P. 1
Babak 1

Babak 1

|Views: 4|Likes:
Published by Enchik Mazli

More info:

Published by: Enchik Mazli on Jul 17, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

01/01/2014

pdf

text

original

BABAK 1…. MASA : PAGI LATAR BELAKANG : BILIK BIASA….

PENCERITA : Di sebuah kerajaan yang aman damai, terdapat sebuah keluarga yang hidup lama bersama. Mereka hidup dengan adanya anak tunggal. Mereka sangat bahagia dan kaya raya. Malangnya, si ibu jatuh sakit dan semakin tenat dari hari ke hari. Di saat –saat akhirnya, si ibu berkata….. MAK: Abang, saya mungkin dah tak lama dekat dunia ini. Abang janji dengan saya abang akan jaga Cinderella baik-baik… AYAH : Abang janji akan jaga Cinderella baik-baik.. (duduk melutut di tepi katil ). CINDERELLA : Ye mak, Cinderella janji akan jadi anak yang baik. (menangis) MAK : Saya sayangkan awak berdua, selamat tinggal.. PENCERITA: Ayah dan Cinderella pun menangis kerana si ibu sudah meninggal… “TIRAI BILABUHKAN” PENCERITA: Beberapa tahun kemudian, ayah kepada Cinderella pun berkahwin semula dengan seorang janda bernama, Lady Termain yang mempunyai dua orang anak perempuan melalui hasil perkahwinan sebelumnya, iaitu Maria dan Mariana..Ibu tiri Cinderella sangat iri hati akan Cinderella. Semasa ayah Cinderella masih hidup, Ibu tirinya berpura-pura menjadi baik. Namun, selepas kematian ayah Cinderella, Cinderella dipaksa menjadi orang gaji di rumah itu. BABAK 2… MASA : SUBUH, PAGI… LATAR BELAKANG: BILIK TIDUR CINDERELLA KECIL DAN BURUK … PENCERITA : Cinderella mengeluh bangun dari katil, dia menyapu sampah , Cinderella baru sahaja ingin memberi makanan kepada kucing, tiba-tiba Maria muncul dan Maria pun mencampakkan bajunya kea rah Cinderela dan berkata.. MARIA: Cinderella, kau basuh baju aku sampai bersih, aku tak nak ada kotoran pun ada dan jangan lupa gosok baju aku sekali.

Cinderella pun mengetuk pintu.PENCERITA: Tetapi Cinderella meletakkan baju yang kotor ditepi dan pergi ke belakang. Maria berkata… MARIA: Eh . Masuk… PENCERITA : Tiba-tiba kakak tirinya . Baru sahaja Cinderella ingin membasuh baju. amik baju aku dan kau basuh sampai bersih . lantas itu Cinderella berlari ke arah pintu tersebut dan membuka. baru sebentar tadi seorang perutusan raja menghantar surat ini. Surat itu dari utusan raja. aku tak nak ada alas an pun dari kau. Cinderella membasuh baju Maria dan Mariana. kau ni memang menggangu lahh. PENCERITA. Maria terus merampas surat itu daripada Cinderella dan mereke merebut surat itu. mereka bergaduh dan merebut. sedang Cinderella sibuk membasuh baju kedua-dua kakak tirinya. MARIA : Ah ! mana boleh. Ibu tirinya berkata… . Cinderella pun mengikut arahan dan terus memnbasuh baju Maria . IBU TIRI : Sudah ! Sudah ! Kamu hendak apa Cinderella ? CINDERELLA : Saya ingin memberi sepucuk surat.Maria mencelah… MARIA: Ishhh. IBU TIRI . MARIANA: Betul tu . aku tak kira . terdengar suara Mariana memanggil dari atas. tiba-tiba ada orang mengetuk pintu rumah. bila da siap kau lipat dan simpan di almariku. MARIANA : Cinderella . PENCERITA : Cinderella pun bangun dari bangkunya dan naik ke atas untuk mendapatkan baju Mariana. kau ni Cinderella menggangu latihan muzik kami je. Jadi Cinderella pun pergi dan kedengaran kedua orang kakak tirinya sedang menyanyi. basuh baju aku dulu . kau nak ke mana tu ? CINDERELLA: Saya hendak pergi memberi kucing makan dulu dan selepas itu saya akan basuh baju kakak. PENCERITA: Tanpa membantah. dengan penuh kesabaran. Lantas itu.. Cinderella terperanjat kerana ada seorang utusan dari raja memberi sepucuk surat dan katanya penting.

IBU TIRI : Maria. MARIANA: TAK ! TAK ADA ! Putera raja takkan pilih kau. MARIA DAN MARIANA : Berita gembira apa mummy ? (berkata serentak ). IBU TIRI : Kamu boleh ikut kami ke majlis tari-menari itu. sebab aku lebih cantik dari kau. CINDERELLA : Bolehkah saya ikut sekali ke majlis tari-menari itu ? PENCERITA : Maria dan Mariana terperanjat dan ibu tirinya berkata kepada Cinderella…. nanti kita tengok Putera raja akan pilih siapa dan mummy tak nak tengok kamu bergaduh lagi. PENCERITA: Lantas mereka memberikan surat itu kepada ibu mereka dan ibu tiri mereka membaca surat itu…. di sini ada berita gembira buat kamu berdua. MARIA: MUMMY ! apa yang mummy cakapkan dekat Cinderella ? .. Mariana. kita semua dijemput datang ke sana. MARIA: TAKDE ! TAKDE! IBU TIRI : SUDAH ! Jangan bergaduh pasal Putera raja itu. PENCERITA : Cinderella pun berlalu pergi dan berlari ke biliknya. Putera raja akan pilih aku.IBU TIRI : CUKUP ! SUDAH ! Berikan surat itu kepada mummy. ynag paling seronoknya pada acara tai menari itu nanti. IBU TIRI : Ada satu acara tari menari di istana. putera raja akan memilih salah seorang wanita untuk dijadikan isterinya. CINDERELLA : Terima Kasih. MARIA DAN MARIANA : Baik Mummy... PENCERITA : Tiba-tiba Cinderella mencelah …. MARIA DAN MARIANA: YEAYY ! BESTNYA!. MARIA: Mesti aku yang akan dipilih oleh putera raja. IBU TIRI : Ada lagi berita untuk kamu berdua.

CINDERELLA : Apa yang patut aku pakai untuk pergi ke majlis tari menari itu ? PENCERITA : Sedang Cinderella sedang sibuk berfikir. mummy takkan benarkannya.Maria dan Mariana. kemas bilik saya . Mariana. IBU TIRI : Cinderella. ibu tiri. Cinderella menyelongkarkan pakaian di almarinya mencari baju untuk pergi ke majlis tari menari itu. MARIANA : Betul tu ! kau takkan dapat siapkan. Cinderella dapat menyiapkan kerja rumah yang diberi oleh ibu tirinya.dan ibu tirinya berkata…. PENCERITA . CINDERELLA : Cantik juga baju mak. Sementara di bilik Cinderella . kamu kemas rumah .MARIANA : Betul cakap Maria tu mummy . kalau kamu tak dapat siapkan semuanya. kedengaran suara ibu tirinya memanggil. PENCERITA : Sedang Cinderella membelek-belek baju yang dipakainya. IBU TIRI : Mari Maria.. mummy ada rancangan. kamu takkan dapat pergi ke majlis tersebut. MARIA : Mencelah sambil ketawa terbahak-bahak. Maria dan Mariana ketawa dan begitu juga ibu tiri Cinderella. tiba-tiba dia berfikir sesuatu dan dia teringat akan baju gaun ibunya yang berada di dalam kotak. kau akan memakainya di majlis itu nanti. sementara Cinderella terpaksa membuat kerja rumah. mummy hanya nak bagi Cinderella mengharap akan dapat pergi ke majlis tari-menari itu. Padan muka kau. Kita bersiap-siap untuk pergi ke majlis tu malam ni. Demi majlis tari-menari itu. lalu dia mencari kotak tersebut dan terus mencuba baju gaun ibunya. mummy sihat ke tak ni ? Betul ke apa yang mummy cakap ? IBU TIRI : Mummy okay. PENCERITA : Cinderella pun kea rah ibu tirinya . tapi dia silap. Mereka hanya ingin mempermainkan Cinderella. Banyak lagi yang harus kamu berdua siap. . Maria dan Mariana pun pergi ke bilik masing-masing untuk bersiap-siap pergi ke majlis tari-menari tersebut. pastikan semua bersih dan tiada kotoran pun. IBU TIRI : CINDERELLA ! Ke sini kamu. PENCERITA : Maka.

kamu akan pergi ke majlis tari menari itu. PARI-PARI : Kamu jangan risau Cinderella. katakana apa saja pertolonganmu akan saya kabulkan. mereka pun pergi ke majlis tari-menari tersebu. MARIA : Padan dengan muka kau. macam mana dia boleh siapkan semuanya dengan cepat sekali. PENCERITA : Selepas mereka bertengkar . IBU TIRI: Mummy pun tak tahu. CINDERELLA : Sebenarnya. Biarkan dia di situ. kau tak layak pergi ke majlis itu. hahahaha MARIANA : HAHAHA ! kau tak cantik macam kita orang. Tiba-tiba datang seorang pari-pari. IBU TIRI : Maria. saya ingin pergi ke majlis tari-menari di istana tapi gaun saya sudah koyak dan ibu tiri saya tidak membenarkan saya pergi. Maria dan Mariana terkejut kerana Cinderella dapat menyiapkan kerja rumah dengan pantasnya. menyapa Cinderella. Cinderella berlari dan berkata…. gaun kau da koyak. CINDERELLA : Tunggu ! saya nak ikut. MARIA dan MARIANA : Baiklah mummy. PARI-PARI : Wahai Cinderella. mereka cemburu akan gaun yang dipakai oleh Cinderella dan terus mengoyakkan gaun itu. Nanti terlambat pula kamu berjumpa dengan Putera raja. saya pari-pari. semasa ibu tiri . PENCERITA : Maria dan Mariana memandang kea rah gaun yang dipakai Cinderella.. Tinggallah Cinderella keseorangan dan dia pun pergi kebelakang rumah menangis seorang diri. Mariana berkata kepada ibunya…. Mariana. mengapakah kamu bersedih ? CINDERELLA : Siapa kamu ? PARI-PARI: Kamu janganlah risau. Maria dan Mariana ingin berangkat ke majlis tarimenari itu. MARIANA : Mummy.Pada malam itu. PENCERITA: Ibu tiri. . mari kita pergi ke majlis itu.

Tetapi Putera raja tidak berkenan dengan mereka. PARI-PARI : Cinderella. PENCERITA : Dan mereka pun memulakan majlis tari-menari itu. Tiba-tiba Raja dan Permaisuri berkata…. PERMAISURI : Sayang . kamu mesti ingat . kamu harus pulang sebelum jam 12 tengah malam. pasti ada yang berkenan dihatinya. kerana dia kelihatan lebih cantik dan akhirnya dapat pergi ke majlis tari-menari itu. Permaisuri dan Putera raja masuk ke singgahsana. golongan bangsawan dan rakyat jelata memberi penghormatan kepada Raja. mungkin bukan sekarang.. . Permaisuri dan Putera raja masuk kesinggahsana. ANNOUNCER : Dengan segala hormatnya. CINDERELLA : Baiklah pari-pari. menukarkan gaun Cinderella yang koyak kepada yang gaun yang lebih cantik. saya akan tukarkan awak kepada yang lebih cantik.CINDERELLA: Betul ke pari-pari ? Saya akan pergi ke majlis tari-menari tu ? PARI-PARI : Betul. kerana kesaktian yang ada pada gaun itu boleh digunakan sehingga 12 tengah malam sahaja. anak kita tak gembira dan saya agak khuatir. BABAK 3 MASA : MALAM LATAR BELAKANG : ISTANA PENCERITA : Di dalam istana pula. mempersilakan Raja. tapi sepanjang majlis ini. PENCERITA : Jadi Cinderella pun berangkat ke majlis tari-menari itu dengan penuh rasa gembira. saya akan pulang sebelum jam 12 tengah malam. Cinderella seperti tidak percaya. RAJA : Awak janganlah risau sayang. Pari-pari memberi sesuatu pesanan kepada Cinderella…. cuba awak tengok anak kita tu. PENCERITA : Dan pari-pari itu pun menggunakan tongkat saktinya. sementara majlis tari-menari sedang berlangsung gadis-gadis dari golongan bangsawan pun memperkenalkan diri mereka kepada Putera raja. PERMAISURI : Saya buakn apa sayang. percayalah cakap saya. sudah ramai gadis-gadis memperkenalkan diri mereka kepada anak-anak kita. tapi dia tidak berkenan pun.

Cinderella teringat akan pesanan pari-pari. PENCERITA : Jadi Putera raja dan Cinderella pun menari di hadapan orang ramai yang berada di majlis tari menari tersebut. PENCERITA : Tanpa memandang orang lain. Maria dan Mariana terkejut dan bertanya kepada ibunya…. PERMAISURI : Terima kasih dayang. Mereka pun menari dan menari. anak beta bahagia. PENCERITA : Putera raja hanya senyum sahaja.RAJA : Saya tahu. PENCERITA : Tiba masanya Maria dan Mariana memperkenalkan diri mereka. dan pada masa itulah Cinderella. MARIA : Mummy mummy.. Mummy pun macam pernah nampak perempuan tu. siapa perempuan tu ? Macam pernah Nampak je. . Putera raja akan jatuh hati pada salah seorang gadis di dalam majlis ini. MARIANA : Ye mummy. MARIANA : Saya Mariana. tapi mungkin anak kita perlukan masa dan sudah semestinya kita mahukan yang terbaik darinya. Putera raja terus mendapatkan Cinderella dan berkata…. saya ingin meminta diri dulu. Mereka menari dengan penuh romantic dan mereka dapat merasakan yang mereka sudah jatuh cinta.OH tidak ! itu menandakan jam 12 tengah malam. PUTERA RAJA : Sudikah awak menari dengan beta ? CINDERELLA : Saya sudi. hadir di majlis itu. CINDERELLA : Tuanku. Maafkan saya. siapa dia ? IBU TIRI: Mummy pun tak tahu lah. Tuanku. Tuanku. Tuanku. Saya harus pulang. kami pun bahagia. Tiba-tiba jam berbunyi. DAYANG : Raja dan permaisuri usah risau akan Putera raja. DONG! DONG! DONG!. MARIA : Saya Maria. PENCERITA : Dayang pun berkata kepada Raja dan Permaisuri…. Putera raja terpegun dengan kecantikan Cinderella.

saya ada idea. sebalah kasutnya tercicir. dengar kata dia macam tu sebab dia tidak dapat mengenali dan mencari seorang perempuan yang tercicir kasut semalam. apa kata kita buat satu pengumuman pada rakyat jelata dan kita akanmenghantar uusan untuk mereka yang mempunyai anak perempuan untuk mencuba kasut. Raja dan Permaisuri merisaukan kemurungan pada Putera raja. ibu tiri Cinderella terdengar tentang berita itu. dia akan berkahwin dengan Putera raja. MARIA DAN MARIANA : Betul ke mummy ? . dia percaya bahawa kasut itu kepunyaan perempuan yang telah membuatkan dia jatuh cinta. tapi Putera raja itu ternamapk kasut itu. awak perasan ak anak kita tu asyik termenung saja ? RAJA : Saya perasa. MARIA DAN MARIANA : Berita apa mummy ? IBU TIRI : Kamu harus bersiap-siap. Kalau cara macam tu lagi cepat kita cari perempuan tu. Cinderella meninggalkan istana dengan tergesa-gesa dan putera raja mengejarnya. Putera raja termenung dan terus termenung kerana memikirkan perempuan itu. diantara kamu akan akan dipilih manjadi isterinya. Putera raja pun tidak sempat mengejar Cinderella. PENCERITA : Pada waktu itu.PUTERA RAJA : Kenapa awak harus pulang. PERMAISURI : Sayang. PERMAISURI: Betul kata awak tu. jika kamu muat dengan kasut itu. IBU TIRI : Maria. kemari mummy ada berita untuk kamu. orang istana akan datang ke rumah kita. maka dialah orangnya. PENCERITA : DI SEBUAH PEKAN…. lalu pulang ke rumah dan memberitahu kedua anaknya. PERMAISURI : Awak ada cara unutk hilangkan rasa kemurungan naka kita tu ? PENCERITA : Raja berfikir sejenak dan mendapat satu idea. RAJA : Haa. Mariana. saya belum mengenali awak lagi. Cinderella tidak sempat untuk mengambil kasut itu. ANNOUNCER : PERHATIAN! Barangsiapa yang muat dengan kasut ini. Semasa Cinderella berlari. PENCERITA : Lalu. Keesokan harinya. Sesiapa yang muat dengan kasut tu.

hati Cinderella menjadi girang.. PENCERITA : Maria pun mencuba kasut itu. Ibu tirinya berasa hairan mengapa Cinderella menjadi sebegitu. orang istana datang…. ORANG ISTANA : Selamat sejahtera. MARIA DAN MARIANA : Ye mummy… IBU TIRI : Maria. tapi tidak muat. Selepas itu tiba giliran Mariana mencuba. IBU TIRI: Oh . MARIANA : Tak muatlah mummy. ibu tirinya mulai curiga dan terus mengurung Cinderella di biliknya. MARIANA : EH ! perasannya…. . CINDERELLA : Mak cik.MARIA : Mesti aku yang dipilih menjadi anaknya. PENCERITA : Cinderella meminta agara ibu tirinya membukakan pintu. adakah anda Lady Termain ? IBU TIRI : Benar. Aku yang layak sebenarnya. buka pintu ni ! (menangis) IBU TIRI: AH ! kau diam. sayalah orangnya… ORANG ISTANA : Saya ingin meminta anak puan mencuba kasut ini. MARIA DAN MARIANA : Baik mummy ! PENCERITA : Sebaik sahaja Cinderella mendengar tentang berita itu. saya dari utusan Raja. Mariana. kamu cuba pakai kasut ni. MARIA : Baik mummy. lalu dia menyanyi. Selepas beberapa minit kemudian.ye ! Silakan masuk… Maria. duduk dlam bilik tu . PENCERITA : Maria dan Mariana pun mula bergaduh lagi…ibu tiri Cinderella pun memarahi mereka…. IBU TIRI: SUDAH ! Pergi bersiap. selagi tu kau tak boleh keluar.

dan di memperkenalkan dirinya pada Raja dan Permaisuri. PENCERITA : Sementara di ruang tamu pula…. ORANG ISTANA : Wahh. silakan. Mereka membuat persiapan pesta untuk meraikannya. PARI-PARI : Wahai Cinderella. memang padan dengan kakinya. Awaklah orangnya. sayalah yang memiliki kasut itu. ORANG ISTANA : Siapakah awak ? CINDERELLA : Saya anak tiri kepada Lady Termain. PENCERITA : Maka mereka membuat persiapan untuk perkahwinan Putera raja dan Cinderella. PADERI : Adakah awak setuju menerima Cinderella menjadi isteri awak ? PUTERA RAJA: Saya setuju. PADERI : Adakah awak setuju menerima Putera raja menjadi suami awak ? . jadi saya mahu pulang. PENCERITA : Cinderella pun mencuba kasut itu. PERMAISURI : Jadi kamulah orangnya. CINDERELLA : Ye. janganlah kamu menangis. PENCERITA : Jadi Cinderella di bawah ke istana. muat dengan awak. Cinderella menangis di biliknya dan datang pari-pari menolongnya. ORANG ISTANA : Oh.PENCERITA : Sedang mereka mencuba kasut itu. kamu sudah bebas sekarang. CINDERELLA : Terima kasih pari-pari. PENCERITA : TIBA –TIBA… CINDERELLA : Tunggu ! saya ingin mencuba kasut itu. ORANG ISTANA : Nampaknya tidak ada nak puan yang muat dengan kasut ini.

Maria dan Mariana ? Mereka menjadi orang gaji di istana….. maka mereka sudah bergelar suami isteri. PENCERITA: Selepas mereka menyarungkan cincin ditangan masing-masing..CINDERELLA : Saya setuju.dan mereka pun hidup dengan bahagianya. . Apa yang sudah terjadi dengan ibu tiri.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->