Welcome to Scribd. Sign in or start your free trial to enjoy unlimited e-books, audiobooks & documents.Find out more
Download
Standard view
Full view
of .
Look up keyword
Like this
13Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 1
Flow Tafsir Juz 30

Flow Tafsir Juz 30

Ratings:

5.0

(1)
|Views: 1,071|Likes:
Published by ArkibTarbiah

More info:

Published by: ArkibTarbiah on Feb 18, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

01/23/2014

pdf

text

original

 
Sebelum saya start boleh la tgk flow chart kat bwh nih utk tgk kaitan antara surah2 nih in perpekstif sbg diri kita dlm berdakwah dan juga in konteks kita nak sampaikan pd adik
Ringkasan untuk DaeiRingkasan untuk diapply pada adik2
DF ISK IPK SH Sejarah UsrahAnNasAlFalaqAlIkhasAlMasadAnNasrAlKairunAlKautharAlMaunurasiy
An-NasMotivasidalaman dalamkerja dakwahAl-FalaqMotivasi luarandalam kerjadakwahAl-IkhlasMentauhidkanAllah supayaikhlas dlmkerja dakwahAl-MasadDalam dakwahkadang2 adahalangan drorg ygtersayangAn-NasrTapi,Allah janjikankejayaan pdyang berjayaatasi halangandlm dakwahmereka
Al-KafirunLepas berjaya jgncampur-adukkanislam dgn jahiliyyah..tunjukqudwah yangbaik psd adik2Al-KautharKena selalu ingatkejayaan dakwahkita nih x bolehdiwarisi dgndarah..knabersyukur dgnmad'u kitaAl-Maun jgn jadi mcm orgyg dustakanagama..timedakwah lain timex dakwah jadi lainQuraisyGunakan nikmatdankeistimewaanyang Allahkurniakan dlmmenjayakandakwah kita
An-NasMotivasi dalamanutk berubahtinggalkan jahiliyyah lps dgrISKAl-FalaqMotivasi luaranutk berubahtinggalkan jahiliyyah lps dgrISKAl-IkhlasmentauhidkanAllah spy ikhlasutk berubahAl-MasadDalam prosesnak berubahmungkin adehalangan dr orgtrsayangAn-NasrTapi Allah janjikankemenaganuntuk org yangbermuhasabahdan brjaya atasihalangan utkberubah
 
 
Tafsir surah an-nas
Surah ini menceritakan tentang manusia dan syaitan serta hubungan diantara manusiadengan manusia dan juga manusia dengan Allah.
 Dalam surah ni dinyatakan syaitan sentiasa mengwas-waskan hati kita.Jenis syaitan ada dua iaitumanusia(hasutan orang dan nafsu diri) dan jin.Tapi,Allah sebut bergantunglah pada aku...Akulah raja manusia,tuhan manusia dan yang disembahmanusia sebab aku mampu hindarkan manusia dari gangguan syaitan...Manusia terdiri drpd 3 komponen iaitu akal,hati dan jasad.Dan yang paling utama antara ketiga-tiganih ialah hati..(hadis 6)Maka,untuk lawan syaitan dan bergantung pada Allah kita kenalah memenangi hati kita sebab hatitentera syaitan..Dia akan serang hati kita habis-habisan.Cara untuk lawan syaitan ni pulak kita kenagunakan akal sebab akal tentera Allah..gunakan ilmu yang kita ade untuk tentukan baik burukAl-Kafirun-berjayaberubah..lps tuh jauhi jahiliyyahkena bezakan jahiliyyah dgnislamAl-KautharDah dgrSH......Allah berinikmat yang bykso kna brsyukurspy dpt istiqamahdlm perubahandan sdr adetggjwb menantiAl-Maunajar adik2 tunjukqudwah yangbaik bkn baiktime usrah je..QuraisyAjar adik2 gunanikmat yang Allahbg utk islam
 
sesuatu.kalau x cukup ilmu timbalah ilmu dan tanya pd orang.......untuk kuatkan hati kita dariserangan syaitan yang bertubi-tubi ni pulak kita gunakan zikrullah..
WahyuKeh
AKALHATI
 Peperangan di antara akal dan nafsuSiapa yang dapat memenangi hati,dia akan dpt mengawal tindakan..kalau syaitan yang menang??Nak memenangi hati kita kenalah belajar,menguatkan hati dengan mengingati Allah..dan kalau kitatewas pada syaitan bukan salah orang tp salah diri sendiri yang rela dekatkan diri dgn syaitan..So,dlm konteks kita sebagai murabbi,surah ini memberi motivasi dalaman kepada kita untukmelawan bisikan syaitan dalam menjalankan kerja kita sebagai daei.Kadang-kadang kita rasadown..penat and rasa cam dah x larat dah so,time nilah syaitan start nak cucuk kita..macam2 yangdia bisikkan dlm hati kita agar kita lari dr kerja kita..Tapi,dalam nk menyampaikan tafsir nih pada adik2 ,kita boleh cakap surah ni memberi motivasiuntuk diorang berubah kearah kebaikan dan tinggalkan jahiliyyah.Selalunya dalam proses nakberubah tulah dugaan dan syaitan giat bekerja..wallahualam..
Tafsir surah Al-Falaq
Dari surah An-Nas,kita dah tengok pelbagai halangan dari dalam diri kita iaitu hati(Dugaan darisyaitan) tapi dlm surah ni pulak kita tengok ujian2 dari luar..Ujian2 dr luar yang disebut dalam surah ni ialah:>kejahatan malam>kejahatan perempuan>Hasad dengkiSebab Allah memberi ujian ini ialah untuk beri ujian pada kita seperti yang disebut dlm surah As-Ankabut:2-3Maka,surah ini mengajar kita meminta perlindungan dari Allah,yang telah menciptakan semua ujianitu tadi.Kejahatan malam ini mengisahkan zaman Rasulullah dulu kan xde lampu jalan..so,semua orang sgttakut untuk keluar malam.tapi,di zaman kita yang jalan-jalan sgt terang di waktu malam,kejahatan

Activity (13)

You've already reviewed this. Edit your review.
1 thousand reads
1 hundred reads
Mohamad Azhar liked this
Azraai Ahmad liked this
Mohamad Azhar liked this
Byron Fischer liked this
Fauzan Ibrahim liked this
Mohamad Azhar liked this
kombat777 liked this

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->