Nama

:

Tahun:

Baca petikan di bawah dengan teliti.

Eh, Banyaknya Lalat Farisya dan Swee Lin dalam perjalanan pulang dari sekolah. Tengah hari itu, cuaca panas. Farisya: Mari kita ke gerai itu. Saya ingin membeli minuman dan buah jambu di situ.

Swee Lin: Saya pun dahaga. Marilah kita ke sana. (sebaik sahaja tiba di gerai itu, mereka memandang di sekeliling gerai itu.) Swee Lin: Cuba kamu lihat kawasan gerai ini. Gerai ini kotor dan ada banyak lalat. Betulkah kamu ingin membeli makanan dan buah jambu di sini? Farisya: Ah, tak mahu! Saya masih ingat pesan Cikgu Fauziah. Lalat pembawa penyakit. Banyak betul lalat di sini. Lalatlalat ini menghurung bekas minuman, gelas, dan peralatan lain. Mungkin buah-buahan dan minuman di sini sudah tercemar. Saya tidak mahu mendapat penyakit.

Swee Lin: Saya pernah makan makanan yang tercemar. Saya muntah-muntah. Badan saya lemah. Kemudian, saya demam. Saya tidak mahu sakit begitu lagi. Farisya: Jika begitu, marilah kita balik dengan segera. Kita minum di rumah saja. Air di rumah kita sudah pasti terjamin kebersihannya.

Tanpa membasuh tangan terlebih dahulu. bincangkan cara untuk melakonkan kembali situasi-situasi berikut. Tiba-tiba kelihatan adik kamu cuba untuk memakan kuih tersebut. Apakah tindakan kamu? Bincangkan. Kamu berada dalam sebuah kedai runcit berhampiran rumah kamu. Di atas meja terdapat sepinggang kuih yang telah terbiar sejak dari pagi lagi dan kelihatan berlendir serta dihingapi lalat. roti tersebut sudah tamat tarikh luputnya. Namun. Apakah yang harus kamu lakukan. Berdasarkan dialog yang telah kamu baca. kawan kamu terus mencapai keropok untuk dimakan. c. Namun kelihatan roti tersebut masih dalam keadaan elok. Kelihatan beberapa orang mak cik sedang membeli barang-barang sama. Berdasarkan dialog yang telah kamu baca. bincangkan cara untuk melakonkan kembali situasi-situasi berikut. Kamu sedang bermain-main bersama adik kamu di luar rumah. b. Apakah yang akan kamu lakukan? .Nama: Tahun: a. bincangkan cara untuk melakonkan kembali situasi-situasi berikut. Kebetulan kawan yang lain datang membawa pisang goreng dan keropok. Kamu dan kawan baru sahaja selesai menyapu bilik darjah. Berdasarkan dialog yang telah kamu baca. Kamu ingin membeli sebuku roti.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful