Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Download
Standard view
Full view
of .
Save to My Library
Look up keyword
Like this
2Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Kalkulator Pertanian

Kalkulator Pertanian

Ratings: (0)|Views: 105 |Likes:
Published by api-3793642
kira2 masa nak mula bertani jadi x lah tertipu dgr cerita org
kira2 masa nak mula bertani jadi x lah tertipu dgr cerita org

More info:

Published by: api-3793642 on Oct 17, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as XLS, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

03/18/2014

pdf

text

original

KALKULATOR PERTANIAN (AGAR ANDA TIDAK TERTIPU DGN
P E N J U A L S IS T E M P E R T A N IA N S E W E N A N G 2 N Y A )
Isi saja petak kuning sejujurnya kerana tidak ada yang tahu and
a m e m a n g h e b a t a ta u s e b a lik n y a .
Purata Hasil Keluaran Ladang Sehari
100 kg/hari
Kos Bulanan
Petrol utk ke ladang dan pemasaran
100 RM/bulan
Kos Baja Sebulan
0 RM/bulan
Kos Racun
12 RM/bulan
Upah
0 RM/bulan
Kos Elektrik
12 RM/bulan
Kos Air
0 RM/bulan
Lain Perbelanjaan Bulanan/semusim
0 RM/bulan
Kos Fasiliti Projek (tidak termasuk diatas)
8500 RM
Susut nilai fasiliti
5 tahun
Harga Kos 1kg Produk Tani anda.
0.09RM/kg
Harga Jualan Anda Sekarang
4.50 RM/kg
Untung
4.41 RM/kg
Umur anda sekarang
26 tahun
Untung sehari
441.14 RM
Untung bersih
13234.33 RM
Perbelanjaan lain boleh masukkan polibeg, sarung tangan, dsb yan
g m e m e r lu k a n p e n g g a n tia n . B il k lin ik , k w s p , p e r k e s o , d l
Sila bahagikan perbelanjaan tersebut kepada bulanan.
Kos fasiliti adalah kos yang tidak memerlukan penggantian setiap m
u s im a ta u b u la n .
Susut nilai fasiliti perlu diletakkan untuk tujuan pengiraan.
Fasiliti seperti polibeg tahan lasak, paip, mesin, rumah lindungan hu
ja n , p a g a r d s b .
Bagi mereka yang baru ingin menceburi bidang pertanian, sila guna
k a n k a lk u la to r in i s e b a g a i p a n d u a n m u d a h
mengira harga jualan produk tani. Lepas tu bandingkan dengan har
g a p a s a ra n d a n fik irk a n la h b o le h ta h a n k e ta k .

Pinjaman pertanian tidak dimasukkan didalam pengiraan ini.
Saya andaikan anda menggunakan wang sendiri.
Ataupun tolak je upah anda untuk bayar pinjaman dan kadar faedah

n y a .
R T IP U D G N
PENJUAL SISTEM PERTANIAN SEWENANG2NYA)
g ta h u a n d
a memang hebat atau sebaliknya.
Berat bersih yang dapat dijual. Kalau anda jual setiap 2 hari bagikan jadi sehari.
3000
Jangan pula berat petik sebab boleh jadi yang busuk, sedekah kat jiran, makan sundirik, kena curi oleh pekerja
d s b .
Jadi lokasi dan rumah kena ambil kira. Kos petrol potong rumput atau generator.
Beli yang berkualiti dan murah. Yang penting diluluskan oleh akta. Kena denda kos lagi. Keselamatan pun kena
ja g a .
Beli yang berkualiti dan murah. Yang penting diluluskan oleh akta. Kena denda kos lagi. Keselamatan pun kena
ja g a .

Gaji org yg buat kerja bagi projek nie berjaya sehingga dapat untung bersih
Kalau free letak kosong.
Kalau free letak kosong.

124
Letaklah sewa tanah atau cukai tanah. Kalau main pacak je letak kosong. Kos lain yang tak dinyatakan sila long
g o k d is in i.
Kos permulaan seperti upacara pecah tanah, jamuan jemput org kampung dsb boleh juga nk masuk
s in i.
142
Nak letak 10 tahun pun boleh asalkan fasiliti tu boleh pakai lagi la.
Ini petak tengok je, jangan kacau. Bandingkan dgn harga jualan anda sekarang.
Boleh ke? Kalau boleh letak, perlu ada keazaman.

Ini adalah KPI saya.
(Key Performance Indicator @ Key Performance Index)
Tengok sheet sebelah kalau rasa2 nak jadi jutawan.
Kalau tak nak, tak perlu tengok, buat bodo je.
nie pulak duit untung bersih dalam sehari
kat sini le untung bersih boleh dapat kalau kerja rajin2

n, dsb yang
memerlukan penggantian. Bil klinik, kwsp, perkeso, dll pun masukkan sekali.
ia n s e tia p m
usim atau bulan.
ndungan huj
an, pagar dsb.
n , s ila g u n a k
an kalkulator ini sebagai panduan mudah
d e n g a n h a rg
a pasaran dan fikirkanlah boleh tahan ke tak.
a d a r fa e d a h
nya.
le h p e k e r ja
dsb.
n pun kena
jaga.
n pun kena
jaga.
k a n s ila lo n g
gok disini.

Activity (2)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads

You're Reading a Free Preview

Download
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->