis pertabalansultan saja lagaknya majlis kami. Alishah yang sediakala jelita, bertambah-tambahlah jelitanya.
 
Dzie Tyea
3
B
ELUM
pun pukul empatpetang, aku terus pulang kerumah. Ada sesuatu benar-benar mengganggu ikiran.Terlupa pula Alishah ada di kedainya, aku terusmemecut kereta pergi mencarinya. Dia rupa-rupanya sedangbermesyuarat dengan para pekerjanya semasa aku muncul.Melihatku, dia terus keluar menemuiku.“Tunggu kejap ya, bang. Isha habiskan dulu. Sikitaje lagi.”Dan sebuah kucupan hangat melekat di pipiku.Tidak sampai lima minit menanti, Alishah selesaibermesyuarat dengan para pekerjanya. Aku membantumengangkat ail-ailnya ke sebuah bilik yang agak luas.“Sayang....” Alishah datang menghampiri dan terus duduk diatas ribaanku. Memang aku sedikit segan tetapi suka juga.Kami suami isteri. Buat apa pun tidak berdosa.“Cakaplah.
 I’m waiting
.”
Bab
2

Activity (21)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 hundred reads
1 thousand reads
kuningan liked this
sangplis liked this
reben liked this
Ain Syakira liked this
hajjahh liked this
Nik Rufaihah liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->