1 SKRIP DRAMA PATRIOTIK ~ TAUTAN MAHABBAH ~

BABAK 1
Watak :Ah Chong, Kemboja, Cikgu Mary, Siva, Aminah, Siti Latarbelakang :Dalam kelas bahasa inggeris Props :Papan hitam, kerusi & meja guru dengan buku di atasnya, 5 buah meja dan kerusi murid, beg murid (5 buah). Pementasan Bermula.Bunyi loceng sekolah. Suasana di dalam kelas BI, cikgu Mary sedang menulis ssuatu di papan hitam, murid2 sedang menyalin apa yang ditulis - murid perempuan 3 org (kemboja, aminah & siti) di sebelah kanan dan murid lelaki 2 orng (ah chong & siva) di sebelah kiri. Sedang menyalin, Ah Chong membaling gumpalan kertas kepada Kemboja.Kemboja terkejut dan memandang Ah Chong dengan pandangan geram. Ah Chong ketawa tanpa mengeluarkan suara dan menutup mulutnya dengan telapak tangan dan melambaikan tangan sambil membuat flying kiss. Kemboja menyilangkan tangan dan berpaling ke arah lain. Dalam masa yg sama, Aminah ternampak Ah Chong memberi flying kiss kpd Kemboja dan memandang Ah Chong sambil tangan mencekak pinggang. Dia kemudian mengadu kepada cikgu Mary sambil menujukkan jari telunjuk kepada Ah Chong. Aminah : Madam ! Ah Chong give flying kiss to Kemboja. (cikgu Mary berpusing dan mencekak pinggang sambil membetulkan spek matanya dan memandang dengan mata terbeliak ke arah Ah Chong. Dia menunding jari telunjuk ke arah Ah Chong) Cikgu Mary :Ah Chong, son of Lim Goh Tong ! Come here ! (Ah Chong datang ke hadapan dan cikgu Marry menarik telinganya.Dia terjengket kaki dan mengusap2 telinganya kerna sakit. Kawan2 yang lain ketawakan dia ramai2) Cikgu Mary :Take your textbook and sit under the table ! (Ah Chong mengambil buku teksnya dan duduk menyalin di bawah meja.Kepalanya menunduk malu sambil mengusap2 telinganya yang sakit. Aminah menjelirkan lidah kepada Ah Chong dan Kemboja pula tersenyum dan ketawa sambil menutup mulutnya dengan telapak tangan)

Suatu kebetulan yang bagai sudah tersurat dalam takdir tuhan bukan? (Secara tiba2 upin .Tidak dapat dibilang dengan jari jemari tetapi dapat dirasa betapa hangatnya cinta ini.Sesekali Ah Chong menampar nyamuk di lengannya. Abang inginkan kemboja menjadi isteri abang dan kita hidup laksana sang rembulan di kayangan sana.budak 10 tahun) Latarbelakang :Taman tasik permai (malam) Props :Bangku utk 2 orang. Sungguh indah malamini bukan? Kemboja :Ye abang.. Berbahagia buat selamanya. abang ni. . pokok 4 batang.2 BABAK 2 Watak :Ah Chong. begitu puitis kata-kata abang pada malam ini.. bunyi cengkerik kedengaran dengan diiringi muzik romantik perlahan mengalun merdu. Mereka berdua sedang memandang bulan. Sungguh indah malam ini. Ah Chong :Indah sungguh malam ni. Disinari cahaya rembulan. Kemboja. Maka sehebat itulah cinta abang kepada kemboja. (jawab kemboja sambil memandang dan tersenyum ke arah Ah Chong). (perbualan disertai dengan muzik romantic perlahan) Ah Chong :Kemboja…. bukankah bintang di langit itu tidak terkira banyaknya.adik kemboja datang dari belakang dan menyorok di sebalik pokok sambil mendengar perbualangan mereka berdua) Ah Chong :Benar kemboja. Ahh…. dihadiahkan dengan gemerlapan bintang dilangit. Katakan apa sahaja yang kemboja inginkan. Ah Chong sedang berada di sisi Kemboja.Muzik mula menjadi semakin perlahan dan kekal dengan nada yang perlahan. Mahukah abang berjanji sesuatu dengan kemboja? (Ah Chong bangun dan duduk melutut di hadapan kemboja) Ah Chong :Lautan api sanggup abang redahi atas cinta abang kepadamu. bulan penuh (polisterin). Upin (adik kemboja . Kemboja : Ye…. beberapa bintang (polisterin) Pementasan Bermula Lampu dimalapkan. akan abang cuba kotakan dengan sepenuh jiwa raga abang. Ah Chong :Jika itu jawapan kemboja. Kemboja :Ahh. Masakan kemboja dapat mengiranya dengan tepat. Bagaikan sang rembulan dan si bintang mengetahui bahawa malam ini kita akan bertemu di sini. Kemboja?Adakah kemboja dapat membilang berapakah bilangan bintang di langit? Kemboja :Ahh.

Kemboja. Ah Chong segera bangun dan cuba mendekati pokok. Kemboja :Upin ! Apa yang kamu lakukan di sini malam-malam seperti ini? Tidakkah kamu harus tidur awal? Upin :Upin saja jalan-jalan di sini.Kukuncikan dirimu di dalam sanubariku ini sayangku. Upin :Terima kasih abang Ah Chong. Upin. kemboja tetap di hati abang buat selamanya. rahsia bukak aaaa…. Pementasan Bermula Upin sampai di depan rumah dan mencuci kaki untuk melangkah masuk ke dalam rumah. pergi main jauh2 ye. nyiru abang tadahkan. ambil 20sen ni.. pasu bunga di tepi pintu. terserempak dengan kakak pula. kerusi di hadapan tepi pintu. seringgit…. Bomoh Latarbelakang :Hadapan pintu rumah Kemboja@Pak Jamal Props :Pintu (buat dari polisterin). (sambil menghulurkan kedua2 tangan ke arah kemboja dan menyilangkan kedua2 tangan di dada) Tiba-tiba upin terbersin lalu mengejutkan Ah Chong dan Kemboja. selamat malam. Pak Jamal :Upin ! Mana kakak kau ! (upin berhenti di depan bapaknya dan berdiam sambil tangannya menggaru kepala) Upin :Kalau bapak nak tahu. Lampu dimalapkan dan props dialihkan dan diganti dengan yg babak ke-3. (Ah Chong menyeluk sakunya dan mengeluarkan 20sen) Ah Chong :Nah.3 Kemboja :Mahukah abang berjanji bahawa abang tidak akan melupakan kemboja walau di mana abang berada? Ah Chong :Kecil tapak tangan. kemboja berlindung di belakang Ah Chong. Pak Jamal sedang berehat di atas kerusi di depan rumah sambil menghisap rokok dan menunggu kemboja pulang. Kalau kakak tidak mahu bapak tahu. (jawab upin sambil tangannya menunjukkan isyarat 1) . Upin :Takde dua puluh sen. walau di mana abang berada. Upin keluar dari sebalik batang pokok dan ketawa mengejek sambil tertunduk dan jari telunjuk menunjuk ke arah mereka berdua. dua puluh sen ! Kemboja :Sudah ! kakak tidak punyai wang lagi. BABAK 3 Watak :Ah Chong. Pak Jamal (ayah kemboja). walau bila waktunya. Abang sanggup berjanji pada kemboja.

5 orang kampung. senapang 3. 2 pesilat. Yang sorang tu. Latarbelakang :Sebuah dewan keramaian kampung Props :Meja dengan cawan di atasnya. Lampu dihidupkan. asyik nak mintak upah. suasana sedang meriah dengan tetamu sedang berbual sambil minum dari cawan di tangan (beridiri). Nanti aku bomohkan kau supaya kalian berpisah. 3 askar jepun sedang mabuk. Pak Jamal & Upin masuk ke dewan (pentas) dan Pak Jamal terus bersalaman dan berbual dengan seorang orang . tak padan dengan anak dara.4 Pak Jamal :Asyik-asyik seringgit. Bapak tidak akan merestui hubungan kalian. (katanya sambil tangan kanannya menumbuk2 telapak tangan kirinya berkali2) (akhirnya Kemboja tiba di hadapan rumah dengan Ah Chong. Langkah mayat bapak dulu sebelum kamu berkawen. kita melayu dan beragama. beberapa buah pasu bunga. Kemboja. Pak Jamal terus meluru ke arah Ah Chong dan menamparnya dengan sekuat tenaga.syiling dari kilasan kain pelikatnya) Pak Jamal :Sekarang bagitahu di mana kakak kamu sekarng dan dengan siapa? Upin :Kakak sedang bermadu asmara dengan abang Ah Chong di taman tepi tasik sana. 2 penari kipas cina.Masakan kalian boleh bersama. Ah Chong melambung ke belakang dan Kemboja terus menahan ayahnya dari menendang Ah Chong) Pak Jamal :Kau ke tepi kemboja. Kemboja. biar bapak habiskan si bangsat ni ! Kemboja :Jangan ! Bapak tak boleh mengapa-ngapakan dia sebelum bapak membunuh anak bapak ni sendiri ! Pak Jamal :Apa kamu sudah hilang akal kemboja ! Dia itu cina dan tidak beragama. 2 penari bollywood. (leter Pak Jamal sambil mengambil seringgit . Kemboja :Bapak sungguh kejam ! (ujar kemboja sambil berlari ke dalam rumah dan menghilang dari pentas) (Pak Jamal memandang Ah Chong) Pak Jamal :Baik kau balik sebelum aku naik darah lagi. Pak Jamal. beberapa buah kerusi. yang sorang ni pulak bile ditanya. Ah Chong sedang berada di atas kerusi di satu sudut. boleh lagi merayap dengan jantan malam2 buta ni. (ujar ah chong sambil menunjukkan telunjuknya di suatu tempat) Pak Jamal :Memang nak kena budak ni. (Tiba-tiba watak tok bomoh muncul dari belakang dan menghampiri Ah Chong) Tok Bomoh :Ada sesiapa menyeru aku ? (lampu dimalapkan dan pertukaran props berlaku) BABAK 4 Watak : Ah Chong. malam2 buta tak balik2 lagi.

Dia memandang sekeliling mencari Pak Jamal. Pak Jamal :Masakan boleh begitu. niat saya ikhlas. orang ramai terkejut dan memandang gelagat Pak Jamal . Malah agama islam yang pak jamal anuti juga menyarankan umatnya bersatu-padu dan bertolak ansur dengan orang berlainan agama. kemboja datang bersama bapak. Jangan disalahkan kemboja terus menerus.5 kampung. (jawab Ah Chong sambil melepaskan tangan Pak Jamal. saya benar2 inginkan dia menjadi isteri saya.kemboja cuba mengelak dan terduduk sambil menangis teresakesak) Ah Chong :Pak Jamal. saya menghormati pak jamal umpama ayah saya. Dia sedang minum dan berbual di hujung sana.Kemboja ternampak Ah Chong dan segera mendekati Ah Chong.Upin pula mengambil minuman dan berehat di atas sebuah kerusi. atas sebab itulah kemboja datang ke majlis ini.marahnya kelihatan reda sedikit) Pak Jamal :Apa benar kamu betul2 ikhlas ingin menikahi dan menjaganya sepertimana aku menjaganya semenjak kecil? (Ah Chong mengangguk-ngangguk kepalanya dan menyalami tangan Pak Jamal. Pak Jamal kelihatan serba salah) Ah Chong :Saya berjanji pada Pak Jamil bahawa saya akan menjaga Kemboja dengan sebaiknya sebagaimana saya menjaga diri saya sendiri. tolong dengar dahulu penjelasan saya. Ah Chong :Apakah kemboja datang berseorangan? Kemboja :Tidak abang. Ah Chong kelihatan terkejut. kau dan kemboja berlainan bangsa ! Ah Chong :Pak Jamal. Pak Jamal :Kemboja ! dengan lelaki mana pula kamu berpacaran ni? Dasar tak tahu malu ! (pak jamal ingin menampar kemboja. Saya sanggup belajar adat budaya orang melayu dan agama islam semata-mata untuk mengahwini kemboja. dia memandang ke arah Ah Chong . dan dia terpandang kemboja bersama seorang lelaki di hujung dewan. Kemboja :Kemboja mengerti abang. tetapi tangannya dipegang oleh Ah Chong. Ah Chong terkejut sewaktu Kemboja menghampirinya. akhirnya kau datang jua. Tidak ada salahnya kami berlainan bangsa ingin hidup bersama. Pak Jamal menarik kasar tangannya dan memandang Ah Chong dengan kemarahan) Pak Jamal :Apa lagi yang kau nak jelaskan bangsat? Tak puas lagi memainkan hati anak aku? Ah Chong :Pak Jamal. Sudah lama abang menunggumu. (Pak Jamal mendengus. saya akan menjaga kemboja dengan sebaiknya kerna saya amat mencintainya. Saya berjanji pada pak jamal. dia segera memalingkan mukanya dari memandang Pak Jamal) Pak Jamal mengambil air minuman di meja. (ujar kemboja sambil memandang ke arah ayahnya. Ah Chong :Kemboja. saya bukan ingin memainkan hati kemboja. malah lebih lagi kerna kembojalah satu-satunya wanita .Dia terus meluru ke arah kemboja dan lelaki itu (Ah Chong).

. suasana sedang meriah dengan tetamu sedang berbual (tetamu perempuan berbual sambil berbisik di telinga kwn2). boleh aku mulakan sekarang? (Pak Jamal mengangguk kepalanya tanda setuju) Tok Kadi :Dafi. orang ramai (4 laki 4 pmpuan) dan askar jepun 5 orang (2 orang ok 3 org berbalut kepala/cedera) Latarbelakang :Rumah Kemboja Props :Props pintu. tok nak tengok muka kamu ye. kamu memang Dafi yang cucu atok minat tu. tok kadi tersenyum sambil mengangguk kepalanya) Tok Kadi :Sah. Kelihatan pak jamal sedang minum sambil berbual dengan seorang india dan cina sambil tertawa girang.Kemboja menangis kegembiraan di sisi pak jamal.Upin datang memeluk pak jamal. Muzik tarian/romantic terhenti tiba2. Ketiga2 askar pengsan di situ. Kemboja. lampu dipasang semula dengan muzik tarian/romantik sedang berkumandang dan kelihatan Ah Chong dan Kemboja sedang menari2 di tengah2 dewan dengan dikelilingi para penari Bollywood dan cina yang lain. buku besar daripada kotak yg dbalut kertas putih (tok kadi pgang wktu akad nikah) dan beberapa bungkus sirap utk dijadikan kononnya darah. Ah Chong menjerit ke arah askar2 itu dan dia segera dikepung oleh ketiga2 askar. (ujar pak jamal sambil memeluk ah chong) Ah Chong :Saya berjanji pak jamal. saya sudah bersedia. Tok Kadi :Jamal. (dafi mengesot ke depan sedikit. Kedua india dan cina turut ditendang oleh askar jepun itu. Pak Jamal :Jika begitu kata kau. (kata dafi@ah chong sambil membetulkan songkoknya) Tok Kadi :Baiklah. pedang samurai 1. Ah Chong@Dafi sudah bersiap utk akad nikah di ruang tamu rumah.Pintu dibuka dan tok kadi masuk ke dalam rumah diiringi Pak Jamal. Tok kadi mengeluarkan buku besarnya (kononnya buku lafaz nikah). aku merestui hubungan kalian. Pak Jamal. sebelum tu sila sain di sini dulu. memancung leher askar kedua dengan tangan dan menendang ke hadapan dada askar ketiga. sila kehadapan sedikit. Lampu dihidupkan. Saksi 2 orang. senapang 4.6 yang ada dalam hidup saya setelah kematian kedua ibubapa saya dahulu.Dia segera mendapatkan Pak Jamal dan membantunya bangun. Tok Kadi. Tok kadi terus bersila di depan Ah Chong@Dafi. datang 3 orang askar jepun dan menghentak bontot senapang ke belakang pak jamal dan pak jamal terjatuh mengerang kesakitan. Ah Chong segera meluru ke arah askar2 jepun itu dan menumbuk rusuk askar pertama. Bertuah kamu ye. Lampu dimalapkan. Saya mohon pak jamal merestui hubungan kami. kamu sudah bersdia utk lafaz akad nikahnya? Ah Chong@Dafi :Ye tok. bagus2. Sebagai bukti tok nanti. Tetapi kau harus berjanji akan menjaga kemboja dengan sebaiknya. (lampu dimalapkan dan pertukaran props berlaku utk babak 5) BABAK 5 Watak : Ah Chong@Dafi.Dafi.

Ketua askar jepun itu bercakap dalam bahasa melayu pelat jepun. Tiba-tiba pintu rumah ditendang dari luar hingga tercabut daun pintu. orang ramai di perkarangan stadium merdeka. sambut tangan tok ni. Askar jepun 1 menghentak buntut senapang ke kepala pak jamal sampai berdarah . Latarbelakang :Perkarangan stadium merdeka tahun 1974 sempena sambutan kemerdekaan negara. (berlaku pergaduhan lawan ala2 KL Gangster) Last skali peha Ah Chong@Dafi dilibas oleh pedang ketua askar jepun dan dia terjatuh. 1 berpedang terhunus iaitu ketua. Ketua askar jepun membersihkan pedangnya yg blumuran darah di baju Pak Jamal. dafi amik pen dan sain buku tu. Props :Sepanduk tertulis perkataan merdeka dalam BM.Dia sedang berehat seketika sambil minum air di tepi dinding. 2 bendera Malaysia besar. tok kadi memapah Pak Jamal di atas ribanya. wa kasih potong dia punyakepara ! Ketua jepun membawa Ah Chong@Dafi keluar dari rumah (pentas) dan ilang begitu sahaja.Kemboja kesedihan dan menangis di bahu seorang tetamu perempuan. (muzik sedih kedengaran dan lampu pentas mula dimalapkan).ada darah keluar) Ketua Jepun :Siapa ada berani mau lawang ini Nippon ! Kasi potong dia punya kepara ! Ah Chonga@Dafi bangun dan mula menyerang ketua Nippon itu. Ah Chong@Dafi diheret oleh 2 askar jepun. kelihatan Ah Chong@Dafi keluar dari stadium sambil membawa bendera Malaysia di bahunya. lepas tu dafi pun bagi pen tu balik pada tok kadi dan tok kadi tutup buku dan letak di tepi) Tok Kadi :Baiklah dafi. . Lampu dihidupkan.Pak Jamal masih belum sedarkan diri. Ah Chong menendang dada ketua jepun itu dan ketua jepun itu terpelanting ke dinding rumah. stage koir 2 buah. BI.Smua hadirin terkejut.7 (tok kadi memusingkan buku besarnya dan memberikan pen besar kepada Ah Chong @Dafi utk menandatangani buku besar tu. cina punye olang !wa mau semelih itu dia punya kepara ! kasi itu anjing Nippon making dia punya kepara ! Berani hentam maharaja nippon punya askar maa. Cina & Tamil. (ujar Pak Jamal sambil berdiri berhadapan dengan ketua jepun itu.Muncul 5 askar jepun (4 bersenapang. (dafi menyalami tangan tok kadi dengan terketar-ketar). tiada siapa nama Ah Chong dekat sini. Pak Jamal :Siapa nama Ah Chong. hulurkan tangan kamu. mereka pun berehat di tepi dinding berdekatan dengan tempat Ah Chong@Dafi berehat. Ketua Jepun :Siapa berani lawang itu Nippon. Upin (dah besar).Secara tiba-tiba Kemboja dan Upin datang (tetapi mereka tidak nampak Dafi lagi). BABAK 6 Watak :Ah Chong. Ketua Jepun :Wooii ! Siapa di sini itu nama Ah Chong. Kemboja.

awak ni siapa ye? Ah Chong :Kemboja tak ingat peristiwa 30 tahun lepas? Ni Ah Chong atau Dafi. Sampai kini diriku masih tidak berkahwin. harap kamu tidak memarahiku. bakal suamimu suatu ketika dahulu. daku tetap setia menunggumu. Narrator :Akhirnya kemboja dan Dafi @ Ah Chong selamat diijabkabulkan dengan diwalikan sendiri oleh Upin kerna Pak Jamal sudah lama meninggal. Lampu pentas digelapkan dan muzik romantik terus berkumandang.Narrator mula menceritakan kisah penghabisan ttg Ah Chong dan Kemboja. mereka berdua terbangun dari tempat duduk) Kemboja :Benarkah anda Dafi? Masyallah. sungguh tidak kusangkakan doaku selama 30 tahun ini termakbul jua. mengedipkan mata dan menggosok matanya beberapa kali.Alhamdulillah Allah memilih hari ini untuk pertemuan kita berdua.Daku sanggup menjadi wali untuk pernikahan kalian.b. Upin :Tidak disangka cinta antara kalian sungguh suci dan murni.Dia menghampiri Kemboja dan Upin.Daku amat mencintai dan merinduimu walaupun kita tidak sempat bernikah.t kemboja. Dari hasil pernikahan Dafi dan Kemboja. Selama 30 tahun ini juga kumencarimu di merata tempat kemboja. maka lahirlah 2 orang putera dan seorang puteri yang semuanya berkhidmat sebagai professor sejarah di beberapa buah IPT dalam negara. Kemboja :Tidak Dafi. Ah Chong :Assalamualaikum w. (kelihatan Kemboja dan Upin terkejut.Maafkan aku kerna mengatakan begini. Dia memandang banyak kali. -TAMAT– .8 Dafi memandang sekeliling dan terpandang kelibat Kemboja dan Upin sedang berehat di sebelah sana. Ah Chong :Bersyukur ke hadrat ilahi kerna kita masih diketemukan kembali. terima kasih Kemboja. masyallah.Semoga Allah merahmati kalian berdua. Ah Chong :Terima kasih Upin. Kemboja :Ya saya. daku yakin bahawa suatu hari nanti kita pasti diketemukan kembali. Allah itu maha pengasih lagi maha mencintai. Bekas air di tangannya terlepas.

3 girls (Cambodia. son of Lim Goh Tong! Come here! (Ah Chong came forward and attract teachers Marry telinganya. Miss Mary. teacher’s Mary was writing on the blackboard. Ah Chong throwing lumps of paper and looked surprised Kemboja. Shiva. Starting.Kepalanya duck copy embarrassed while slied ear pain. Aminah: Madam! Ah Chong Give a flying kiss to Cambodia. 2 boys (ah chong & siva) on the left . The atmosphere in the class BI.Kemboja Ah Chong to view exasperation.Dia slowly feet and ears slied DUREN pain. pupil bags (5 pieces). others frend laugh at him loughtly) Miss Mary: Take your Textbook and sit under the table! (Ah Chong take the text book and sit under meja. Amina saw Ah Chong gave a flying kiss and looked KPD Cambodia Ah Chong waist while grabbing hands. Cambodia.ringing staging school bell. Ah Chong laughs without producing voice and closed his mouth with the palm of hand and waved as he made a flying kiss. He pointed index finger towards Ah Chong) Miss Mary: Ah Chong. Aminah. Aminah tongue out to Ah Chong and Cambodia smiled and laughed and covered her mouth with the palm of the hand) . I Background: In English class Props: blackboard. Aminah & Hem) on the right and his men.9 Patriotic DRAMA SCRIPT ~ LINKS ~ MAHABBAH Scenes 1 Characters: Ah Chong. 're Copying. five tables and chairs pupil. He then complained to the teacher Mary as she shows you index finger to Ah Chong. students was copying what is written . (Teacher Mary turns around and hands on hips as she adjusted her eyes and looked at the spec-eyed towards Ah Chong. chairs & tables for teachers with books on it. Cambodia crossed hands and turned the other way. In the meantime.

. A coincidence that like it is written in the will of god is not it? (In tiba2 michael . Sudently Ah Chong lengannya. Cambodia: Ahh. Cambodia say anything like.brother of Cambodia come from behind and hid behind a tree while listening perbualangan them) Ah Chong: True Cambodia... Cambodia willing to pledge brother. 4 tree trunk. nyiru give to his brother. Brother want Cambodia to be our brother and his wife live in a mythical dawn strike there. Ah Chong: If the answer frangipani. Shall brothers promise something with Cambodia? (Ah Chong sat up and knelt in front of Cambodia) Ah Chong: Ocean redahi brother willing to fire on brother love you. no matter where brother is? Ah Chong: Small palms. Ahh ..boy 10 years old) Background: gorgeous lake Park (night) Props: Bench for 2.. Upin (brother of Cambodia . Cambodia: Yes. Ah Chong: Beautiful indeed tonight. so poetic words brother tonight. brother wherever located. Illuminated by moonlight. Cambodia: Shall elder brother promised that Cambodia will never forget. will try pledge brother with full body and soul brother.. a full moon (polystyrene). some stars (polystyrene) Starting staging Lights dimmed. But that's as good as the brother love kemboja... Cuisine of Cambodia can count accurately. Ah Chong are on the Cambodian side. (Conversation accompanied by romantic music slow) Ah Chong: Cambodia .. (Answer frangipani he looked and smiled at Ah Chong).Kukuncikan yourself in this heart dear. They both were looking months.Music slapping mosquitoes had become slow and stay slow tone. the sound of crickets sounded slow romantic music accompanied by melodious heave. did not star in the sky much. Like the moon and the stars know that tonight we will meet here. (Holding out hand towards Cambodia and hands crossed on chest) . remains at the heart of Cambodia's brother for selamanya. Happy forever. even when time.. Malamini really beautiful is not it? Cambodia: Ye brother. were awarded with glittering stars in the heavens. Can’t count the number of fingers but can be felt the warmth of this love.10 Chapter 2 Characters: Ah Chong. It's beautiful tonight. Cambodia? Does Cambodia can count how many stars in the sky? Cambodia: Ahh. Cambodia. this brother..

late again.. Dimmed lights and props removed and replaced with well-to-3 innings. Pak Jamal: Upin! Where's your sister! (Michael stopped in front of his father and silent while his hands scratching head) Michael: If the father wants to know. take this 20 cents.. (Letter Mr. twenty cents! Cambodia: Enough! sister did not have the money anymore.. penny .. Shaman Background: Front door of Cambodia @ Pak Jamal Props: Doors (made from polystyrene). frangipani refuge behind Ah Chong. Mr. Michael: Thank you brother Ah Chong. That alone that. sister bumped anyway. Cambodia. goodnight. let go. Chapter 3 Characters: Ah Chong. Michael: wait twenty cents. (Ah chong said as he pointed his finger at a place) . a chair in front of the door. Cambodia: Upin! What do you do here nights like this? Do not you have to go to bed early? Michael: Upin only streets here. Jamal as he took the penny . Upin out from behind a tree trunk and laughed derisively as he bowed and index finger pointing towards them. Pak Jamal (father Cambodia).11 Michael suddenly last terbersin surprise Ah Chong and Cambodia. Starting staging Upin up in front of the house and wash the feet to step into the house.. AAAA tell the secret . Jamal is resting on a chair in front of the house while smoking and waiting frangipani home.. Upin.. If sister do not want fathers know. (Ah Chong groped his pocket and produce 20 cents) Ah Chong: Well. flower pots by the door. (Answer upin while hand gesture 1) Pak Jamal: Hooray-absorbed penny.coins from the fabric torsion pelikatnya) Pak Jamal: Now tell me where your sister now and with whom? Michael: My sister is a co-wife romance with brother Ah Chong at lakeside park there. Ah Chong got up and tried to reach out to tree.

Background: A village feasting hall Props: table with cups on it.12 Pak Jamal: It's going to be this kid. (Suddenly tok bomoh character appeared from behind and approaching Ah Chong) Shaman Tok: Does anybody call me? (Dimmed lights and props change occurs) Chapter 4 Characters: Ah Chong. so cruel! (Frangipani said as she ran into the house and disappeared from the stage) (Pak Jamal looked at Ah Chong) Pak Jamal: Well you're back before I see red again. Lights are turned on.Kemboja saw Ah Chong and quickly went to Ah Chong. I'll bomohkan you that you parted. Step dead father first before you berkawen. let fathers spend the ni scoundrel! Cambodia: Do not! I have not the be-ngapakan why he murdered her father before ur own father! Pak Jamal: What have you lost your mind frangipani! He was Chinese and non-religious. the misfit with a virgin. Ah Chong: What frangipani come alone? . (He said) (Cambodia finally arrived in front of the house with Ah Chong. 3 guns.Upin was taking a drink and relax on a kerusi. Cambodia: Cambodia understand brother. Ah Chong was on a chair in a corner. eventually you come whatsoever. we wither and beragama. five villagers. Jamal continues to shake hands and chat with a person kampung. Pak Jamal rushed towards Ah Chong and slapped him with all my might. two chinese fan dancers. Cambodia. several flower pots. Jamal & Upin enter the hall (stage) and Mr. Cambodia: Mr. He looked around to find Mr. a few chairs. Jamal.Masakan you can put together. Ah Chong: Cambodia. can still crawling with people this night. the atmosphere was buzzing with guests were chatting while drinking from a cup in hand (beridiri). three Japanese soldiers were drunk. 2 pesilat. Jamal. Mr. Cambodia. It has been awhile brother awaits. two bollywood dancers. Mr. for that reason that Cambodia came to the ceremony. Ah Chong was surprised when Cambodia him. Ah Chong tossing back and Cambodia continued to hold his father from kicking Ah Chong) Pak Jamal: You have to edge frangipani. Sire will not bless you guys relationship.

I do not wish to play a heart of frangipani. Dimmed lights. There is no blame another race we want to live together. please hear my explanation first. that pack also suggest Muslims embrace a united and tolerant with people of other faiths. Even the beauty of Islam. Pak Jamal: Cambodia! with any guy you were dating this? Policy shameless! (Sir jamal want to slap Cambodia. came three Japanese soldiers and stomping asses gun back pack and pack jamal jamal fell groaning in pain. Mr. Dance music / romantic cease caming. (Pak Jamal grunted. the public was shocked and looked at the behavior of Mr. the lights turned on again with the dance music / romance is reverb and looks Ah Chong and Cambodia are menari2 in tengah2 hall surrounded Bollywood dancers and other chinese. even more so DUREN kembojalah the only woman in my life after the death of my parents first. Jamal looks completely wrong) Ah Chong: I promise to Pak Jamil that I will take care of Cambodia is well as I take care of myself. I respect my father like a beauty pack. (Sir jamal said as she hugged ah chong) Ah Chong: I promise beauty pack. He was drinking and talking at the end there. Jamal attractive Pak rough hands and looked Ah Chong with anger) Pak Jamal: What else are you going to explain the scoundrel? Not satisfied yet play hearts my son? Ah Chong: Mr. Ah Chong looks shocked. Jamal. he looked towards the Ah Chong . frangipani came with me. But you have to promise to take care of properly Cambodia. he quickly turned his face from view Pak Jamal) Pak Jamal takes a drink of water at the table. I bless you guys relationship. (Answer while his hands Ah Chong Pak Jamal. Pak Jamal: Cooking can be so.angry look subsided a bit) Pak Jamal: What you really want to marry rally sincere and take as I take care of since childhood? (Ah Chong nodded his head and shake the hands of Mr. I rally want her to be my wife. Jamal. Second india and china were kicked by the Japanese . but his hands held by Ah Chong.13 Cambodia: No brother. Jamal . my intention is sincere. you and frangipani different race! Ah Chong: Mr. (Frangipani said as he looked at his father. I will keep my frangipani properly DUREN very loving. I promise to pack jamal. and she looked at Cambodia with a man at the end dewan. I beg sir jamal bless our relationship. Jamal. I'm willing to learn Malay customs and culture of Islam merely to marry Cambodia. Pak Jamal: If you say so.Cambodia and collapsed while trying to avoid crying) Ah Chong: Mr. Do not blame Cambodia continuously. Jamal.Dia rushed towards Cambodia and the man (Ah Chong). Looks sir jamal was drinking while talking to an indian and chinese laughing happily.

(Dafi tok kadi hand shake with tremors). one sword unsheathed the audience ketua.Smua terkejut. tok kadi smiled and nodded his head) Tok Kadi: Valid. (Dimmed lights and props change happen for round 5) Chapter 5 Characters: Ah Chong @ Dafi.Ketua Japanese soldiers spoke in malay japanese accent. Japanese soldiers coming(4 armed. Mr. Tok kadi continue cross-legged in front of Ah Chong @ Dafi. can I start now? (Pak Jamal nodded his head nod) Tok Kadi: Dafi. four guns.14 soldiers. Suddenly kicked the door from the outside to come off the leaves door. Ah Chong screaming at it and she immediately surrounded by soldiers . Cambodia. people (4 male 4 pmpuan) and Japanese soldiers 5 people (2 ok 3 org bandaged head / injured) Background: Home Cambodia Props: Props door. chinese people! Wa would he have constantly letting semelih! give the dog making him have constantly letting Nippon! RIP brave soldier emperor nippon have maa. Tok kadi produce large book (supposedly the book pronouncement of marriage). Tok Kadi: Jamal.Kemboja wakeup. tok ye want to see your face. . neck chop a second soldier with hands and kicks to the chest before the third soldier. Ah Chong @ Dafi was ready for marriage at home living. Jamal.Dia immediately get Pak Jamal and helped pack jamal. Dafi AMIK pen and scientific books that. (Dafi shuffle forward slightly. Lights are turned on. before that please signed it here first. samurai sword 1. (Tok kadi turn mainly books and give a big pen to Ah Chong @ Dafi big book signing for that. Ah Chong rushed towards the Japanese soldiers and punched the first soldier ribs. last tu tu Dafi the pen back in tok tok kadi kadi and closed the book and put on the side) Tok Kadi: Well Dafi. Japanese Chief: Wooii! Who here the name Ah Chong. hand tok celebrate this. books of self box with white paper (tok kadi shake hang for marriage) and some so-called wrap syrup used for blood. I'm ready. As evidence tok later. Ketiga2 soldier fainted in situ.Dafi Lucky you. you've bersdia nikahnya contract for words? Ah Chong @ Dafi: Ye tock. please forward a little. Ye.Upin come embrace tears of joy at the sight of beauty pack. Witness 2 people. Jamal. Tok Kadi. Door opened and tok kadi into the house accompanied by Mr. you're the grandson of Dafi interest ATOK that. the atmosphere is lively yet speaking (female guests chat and whisper in his ear kwn2). (Dafi @ ah chong said as she adjusted songkok) Tok Kadi: Well. bagus2. extend your hand.

stage 2 of the choir. Jamal said as he stood facing the Japanese leader. (Ala2 opponents fight broke KL Gangster) Lastly thigh Ah Chong @ Dafi whisked by the sword the soldier japan and she fell. Cambodia: Yes I am. so I could not kusangkakan for 30 years to be fulfilled whatever.Dia is taking a breather while drinking water at the edge of a sudden dinding. people in the stadium independence.Pak Jamal still unconscious. Japanese Chief: Who's brave gate Nippon and you cut him! Japanese Chief bring Ah Chong @ Dafi out of the house (stage) and so sahaja. they break in side of the wall close to where Ah Chong @ Dafi rest. prospective husband once. Light is on. you're one ye? Ah Chong: Cambodia not remember the event 30 years ago? Ni Ah Chong or Dafi. Chapter 6 Characters: Ah Chong. Soldiers Japanese first rifle butt to the head stomping jamal pack until bloody . Props: banners inscribed the word independence in BM. BI. Upin (grown up). Ah Chong kick head chest and head japan japanese is lying on the walls of the house. tok kadi memapah Pak Jamal on his lap. Ah Chong: Hey everyone w.15 Pak Jamal: What's the name Ah Chong. Background: stadium forecourt independence in 1974 after the country's independence celebrations. Head of Japanese soldiers cleaning his sword yg blumuran Pak Jamal blood on his shirt. (Mr.Secara Cambodia and Upin come (but they do not see Dafi more). Ah Chong name nobody near here. He looked at many times. they both woke up from your seat) Cambodia: Is it true you Dafi? Masyallah. masyallah.Dia Cambodia and Upin.b.some blood out) Japanese Chief: Who's got this mace would dare Nippon! Cation have constantly letting him cut! Ah Chonga @ Dafi up and started attacking the head of Nippon. (Cambodia and Upin looks surprised. Chinese & Tamil. and rubbed his eyes winked several approaches kali. Container of water in his hand missed. . two large Malaysian flag. seem Ah Chong @ Dafi out of the stadium while carrying the Malaysian flag in bahunya. Cambodia.t Cambodia. Ah Chong @ Dafi dragged by two Japanese soldiers.Kemboja ilang sadness and crying on the shoulder of a guest perempuan. Dafi looked around and saw a glimpse of Cambodia and Upin are resting on the other side. (Sad music sounded and the lights dimmed stage began).

Ah Chong: Thank Upin. Allah the Most Merciful and Oft-love. remain loyal awaits me. Until now still not married myself. Michael: Not unexpected love between holy and murni. From the results of He and Cambodian wedding. Darkened stage lighting and romantic music began to tell the story continues berkumandang. Cambodia: No Dafi.hope God bless you both. convinced me that one day we can be sure diketemukan kembali.Maafkan DUREN I say this. For 30 years this kumencarimu kemboja. thanks Cambodia. Narrator: Finally frangipani and Dafi @ Ah Chong safe contracted with itself by Upin DUREN diwalikan Pak Jamal had long passed. hope you do not memarahiku.Daku everywhere love and miss you very much even though we did not have time bernikah. then give birth two sons and a daughter who all served as a professor of history at several institutions of higher learning in the country.16 Ah Chong: Grateful to Almighty divine DUREN we still diketemukan back. .Daku you willing to be guardian for marriage.Alhamdulillah God chose this day for both of us meeting.Narrator efflux ttg Ah Chong and Cambodia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful