JENNY KONG YUG YING

PISMP PEMULIHAN BC 2010

Pepatah
Ada api ada pohonnya Ada gula, ada semut Ada hari, ada nasi Ada nyawa, ada rezeki Ada hujan ada panas, ada hari boleh balas Ada padi semua boleh jadi Ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras Ada pasang surutnya Ada ubi ada batas, ada budi ada balas Ada tangga hendak memanjat tiang Ada udang di sebalik batu Adakah buaya menolak bangkai? Air beriak tanda tak dalam Air dicincang tidak akan putus Air digenggam tiada tiris Air setitik dilautkan,tanah seketul digunungkan Air tenang jangan disangka tiada buaya Air yang penuh dalam tempayan tidak akan berkocak Alah bisa, tegal biasa Alah jadi abu, menang jadi arang Alah membeli, menang memakai Alang-alang mandi, biar basah Anak harimau jangan dibela pelihara Anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah kebuluran Angin berputar, ombak bersabung Anjing menyalak bukit, bukit takkan runtuh Anjing menyalak tak akan menggigit Api kecil baik dipadamkan Api tatkala kecil jadi kawan, apabila besar jadi lawan Arang habis, besi binasa Ayam baru belajar berkokok Berlakunya sesuatu hal tentu ada sebabnya. Orang akan berkumpul di tempat yang mudah dapat rezeki. Asal masih hidup, tentu akan beroleh rezeki. Perbuatan jahat itu akan mendapat balasan juga. Segala maksud akan mudah tercapai kalau seseorang itu mampu. Kerja akan dilakukan dengan cepat dan sempurna jika cukup upahnya. Untung dan malang tidak tetap 风水轮流转 Buat baik dibalas baik 好心有好报 Membuat sesuatu tanpa mengikut peraturan Maksud tersembunyi di sebalik perbuatan zahir Orang jahat tetap melakukan kejahatan kalau ada kesempatan Banyak bercakap tak tidak berilmu Perselisihan di antara adik-beradik tidak akan berpanjangan Orang yang kedekut. Membesarkan perkara yang kecil.小题大作 Orang yang pendiam jangan disangka bodoh atau penakut. Orang yang berilmu tidak suka bercakap banyak atau membanggakan diri. Pekerjaan yang sukar akan menjadi mudah jika kerap dilakukan. Kedua-dua pihak mendapat kerugian dalam pertikaian walaupun menang atau kalah. Barang yang dibeli mahal tetapi tahan lama dan senang dipakai. Kerja yang dilakukan biarkan selesai dibuat. Orang yang jahat jangan dibuat kawan. Meninggalkan urusan sendiri kerana mementingkan urusan orang lain. Perkara yang amat sulit(dirahsiakan). 1. Orang baik walaupun dicela, takkan bianasa kebaikannya. 2. Orang kecil melawan orang berkuasa. Mengugut dengan suara kuat tetapi tak berani buat apa-apa Perbuatan yang jahat hendak dibetulkan sebelum menjadi lebih serius. Sesuatu yang baik boleh membawa mudarat apabila terlalu banyak Pekerjaan yang sia-sia. Baru cukup umur

duduk sama rendah Beri betis hendakkan paha Berjalan dari jalan belakang Berkerat rotan. sama ada susah atau mudah. bagaimana diajar sekalipun tidak akan pandai Suka merungut kerana berasa tidak puas hati Bagaimana bodoh sekalipun. atau bersuamikan orang kaya. Tidak jujur 2. takut kerana salah Berapa berat mata memandang. bersenang-senang kemudian Beranak tidak berbidan Berani kerana benar.JENNY KONG YUG YING Ayam berinduk. tidak kira di mana dia berada. tangan bau tahi Bagaimana acuan begitulah kuihnya Bahasa menunjukkan bangsa Bakar air hendaklah abu Balik belakang lain bicara Banyak udang banyak garam. padi di tangan tumbuh lalang Ayam terlepas. sirih berjunjung Ayam bertelur di atas padi. beristeri. susah lagi orang yang mengalaminya. mati kelaparan Ayam ditambat disambar helang. ikan pulang ke lubuk Benih yang baik. Hidup menderita walaupun bergaji besar. bersakit-sakit dulu. banyak orang banyak ragam Bapa borek anak rintik Barang tergenggam. ringan sama dijinjing Berdiri sama tegak. tiba-tiba terlepas ke tangan orang lain janji ditepati 一诺千金 Orang yang bebal. Nasib yang malang Orang yang melakukan kejahatan akhirnya akan mendapat malu Bagaimana kelakuan ibu atau bapa begitulah kelakuan bapanya Bahasa mencerminkan tinggi atau rendahnya kedudukan sesuatu bangsa Membuat pekerjaan yang mustahil Mungkir janji Setiap orang mempunyai kegemaran. itulah kota Batu direbus masakan empuk Baung di bawah bangkar Belakang parang kalau diasah nescaya tajam Belum tahu lagi. jatuh terlepas Barang yang dikata. ayam masih berlaga Belut pulang ke lumpur. kemahuan dan pendapat yang tidak sama Perangai anak mengikut perangai bapanya Barang yang mungkin menjadi hak milik kita. jatuh ke laut menjadi pulau Berakit-rakit ke hulu. Tidak mengikut peraturan yang ditetapkan Pergaduhan atau perceraian yang tidak boleh berbaik-baik semula Cuba menyembunyikan hal dengan cara yang bodoh akhirnya hal itu diketahui orang juga. Sudah diberikan sedikit tetapi mahu lebih banyak lagi. 1. Dua orang yang setaraf dan sepadan. berpatah arang Berlindung di balik daun lalang sehelai PISMP PEMULIHAN BC 2010 Orang lemah harus mendapat bantuan dan perlindungan 1. Bermuafakat dalam melakukan sesuatu kerja. tetap mulia Menempuh kesusahan dahulu sebelum mendapat kesenangan Mendapat kesusahan kerana kesalahan sendiri Bertindak kerana berada di pihak yang benar Berapa susah kita melihat seseorang itu menanggung kesusahan. barat lagi bahu memikul Berat sama dipikul. jika diasah akhirnya pandai juga Belum ada keputusan Kembali ke tempat asalnya Orang mulia. . Orang yang hidup miskin di Negara yang kaya dan makmur 2. berenangrenang ke tepian.

Isi hati atau fikiran yang tidak dapat diketahui Sesuatu penyakit itu cepat merebak tetapi lambat pulih Tetamu yang tidak penting Pekerjaan yang dilakukan secara terburu-buru akan mendatangkan kerugian Diam orang yang berilmu berfikir sementara diam orang bodoh itu sia-sia sahaja. Cakap dan lagak seperti orang kaya tetapi sebenarnya miskin Perselisihan di antara adik-beradik tidak akan berpanjangan Sekiranya seseorang itu menyusahkan kaum keluarganya sendiri. lamalama bercantum juga Cubit paha kanan. Dalam keadaan serba salah. Kejayaan sesuatu pekerjaan adalah hasil persefahaman dan kerjasama yang erat Manusia tidak lepas daripada membuat kesalahan Tidak dapat berbuat apa-apa kerana kahabisan daya Orang berpangkat rendah berlagak seperti orang berpangkat tinggi. Jika ada azam. deras kena Diam-diam ubi berisi. apa-apa yang dihajati dapat dicapai Hendaklah menurut adat dan peraturan tempat yang kita diami Jika terjadi sesuatu perkara atau perselisihan. dia pun akan berasa susah. makan dengan sambal berlada Carik carik bulu ayam. bertampuk boleh dijinjing Bertanam tebu di bibir Bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi Bulat air oleh pembetung.左右为难 Sama taraf Orang yang pendiam tetapi tangkas bekerja dan berfikir . di situ ada jalan Di mana bumi dipijak. diamdiam penggali berkarat Di mana ada kemahuan. di situ langit dijunjungi Di mana tumbuh di situ disiang Dimakan mati emak. melompat seperti harimau PISMP PEMULIHAN BC 2010 Perjanjian yang tidak boleh dimungkiri kerana masih ada bukti yang dapat dipegang 不能违背约定因为有把柄在他人手上 Mengeluarkan kata-kata manis untuk memujuk atau memuji Tidak mungkin percintaan atau perselisihan terjadi daripada satu pihak sahaja. paha kiri pun sakit juga Dada manusia tidak dapat diselam Datang seperti ribut. pergi seperti semut Datang tak berjemput. berdiri sama tinggi Duduk seperti kucing. hendaklah diperiksa dan diselesaikan di situ juga. diluahkan mati bapa Duduk sama rendah. bulat manusia oleh muafakat Bumi mana yang tidak ditimpa hujan Burung hantu kesiangan Cacing hendak menjadi naga Cakap berlauk-lauk. pulang tidak berhantar Deras datang.JENNY KONG YUG YING Bertali boleh diseret.

JENNY KONG YUG YING PISMP PEMULIHAN BC 2010 .