Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
4Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
TEKNIK PENULISAN NOVEL

TEKNIK PENULISAN NOVEL

Ratings: (0)|Views: 297 |Likes:
Published by warfdahshauqah91

More info:

Published by: warfdahshauqah91 on Mar 24, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

10/20/2013

pdf

text

original

 
TEKNIK PENULISAN CERPEN / NOVEL
1. Penggunaan Dialog.
 Dikemukakan untuk perbualan antara 2 watak atau lebih.Dialog pendek atau panjang hendaklah bersesuaian dengan latar belakang watak (orang tua ataukanak-kanak, taraf pendidikan dan sebagainya)pendidikan. Watak utama (hero) hendaklahdominan berbanding watak-watak lain. Dialog kedaerahan boleh digunakan dalam babak-babak tertentu dengan kadar yang sesuai.³Nah, ambil.´³Berapa Hakimi? Banyak sangat ni!´³Seribu ringgit. Ambillah.´³Eh banyak sangat ni. I perlukan dua ratus ringgit sahaja.´³Ambil ajalah. Nanti you perlukan duit tu.´
(Mengintai Tuah Villa Literno- ZakBa - Hal:22)
2
. Penggunaan monolog
 Monolog ialah berbicara dalam diri. Misalnya berbisik kepada dirinya sendiri dengan berkata³padan muka´, yang ditujukan kepada seseorang. Kesannya ialah penulis akan memberikanfokus atau tumpuan kepada pembaca terhadap watak-watak yang tertentu dalam masa tertentu.
3. Penggunaan Pemerian
/ penceritaan.Jika dibandingkan dengan teknik dialog dan monolog, teknik pemerianlah yang paling kerapdigunakan oleh pengarang.Kesan: Penggunaan teknik ini menyebabkan pembacaan pembaca menjadi lancar tanpa tersekat-sekat. Pembaca berasa seolah-olah sedang mendengar sebuah cerita secara terus daripadapengarangnya.
HARI ini adalah hari pertama Bahrain bersama keluarganya di Kuala Terengganu. Dia bersama adik danibunya meluangkan masa menziarahi pusara ayahnya. «.
(Bab 7: Jangan Ada Benci : Ana Wenta)
 
4
. Penggunaan surat kiriman dan laporan akhbar
 Teknik ini juga digunakan untuk memberikan gambaran yang terperinci mengenai isi kandungansurat yang ditulis atau berita. Samada memaparkan terus petikan berita atau artikel yang ditulisdari sebuah akhbar atau sebuah jurnal atau diringkaskan.Kesan: pembaca seolah-olah membaca surat atau artikel itu secara ³first-hand´.
5. Unsur Suspens (Ketegangan)
 Contoh:- Natasha yang koma yang dibelasah oleh suaminya ± apa kesudahannya- Peristiwa percubaan untuk mencuri kereta, - sama ada akan berjaya atau tidak.- Watak Natasha ± pembaca tertanya-tanya siapa beliau yang sebenarnya.- Usaha Syamsul menuntut hutang ± sama ada akan berjaya atau tidak.
 
- Hubungan rapat antara Azrina dan Hakimi ± samada mereka sepasang kekasih atau sekadar kawan.
(Mengintai Tuah Villa Literno ± ZakBa)
 
Kesannya: menimbulkan keinginan pembaca untuk meneruskan pembacaan bagi mengetahuikesudahan peristiwa.
6
. Flash back / Imbas Kembali
 Contoh:Dulu di zaman kanak-kanak, dia taklah kaki gaduh. Dia hanya suka bersendirian. Mandi sungai.Pikat burung di belukar. «
(Lagenda Budak Setan : Ahadiat Akashah : Hal:13)
Kesan: penggunaan unsur flash-back yuang agak banyak menimbulkan kesan tersekat-sekat danmengganggu tumpuan pembacaan pembaca serta kelancaran jalan cerita.
1. Mulai dari Bab yang Anda Suka
 JURUS JITU MENULIS BUKU UNTUK ORANG SIBUK "Pertama, kamu memerlukan semangat atau dorongan melakukan yang kamu sukai. Semangatadalah tenaga yang membakar hasrat mencipta."Teresa Amabile(Pakar kreatifitas)2. Menulis Bersama Penulis Profesional
JURUS JITU MENULIS BUKU UNTUK ORANG SIBUK 
 "Anda harus melakukan hal yang anda pikir tidak dapat anda lakukan."Eleanor RooseveltIni adalah alternatif terakhir yang sebenarnya hanya perlu dipilih jika anda benar-benar sudahangkat tangan dengan keseluruhan proses penulisan buku. Namun ini bukan cara yang samasekali harus dihindari. Bahkan, ini menjadi salah satu cara ampuh untuk mewujudkan impiananda. Banyak orang-orang sibuk yang karena berbagai alasan sama sekali tidak bisa meluangkanwaktu untuk menulis dengan baik. Mau tak mau, demi sebuah impian, menggunakan penulisprofesional adalah alternatif yang sah.3.
Yang Paling Mudah Ditulis
 JURUS JITU MENULIS BUKU UNTUK ORANG SIBUK "Mulailah dengan menuliskan hal-hal yang kau ketahui. Tulislah tentang pengalaman danperasaanmu sendiri. Itulah yang saya lakukan."J.K. Rowling4.
Mulailah dengan Mencoret-coret!
 JURUS JITU MENULIS BUKU UNTUK ORANG SIBUK "Banyak orang yang gagal menjadi pemikir besar hanya karena ingatannya terlalu bagus."
 
F
riedrich Wilhelm Nietzsche(
F
ilsuf Jerman)5.
Perlukah Bakat Menulis?
 "Yang mungkin diperlukan bukanlah suatu 'bakat' istimewa, tetapi lebih pada keinginan danminat yang besar untuk mau belajar, membangun kebiasaan menuangkan gagasan lewat tulisan."Andrias Harefa(Penulis buku-buku best seller)Soal mampu atau tidak mampu, bakat atau tidak bakat, kadang itu hanya soal konstruksi mentalyang keliru. Jika konstruksi mental sudah tidak pas, biasanya anda akan sulit melihat peluang-peluang yang bisa anda manfaatkan untuk merealisasikan gagasan-gagasan anda.Segala sesuatu dimulai dari ide. Pada tahap awal hampir semua penulis buku membuat coretan-coretan ide di atas secarik kertas. Jika anda ingin menulis buku, mulailah dengan membuatcoretan-coretan seperti ini untuk membuat ide-ide yang berserakan dan abstrak di kepala menjadisuatu rangkaian gagasan konkrit yang siap dikembangkan. Sebelum anda menuliskan ide itudalam bentuk coretan, butir-butir pemikiran, atau peta ide, maka ide-ide itu belum berwujud.Jadi, langkah pertama yang harus anda lakukan adalah membuat ide abstrak menjadi wujudnyata.Mungkin, yang paling membuat orang ngeri kalau hendak menulis buku adalah bayangan bahwabuku itu harus setebal dan sekomprehensif, misalnya, Business @ The Speed of Thoughtkarangan Bill Gates yang terjemahannya setebal 417 halaman, atau Retire Young Retire Richkarya Robert Kiyosaki dan Sharon L. Lechter yang terjemahannya setebal 450 halaman. Atauyang lebih dasyat lagi, seperti buku Hermawan Kartajaya on Marketing karya HermawanKartajaya yang tebalnya mencapai 826 halaman!

Activity (4)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads
Wiji Yono liked this
Lisaseptia Dewi liked this

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->