Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
13Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Cerita Cerita Moral

Cerita Cerita Moral

Ratings: (0)|Views: 2,761 |Likes:

More info:

Published by: Shamsinar Kamarul Baharin on Jan 11, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

08/01/2013

pdf

text

original

 
Eluuu kengkawan
.. saya nak
share
moral-moral
story wit u all.. ^_^ 
 
1. KISAH PENDAYUNG SAMPAN DENGAN PROFESOR
"Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautanmenumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitupendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidakbanyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengantabung uji kemudian digoyang-goyang.Selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itumembuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak kelangit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan.""OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampanitu akur dan mula memusingkan sampannya ke arahpantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayungsampan."Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu."Hampir seumur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dengan ringkas."Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi."Ya"."Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" TanyaProfessor itu.Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati,Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?" Pendayung sampan itumenggelengkan kepala."Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu." Kata Professor itulagi, "Kamu tahu biologi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. "Kasihan.Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu masih lagi
 
bertanya.Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala. "Kalau begini,kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu. Malang sungguh nasibkamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pendayung sampan."Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanyaberdiam diri.Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombakbesar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik. Professor dan pendayungsampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya, "Kamu tahuberenang?" Professor itu menggelengkan kepala. "Kalau macam ini, kamu dahkehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenangmenuju ke pantai.
Nilai moral
Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan. Tak guna kitapandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu rupanya lebih berjaya dari kita. Diamungkin bodoh dalam bidang yang tidak kena mengena dengan kerjayanya, tetapi"MASTER" dalam bidang yang diceburi.. so be humble in everything we do.
2. KAKI ATAU TANDUK
 Pada suatu pagi yang cerah, seekor rusa sedang minum air di tepi sungai. Semasameneguk air di permukaan yang jernih, ia terlihat bayang-bayangnya di dalam air. Diamerasa begitu bangga dengan tanduknya yang begitu cantik.. ³Wah, sungguh cantiktanduk aku. Tanduk aku menjadikan aku cantik Rusa itu berpaling dan mendapati kakinya kurus dan panjang serta tidak menarik samasekali. ´Sayangnya kakiku sebegini rupa,´ rungut rusa itu. ³Jika kakiku cantik sepertitandukku, tentulah aku kelihatan cantik dari hujung rambut hingga hujung kuku.Dengan itu aku menjadi haiwan yang paling cantik!´ Si rusa seperti menyesali keranamemiliki bentuk kaki yang sedemikian.Tiba-tiba, seekor singa datang ke kolam itu dan minum air. Apabila ternampak rusa,singa itu berhenti berjalan lalu merangkak perlahan-lahan menuju ke arah rusa.
 
Pada ketika singa bersedia menerkam, sang rusa terperanjat lalu melompat untukmenyelamatkan diri. Kemudian ia dengan sekuat hati berlari menuju ke arah hutan.Sebelum sampai ke hutan, rusa merentasi sebuah kawasan terbuka. Kakinya yangpanjang membolehkannya berlari dengan pantas. Dalam masa yang singkat rusaberada jauh dari singa. Akhirnya ia sampai ke pinggir hutan lalu masuk ke dalamhutan. Ia berfikir lebih selamat bersembunyi di dalam hutan. Apabila sang rusa masuk ke dalam hutan, tanduknya yang bercabang-cabang itutersangkut pada dahan-dahan pokok. Akhirnya ia terperangkap. Rusa menarik danmenolak tanduknya sekuat hati. Malangnya ia tidak berjaya melepaskan tanduknya.Semasa rusa cuba menarik dan menolak tanduknya, sang singa pun tiba. Akhirnyasinga berjaya menangkap rusa.´Oh, aku sungguh bodoh !´ Rusa merintih semasa terbaring menunggu nafasnyaberakhir. ´Aku menghina kakiku yang kurusa hodoh tetapi rupa-rupanya kakiku yangmenyelamatkan aku. Tetapi tanduk yang cantik yang aku bangga-banggakan itumenyebabkan kematianku.
Nilai Moral
Kadangkala ada perkara yang kita tidak suka tetapi memberika manfaat kepada kitadan ada perkara yang kita suka tetapi merosakkan hidup kita. Hargailah apa-apa punyang ada pada kita selagi kita hidup.
3. ADA 1 CERITA.. KEINDAHAN YANG HAKIKI DATANGNYA DARI HATI YANGIKHLAS BUKAN DARI PANDANGAN SESEORANG..
 Seorang wanita di lapangan terbang sedang menunggu waktu penerbangannya.Sambil menunggu dia makan biskut yang dibelinya sebelum itu dan membaca bukucerita. Sedang dia makan dia terperasan yang lelaki di sebelahnya turut mengambilbiskut dari bungkusan yang sama yang terletak di sebelahnya.Setiap keping biskut yang dia ambil, lelaki itu turut mengambil sama. Di dalam hatiwanita itu menyumpah lelaki itu." Alangkah tak malunya lelaki ini.. sudah la tak minta izin dari aku..makan sama banyakdengan aku pula..dasar pencuri!!" rungut wanita itu di dalam hati.

Activity (13)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads
Khairi Rahman liked this
Ganesan Samugam liked this
Bowie Liim liked this
Hash Rahman added this note
terbaek
Noor Amirah liked this
Noor Amirah liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->