MARI BELAJAR KERANA ALLAH SWT Kehidupan sebagai seorang pelajar pastilah tidak dapat lari daripada peperiksaan

. Apabila menyebut tentang peperiksaan, tidak dapat tidak, keputusan peperiksaan amatlah dititikberatkan. Sudah menjadi lumrah, yang mendapat markah tinggi itu bersalut kegembiraan dan mereka yang mendapat markah rendah berselubung duka. Setelah keputusan peperiksaan keluar, terdapatlah beberapa orang pelajar yang tidak mendapat markah yang diharapkan. Selepas selesai bermuhasabah, maka mereka berpendapat, belajar bukan kerana Dean list, tetapi belajar kerana Allah. Sekali saya memandang seperti tidak ada yang silap. Ya, benar! Belajar kerana Allah. Tidak ada yang silapnya di situ.

Matlamat yang disalahertikan
Bagi kebanyakkan pelajar tahun 1 di sini, dan saya percaya di mana-mana pun, semua orang akan meletakkan target, "Sekurang-kurangnya, Dean list". Saya juga pernah meletakkan target sedemikian. Timbulnya pendapat seperti di atas membuat aku sedikit lega. Tak dapat Dean list pun tidak mengapa. Janji, aku belajar kerana Allah. Namun aku tertanya-tanya, salahkah belajar keranaDean list? Tidak bolehkah kita belajar kerana Allah dan dalam pada masa yang sama mendapatDean list? Pernah dikisahkan tentang seorang pemuda berperang kerana ingin mendapatkan bidadari. Maka timbul satu persoalan. Adakah dia berperang kerana Allah? Ulama bersependapat mengatakan beliau berperang kerana Allah. Ini kerana, beliau yakin dengan balasan Allah janjikan iaitu balasan syurga dan bidadari. Berperang untuk menuntut janji-janji Allah. Begitu jugalah dengan kita. Sunnatullah mengatakan mereka yang berusaha akan berjaya. Itu hukum alam. Syarat dan akibat. Mahukan akibat yang baik, ada syarat-syaratnya. Mahukan akibat yang kurang baik, ada syaratsyaratnya. Jadi bukankah mengejar kejayaan itu juga menunjukkan bahawa kita yakin dengan Allah? Percaya dengan sunnatullah? Adakah mengejar kejayaan atau dalam konteks kita, Dean list adalah salah? Tidak kerana Allah? Matlamat dan usaha Tersebutlah kisah seorang pelajar yang terkejut dengan keputusan peperiksaan beliau. Maka terlintaslah dibenaknya, "Mesti aku belajar tidak ikhlas kerana Allah". Maka dibetulkan niatnya. Semester seterusnya keadaan yang sama berulang. Keputusan masih sama, tidak berubah. Maka hatinya berkata, "Mungkin aku tidak cukup ikhlas". Kehidupannya diteruskan seperti biasa. Tidak apa yang berubah. Dimana silapnya? Cara kita bermuhasabah. Muhasabah niat itu tidak salah. Cuma muhasabah niat sahaja tanpa diteliti usaha yang telah kita berikan itulah yang silap. Mungkin saja usaha yang kita letakkan sudah sangat hebat, sehebat rakanrakan kita yang lain. Rakan-rakan yang cemerlang dan selalu mendapat tempat teratas. Tapi, cukupkah? Manusia itu berbeza. Usaha yang perlu bagi mereka dan kita tidak sama. Andai masih gagal sedangkan sudah berusaha. Itu maknanya, usaha kita belum cukup. Masih ada ruang untuk berusaha. Jangan sampai koreksi niat setiap hari , keputusan masih juga sama. Akhirnya Tuhan yang dipersalahkan. Usah kita lupa, sunnatullah yang Allah tetapkan. Kejayaan tidak datang tanpa usaha. Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Kesimpulan
Mengejar kejayaan itu tidak salah. Malah Islam sendiri menggalakan umatnya mengejar kejayaan dunia dan akhirat. Yang tinggalnya cuma, kenapa kita mahu berjaya. Niatlah kerana Allah kerana dengan itu segala benda yang baik dikira ibadah. Niatlah untuk mendapat kejayaan, kerana kita ialah umat yang Allah muliakan kerana Islam. =)

tetapi tetap tidak faham. dia akan dijemput oleh Allah S.T di Akhirat kelak. Setiap kali mahu study. memang tidak pernah tinggal. Apabila ada sesuatu yang menghalang fokus.T daripada benda lain.T. Jadi. Ibunya menjawab. Berhentilah sebentar untuk menyahut seruan Allah S. di akhirat kelak. Jadi." Jadi. kita rasaputus asa dan terus tutup buku.T dengan penuh lemah-lembut dan menjadi tetamu-Nya. Ada seorang budak perempuan di Arab Saudi yang mayatnya tidak hancur. tetapi dengan berkat itu. Banyak kelebihan bagi orang yang menuntut ilmu. Setiap kali sebelum belajar. Setiap kali mahu keluar bilik untuk pergi kuliah. Part paling penting! Apabila sedang khusyuk study. saya tidak tahu apa yang istimewa anak saya lakukan.W. Jadi. dia pasti akan baca satu muka surat ayat-ayat al-Quran. Jangan rasa tertekan jika kelas bermula seawal jam lapan pagi dan habisnya pula dalam pukul lima petang. 2) Disiplinkan diri. setiap kali rasa berat punggung mahu berhenti study untuk solat. Mana kita tahu bukan. jika aku mahu dijemput oleh Allah S. kita lagi rasa mudahapabila belajar selepas selesai solat itu. mesti baca satu muka surat al-Quran sebelum bermula waktu study itu. Apaila kita rasa tertekan kerana berkali-kali sudah membaca topik tersebut. budak sekecil ini pun boleh baca satu muka surat setiap kali sebelum belajar. aku menuntut ilmu ni kerana Allah S. Jadikan ia sebagai terapi diri selepas penat belajar.W. Akhirnya.STUDY : Ingat NIAT kerana ALLAH SWT Mungkin jarang antara kita yang tidak tahu tips-tips belajar daripada 'salafus soleh' terdahulu. kita tidak akan rasa terlalu tertekan jika kelas itu tersangatlah lama. sekurang-kurangnya dapat perbaharui wudhuk sudah memadai.W. . TIPS BELAJAR 1) Sebelum belajar. pasti kita tidak tinggalkan al-Quran walau sesibuk mana pun kita. Inilah namanya berkat. walaupun sudah lebih dua tahun dia meninggal dunia. Ramai yang pelik kerana budak itu masih kecil.T. niat bahawa aku belajar ini kerana Allah S. Ustazah ada cerita satu kisah yang sangat memberi inspirasi.Jika kita seperti ini. Imam Ghazali ada mengatakan bahawa: "Orang yang menyahut seruan azan dengan serta merta meninggalkan segala urusan untuk menunaikan solat berjema'ah. mereka pergi perbaharui wudhuk dan solat sunat dua rakaat. kita tinggalkan terus topik itu hingga akhirnya kelam kabut waktu menjelang peperiksaan. Apabila kita utamakan Allah S. tiba-tiba azan berkumandang. Malaikat akan sentiasa mendoakan kita.W. Dan yang lebih bahaya.T. tetapi dia sentiasa cari jalan. cuma saya tahu dia sangat menjaga alQuran.T. 4) Utamakan seruan Allah S.W. dan akhirnya. ingat kembal. Tidak lama pun solat ini. apa kata kita cuba tips daripada 'salafus soleh' terdahulu. kita boleh berasa tenang dan bahagia sentiasa walaupun separuh dunia berada di bahu kita. Semua tahu bukan apa itu berkat? Sesuatu yang tidak boleh dilihat.W. kita yang besar panjang ini mustahil tidak mampu bukan? Orang yang hebat tidak akan memberi alasan. dalam umur 15 tahun. aku perlu utamakan solat dahulu daripada kerja lain. Jadi. sentiasa ingatkan diri.W. mind setting akan mengatakan topik ini sangat susah dan tidak menarik. 3) Kembalikan caj-caj positif dalam diri supaya tiada ruang untuk Syaitan menghalang kita menuntut ilmu. ada yang pergi pada kedua ibu bapa budak itu dan bertanya. Jadi. Tetapi fikir bahawa sepanjang proses menuntut ilmu ini. apakah amalan budak perempuan ini.

.. Jadilah seperti Rasulullah S... hak kita untuk mendapatkan ucapan maaf tetapi tanggungjawab kita untuk memaafkan..W dan para sahabat yang hidupnya seimbang dunia akhirat.Ihfazillah yahfazka.... Kerana sesungguhnya Dia lah yang Maha Berkuasa menggerakkan hati-hati mereka untuk membantu kita.....5) Jangan lupa membaca doa dan ambillah wudhuk sebelum mula belajar. lebihkan fokus pada tanggungjawab. Kita tidak tahu dengan wudhuk itu. tetapi masih ada waktu untuk bangun tahajjud dan membaca al-Quran.. Apabila kita ada wudhuk ini.. berhentilah meletakkan pengharapan kepada manusia.. tiba-tiba azan. selamanya kita akan menunduk ke bawah tanpa mendongak langit yang cerah di atas. hidup akan lebih tenang. Cubalah praktis tips belajar ini. walaupun sibuk di medan perang dan sibuk mentadbir negara. ihfazillah tajidhu tijaahak (Jagalah Allah...W...... kita akan sentiasa ingat bahawa belajar ini adalah satu ibadah yang sangat dituntut dalam Islam dan memudahkan lagi untuk kita terus solat jika sedang belajar..... InshaAllah hidup lebih bahagia.... percayalah. nescaya Allah menjagamu).. Kesimpulannya. .T.W ada di sisi.. tetapi kita juga mahu keberkatan daripada Allah S. Contoh: Apabila ada orang buat salah. matlamat kita bukanlah cemerlang dalam belajar semata...A.. selamat beramal.. jangan pula kita memberi alasan. – Kak Farah Lee ~Kurangkan fokus pada hak. kita belajar lebih berkat....T memberi kekuatan dalam menuntut ilmu. Kalau kita fokus kepada memaafkan terlebih dahulu.. Andai itulah pemikiran kita.. Kita tidak sehebat mereka. Sebaliknya pohonlah pada Allah...A.. Doa mohon Allah S.. mereka tidak sama macam kita........W.. Berbanding fokus menunggu ucapan maaf yang akan hanya membuatkan kita berdendam.. A Word That Makes Me Smile :) ~Saat kita memerlukan bantuan. Mereka lagi sibuk daripada kita. Iman mereka mantap kerana Rasulullah S....... Buat pemburu dunia.. ~Kak Farah Lee .

Jika tak bertentang Buat para muslimah di luar sana. tapi jangan kita jadikan ia fitnah. Rasulullah dan berjihad di jalanNya. kami simpan perkataan itu untuk diucapkan kepada bakal suami selepas akad nikah" -blog KunfayakuN "Aku menyintaimu kerana AGAMA yang ada padamu. tapi sehari tak bangun qiamullail. dating dan bergayut dengannya di telefon agar fitrah itu tidak menjadi fitnah. Buktinya. Berdoalah tiap kali lepas solat. Di mana nafas terakhir kita. Jangan sampai cinta yang kononnya suci ini jatuh martabat menjadi cinta rendah. anak-anak. Jadi.. Hmm. sebenarnya begini. Jika disalurkan pada jalan yang benar.. Wa la takilna ila anfusina torfata

ain. pasti DIA temukan dengan pemilik terbaik" Islam mengiktiraf cinta. kita disuruh agar tidak mendekati makanan kerana boleh jadi ia membawa fitnah yang boleh membawa kita berbuka puasa. dalam Al Quran sendiri. iaitu bila mana cinta manusia lebih daripada cinta Allah. Cinta itu kan jadi riang. Yakinlah. Namun. Allah ada berfirman dalam kalamNya. Cinta itu kan jadi muhibbah. Allah lah sebaik2 pengatur hidup. Allah gambarkan ada 3 peringkat cinta dalam Islam 1) CINTA AGUNG: Cintakan Allah. saudara mara dan kaum kerabat. cinta kekasih pacaran (yang belum halal) itu adalah cinta keji. Usah risau jika belum dipetik sesiapa. jangan kau biarkan masa depan kami ditentukan oleh diri kami sendiri. Sehari tak bercakap dengan si dia jadi gundah. Maka begitu juga CINTA. 2) CINTA PERTENGAHAN: Cinta pada ibu bapa. Walaupun cuma sekelip mata Bila mana keluarnya kita dari rahim sang ibu. Siapa jodoh kita. Itulah cinta. jika kau hilangkan agama dalam dirimu. Dalam ayat ni. hati-hati. Ya Allah. kita dilarang mendekati maksiat seperti zina hati... Tak kan haram jugak kot. Sebagai contoh. pengarang novel Tautan Hati.. "Cinta ini memang fitrah. Mengubah musibah jadi muhibbah. Bila akhir hayat hidup kita. hilanglah cintaku padamu. Rasulullah dan cintakan jihad di jalanNYA." [Imam Nawawi] . "kami tidak akan ucapkan perkataan 'CINTA' kepada mana-mana lelaki ajnabi kerana. Usah malu jika tiada lelaki yang bertakhta. Mengubah amarah jadi ramah. tak pulak rasa begitu. rasa suka itu fitrah. Mengubah sedih jadi riang. surah At Taubah ayat 24.A Love Story Cinta adalah kekuatan. Usah gusar jika belum berpunya. Rasa suka ni tak boleh nak sekat!". "Serahkan hatimu pada Allah.. Kalau penyakit ini ada dalam hati kita. Cinta itu kan jadi kekuatan. suami isteri. Mengubah cuka jadi anggur. Mana satukah pilihan cinta kita??? Cinta pertama atau kedua atau ketiga?? Seperti mana kata ustazah Fatimah Syarha. Tercatat sudah di luh mahfuz. 3) CINTA RENDAH: cintakan kaum kerabat dan harta benda melebihi cinta pada Allah . Yakinlah dengan qada & qadar Allah. kalau yang memang dah ada taman dalam hati macam mana? "Mak ayah tak bagi kahwin lagi sebab tengah belajar. bila kita sedang berpuasa. Yang mampu mengubah duri jadi mawar. Jika disandarkan pada Allah. kerana apa? Allah langsung tidak mengiktiraf nya dalam Al Quran Tapi.

ain. pasti DIA temukan dengan pemilik terbaik" Islam mengiktiraf cinta. kita disuruh agar tidak mendekati makanan kerana boleh jadi ia membawa fitnah yang boleh membawa kita berbuka puasa. dalam Al Quran sendiri. iaitu bila mana cinta manusia lebih daripada cinta Allah. Cinta itu kan jadi riang. Yakinlah. Namun. Allah ada berfirman dalam kalamNya. Cinta itu kan jadi muhibbah. Allah lah sebaik2 pengatur hidup. Allah gambarkan ada 3 peringkat cinta dalam Islam 1) CINTA AGUNG: Cintakan Allah. saudara mara dan kaum kerabat. cinta kekasih pacaran (yang belum halal) itu adalah cinta keji. Usah risau jika belum dipetik sesiapa. jangan kau biarkan masa depan kami ditentukan oleh diri kami sendiri. Sehari tak bercakap dengan si dia jadi gundah. Maka begitu juga CINTA. 2) CINTA PERTENGAHAN: Cinta pada ibu bapa. Walaupun cuma sekelip mata Bila mana keluarnya kita dari rahim sang ibu. Siapa jodoh kita. Itulah cinta. jika kau hilangkan agama dalam dirimu. Dalam ayat ni. hati-hati. Ya Allah. kita dilarang mendekati maksiat seperti zina hati... Tak kan haram jugak kot. Sebagai contoh. pengarang novel Tautan Hati.. "Cinta ini memang fitrah. Mengubah musibah jadi muhibbah. Bila akhir hayat hidup kita. hilanglah cintaku padamu. Rasulullah dan cintakan jihad di jalanNYA." [Imam Nawawi] . "kami tidak akan ucapkan perkataan 'CINTA' kepada mana-mana lelaki ajnabi kerana. Usah malu jika tiada lelaki yang bertakhta. Mengubah amarah jadi ramah. tak pulak rasa begitu. rasa suka itu fitrah. Mengubah sedih jadi riang. surah At Taubah ayat 24.A Love Story Cinta adalah kekuatan. Usah gusar jika belum berpunya. Rasa suka ni tak boleh nak sekat!". "Serahkan hatimu pada Allah.. Kalau penyakit ini ada dalam hati kita. Cinta itu kan jadi kekuatan. suami isteri. Mengubah cuka jadi anggur. Mana satukah pilihan cinta kita??? Cinta pertama atau kedua atau ketiga?? Seperti mana kata ustazah Fatimah Syarha. Tercatat sudah di luh mahfuz. 3) CINTA RENDAH: cintakan kaum kerabat dan harta benda melebihi cinta pada Allah . Yakinlah dengan qada & qadar Allah. kalau yang memang dah ada taman dalam hati macam mana? "Mak ayah tak bagi kahwin lagi sebab tengah belajar. bila kita sedang berpuasa. Yang mampu mengubah duri jadi mawar. Jika disandarkan pada Allah. kerana apa? Allah langsung tidak mengiktiraf nya dalam Al Quran Tapi.

","static_promo_banner_cta_url":"https://www.scribd.com/"},"eligible_for_exclusive_trial_roadblock":false,"eligible_for_seo_roadblock":false,"exclusive_free_trial_roadblock_props_path":"/doc-page/exclusive-free-trial-props/106417127","flashes":[],"footer_props":{"urls":{"about":"/about","press":"/press","blog":"http://literally.scribd.com/","careers":"/careers","contact":"/contact","plans_landing":"/subscribe","referrals":"/referrals?source=footer","giftcards":"/giftcards","faq":"/faq","accessibility":"/accessibility-policy","faq_paths":{"accounts":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246346","announcements":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246066","copyright":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246086","downloading":"https://support.scribd.com/hc/articles/210135046","publishing":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246366","reading":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246406","selling":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246326","store":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246306","status":"https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/360001202872","terms":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246126","writing":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246366","adchoices":"https://support.scribd.com/hc/articles/210129366","paid_features":"https://support.scribd.com/hc/sections/202246306","failed_uploads":"https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/210134586-Troubleshooting-uploads-and-conversions","copyright_infringement":"https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/210128946-DMCA-copyright-infringement-takedown-notification-policy","end_user_license":"https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/210129486","terms_of_use":"https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/210129326-General-Terms-of-Use"},"publishers":"/publishers","static_terms":"/terms","static_privacy":"/privacy","copyright":"/copyright","ios_app":"https://itunes.apple.com/us/app/scribd-worlds-largest-online/id542557212?mt=8&uo=4&at=11lGEE","android_app":"https://play.google.com/store/apps/details?id=com.scribd.app.reader0&hl=en","books":"/books","sitemap":"/directory"}},"global_nav_props":{"header_props":{"logo_src":"/images/landing/home2_landing/scribd_logo_horiz_small.svg","root_url":"https://www.scribd.com/","search_term":"","small_logo_src":"/images/logos/scribd_s_logo.png","uploads_url":"/upload-document","search_props":{"redirect_to_app":true,"search_url":"/search","query":"","search_page":false}},"user_menu_props":null,"sidebar_props":{"urls":{"bestsellers":"https://www.scribd.com/bestsellers","home":"https://www.scribd.com/","saved":"/saved","subscribe":"/archive/pmp_checkout?doc=106417127&metadata=%7B%22context%22%3A%22pmp%22%2C%22action%22%3A%22start_trial%22%2C%22logged_in%22%3Afalse%2C%22platform%22%3A%22web%22%7D","top_charts":"/bestsellers","upload":"https://www.scribd.com/upload-document"},"categories":{"book":{"icon":"icon-ic_book","icon_filled":"icon-ic_book_fill","url":"https://www.scribd.com/books","name":"Books","type":"book"},"news":{"icon":"icon-ic_articles","icon_filled":"icon-ic_articles_fill","url":"https://www.scribd.com/news","name":"News","type":"news"},"audiobook":{"icon":"icon-ic_audiobook","icon_filled":"icon-ic_audiobook_fill","url":"https://www.scribd.com/audiobooks","name":"Audiobooks","type":"audiobook"},"magazine":{"icon":"icon-ic_magazine","icon_filled":"icon-ic_magazine_fill","url":"https://www.scribd.com/magazines","name":"Magazines","type":"magazine"},"document":{"icon":"icon-ic_document","icon_filled":"icon-ic_document_fill","url":"https://www.scribd.com/docs","name":"Documents","type":"document"},"sheet_music":{"icon":"icon-ic_songbook","icon_filled":"icon-ic_songbook_fill","url":"https://www.scribd.com/sheetmusic","name":"Sheet Music","type":"sheet_music"}},"nav_categories":["mixed","book","audiobook","magazine","document","sheet_music"],"selected_content_type":"mixed","username":"","search_overlay_props":{"search_input_props":{"focused":false,"keep_suggestions_on_blur":false}}}},"recommenders":{"related_titles_recommender":{"ids":[267721838,287027931,46063027,94559681,61296311,61497547,170278762,86896989,52055828,38632341,208082789,53313450,22055016,263504218,282766939,239488191,253264900,244157917,212863738,224355300,238704340,225916486,224369806,224258670,224419023,163646054,182553141,239588474,211302755,202691564,224410295,293461549,224349281,224426877,224326250,234028503,273582508,273440534,224306619,182565115,254039238,249309502,337536061,235411767,224270540,163580087,231689346,224248577,250006950,235583696,224252178,224285255,249308781,182546874,216442529,182522032,224266633,163603389,163647832,163579056,182560283,246897514,249308236,224248520,163564256,224421552],"title_link":null,"title":null,"track_opts":{"compilation_id":"iePz2nUmyb4YjIv8k3CVl2UIbuI=","module_id":"Atdrr5P1Sp4bjt+z0rK1LZF9uR4=","widget_name":"right sidebar","track_id":"flattened_recommender"}},"footer_recommenders":{"recommenders":[{"ids":[267721838,287027931,46063027,94559681,61296311,61497547,170278762,86896989,52055828,38632341,208082789,53313450,22055016],"title_link":null,"title":"Documents Similar To Mari Belajar Kerana Allah Swt","track_opts":{"compilation_id":"iePz2nUmyb4YjIv8k3CVl2UIbuI=","module_id":"AyP43ib3GwfQak9LZS9LJgMU8dk=","widget_name":"document_carousel"}}]},"seo_new_docs_recommenders":{"recommenders":[]},"documents":{"22055016":{"type":"document","id":22055016,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/22055016/149x198/7a0356767f/1538368979?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/22055016/298x396/c1d6f47072/1538368979?v=1","title":"arkanul bai’ah wa ushul isyrin","short_title":"arkanul bai’ah wa ushul isyrin","author":"Mohd Najib","tracking":{"object_type":"document","object_id":22055016,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"p68ENM+GP73uDZ9g6FRRzXofDlk="},"url":"https://www.scribd.com/presentation/22055016/arkanul-bai-ah-wa-ushul-isyrin","top_badge":null},"38632341":{"type":"document","id":38632341,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/38632341/149x198/69b5c9d58d/1439969740?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/38632341/298x396/661374e876/1439969740?v=1","title":"ayatgaramtisbm","short_title":"ayatgaramtisbm","author":"Tamil Arahsu","tracking":{"object_type":"document","object_id":38632341,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"QWQ8S3ESJgDrKx5soL3dTdYwg6A="},"url":"https://www.scribd.com/document/38632341/ayatgaramtisbm","top_badge":null},"46063027":{"type":"document","id":46063027,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/46063027/149x198/923ac39386/1373994966?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/46063027/298x396/92a9b31a5a/1373994966?v=1","title":"Bai'ah","short_title":"Bai'ah","author":"Muhammad Nur","tracking":{"object_type":"document","object_id":46063027,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"ILqw+OjMeINGGT57Nrvl+3HRjSY="},"url":"https://www.scribd.com/doc/46063027/Bai-ah","top_badge":null},"52055828":{"type":"document","id":52055828,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/52055828/149x198/ab4ba3abf8/1485549006?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/52055828/298x396/ea3bfa4c19/1485549006?v=1","title":"fatimah syarha","short_title":"fatimah syarha","author":"norfatiehah","tracking":{"object_type":"document","object_id":52055828,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"LYnGX/O8xtIMjirxrxDYWzrjV3s="},"url":"https://www.scribd.com/doc/52055828/fatimah-syarha","top_badge":null},"53313450":{"type":"document","id":53313450,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/53313450/149x198/79e7e83411/1444541423?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/53313450/298x396/dc4f3751c1/1444541423?v=1","title":"Frasa Menarik Untuk Karangan","short_title":"Frasa Menarik Untuk Karangan","author":"babysheryll","tracking":{"object_type":"document","object_id":53313450,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"rJ6aMTNEzilFFD9LHUqRpzuiZ/Q="},"url":"https://www.scribd.com/document/53313450/Frasa-Menarik-Untuk-Karangan","top_badge":null},"61296311":{"type":"document","id":61296311,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/61296311/149x198/d446d339a0/1352295891?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/61296311/298x396/37331ae976/1352295891?v=1","title":"BAIAH","short_title":"BAIAH","author":"Mzmh MH","tracking":{"object_type":"document","object_id":61296311,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"dQBV2JPpRn+G2fbcIxkDK65f9Z8="},"url":"https://www.scribd.com/doc/61296311/BAIAH","top_badge":null},"61497547":{"type":"document","id":61497547,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/61497547/149x198/cfc4c964b4/1402060616?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/61497547/298x396/69c75b1584/1402060616?v=1","title":"Indahnya Bertudung Labuh","short_title":"Indahnya Bertudung Labuh","author":"Nur Farhana Zulkifli","tracking":{"object_type":"document","object_id":61497547,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"zrw2j3pkcTQ2n5SVhaFHlPPEOg4="},"url":"https://www.scribd.com/doc/61497547/Indahnya-Bertudung-Labuh","top_badge":null},"86896989":{"type":"document","id":86896989,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/86896989/149x198/3f3ebf154a/1540171681?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/86896989/298x396/4ab99448c5/1540171681?v=1","title":"50~ Frasa-Frasa Kata-Kata Bombastik","short_title":"50~ Frasa-Frasa Kata-Kata Bombastik","author":"Hafydzudyn Muhammad","tracking":{"object_type":"document","object_id":86896989,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"5HIl8XbADTm5iOvFcPuBNDSXyLU="},"url":"https://www.scribd.com/doc/86896989/50-Frasa-Frasa-Kata-Kata-Bombastik","top_badge":null},"94559681":{"type":"document","id":94559681,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/94559681/149x198/1ab26b4d20/1438899186?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/94559681/298x396/fff72ea766/1438899186?v=1","title":"Cintai Allah Sebelum Cintai Dia","short_title":"Cintai Allah Sebelum Cintai Dia","author":"Farred X Ez-zoll","tracking":{"object_type":"document","object_id":94559681,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"CnDzobE8CiKroedrDG0KjIy9RmA="},"url":"https://www.scribd.com/doc/94559681/Cintai-Allah-Sebelum-Cintai-Dia","top_badge":null},"163564256":{"type":"book","id":163564256,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163564256/149x198/4d140b8606/1540221265?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163564256/298x396/3f016be665/1540221265?v=1","title":"Beautiful Ruins: A Novel","short_title":"Beautiful Ruins","author":"Jess Walter","tracking":{"object_type":"document","object_id":163564256,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"DLyoJu8wtk7ec9T7n+baiasp8UA="},"url":"https://www.scribd.com/book/163564256/Beautiful-Ruins-A-Novel","top_badge":null},"163579056":{"type":"book","id":163579056,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163579056/149x198/e3ae8b9345/1540227673?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163579056/298x396/c599e1583f/1540227673?v=1","title":"The Art of Racing in the Rain: A Novel","short_title":"The Art of Racing in the Rain","author":"Garth Stein","tracking":{"object_type":"document","object_id":163579056,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"KJAr8AhwkLsJDd+3JIPzCv1QDxc="},"url":"https://www.scribd.com/book/163579056/The-Art-of-Racing-in-the-Rain-A-Novel","top_badge":null},"163580087":{"type":"book","id":163580087,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163580087/149x198/df75726300/1540228590?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163580087/298x396/012861be61/1540228590?v=1","title":"Bel Canto","short_title":"Bel Canto","author":"Ann Patchett","tracking":{"object_type":"document","object_id":163580087,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"SaCGQrdGExGqDh3rPpvGIQTLS5Q="},"url":"https://www.scribd.com/book/163580087/Bel-Canto","top_badge":null},"163603389":{"type":"book","id":163603389,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/163603389/149x198/7c1ceeb759/1540233774?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163603389/298x396/2c8c5e4da3/1540233774?v=1","title":"A Prayer for Owen Meany: A Novel","short_title":"A Prayer for Owen Meany","author":"John Irving","tracking":{"object_type":"document","object_id":163603389,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"m0g0glQC06atkGP0OtaSY4GDwUc="},"url":"https://www.scribd.com/book/163603389/A-Prayer-for-Owen-Meany-A-Novel","top_badge":null},"163646054":{"type":"book","id":163646054,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/163646054/149x198/73d89ab0b4/1540220951?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/163646054/298x396/92feb6c9c7/1540220951?v=1","title":"Devil in the Grove: Thurgood Marshall, the Groveland Boys, and the Dawn of a New America","short_title":"Devil in the Grove","author":"Gilbert King","tracking":{"object_type":"document","object_id":163646054,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"z/ZuldPxYTLnbJ5W8lR78J2hkIY="},"url":"https://www.scribd.com/book/163646054/Devil-in-the-Grove-Thurgood-Marshall-the-Groveland-Boys-and-the-Dawn-of-a-New-America","top_badge":null},"163647832":{"type":"book","id":163647832,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/163647832/149x198/974fcd39b2/1540224893?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/163647832/298x396/58f221bfa6/1540224893?v=1","title":"The Cider House Rules","short_title":"The Cider House Rules","author":"John Irving","tracking":{"object_type":"document","object_id":163647832,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"QuzQ22Wt08P9JrpMZGqfriQUORI="},"url":"https://www.scribd.com/book/163647832/The-Cider-House-Rules","top_badge":null},"170278762":{"type":"document","id":170278762,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/170278762/149x198/40b9b62826/1400118576?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/170278762/298x396/c51440c226/1400118576?v=1","title":"Sopi-Asbabul Nuzul (Sebab Turunnya Ayat) Surah Ali ‘Imran","short_title":"Sopi-Asbabul Nuzul (Sebab Turunnya Ayat) Surah Ali ‘Imran","author":"Ibnu Mustafa","tracking":{"object_type":"document","object_id":170278762,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"TvwgYF8rzcmgDM34MUdnFOJ6Dkc="},"url":"https://www.scribd.com/doc/170278762/Sopi-Asbabul-Nuzul-Sebab-Turunnya-Ayat-Surah-Ali-Imran","top_badge":null},"182522032":{"type":"book","id":182522032,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182522032/149x198/e1b9e42cb5/1540221076?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/182522032/298x396/ddcc62ae69/1540221076?v=1","title":"The Bonfire of the Vanities: A Novel","short_title":"The Bonfire of the Vanities","author":"Tom Wolfe","tracking":{"object_type":"document","object_id":182522032,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"ql3WiJ2VXzcGBfK/3mY0e/A672A="},"url":"https://www.scribd.com/book/182522032/The-Bonfire-of-the-Vanities-A-Novel","top_badge":null},"182546874":{"type":"book","id":182546874,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182546874/149x198/f82b3526b2/1540228429?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182546874/298x396/8079e74998/1540228429?v=1","title":"The Love Affairs of Nathaniel P.: A Novel","short_title":"The Love Affairs of Nathaniel P.","author":"Adelle Waldman","tracking":{"object_type":"document","object_id":182546874,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"WrZOJygb345l19wKhIKupC1r9/o="},"url":"https://www.scribd.com/book/182546874/The-Love-Affairs-of-Nathaniel-P-A-Novel","top_badge":null},"182553141":{"type":"book","id":182553141,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/182553141/149x198/9d8b4953ee/1540227754?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/182553141/298x396/89521cc859/1540227754?v=1","title":"The World Is Flat 3.0: A Brief History of the Twenty-first Century","short_title":"The World Is Flat 3.0","author":"Thomas L. Friedman","tracking":{"object_type":"document","object_id":182553141,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"RBjMlQN5EndzBMzGyB5/JOV2va0="},"url":"https://www.scribd.com/book/182553141/The-World-Is-Flat-3-0-A-Brief-History-of-the-Twenty-first-Century","top_badge":null},"182560283":{"type":"book","id":182560283,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182560283/149x198/0601b1931c/1540225166?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182560283/298x396/f6a21d4103/1540225166?v=1","title":"Wolf Hall: A Novel","short_title":"Wolf Hall","author":"Hilary Mantel","tracking":{"object_type":"document","object_id":182560283,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"TRdP19cmkQO4OWSWMlar/mwcA04="},"url":"https://www.scribd.com/book/182560283/Wolf-Hall-A-Novel","top_badge":null},"182565115":{"type":"book","id":182565115,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/182565115/149x198/825ad48fb6/1540227156?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/182565115/298x396/e6af4ca8dd/1540227156?v=1","title":"The Silver Linings Playbook: A Novel","short_title":"The Silver Linings Playbook","author":"Matthew Quick","tracking":{"object_type":"document","object_id":182565115,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"oRKw8NBnAPtgvNcqpAAiqaF6g5g="},"url":"https://www.scribd.com/book/182565115/The-Silver-Linings-Playbook-A-Novel","top_badge":null},"202691564":{"type":"book","id":202691564,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/202691564/149x198/de3999cc66/1540230930?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/202691564/298x396/0ba4b4666c/1540230930?v=1","title":"Smart People Should Build Things: How to Restore Our Culture of Achievement, Build a Path for Entrepreneurs, and Create New Jobs in America","short_title":"Smart People Should Build Things","author":"Andrew Yang","tracking":{"object_type":"document","object_id":202691564,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"iqZ3G2mQ+M2nmRB1akGRu1VOB98="},"url":"https://www.scribd.com/book/202691564/Smart-People-Should-Build-Things-How-to-Restore-Our-Culture-of-Achievement-Build-a-Path-for-Entrepreneurs-and-Create-New-Jobs-in-America","top_badge":null},"208082789":{"type":"document","id":208082789,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/208082789/149x198/0f240ad46e/1410678226?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/208082789/298x396/97ec07e2ee/1410678226?v=1","title":"Awas, Kalau Dah Suka! Miz Amaryllis","short_title":"Awas, Kalau Dah Suka! Miz Amaryllis","author":"Penerbitan Kaki Novel","tracking":{"object_type":"document","object_id":208082789,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"Z+FKXKKKlUtc3lb0csPwZGR4t1g="},"url":"https://www.scribd.com/doc/208082789/Awas-Kalau-Dah-Suka-Miz-Amaryllis","top_badge":null},"211302755":{"type":"book","id":211302755,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/211302755/149x198/e130bab094/1540231537?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/211302755/298x396/19f10ceb3f/1540231537?v=1","title":"The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers","short_title":"The Hard Thing About Hard Things","author":"Ben Horowitz","tracking":{"object_type":"document","object_id":211302755,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"lMAeCS2DwgTUNRnqAkGm9RMOQlI="},"url":"https://www.scribd.com/book/211302755/The-Hard-Thing-About-Hard-Things-Building-a-Business-When-There-Are-No-Easy-Answers","top_badge":null},"212863738":{"type":"book","id":212863738,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/212863738/149x198/486257e90d/1540229472?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/212863738/298x396/40684a0550/1540229472?v=1","title":"The Unwinding: An Inner History of the New America","short_title":"The Unwinding","author":"George Packer","tracking":{"object_type":"document","object_id":212863738,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"X/cTWS0L3HQ610VETHoEY4oQl18="},"url":"https://www.scribd.com/book/212863738/The-Unwinding-An-Inner-History-of-the-New-America","top_badge":null},"216442529":{"type":"book","id":216442529,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/216442529/149x198/e28b506e87/1540221846?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/216442529/298x396/716aaad647/1540221846?v=1","title":"Lovers at the Chameleon Club, Paris 1932: A Novel","short_title":"Lovers at the Chameleon Club, Paris 1932","author":"Francine Prose","tracking":{"object_type":"document","object_id":216442529,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"S9yQIYvHi0m4jpK3tRS0zd+ORnY="},"url":"https://www.scribd.com/book/216442529/Lovers-at-the-Chameleon-Club-Paris-1932-A-Novel","top_badge":null},"224248520":{"type":"book","id":224248520,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224248520/149x198/0427bca488/1540232583?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224248520/298x396/505053db71/1540232583?v=1","title":"The Kitchen House: A Novel","short_title":"The Kitchen House","author":"Kathleen Grissom","tracking":{"object_type":"document","object_id":224248520,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"Yz4EY4POPSHRptZTfRHcIoQiGKM="},"url":"https://www.scribd.com/book/224248520/The-Kitchen-House-A-Novel","top_badge":null},"224248577":{"type":"book","id":224248577,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224248577/149x198/97fab15653/1540217899?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224248577/298x396/35883a5fcb/1540217899?v=1","title":"The Rosie Project: A Novel","short_title":"The Rosie Project","author":"Graeme Simsion","tracking":{"object_type":"document","object_id":224248577,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"23usa6Ya27qIltJTkgaUn6iyvcs="},"url":"https://www.scribd.com/book/224248577/The-Rosie-Project-A-Novel","top_badge":null},"224252178":{"type":"book","id":224252178,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224252178/149x198/77a859fdd8/1540224079?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224252178/298x396/dfbec9e04b/1540224079?v=1","title":"Brooklyn: A Novel","short_title":"Brooklyn","author":"Colm Toibin","tracking":{"object_type":"document","object_id":224252178,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"TpZgouZMt0cP0+0iNo9TBon6yTs="},"url":"https://www.scribd.com/book/224252178/Brooklyn-A-Novel","top_badge":null},"224258670":{"type":"book","id":224258670,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224258670/149x198/b2ee6fe90c/1540235522?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224258670/298x396/eb9e673a3c/1540235522?v=1","title":"The Prize: The Epic Quest for Oil, Money & Power","short_title":"The Prize","author":"Daniel Yergin","tracking":{"object_type":"document","object_id":224258670,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"sjhFpYg9y/7Hdli53S3rhZ/I35s="},"url":"https://www.scribd.com/book/224258670/The-Prize-The-Epic-Quest-for-Oil-Money-Power","top_badge":null},"224266633":{"type":"book","id":224266633,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224266633/149x198/196f9b9902/1540236338?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224266633/298x396/c65dbae83f/1540236338?v=1","title":"The Perks of Being a Wallflower","short_title":"The Perks of Being a Wallflower","author":"Stephen Chbosky","tracking":{"object_type":"document","object_id":224266633,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"cq8BDBtabIl9oXrkD/cbvuN+VHM="},"url":"https://www.scribd.com/book/224266633/The-Perks-of-Being-a-Wallflower","top_badge":null},"224270540":{"type":"book","id":224270540,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224270540/149x198/246ef7879c/1540235011?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224270540/298x396/b9d115f691/1540235011?v=1","title":"The Master","short_title":"The Master","author":"Colm Toibin","tracking":{"object_type":"document","object_id":224270540,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"AVz1W5GZLltb/rPO9ywdkc+IK0k="},"url":"https://www.scribd.com/book/224270540/The-Master","top_badge":null},"224285255":{"type":"book","id":224285255,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224285255/149x198/a61ed79e9b/1540217908?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224285255/298x396/a6488a57c8/1540217908?v=1","title":"The Flamethrowers: A Novel","short_title":"The Flamethrowers","author":"Rachel Kushner","tracking":{"object_type":"document","object_id":224285255,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"lKms3q/hVB5+WcI3uSmatm1wRdI="},"url":"https://www.scribd.com/book/224285255/The-Flamethrowers-A-Novel","top_badge":null},"224306619":{"type":"book","id":224306619,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224306619/149x198/5a300f585d/1540232140?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224306619/298x396/21c3e990fc/1540232140?v=1","title":"The Light Between Oceans: A Novel","short_title":"The Light Between Oceans","author":"M.L. Stedman","tracking":{"object_type":"document","object_id":224306619,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"wX5X+G+an2IHgpAqcPb/cNq8MgI="},"url":"https://www.scribd.com/book/224306619/The-Light-Between-Oceans-A-Novel","top_badge":null},"224326250":{"type":"book","id":224326250,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224326250/149x198/f1e7bf86b3/1540228530?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224326250/298x396/67d6eee06a/1540228530?v=1","title":"Steve Jobs","short_title":"Steve Jobs","author":"Walter Isaacson","tracking":{"object_type":"document","object_id":224326250,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"nEm2eSW84gbcOhS0yCzOJoFyS6k="},"url":"https://www.scribd.com/book/224326250/Steve-Jobs","top_badge":null},"224349281":{"type":"book","id":224349281,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224349281/149x198/c8e6142eca/1540238063?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224349281/298x396/121ea6d44a/1540238063?v=1","title":"How To Win Friends and Influence People","short_title":"How To Win Friends and Influence People","author":"Dale Carnegie","tracking":{"object_type":"document","object_id":224349281,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"sqF6VOq4vSnif/BXfsSnYrQ2aGQ="},"url":"https://www.scribd.com/book/224349281/How-To-Win-Friends-and-Influence-People","top_badge":null},"224355300":{"type":"book","id":224355300,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224355300/149x198/e0393734b6/1540224937?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224355300/298x396/fac4cdb725/1540224937?v=1","title":"Grand Pursuit: The Story of Economic Genius","short_title":"Grand Pursuit","author":"Sylvia Nasar","tracking":{"object_type":"document","object_id":224355300,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"AHY5r7KCg/HE2IA3UQU+4Bvf5QQ="},"url":"https://www.scribd.com/book/224355300/Grand-Pursuit-The-Story-of-Economic-Genius","top_badge":null},"224369806":{"type":"book","id":224369806,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224369806/149x198/d2fc5923b8/1540225025?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224369806/298x396/a026add765/1540225025?v=1","title":"The Emperor of All Maladies: A Biography of Cancer","short_title":"The Emperor of All Maladies","author":"Siddhartha Mukherjee","tracking":{"object_type":"document","object_id":224369806,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"0Qef3Smid+wor+bddW5qONn8U0c="},"url":"https://www.scribd.com/book/224369806/The-Emperor-of-All-Maladies-A-Biography-of-Cancer","top_badge":null},"224410295":{"type":"book","id":224410295,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224410295/149x198/5f74dd59cd/1540224615?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224410295/298x396/58644b8626/1540224615?v=1","title":"Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln","short_title":"Team of Rivals","author":"Doris Kearns Goodwin","tracking":{"object_type":"document","object_id":224410295,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"BVVj8DUjzC9o8g9Qb7s07Rxm8ic="},"url":"https://www.scribd.com/book/224410295/Team-of-Rivals-The-Political-Genius-of-Abraham-Lincoln","top_badge":null},"224419023":{"type":"book","id":224419023,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224419023/149x198/7e946216e0/1540224658?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224419023/298x396/08758c4819/1540224658?v=1","title":"John Adams","short_title":"John Adams","author":"David McCullough","tracking":{"object_type":"document","object_id":224419023,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"zOhoYKjkkQFLCSTCTf+c+XG+xIQ="},"url":"https://www.scribd.com/book/224419023/John-Adams","top_badge":null},"224421552":{"type":"book","id":224421552,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224421552/149x198/e4771e6ad3/1540225205?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/224421552/298x396/ca6cceb93d/1540225205?v=1","title":"Good in Bed","short_title":"Good in Bed","author":"Jennifer Weiner","tracking":{"object_type":"document","object_id":224421552,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"n1YXtf9Rw4HnqC/03qWJnIcQTQQ="},"url":"https://www.scribd.com/book/224421552/Good-in-Bed","top_badge":null},"224426877":{"type":"book","id":224426877,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224426877/149x198/67b53f7428/1540221883?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/224426877/298x396/61c4862b68/1540221883?v=1","title":"Angela's Ashes: A Memoir","short_title":"Angela's Ashes","author":"Frank McCourt","tracking":{"object_type":"document","object_id":224426877,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"WVvYl3khFexWS3z43W0sPTOP9WI="},"url":"https://www.scribd.com/book/224426877/Angela-s-Ashes-A-Memoir","top_badge":null},"225916486":{"type":"book","id":225916486,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/225916486/149x198/ceefd53ff2/1540228013?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/225916486/298x396/3fda0d41f4/1540228013?v=1","title":"A Heartbreaking Work Of Staggering Genius: A Memoir Based on a True Story","short_title":"A Heartbreaking Work Of Staggering Genius","author":"Dave Eggers","tracking":{"object_type":"document","object_id":225916486,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"j7W17RqVlPFIpfa2OE7f3XXBBqA="},"url":"https://www.scribd.com/book/225916486/A-Heartbreaking-Work-Of-Staggering-Genius-A-Memoir-Based-on-a-True-Story","top_badge":null},"231689346":{"type":"book","id":231689346,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/231689346/149x198/8820ffce2e/1540218032?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/231689346/298x396/8022aee462/1540218032?v=1","title":"The Blazing World: A Novel","short_title":"The Blazing World","author":"Siri Hustvedt","tracking":{"object_type":"document","object_id":231689346,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"hnMqCacyQTJ2YT6hELgqzRJ4HHw="},"url":"https://www.scribd.com/book/231689346/The-Blazing-World-A-Novel","top_badge":null},"234028503":{"type":"book","id":234028503,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/234028503/149x198/600d1fe3f9/1540231002?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/234028503/298x396/1455400f40/1540231002?v=1","title":"Bad Feminist: Essays","short_title":"Bad Feminist","author":"Roxane Gay","tracking":{"object_type":"document","object_id":234028503,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"lcgdgQOR4KE6bj800W/4hrCgxMA="},"url":"https://www.scribd.com/book/234028503/Bad-Feminist-Essays","top_badge":null},"235411767":{"type":"book","id":235411767,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/235411767/149x198/ce356815f8/1540224782?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/235411767/298x396/a289a2fc2a/1540224782?v=1","title":"A Man Called Ove: A Novel","short_title":"A Man Called Ove","author":"Fredrik Backman","tracking":{"object_type":"document","object_id":235411767,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"3CkCT69rxjsoOWgyokifwcmMNzk="},"url":"https://www.scribd.com/book/235411767/A-Man-Called-Ove-A-Novel","top_badge":null},"235583696":{"type":"book","id":235583696,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/235583696/149x198/29700e772d/1540231823?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/235583696/298x396/46800f01c6/1540231823?v=1","title":"We Are Not Ourselves: A Novel","short_title":"We Are Not Ourselves","author":"Matthew Thomas","tracking":{"object_type":"document","object_id":235583696,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"Xpu/JQAAM5rp0gJU7SrSau/Dvj8="},"url":"https://www.scribd.com/book/235583696/We-Are-Not-Ourselves-A-Novel","top_badge":null},"238704340":{"type":"book","id":238704340,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/238704340/149x198/58ed32b584/1540227820?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/238704340/298x396/d84f33deab/1540227820?v=1","title":"This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate","short_title":"This Changes Everything","author":"Naomi Klein","tracking":{"object_type":"document","object_id":238704340,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"4WYCTe9/QBWqKfAeIOQADBlP4Jc="},"url":"https://www.scribd.com/book/238704340/This-Changes-Everything-Capitalism-vs-The-Climate","top_badge":null},"239488191":{"type":"book","id":239488191,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/239488191/149x198/7381d3ba45/1540221700?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/239488191/298x396/891d3f4926/1540221700?v=1","title":"The Innovators: How a Group of Hackers, Geniuses, and Geeks Created the Digital Revolution","short_title":"The Innovators","author":"Walter Isaacson","tracking":{"object_type":"document","object_id":239488191,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"fVX5gKh7JLAEGd1D2szoo3lEzzE="},"url":"https://www.scribd.com/book/239488191/The-Innovators-How-a-Group-of-Hackers-Geniuses-and-Geeks-Created-the-Digital-Revolution","top_badge":null},"239588474":{"type":"book","id":239588474,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/239588474/149x198/8a4150948e/1540232071?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/239588474/298x396/644cc7285e/1540232071?v=1","title":"Rise of ISIS: A Threat We Can't Ignore","short_title":"Rise of ISIS","author":"Jay Sekulow","tracking":{"object_type":"document","object_id":239588474,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"2bFMljzBghbFbU+PDVYLKKnLSjM="},"url":"https://www.scribd.com/book/239588474/Rise-of-ISIS-A-Threat-We-Can-t-Ignore","top_badge":null},"244157917":{"type":"book","id":244157917,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/244157917/149x198/ce51d31665/1540227002?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/244157917/298x396/d0cbd421a3/1540227002?v=1","title":"Yes Please","short_title":"Yes Please","author":"Amy Poehler","tracking":{"object_type":"document","object_id":244157917,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"AeYFP9l/NdasCSBwTrEOS0NddSo="},"url":"https://www.scribd.com/book/244157917/Yes-Please","top_badge":null},"246897514":{"type":"book","id":246897514,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/246897514/149x198/9d722fcc90/1540233603?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/246897514/298x396/2244bff6fc/1540233603?v=1","title":"The Wallcreeper","short_title":"The Wallcreeper","author":"Nell Zink","tracking":{"object_type":"document","object_id":246897514,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"jysA9lnEN41NYiA56rzEdsCh+bI="},"url":"https://www.scribd.com/book/246897514/The-Wallcreeper","top_badge":null},"249308236":{"type":"book","id":249308236,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/249308236/149x198/345de5ca38/1540222365?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/249308236/298x396/4e9d2e54be/1540222365?v=1","title":"Interpreter of Maladies","short_title":"Interpreter of Maladies","author":"Jhumpa Lahiri","tracking":{"object_type":"document","object_id":249308236,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"XbcPcNCuqji0E3RikPqMHjjbsLc="},"url":"https://www.scribd.com/book/249308236/Interpreter-of-Maladies","top_badge":null},"249308781":{"type":"book","id":249308781,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/249308781/149x198/44cce4d99a/1540229281?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/249308781/298x396/3fb7c9a745/1540229281?v=1","title":"Life of Pi","short_title":"Life of Pi","author":"Yann Martel","tracking":{"object_type":"document","object_id":249308781,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"zVjqBQ3dOk2Xd/0mvmmi8cn27h4="},"url":"https://www.scribd.com/book/249308781/Life-of-Pi","top_badge":null},"249309502":{"type":"book","id":249309502,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/249309502/149x198/a536db5ae1/1540222858?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/249309502/298x396/aa0185412b/1540222858?v=1","title":"Extremely Loud and Incredibly Close: A Novel","short_title":"Extremely Loud and Incredibly Close","author":"Jonathan Safran Foer","tracking":{"object_type":"document","object_id":249309502,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"Tx3G0gr9nLefFWC4+DMVSBVNsKE="},"url":"https://www.scribd.com/book/249309502/Extremely-Loud-and-Incredibly-Close-A-Novel","top_badge":null},"250006950":{"type":"book","id":250006950,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/250006950/149x198/dfc24938b6/1540222756?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/250006950/298x396/a7ea4fedc0/1540222756?v=1","title":"The First Bad Man: A Novel","short_title":"The First Bad Man","author":"Miranda July","tracking":{"object_type":"document","object_id":250006950,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"KL/YDw2WGnA5qlzUbr986HETMKM="},"url":"https://www.scribd.com/book/250006950/The-First-Bad-Man-A-Novel","top_badge":null},"253264900":{"type":"book","id":253264900,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/253264900/149x198/5948645a35/1540232438?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/253264900/298x396/912824fccd/1540232438?v=1","title":"Sapiens: A Brief History of Humankind","short_title":"Sapiens","author":"Yuval Noah Harari","tracking":{"object_type":"document","object_id":253264900,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"UWUr/h6c9fdYfzEPWzHRGlTiElU="},"url":"https://www.scribd.com/book/253264900/Sapiens-A-Brief-History-of-Humankind","top_badge":null},"254039238":{"type":"book","id":254039238,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/254039238/149x198/278d17c7f4/1540228568?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/254039238/298x396/8e93835fcc/1540228568?v=1","title":"Leaving Berlin: A Novel","short_title":"Leaving Berlin","author":"Joseph Kanon","tracking":{"object_type":"document","object_id":254039238,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"AFyWdM6y+BuZji/aCS+ZDoRGq+o="},"url":"https://www.scribd.com/book/254039238/Leaving-Berlin-A-Novel","top_badge":null},"263504218":{"type":"book","id":263504218,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/263504218/149x198/5791495c90/1540230637?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/263504218/298x396/ca05b40921/1540230637?v=1","title":"Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future","short_title":"Elon Musk","author":"Ashlee Vance","tracking":{"object_type":"document","object_id":263504218,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"WukG1mmPXEO5nb81H4ifzvrKH+8="},"url":"https://www.scribd.com/book/263504218/Elon-Musk-Tesla-SpaceX-and-the-Quest-for-a-Fantastic-Future","top_badge":null},"267721838":{"type":"document","id":267721838,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/267721838/149x198/a47edf799c/1433468435?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/267721838/298x396/617d9af8ec/1433468435?v=1","title":"Resume Buku Al Qiyadah Wal Jundiyah","short_title":"Resume Buku Al Qiyadah Wal Jundiyah","author":"CheriBol","tracking":{"object_type":"document","object_id":267721838,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"yqliEGWKS4PGEJc3pc1Dur0HHes="},"url":"https://www.scribd.com/doc/267721838/Resume-Buku-Al-Qiyadah-Wal-Jundiyah","top_badge":null},"273440534":{"type":"book","id":273440534,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/273440534/149x198/d972c41ea4/1540229512?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/273440534/298x396/79bdc35da6/1540229512?v=1","title":"The Incarnations: A Novel","short_title":"The Incarnations","author":"Susan Barker","tracking":{"object_type":"document","object_id":273440534,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"KS07aqKmnQGK7H9qncvG5xrrQxA="},"url":"https://www.scribd.com/book/273440534/The-Incarnations-A-Novel","top_badge":null},"273582508":{"type":"book","id":273582508,"thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/273582508/149x198/1af6c958cc/1540237537?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/273582508/298x396/6f8ad65faa/1540237537?v=1","title":"You Too Can Have a Body Like Mine: A Novel","short_title":"You Too Can Have a Body Like Mine","author":"Alexandra Kleeman","tracking":{"object_type":"document","object_id":273582508,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"aP1thn8MGnHITFXjBooCkqW8Q5Q="},"url":"https://www.scribd.com/book/273582508/You-Too-Can-Have-a-Body-Like-Mine-A-Novel","top_badge":null},"282766939":{"type":"book","id":282766939,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/282766939/149x198/0fd38dc477/1540229713?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/282766939/298x396/ce234488d0/1540229713?v=1","title":"Dispatches from Pluto: Lost and Found in the Mississippi Delta","short_title":"Dispatches from Pluto","author":"Richard Grant","tracking":{"object_type":"document","object_id":282766939,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"dFkUm79iEAj+4pBG9XIciGHdpcU="},"url":"https://www.scribd.com/book/282766939/Dispatches-from-Pluto-Lost-and-Found-in-the-Mississippi-Delta","top_badge":null},"287027931":{"type":"document","id":287027931,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/287027931/149x198/ac13dbe848/1445846139?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/document/287027931/298x396/cf1d404da0/1445846139?v=1","title":"Surah Al Mukminun 115_118","short_title":"Surah Al Mukminun 115_118","author":"Azmi Salleh","tracking":{"object_type":"document","object_id":287027931,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"s/ox2Uzn6TR49Ti+GgjNGpurguE="},"url":"https://www.scribd.com/doc/287027931/Surah-Al-Mukminun-115-118","top_badge":null},"293461549":{"type":"book","id":293461549,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/293461549/149x198/133f5a7fcd/1540225824?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-1-f.scribdassets.com/img/word_document/293461549/298x396/077cb2a3ef/1540225824?v=1","title":"The New Confessions of an Economic Hit Man","short_title":"The New Confessions of an Economic Hit Man","author":"John Perkins","tracking":{"object_type":"document","object_id":293461549,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"vmL9dQfAY0LkMif+CGvpkHFN978="},"url":"https://www.scribd.com/book/293461549/The-New-Confessions-of-an-Economic-Hit-Man","top_badge":null},"337536061":{"type":"book","id":337536061,"thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/337536061/149x198/e0fabe3d5f/1540233930?v=1","retina_thumb_url":"https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/word_document/337536061/298x396/9e5f6dd316/1540233930?v=1","title":"The Sympathizer: A Novel (Pulitzer Prize for Fiction)","short_title":"The Sympathizer","author":"Viet Thanh Nguyen","tracking":{"object_type":"document","object_id":337536061,"track":"flattened_recommender","doc_uuid":"4cxcCqYyM8oYRLnfl3o6dXGPTBk="},"url":"https://www.scribd.com/book/337536061/The-Sympathizer-A-Novel-Pulitzer-Prize-for-Fiction","top_badge":null}}},"seo_roadblock_props_path":"/doc-page/seo-roadblock-props/106417127","signup_context":null,"toolbar":{"search_path":"/search-4gen?allowed_pages=1&auth_token=MM5kAvg6GC0jRR69RIz%2B4e11ZOY%3D&authenticity_token=dqfR0S56a8iMrhQpHWi1%2Fbo3DLUD7JgIjAYFRHWurXriFfJmNMNrYBu9TIND76tLBxuyCGaQs8V355wGj0ejUA%3D%3D&expires=1540861970&wordDocumentId=106417127&wordUploadId=109894899"},"renewal_nag_props":null}-->