Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more ➡
Download
Standard view
Full view
of .
Add note
Save to My Library
Sync to mobile
Look up keyword
Like this
1Activity
×
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Nafahat Al Miskiyyah

Nafahat Al Miskiyyah

Ratings: (0)|Views: 964|Likes:
Published by api-3749493

More info:

Published by: api-3749493 on Oct 15, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See More
See less

03/18/2014

pdf

text

original

DENGAN NAMA ALLAH YANG SENANTIASA MENGASIHANI

DAN SANGAT MENGASIHANI
KITAB INI DINAMAKAN
HEMBUSAN KASTURI

YANG MENERANGKAN BERKENAAN

Kelebihan membaca Maulid Nabi Kita MUHAMMAD sebaik-baik manusia, muga-muga Allah Ta\u2019ala mengurniakan sepenuh-penuh ketentaraman dan sebesar-besar kesejahteraan kepadanya, dan semuga-muga Allah Ta'ala mengampunkan penyusun kitab ini dan penulisnya (serta penterjemahnya) dan sekalian orang-orang lslam lelaki dan perempuan.

Amin !

Diharap pembaca-pembaca yang mulia akan memandang kandungan kitab ini dengan redha dan senang hati dan sedia membetulkan apa-apa yang salah atau tersilap karena penyusun sesebuah kitab tidaklah terkeluar danpada tujuh perkara, sebagaimana yang pernah dikatakan oleh setengah-setengah ulama' pada masa dahulu, yaitu: Apabila seorang alim yang waras akalnya menyusun sebuah kitab maka tidak dapat tidak kandungannya itu kadang-kadang dicipta olehnya sendiri yang belum ada pada masa dahulu, ataupun ada perkara-perkara yang kurang sempurna atau tidak sempurna yang disempurnakan olehnya, ataupun ada perkara-perkara yang tidak jelas dijelaskan olehnya atau ada perkara-perkara yang panjang yang diringkaskan olehnya dengan tidak merusakan sedikit pun maknanya ataupun ada perkara-perkara yang bercerai-cerai yang dikumpulkan olehnya ataupun ada perkara-perkara yang salah yang dibetulkan olehnya. Maka di dalam hal-hal yang tersebut kesilapan atau kesalahan harus (mubah) terjadi.

Bagi sesiapa yang ikhlas (yaitu membuat sesuatn kebajikan dengan tujuan
mengharapkan keredhaan Allah dan terselamat daripada azab Neraka) maka ada balasan
yang besar untuknya pada sisi Allah.
Penulisnya yang Jahil:
Muhammad bin Abdullah As Suhaimi.
DARI PENTERJEMAH

Adalah kitab ini yang bernama \u2018HEMBUSAN KASTURI\u2019 asalnya disusun di dalam Bahasa Arab oleh Kiayi Agong As Saiyid Muhammad bin Abdullah As Suhaimi, tetapi memandangkan besar faedahnya, lebih-lebih lagi jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu sebagaimana sedia maklum, dari itu saya telah membuat demikian muga-muga ia akan mendatangkan faedah sedikit sebanyak kepada pembaca-pembaca sekalian.

Sekiranya didapati apa-apa kesalahan di dalam terjemahan ini daripada Bahasa Arab kepada Bahasa Melayu maka yang demikian ialah karena kesalahan atau kesilapan penterjemahnya, dari itu diharaplah supaya dibetulkan kesalahan itu dengan ikhlas serta dimaafkan si penterjemah yang telah mencoba seberapa yang terdaya dalam terjemahannya.

Terima kasih.
Penterjemah.
Md. Taha Suhaimi.
KEPUJIAN KEPADA ALLAH

Pujian yang sebenar adalah tertentu bagi Allah yang telah mengurniakan suatu ni'mat yang amat besar kepada kita sekalian dengan menzahirkan penghulu sekalian manusia dan pula Ia telah menentukan masa kezahiran Penghulu itu pada bulan Rabiul Awwal yang gemilang. Aku saksikan bahwa tidak ada tuhan yang sebenar melainkan Allah yang esa, yaitu tidak ada sekutu bagi Nya. Muga-muga dengan penyaksian ini terhapuslah dosaku dan dosa pembaca-pembaca sekalian, samada dosa yang besar ataupun yang kecil. Dan aku saksikan pula bahwa penghulu kita dan nabi kita Muhammad sall - Allahu 'alaihi wa sallam ialah seorang hambaNya dan pesuruhNya yang mempunyai beberapa mu'jizat (yaitu perkara-perkara yang luar biasa yang tidak dapat di lakukan oleh manusia yang biasa) yang semakin lama semakin tersiar sebutannya, dan muga- muga Allah Ta'ala mengurniakan juga keselamatan dan

kesejahteraan kepada
keluarganya dan sahabat-sahabatnya sekalian dan

muga-muga keselamatan dan keseiahteraan itu kekal sehingga Hari Mahsyar (yaitu hari yang di dalamnya sekalian manusia akan dihidupkan kembali selepas matinya lalu berkumpul untuk dikira dan ditimbang pahala dan dosa masing-masing sebelum di masukkan kedalam Surga atau Neraka).

SAYA MULAKAN

Sesudah itu maka berkatalah saya yang hina dan fakir lagi berdosa, Muhammad bin Abdullah, yang dikenali di antara orang dengan gelaran Suhaimi yang berharapkan rahmat Allah, yang bermazhab Asy Syafi'i di dalam Fiqeh dan bermazhab Al Asy'ari didalam Tauhid dan menjalankan Tarikah Al 'Alawiah dan kemudian Tarikah Al Muhammadiah, yang bergurukan Asy Syeikh An Nawawi dan kemudian Az Zawawi dan yang berasal daripada Jajahan Wanasaba (Wonosobo) di dalam negeri Jawa, muga- muga Allah Ta'ala dengan lemah-lembutNya dan belas kasihanNya menjadikan dia bekerja bersungguh-sungguh di dalam pekerjaan kebajikan yang zahir dan batin dan menyiarkan ilmu syariat dan ilmu akhirat.

Bahwasanya saya telah menyusun kitab ini ialah untuk menggalakkan dan menyukakan serta menjadikan orang mengambil berat tentang mengingatkan Nabi kita Muhammad s.a.w. dengan membanyakkan selawat dan salam kepadanya dan membaca kisah-kisah maulidnya serta kasidah-kasidahnya dan lain-lain perbuatan kebajikan dan ketaatan kepada Allah Ta'ala.

Maka tidak ada satu perkara yang lebih memberi manafaat untuk menerangkan hati serta menyampaikan orang-orang yang menuntut untuk \u2018sampai\u2019 kepada Allah melainkan dengan banyak mengingatkan Nabi s.a.w. dan mengucapkan selawat kepadanya karena bahwasanya dengan tekun dan tetap membuat demikian maka orang itu akan memperolehi cahaya yang banyak dan dengan berkatnya ia akan dapat \u2018berhubung\u2019 dengan Nabi Muhammad s.a.w. ataupun dapat berkumpul dengan sesiapa yang boleh

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->