ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III

1

ARPEGGIATION

Dalam muzik , sebuah arpeggio (arpeggi jamak atau arpeggio, atau dikenali sebagai chord rosak) adalah kord rosak di mana nota yang dimainkan atau dinyanyikan dalam urutan secara satu demi satu. Perkataan ini berasal dari "arpeggiare" iaitu bahasa Itali, yang bererti "untuk bermain di kecapi". Terbentuk dari skala, arpeggio ini didasarkan pada skala relatif bermain "kunci" nota atau mereka yang terkena kesan oleh tanda kunci Arpeggio adalah suatu kumpulan nota yang dimainkan satu demi satu, baik secara nada menaik atau menurun. Arpeggio mengharuskan pemain untuk bermain suara chord secara individu untuk membezakan nota. Kord mungkin, misalnya, menjadi chord sederhana dengan 1 , 3 , dan 5 nota dari skala di dalamnya (ini disebut sebagai " tonik chord "). Sebuah arpeggio dalam kunci C major naik dua oktaf akan menjadi catatan (C, E, G, C, E, G, C).

. iaitu. Kadang-kadang. Sebuah chord arpeggiated boleh ditulis dengan garis berlekuk-lekuk menegak di depan akord.akord arpeggiated sering digunakan dalam kecapi piano muzik dan. Mereka sering merupakan syarat untuk ujian muzik. Sebarang jenis lain kord patah memainkan not chord luar urutan atau lebih dari satu nota tetapi kurang dari akord penuh secara bersamaan. Hal ini menyebar dari yang terendah ke nota tertinggi. tetapi menyebar. Mahasiswa alat muzik belajar bagaimana memainkan skala dan arpeggio. komposer seperti Béla Bartóktelah meminta mereka untuk dimainkan dari atas ke bawah. Arpeggio boleh naik atau turun selama lebih dari satu oktaf. Sebuah "chord arpeggiated" bererti chord yang "tersebar". nota tidak dimainkan tepat pada masa yang sama.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 2 Arpeggio adalah suatu jenis kord rosak. Hal ini ditunjukkan dengan menambah sebuah anak panah menunjuk ke bawah.

atau "Pianissimo". yang bermaksud "keras". Dinamika tidak menunjukkan tahap kelantangan khusus. Istilah ini juga diterapkan pada notasi muzik bertulis atau bercetak yang digunakan untuk menunjukkan dinamik. dan bererti "sangat kuat". yang bermaksud "perisian". legato dll) atau fungsional (kelajuan). yang bermaksud "agak keras". dan bererti "sangat lembut". Beyond f dan p. baik gaya (staccato. tetapi bertujuan untuk dimainkan dengan merujuk pada ensemble secara keseluruhan. atau "fortissimo". atau mezzo-piano. ƒ atau forte. ada juga   pp.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 3 DINAMIKA Dalam notasi muzik . Dua penunjuk asas dinamik dalam muzik ialah :   p atau piano. Darjah lebih halus dari kenyaringan atau kelembutan yang ditunjukkan oleh:   mp. atau mezzo-forte. yang bermaksud "agak lembut". mƒ. ƒƒ. . tetapi juga boleh menunjukkan kepada setiap aspek dari pelaksanaan bahagian tertentu. dinamik biasanya merujuk kepada kelantangan dari suara atau nota.

ppp disebut sebagai Pianissimo possibile.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 4 NOTA LAMPIRAN: Pianissimo. di gerakan ketiga nya Ketujuh Symphony . Di bahagian bariton Era la Notte dari opera nya Otello Verdi menggunakan pppp Steane (1971) dan lain-lain menunjukkan bahawa tanda-tanda tersebut pada kenyataannya peringatan yang kuat untuk dari penyanyi halus kurang untuk sekurang-kurangnya menyanyi lembut daripada arahan untuk penyanyi sebenar untuk cuba pppp sebuah. . bersama-sama dengan mengarahkan nota kaki ' memetik begitu keras bahawa string menghentam kayu . yang pada satu titik ƒƒƒƒƒƒ dan berkembang menjadi sebuah ƒƒƒƒƒƒƒƒ.ƒƒƒƒ terjadi dua kali di Mars dan sekali di Uranus sering diselingi oleh organ dan ƒƒƒ terjadi beberapa kali di seluruh pekerjaan. Ƒƒƒƒ juga pergi ayat- solo PPPPPP bassoon dalam bukunyasimfoni Nya 1812 Overture dan gerakan 2 simfoni ke 5 nya. dan Tchaikovsky menunjukkan Pathétique dan ƒƒƒƒ dalam oleh. Ekstrim lain lebih dinamik dalam György Ligeti 's Devil's Staircase Etude. " Pada ekstrim lain. Igor Stravinsky digunakan''FFFF 'di bahagian akhir final Suite Firebird dijumpai dalam sekeras ƒƒƒƒƒ dalam awal Rachmaninoff . tambahan f s atau p s menguatkan baik bertulis atau pp dst. Jumlah f s atau p s tidak terlalu penting. Pianissimo dimainkan paling lembut yang mungkin. ia menggunakan pppppppp. Dalam Holst 's The Planet . dalam gerakan kedua nya Symphony No 5 . Gustav Mahler . Shostakovich bahkan bukunyasimfoni keempat .3-2. dan biasanya hanya untuk kesan dramatik. menandakan sebuah bahagian untuk woodwinds diminuendo untuk PPPPP. Biasanya. memberikan cello dan bass yang penandaan ƒƒƒƒƒ. Pada 9 etude's Ligeti. op. Carl Nielsen . The Norman Dello Joio Suite untuk Piano berakhir dengan crescendo untuk ƒƒƒƒ. Sedikit mengandung sebutan dinamik dengan lebih dari tiga f s (kadang-kadang disebut "fortondoando") atau p s.

sf. menggunakan umum yang lain subito adalah sebelum notasi dinamik teratur. ada standard MIDI nilai kelajuan kunci yang berkaitan dengan penunjuk tersebut. Subito adalah italia lain yang paling dinamik sebagai notasi dan diterjemahkan menjadi "tiba-tiba" [1] . untuk membuat subito forzando. seperti di spp. itu hanya menunjukkan musik yang di bahagian sehingga ditandakan harus sedikit lebih keras dari p dan yang lebih tenang sedikit daripada mf. pp awal frasa diikuti oleh diminuendo mengarah ke mp menandakan. atau apa yang kebanyakan orang lihat hanya sebagai Sforzando.. Telah spekulasi bahawa ini digunakan hanya untuk mengingatkan pemain untuk menjaga melodi keras dari garis harmonik di tangan kiri.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 5 Dalam muzik untuk marching band. namun program canggih lebih memungkinkan pengguna untuk menukar yang diperlukan.Dalam beberapa notasi program muzik . Perubahan mendadak dalam dinamika yang dinotasikan oleh s mengawali notasi dinamik baru. atau SFF. Hal ini biasanya digunakan bersama-sama dengan forzando (italia untuk "memaksa"). bahagian-bahagian keras dari ƒƒƒ bahasa sehari-hari kadang-kadang disebut dengan istilah deskriptif seperti "blastissimo". Contoh lain yang dasar pemain dalam lembaran ini terjadi ketika tangan kiri dipaparkan untuk crescendo ke ƒ. Mp tidak menunjukkan tahap kelantangan yang tepat. . Dynamic penunjuk relatif. di Barber Piano Nocturne. dan awalan disebut subito. dan kemudian akan selepas p ditandakan sedangkan tangan kanan memainkan melodi ƒ. tidak mutlak. Interpretasi tahap dinamik yang tersisa terutama untuk pelaku.

forzando Reguler (FZ) menunjukkan nota kuat. Jika garis bergabung di sebelah kiri.Yang bermaksud "mendapatkan secara berperingkat keras" dan decrescendo atau diminuendo.. kadang-kadang disingkat decresc lebih lembut. Notasi fortepiano ƒp (atau subito fortepiano. Dua yang paling umum adalah crescendo. ditekankan. Rinforzando rƒz (harfiah catatan. yang bermaksud" mendapatkan secara berperingkat. Tanda kadang-kadang disebut sebagai "jepit rambut" [2] juga digunakan untuk berdiri untuk kata-kata ini (lihat gambar). maka penunjuk adalah untuk mendapatkan lebih keras. Selain itu. maka secara berperingkat menjadi lebih keras dan kemudian secara berperingkat tenang. ada kata-kata yang digunakan untuk menunjukkan perubahan berperingkat dalam kelantangan. aksen kuat dan disingkat sebagai sƒz. Notasi ini biasanya digunakan untuk memberikan kuat yang tidak biasa (dan tiba-tiba jika subito) aksen. Rinforte (rƒ) juga terdapat . kadangkadang disingkat cresc.. Notasi berikut menunjukkan muzik mulai agak keras. . sƒp) menunjukkan keahliannya yang diikuti langsung oleh piano. Masing-masing. tetapi dengan tiba-tiba aksen kurang sedikit. atau frasa "menguatkan") harus beberapa singkat. penunjuk adalah untuk mendapatkan lebih lembut.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 6 Subito forzando notasi Sforzando (atau sforzato).. menunjukkan tiba-tiba. jika mereka menyertai di sebelah kanan. Dan "malap. Salah satu penggunaan penting terutama forzando adalah dalam gerakan kedua dari Joseph menunjukkan Haydn 's Symphony bahawa Kejutan .

molto cresc . khususnya dalam muzik untuk penyanyi atau muzik dengan beberapa baris melodi yang dimainkan oleh seorang pemain tunggal. sementara cresc decresc. atau.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 7 Jepit rambut biasanya ditulis di bawah kakitangan . sedangkan arah kata dapat tetap berlaku untuk laman jika perlu.. Demikian pula. untuk perubahan lambat poco a poco cresc cresc.Dan redup biasanya digunakan untuk perubahan dinamik selama waktu yang lama. tanda sempang digunakan untuk memanjangkan kata-kata sehingga jelas atas apa saat acara tersebut harus terjadi. di mana molto berarti banyak. Mereka cenderung akan digunakan untuk perubahan yang dinamik lebih dari ruangan yang relatif singkat masa.. . Untuk membentang panjang. Dan molto redup sering digunakan. Untuk perubahan lebih cepat dalam dinamik.. poco a poco digunakan. di mana poco poco diterjemahkan sebagai sedikit demi sedikit. . tetapi kadang-kadang ditemui di atas. poco a poco poco a poco dan remang-remang redup. Atau. Hal ini tidak perlu untuk menggambar tanda dinamik selama lebih daripada beberapa bar.

keluar dari keheningan decrescendo atau diminuendo: menjadi lebih lembut fortepiano: keras dan aksen dan kemudian akan lembut fortissimo piano: sangat keras dan kemudian akan lembut di rilievo: relief (Perancis en dehors: keluar). memudar menjadi apa-apa. kemudian akan lembut smorzando: tenat pergi . menunjuk ke kanan. akhir bahagian ini akan ditandakan by "simbol" ┐.  perdendo atau perdendosi: kelantangan kehilangan.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 8 Istilah-istilah Dinamik dalam asas muzik:         al niente: untuk apa-apa. diucapkan pianoforte: lembut dan kemudian akan keras Sforzando piano: dengan penekanan dan tiba-tiba ditandai. ungkapan ini telah diganti dengan huruf "H" (untuk Jerman. menunjukkan bahawa suatu instrumen tertentu atau sebahagian adalah bermain keras dari yang lain sehingga dapat berdiri di atas ensemble. memudar untuk diam calando: menjadi lebih kecil crescendo: menjadi lebih keras dal niente: dari apa-apa. Dalam lingkaran Arnold Schoenberg . dengan garis horizontal ditambah pada surat's atas. "Hauptstimme"). tenat pergi       mezzoforte piano: agak keras dan kemudian akan lembut morendo: tenat jauh (mungkin juga menunjukkan perubahan tempoh) marcato: menekankan.

sebagai misalnya) yang sebuah tanda aksen mungkin gantinya. menyebabkan ketidakpastian seperti apa yang dimaksudkan komposer. Sebuah titik yang menunjukkan artikulasi staccato tidak boleh disamakan dengan nota bertitik.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 9 STACCATO Staccato adalah salah satu bentuk artikulasi muzik yang menandakan sebuah catatan yang tidak berkaitan. staccato merupakan titik-titik yang biasanya diletakkan di atas not untuk menyatakan bahawa not tersebut perlu jelas dimainkan berasingan sementara juga pendek panjang atau dengan kata lain. dimainkan sebagai istirahat. Kadang-kadang semacam dalam era muzik klasik (piano digunakan karya Mozart . Staccato adalah perkataan Itali yang bermaksud "berasingan". walaupun Pizzicato sendiri boleh dianggap sebagai semacam kesan staccato. Sebuah bahagian staccato untuk string adalah dengan definisi membongkok bukan Pizzicato teknik. Sebagai contoh. namun hampir sehingga dalam karya-karya paling moden. Leroy Anderson s 'Jazz Legato / Jazz Pizzicato. Ada artikulasi menengah disebut baik mezzo staccato atau non-legato. Dalam notasi muzik. menandakan nota panjang dan berterusan. Bermain staccato adalah kebalikan dari bermain legato . Staccato telah digunakan dalam notasi muzik sejak awal abad ke-18. Aksentuasi dan kesan staccato pada waktu berjalan seiring. yang pendek dan berasingan. . Artikulasi muzik adalah kebalikan dari staccato legato.

seperti staccato . Legato. legato biasanya merujuk ke nota cepat. Ertinya. Banyak gitar virtuoso berpengalaman dalam teknik ini. . atau dengan hinaan (a garis melengkung) berdasarkan catatan yang akan bergabung dalam satu kumpulan legato. Penggunaan teknik legato dengan gitar elektrik umumnya akan memerlukan bermain nota yang dekat dan pada string yang sama. dalam peralihan dari nota untuk dicatat. tetapi tidak seperti slurring (sebagai istilah yang ditafsirkan untuk beberapa instrumen). Ada artikulasi menengah disebut baik mezzo staccato atau non-legato. Dalam legato notasi standard ditunjukkan baik dengan legato kata itu sendiri. tidak boleh ada campur keheningan.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 10 LEGATO Dalam notasi muzik yang legato kata Itali (harfiah bermaksud "terikat bersamasama") menunjukkan bahawa nota muzik yang dimainkan atau dinyanyikan dengan lancar dan disambungkan. seperti hammerons dan pull-offs . Teknik Legato diperlukan untuk cadel prestasi. legato tidak melarang rearticulation. berikut ini catatan pertama dengan orang lain yang dimainkan oleh teknik hanya disebutkan. Beberapa hammer-ons dan pull-offs bersama terkadang juga disebut bahasa sehari-hari sebagai "gulungan." sebuah rujukan untuk suara cairan dari teknik ini. adalah semacam artikulasi . kerana membolehkan untuk cepat dan juga "bersih" berjalan. Dalam bermain gitar.

Ketika bermain legato pada gitar. hal ini kurang terlihat oleh telinga anda apabila dimainkan cepat. legato digunakan untuk menambah suara. adalah umum bagi musisi untuk bermain lebih banyak nota dalam mengalahkan daripada waktu lain. Umumnya. dalam beberapa kes membuat dua teknik sukar untuk membezakan dengan telinga. . bukan jumlah biasa atau bahkan triplet. Ada garis tipis antara apa yang legato dan apa yang dua jari tangan penyadapan.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III Siri cepat hammer-ons dan pull-offs antara satu pasang 11 nota disebut getar . seperti biasanya legato. lebih banyak cecair halus untuk bahagian yang dimainkan.Namun. iaitu bermain 5 (a tetapkan dr lima bahagian ) atau 7 (a septuplet ) mencatat terhadap notaseperempat. Ini memberikan bahagian ini suatu masa yang tidak biasa dan ketika dimainkan perlahan suara yang tidak biasa.

aksen adalah penekanan pada suatu nota . Aksen menyumbang pada artikulasi danprosodi dari prestasi suatu frasa muzik. Tanda-tanda accent .ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 12 ACCENT Dalam muzik . baik sebagai akibat dari konteks atau secara khusus ditandai dengan tanda aksen.  Aksen agogic adalah penekanan berdasarkan yang lagi tempoh . biasanya yang paling diucapkan pada serangan suara. Dibandingkan dengan nota sekitarnya:  Sebuah aksen yang dinamik atau stres aksen adalah penekanan dengan suara keras.  Sebuah aksen tonik adalah penekanan pada catatan berdasarkan yang tinggi di lapangan .

Sebuahstaccatissimo seperempat nota akan benar dimainkan dalam seni muzik tradisional sebagai 1 / 16 nota diartikulasikan ringan diikuti dengan bertumpu yang mengisi sisa dari irama. menunjukkan bahawa bahagian terakhir dari nota perlu dibungkam untuk membuat pemisahan antara itu dan nota berikut. Jenis loghat dikenali salah sebagai marcato oleh musisi klasik-melatih banyak.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 13 Dalam notasi muzik . Hal ini . ditunjukkan kedua. Tanda tersisa biasanya memendekkan nota.  Yang ketiga dipaparkan. Aksen menegak mempunyai banyak nama-nama tidak formal seperti atap rumah. ini adalah simbol bahawa musisi paling berarti ketika mereka mengatakan tanda aksen. dan bahkan hanya sebagai "loghat atap" oleh mereka yang tidak mengetahui namanya sama sekali. keutamaan lagu.. Yang paling umum adalah aksen melintang. aksen menegak. biasanya ditafsirkan sebagai lebih pendek dari staccato. atau MambaJamba. dll). pada dasarnya gabungan aksen dan staccato.  Staccato .  The staccatissimo . Teepee. ketiga dalam carta. simbol keempat dalam carta di atas. atau artikulasi tanda. Aksen menegak. dimainkan dengan dinamika yang sama seperti tanda aksen biasa tetapi diringkaskan menjadi sekitar setengah panjang asli dari nota (bergantung pada gaya. Dalam karya-karya muzik yang paling jenis loghat yang dimaksudkan untuk dimainkan lebih kuat dan biasanya lebih pendek. tanda aksen menunjukkan keras dinamik untuk diterapkan ke satu nota. komposer tidak pernah konsisten dalam menggunakan tanda-tanda tersebut. Tempoh nota staccato mungkin sekitar setengah selama nilai nota akan menunjukkan. mungkin lebih kuat atau lebih lemah berbanding dengan aksen horizontal. walaupun tempoh dan 'rasa pemain berbeza-beza ini cukup sedikit. simbol pertama ditunjukkan di atas. tapi komposer sampai saat Mozart digunakan simbolsimbol bergantian.

atau mungkin perlu memainkan sedikit lebih keras. Tanda ini benar dikenali oleh pemuzik klasik dilatih sebagai marcato .  Tanda keempat dipaparkan. tanda Accent. Kadang-kadang simbol ini digunakan dalam kombinasi. tenuto adalah Itali untuk "berterusan. menunjukkan bahawa nota ditandakan harus mempunyai awal menekankan dan kemudian meruncing dari agak cepat. menunjukkan bahawa nota perlu dipisahkan dengan sedikit ruang dari nota sekitarnya. meskipun biasanya hanya disebut sebagai aksen . Pemisahan ini mungkin cukup untuk menekankan nota. . yang ditunjukkan kelima di atas. strengthed legato aksen menengah. pada kebijaksanaan pemain." dan nota harus dimainkan sebagai penuh undian mungkin dengan.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 14 benar dikenali sebagai martelato atau martellato . Tanda tenuto juga menunjukkan bahawa nota perlu dimainkan untuk nilai penuh tidak terpotong dahulu.  The tenuto tanda. yang bahasa Itali untuk "menggedor".

Lento:  Not dimainkan secara perlahan.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III MALAGUENAS 15 Moderato:  Tempo lagu secara perlahan.  . atau artikulasi tanda Arpeggiation:  Not dimainkan satu demi satu. baik secara nada menaik atau menurun. MALAGUENAS Accent:  tanda aksen menunjukkan keras dinamik untuk diterapkan ke satu nota. Arpeggio mengharuskan pemain untuk bermain suara chord secara individu untuk membezakan nota.

Mezzopiano:  Not dimainkan sangat lembut.ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 16 DANZA PASTORALE Forte:  Not dimainkan secara keras dan kuat Piano :  Nota dimainkan secara lembut Danza Pastorale Mezzoforte:  Not dimainkan agak keras tetapi tidak sampai tahap forte. .

ETUDE .ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 17 ETUDE Forte:  Not dimainkan secara keras dan kuat Mezzopiano:  Not dimainkan sangat lembut.

ALAT MUZIK UTAMA – GITAR III 18 ORIENTAL EXPRESS Forte:  Not dimainkan secara keras dan kuat Piano :  Nota dimainkan secara lembut ORIENTAL EXPRESS .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful