IMAN DAN KEHIDUPAN

PERBINCANGAN BERDASARKAN BUKU

‫اإليمان والحياة‬
Oleh

Prof.Dr. Yusuf al-Qaradawi

IMAN YANG KITA KEHENDAKI
    

Hakikat Iman Isi Kandungan Iman Beriman Kepada Allah Beriman Kepada Para Rasul Beriman Kepada Hari Kiamat

Hakikat Iman

Iman bukan hanya

 

Disebut dengan lidah Dengan melakukan syiar Setakan mengetahui hakikat iman tetapi tidak lahir dalam bentuk tindakan

Iman: keyakinan yang Larut dalam diri, mengeuasai daya, kehendak dan rasa dalaman manusia Perlu wujud pencapaian akal yang mampu menanggapi hakikat sesuatu yang wujud Pencapaian akal ini mesti sampai ketahap yakin

  Kepatuhan ini mesti disertai rasa kepanasan yang meransang jihad di jalan Allah. Boleh juga disebut akidah yang sebenar Tanpa anasir ini tidak berhak disebut iman atau akidah. . Al-Quraan gambarkan iman dalam   Akhlak yang hidup Amal yang cemerlang     Ia membezakan mukmin dari yang lain. Semua anasir ini membentuk iman yang sebenar.# Kepatuhan ini mersti disertai kepatuhan iradah yang dijemakan dengan ketaatan.

otak dan tulang belulang  Yakin itulah yang benar dan itulah realiti. beranggapan pendapatnya benar tetapi mungkin bercanggah dengan realiti. .  Tiga istilah ini berbeza dengan iman atau akidah:  Tiga istilah ini hanya merupakan ilmu  Yang memberi pendapat hanya failasuf. teori atau pendapat.  Akidah larut dan mendarah daging dalam diri.# Ia hanya boleh diistilahkan sebagai idea.

Iman yang wujud bersama manusia sejak kecil dan tidak berpisah dengannya hingga keusia tua. yang penting iman yang kita maksudkan bersifat keagamaan. Kekuatan iman ini mendominasi segala tindak tanduk manusia.Isi Kandungan Iman   Kita perlu tahu intipati iman Mungkin ada orang salah guna istilah iman  Beriman kepada faham kebangsaab dll     Kita tak keasah. Iman yang dijasadkan dalam akidah dan dijelmakan dalam rukun iman yang enam .

# akidah ini membolehkan manusia mampu: * mentafsirkan hakikat wujud di kelilngnya. nubuwah. . Untuk apa?. para rasul dan hari kiamat. Tetap dan tidak berubah dari dahulu hingga sekarang  Akidah ini      Risalah Islam datang untuk membersihkannya daripada syubhat dan penyelewengan Islam hanya memurnikan kembali akidah mengenai uluhiyah. hari akhirat dll Anasir akidah yang utama: beriman kepada Allah. Murni dan menjadi risalah semua para rasul. Kemana?.  Mampu menjawab tiga soalan: Dari mana?.

kawasan tertentu di dunia. tetapi tuhan sekelian alam.  Allah yang maha berkuasa bukan tuhan satu golongan.Beriman Kepada Allah 1. . Wajib beriman dengan kewujudan Allah  Penomena alam membuktikan ada pencipta disebalik kewujudan alam.  Akal manusia tidak mampu mengetahui hakikat Allah. bagi alQurqqn kuasa agung itu ialah Allah. kerana manusia masih tidak mampu mengetahui hakikat banyak alam dikelilingnya. bangsa.  Apa pun istilah yang diberikan manusia.

Wajib beriman Allah maha esa‬‬ ‫‪‬‬ ‫‪Esa kewujudan‬‬ ‫‪‬‬ ‫لً ٘ٛ هللا أدذ ، هللا اٌصّذ ، ٌُ يٍذ ٌُٚ يٌٛذ ، ٌُٚ يىٓ ٌٗ وفٛا أدذ‬ .‫:‪# Banyak ayat sentuh kesyumulan rububiyah Allah‬‬ ‫لبي فشعْٛ : ِٚب سة اٌعبٌّيٓ ؟ لبي : سة اٌضّبٚاد ٚاألسض ِٚب ثيّٕٙب *‬ ‫‪‬‬ ‫:‪Banyak ayat buktikan kewujudan Allah‬‬ ‫‪‬‬ ‫إْ فٝ خٍك اٌضّبٚاد ٚاألسض ٚاخزالف اٌٍيً ٚإٌٙبس ٚاٌفٍه اٌزٝ‬ ‫رجشٜ فٝ اٌجذش ثّب يٕفع إٌبس ِٚب أٔزي هللا ِٓ اٌضّبء ِٓ ِٓ ِبء فأديب‬ ‫ثٗ األسض ثعذ ِٛرٙب ٚثث فيٙب ِٓ وً داثخ ٚرصشيف اٌشيبح ٚاٌضذبة‬ ‫اٌّضخش ثيٓ اٌضّبء ٚاألسض آليبد ٌمَٛ يعمٍْٛ (ثمشح 461 )‬ ‫ٚجذذٚا ثٙب ٚاصزيمٕزٙب أٔفضُٙ( إًٌّ 41 )‬ ‫‪‬‬ ‫:‪Fitrah manusia terima kewujudan Allah‬‬ ‫‪‬‬ ‫‪2.

* Esa rububiyah: * )22 ‫ٌٛ وبْ فيّٙب آٌٙخ إال هللا ٌفضذرب (أجيبء‬  Esa uluhiyah:  ) 59 ‫يب لَٛ اعجذٚا هللا ِب ٌىُ ِٓ إٌٗ غيشٖ ( األعشاف‬  Kalimah ‫ ال إٌٗ إال هللا‬adalah pemberontakan    Terhadap kuasa zalim dan taghut Terhadap tuhan berhala. Pengisytiharan kemunculan masyarakat baru yang unik tegak di atas manhaj ‫ال إٌٗ إال هللا‬   Musibah yang menimpa manusia akibat mengaku tuhan atau mempertuhankan manusia. . Akidah tauhid jadikan semua makhluk abdi kepada Allah. dewa dan lainnya.

# Terima wujud dan wahdaniyah Allah mesti terima Allah maha sempurna. Tidak seperti Aristotal yang melihat  Alam ini azali . Ketuhanan dalam Islam tidak terpisah dari alam.3. Fitrah manusia menerima dan risalah anbiya‟ menjelaskannya.       Bukti kesempurnaan Allah dapat dilihat pada alam jagat. Banyak ayat Q buktikan kesempurnaan Allah: Sifat asma‟ al-Husna bukti Allah maha sempurna. Allah maha sempurna.

Semua sfat ini jadikan Allah tidak mempunyai sifat yang berhak ditakuti. tidak berhubung dan tidak berpisah dari alam. penjaga maslahat dan penentu segala. pemilik. bukan sifat. Tuhan hanyalah bukan jauhar. tiada permulaan dan tiada kesudahan. tidak berjuzuk. ditaati dan diagungkan Islam tidak kenal ketuhanan konsep ini. tidak tahu apa yang berlaku dalam alam. tidak tadbir. bukan dalam alam dan bukan diluar alam.     . tidak ambil tahu. Tuhan dalam konsep Islam: Pencipta.* Tuhan tiada hubungan dengan alam.

sediakan bekalan ruh dan jasad. .  Bukanlah bijak jika Allah biarkan manusia mencari jalan sendiri. Sukar diterima setelah Allah ciptakan manusia kemudian membiarkannya tanpa panduan. beriman kepada rasul bukan perkara pelik lagi.Beriman Kepada Rasul     Setelah beriman kepada Allah dan sifatnya. Adalah jadi pelengkap kepada kesempurnaaln Allah dia:    Utuskan rasul dan turunkan wahyu Tunjukkan manusia jalan ke akhirat Tunjukkan jalan hidup di dunia. Beriman kepada rasul natijah dari beriman kepada Allah. sedangkan diri dan kehidupan manusia penuh pertarungan.

# Yang bijak Allah utuskan rasul pembawa hidayah kepada manusia. Namun hidayah melalui wahyu lebih tepat Hidayah tidak terbatas kepada manusia. tidak menyeksa mereka sebelum memberi amaran. akal. . agama tauhid. tidak dibiarkan berselisih sepanjang hayat tanpa tempat rujukan. Beriman bahawa agama bagi Allah hanya satu sepanjang zaman. tetapi juga kepada binatang melalui fitrah Beriman kepada rasul bererti: 1. Beriman kepada kebijaksanaan dan rahmat Allah yang tidak membiarkan manusia tanpa panduan. wahyu.      Kerana itu Allah tidak terima kehairanan musyrikin kenapa Allah utuskan para rasul Hidayah dapat dicapai melalui indra. 2.

3.# Iman ini mampu menjadikan nilai-nilai akhlak. tiada hak bersifat dengan sifat ketuhanan dan tidak berhak menerima ubudiyah dari makhluk. Sekalipun para rasul istimewa mereka tetap manusia.  ِٓ ‫لبٌذ ٌُٙ سصٍُٙ إْ ٔذٓ إال ثشش ِثٍىُ ٌٚىٓ هللا يّٓ عٍٝ ِٓ يشبء‬ )11 ُ‫عجبدٖ ( اثشا٘ي‬ . Beriman kepada adialisma )‫(مثالية‬paling realistik.  amal soleh dan ketinggian jiwa sebagai satu hakikat yang berlaku di alam nyata. pimpinan manusiawi paling cemerlang dan istimewa.

mesti ada rahsia disebalik itu. Hati nurani manusia merasakan dia tidak dilahirkan ke dunia semata-mata untuk hidup dan mati. . ia akan menghadapi satu putaran hidup lain.Beriman Kepada Hari Kiamat     Kehidupan manusia tidak hanya terbatas kepada dilahirkan dan dikebumikan. Hati nurani manusia merasakan dia hidup di dunia hanya sementara dan akan dikembalikan semula Akal dan jiwa manusia merasakan hidup yang pendek ini bukanlah yang terakhir.

ia telah dapat dirasakan kewujudannya oleg fitrah manusia. tetapi mereka tidak mendapat balasan daripada kejahatan dan kebaikan mereka.# Mana mungkin hidup ini berakhir begitu sahaja sedangkan dalam dunia banyak yang jahat dan yang baik. Akal manusia merasakan perlu ada satu hari pembalasan bagi mereka yang jahat dan baik Hari pembalasan itu ialah hari akhirat. dia juga berkuasa membangkitkan yang pernah ada. . Dia berkuasa mengadakan yang tiada. Kewujudan hari kiamat telah dibuktikan Quraan:     ‫أَ دضت اٌزيٓ اجزشدٛا اٌضيئبد أْ ٔجعٍُٙ وبٌزيٓ إِٓٛا ٚعٍّٛا اٌصبٌذبد صٛاء‬ ً ً‫ِذيبُ٘ ِّٚبرُٙ ، صبء ِب يذىّْٛ ، ٚخٍك هللا اٌضّٛاد ٚاألسض ثبٌذك ٌٚزجشٜ و‬ )22-21 ‫ٔفش ثّب وضجذ ُٚ٘ ال يظٍّْٛ ( اٌجبثيخ‬  Membangkitkan semula selepas mati bukan perkara sukar bagi Allah.

# Yang berkuasa mengadakan yang tiada mesti berkuasa membangkitkan yang pernah ada.# Membangkitkan semula setelah mati bukan perkara sukar bagi Allah. Banyak ayat Quraan buktikan hal tersebut:   ) 27 َٚ‫٘ٛ اٌزٜ يجذأ اٌخٍك ثُ يعيذٖ ٚ٘ٛ أْ٘ٛ عٍيٗ ( اٌش‬   Syurga disediakan untuk hamba saleh Neraka disediakan untuk hamba taleh .

Akidah Akidah Akidah Akidah Akidah jelas fitrah tetap dibuktikan pertengahan . 5. 3. 4.Keistimewaan Akidah Islam 1. 2.

1. tidak boleh dikurang dan ditambah oleh sesiapa. dapat diterima 3. tetapi dibuktikan denan hujjah diterima akal * Quraan buktikan isu akidah dengan hujjah dan bukti nyata. ajaran akidah sama dalam semua risalah para rasul 4. Akidah Islam jelas: tersimpul dalam konsep ada pencipta disebalik kewujidan alam. * Pencipta itu ialah allah * Akidah ini jelas dan dapat diterima akal * Tidak keliru seperti akidah teriniti dan lainnya. Akidah tetap:tidak berubah. . tidak berpada dengan taklif. pentadbir dan pentakdir semua perkara. 2. Akidah dibuktikan dengan dalil dan hujjah. tidak hanya berbicara dengan hati. Akidah fitrah:Tidak asing kepada fitrah.

lapang dada terhadap akidah yang bertentangan. Akidah pertengahan. normal: tidak ada unsur pelampau     Pertengahan antara yang menolak metafizika dan mempercayai banyak tuhan. menolah wehdatuluwujud dan tidak bertuhan. syirik dan sabitkan satu tuhan bagi sekelian alam. tidak taasub terhadap akidah samawiyah. Pertengahan antara yang menafikan semua perkara dari tuhan dan yang menyamakan tuhan dengan makhluk ataumenjasadkan tuhan Pertengahan antara yang mewarisi bulat-bulataidah datok nenek dan yang cuba mengetahui hakikat tuhan. Pertengahan sikap terhadap akiah lain.5. .

* Melarang pandang remeh golongan penentang. tidak letak mereka di kedudukan manusia paling rendah. Allah tahu unsur baik dan kesediaan yang ada pada mereka. disiapkan dengan semua keperluan menjadi rasul. jadikan uswah dan maksum.* Menggalak penganut menyeru orang lain.   Pertengahan antara mereka yang mengambil mudah dalam mensabitkan akidah dengan menerima yang syak dan waham dan golongan yang menolak terus persoalan akidah. tidak letak mereka di makam uluhiyah.    Para nabi manusia istimewa pilihan Allah. Pertengahan dalam persoalan berkaitan para rasul. Allah turunkan wahyu. .

Kebebasan iradah suatu yang amat penting agar adil manusia dipertanggungjawabkan keatas perbuatannya menurut pilihan dan kehendaknya sendiri. Pertengahan yang sesuai dengan fitrah dan hakikat manusia yang diberikan daya untuk berusaha dan diberikan kebebasan iradah.* Pertengahan dalam isu iradah insaniah antara jabariyah dan qadariyah. terima takdir tetapi terima fitrah manusia berikhtiar menjana maslahat dan   menolak bencana.    )29 ‫ِٓ شبء فٍيؤِٓ ِٚٓ شبء فٍيىفش ( اٌىٙف‬ ) 44 ‫فّٓ شبء ارخز إٌٝ سثٗ صجيال ( اٌجمشح‬ ) 233 ‫ال رىٍف ٔفش إال ٚصعٙب ( اٌجمشح‬ .

KESAN IMAN DALAM KEHIDUPAN INDIVIDU          Mukaddimah Iman Dan Kemuliaan Manusia Iman dan Kebahagiaan Ketenangan Jiwa Reda Aman Jiwa Harapan Iman dan Kasih Sayang Tetap Pendirian Hadapi Kesukaran .

Memiliki kemuliaan dan kekuatan untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat. Iman mempunyai kesan keatas semua perkara ini. .   Manusia tidak mahu kehidupan yang asing dan ganjil.Mukaddimah  Dalam kehidupannya manusia mahu:    Kemanusiaannya dirasai dan dia dihargai. dizalimi dan menzalimi. dikenang dan berbeza dari haiwan. punya risalah. Kewujudannya ada matlamat.

Kedudukan Manusia Di Sisi Allah 4. Keagungan Iman Selepas Keagungan Insaniyah 8. Kedudukan Mnaisia Dikalangan Penghuni Langit 5. Kedudukan Manusia Pada Alam Jagat 6. Matlamat Manusia.Iman Dan Kemuliaan Manusia 1. Ungkapan Ulamak Mengenai Kedudukan Manusia 7. Manusia Pada Pandangan Materialisme 2. . Kesan Nilai-nilai Ini Kepada Perasaan Dan Jiwa 9. Kedudukan Manusia 11. Manusia Pada Pandangan Mukmin 3. Tabiat Manusia 12. Antara Pandangan Islam Dan Materialisme 10.

.1. Akal hanya bahan yang duhasilkan otak Manusia sama seperti benda-benda hidup yang lain. tulang belulang dan urat murat. apa erti ratusan tahun berbanding ratusan juta tahun.  Daripada sudut masa manusia tidak punya nilai. Manusia Pada Pandangan Materilisme  Dari sudut kedudukan manusia hanya:     Seketul tanah. kerana bumi hidup ratusan juta tahun sedangkan manusia paling lama hanya hidup ratusan tahun. daging. yang penting dia berkembang melalui peroses evolosi hingga menjadi manusia Bumi hanyalah stu daripada jutaan planet.

Posporan 700mg. Karbon 12.000mg. Haidrogen 7000mg. 14. 105mg. 4. 6. manusia hanya lembaga material dan jasad haiwani  Jasad manusia terditi daripada unsur: 1. Potisium 9. Oksigen 45.# Mereka tidak membezakan alam ruh Ilahi dan alam satu jiwa yang bertutur. 13. 5. 2. Belerang 8. Kalsium 1050mg. 2.1mg.03mg. Besi 4mg. 15. Yud . Sodium 10. 11. 7. Minyak cukup untuk 7 ketul sabun Karbon cukup untuk 7 batang pensel Posporan cukup untuk 120 kepala batang jarum Garam magnasium cukup untuk seteguk minuman berperisa Besi cukup untuk sebatang paku sederhana besar Kapur cukup untuk cuci kutu seekor anjing Air cukup untuk memenuhi bekas muatat 10 gelen . 4. 5.  Dalam gambaran lain: 1. Tembaga 0. 105mg. 12.02mg. Klorait 170mg. 3. Magnet .600mg. Asid 2100mg. 140mg. Magnasium 35mg. 6. 7. 3.

malaikat sujud kepadanya. Allah permudahkan langit dan bumu untuknya. . Manusia kerdil berbanding alam jagat. Manusia Pada Pandangan Mukmin     Manusia makhluk paling mulia. namun dari sudut maknawi manusia lebih besar. paling baik kejadian. Usia manusia pendek berbanding usia dunia. tetapi mati bukan akhir kehidupan.2. ditiupkan ruh. bagi mukmin dunia hanya perantara untuk satu dunia lain yang kekal abadi dan sarmadi. Semua makhluk dicipta untuk manusia. tetapi manusia dicipta untuk Allah.

..  . # Bagi Islam manusia punya kedudukan istimewa # Banyak ayat Q bukti kedudukan manusia istimewa 3. Kedudukan Manusia Di Sisi Allah    Manusia hampir dengan Allah Kedudukan ini hapuskan wasilah dalam hubungan manusia dengan Allah. اٌخ‬dll  Hadis Rasulullah perkukuhkan.  ) 7 ٌٗ‫ ٚٔذٓ ألشة اٌيٗ ِٓ دجً اٌٛسيذ ( ِجبد‬dll ‫ أٔب عٕذ ظٓ عجذٜ ثي ٚأٔب ِعٗ إرا روشٔي ... Banyak ayat nyatakan keudukan dan hubungan tanpa wasilah ini.# Inilah kemuliaan manusia.

perentah malaikat sujud kepada Adam Semua sujud kecuali iblis. tidak mampu dicapai malaikat Manusia jadi khalifah Allah di bumi Allah buktikan kedudukan tinggi ini. Kedudukan Manusia Di Kalangan Penghuni Langit     Kedudukan manusia di kalangan makhluk alam ruh amat tinggi.4. .

  ) 6 ‫يب أيٙب اإلٔضبْ إٔه وذح اٌٝ سثه وذدب فّالليٗ ( أشمبق‬ ‫يب أيٙب اإلٔضبْ ِب غشن ثشثه اٌىشيُ ، اٌزٜ خٍمه فضٛان فعذٌه ، فٝ أٜ صٛسح‬ ) 8-6 ‫ِب شبء سوجه ( أفطبس‬ . iradah dan nurani. Semua yang di bumi dan di langit dijadikan untuk krmudahan manusia Justifikasi kedudukan ini kerana manusia mempunyai ruh dan akal dan kemampuan mengurus dunia.5.Kedudukam Manusia Dalam Alam Material.  ) 14 ‫ثً اإلٔضبْ عٍٝ ٔفضٗ ثصيشح ( ليبِخ‬  Islam iktiraf apa yang ada pada manusia: ruh dan jasad. naluri dan keinginan. semuanya Islam layan. akal dan hati.    Manusia pengendali alam jagat.

iradah dan nurani. nalori dan keinginan.# Islam iktiraf apa yang ada pada manusia: ruh dan jasad. akal dan hati. Semuanya dilayani dalam ajaran Islam:    ) 6 ‫يب أيٙب اإلٔضبْ إٔه وبدح غٍٝ سثه وذدب فّالليٗ ( أشمبق‬ ٜ‫يب أيٙب اإلٔضبْ ِب غشن ثشثه اٌىشيُ ، اٌزٜ خٍمه فضٛان فعذٌه ، فٝ أ‬ ) 7-6 ‫صٛسح ِب شبء سوجه ( أفطبس‬ .

seperti sifat ehsan. berilmu. Al-Ghazali. bercakap.Ungkapan Ulamak Tentang Kedudukan Manusia    Abu Bakar al-Arabi: tiada bagi Allah makhluk paling baik dari manusia. Allah menciptanya hidup. berkuasa. sebeb itu kata orang: “berakhlaklah dengan akhlak Allah”… . mendengar. berilmu. melihat.6. Sebeb yang boleh disebut: kesamaan Allah dengan manusia pada (nama) sesetengah sifatnya. mentadbir dan bijaksana. rahmat dan lainnya. sebab yang boleh disebut dan sebab yang tidak boleh disebut.(setelah diolah semula) : sebab Allah kasih kepada manusia ada dua. lemah lembut.

memberikan keistimewaan. hampir kepadanya. Dia ciptakan manusia untuknya. pernghormatan.* Khususiat manusia yang tidak boleh disebut oleh manusia tetapi telah disebut al-Quraan seperti:  Manusia ruh rabbani:   )85 ‫يضأٌٛٔه عٓ اٌشٚح لً اٌشٚح ِٓ أِش سثي ( اصشاء‬ ) 72 ‫ فئرا صٛيزٗ ٚٔفخذ فيٗ ِٓ سٚدي ( ص‬dll  Ibn al-Qaiyim: ketahuailah bahawa Allah telah mengkhususkan keistimewaan makhluk manusia antara makhluknya yang lain dengan memuliakan. memuliakannya dengan sesuatu yang tidak diberikannya kepada makhluk lain……… .

7. Manusia yang memimpin. Mendapat pemeliharaan dari Allah. bukan dipimpin. Allah jadikan mereka sebagai neraca penyukat amalan betul dan salah. Diseiringkan dengan izzah Ilahi. Keagungan Iman Setelah Keagungan Insaniah  Manusia ada izzah lain selain izzah sebagai makhluk paling baik kejadian. Mendapat jaminan sokongan dari Allah. izzah kerana:       Umat paling baik dilahirkan di dunia. .

kekayaan. Tidak tunduk kepada makhluk. harta. Berjiwa besar dan bercita-cita tinggi. kuasa manusia angkuh dan zalim. kdeagungan. Contoh-contoh dalam sejarah:   Bilal bin Rubah berdepan dengan pemimpin jahiliah Rub`ie bin `Amir sewaktu berhadapan dengan Rustum  Selogan mukmin: “ Memimpin bumi dan hamba kepada yang maha esa”. . Kesan Nilai Maknawi Ini Kepada Jiwa Manusia:     Merasa bangga dan ada harga diri.8.

tidak mahu dihina dan dikeji. kerana bangga dengan kedudukannya di sisi Allah dan makhluk. Dia hidup dengan bangga diri. tetapi keberuntungan yang besar kepada manusia. sia-sia dan kosong. kedudukan. Manusia Antara Pandangan Islam Dan Materialisme.   Perasaan ini bukan remeh.9. mengangkat kepala tidak mudah tunduk. Perasaan ini membuatkan akidah Islam berbeza dngan pemikiran aliran kebendaan. Jauh dari perasaan rendah diri dan rasa diri tidak berharga.  Bila manusia merasakan kemuliaan. bukan barang tiruan. . fungsi sebagai pemimpin dia akan merasa:    Harga diri.

# Neraca pengukur membezakan dua aliran ini ialah: 1. makhluk mulia yang bertindak dengan kehenda Allah. Tabiat fitrah manusia 3. Kedudukan manusia di dunia 2. 10. makhluk tersendiri antara makhluk lain. Matlamat dan peranan manusia dalam kehidupan. Kdudukan Manusia. Allah menciptakannya dan memberikannya indra Dia hanya hamba kepada Allah .  Akidah Islam telah tentukan kedudukan manusia:    Khalifah allah.

Dengan ilmu dia mengaku dirinya tuhan Merasa diri sia-sia dan murah. Dia adalah haiwan sosial yang dengan ilmu dia mampu mengeuasai alam. manusia hanya binatang sahaja. Dengan ilmu dai boleh maju dan berkembang. Trtipu dengan diri sendiri.  Pandangan materialisme ini menatijahkan:   .# Manusia pada penilaian materialisme: * Bukan makhluk mulia     Dia hanya tumbuhan yang wujud dari tiada kepada ada. angkuh. meangkat diri sebagai tuhan yang boleh melakukan apa sahaja tanpa dipertanggungjawabkan.

manusia pula dicipta Allah.  Islam telah mengehatui hakikat manusia kerana Islam dari Allah. banyak penulisan pemgkeritik pandangan ini. Tabiat Manusia.# Materialisma mutakhir menyedari kesilapan pandangan ini. 11.  Allah cipta manusia dari ruh dan jasad. ruh dan akal  Kecelaruan dalam menilai hakikat manusia kerana mengabaikan dua unsur ini atau memisahkannya.  Banyak yang keliru tentang hakikat manusia  Punca kekeliruan ini kerana manusia terdiri daripada berbagai unsur: jasad. .

 Islam telah nyatakan matlamat dan peranan manusia. mengabdikan diri kepada Allah.  Akidah Islam meladeni kedua-dua unsur ini.# Keperluan jasad membawa manusia kebumi dengan segala tuntutannya. # Keperluan ruh membawa manusia kealam langit.  Menjadi khalifah. mengenal Allah. . seterusnya akan matang dan bersedia untuk satu dunia lain di akhirat. memikul amanah taklif. Matlamat Manusia. akan menghadapi cubaan. 12.  Dicipta untuk mengenal dirinya.

# Bagi materialisme manusia hidup untuk diri sendiri.  .# Manusia hidup bukan untuk diri sendiri. mengecap segala nikmat dunia. tetapi untuk ubudiyah dan khilafah. Sangat jauh beza antara yang hidup untuk dirinya dan yang hidup bukan untuk dirinya.

pencarian mereka sama dengan pencari mutiara di padang pasir Beberapa soalan dikemukakan dalam mencari bagahia:  Apakah bahagia itu pada kebendaan?. Manusia mencari kebahagiaan tetapi tidak menemuinya kerana mencarinya di tempat yang salah. Mereka mencarinya pada kebendaan.IMAN DAN KEBAHAGIAAN     Bahagia menjadi impian setrata masyarakat manusia. pada ilmu yang telah diuji ?. pada anak ?. .

dibeli dan disimpan. tetapi ilmu bukan kebahagiaan. disukat. Bahagia kemuncak kepuasan dan kerihatan yang dikecap manusia. . berapa banyak ibubapa mati di tangan anak. Kebahagiaan berada dalam diri manusia.# Jawabnya semua perkara ini bukan kebahagiaan. kerana ilmu itu syahwat dan syahwat tidak membawa bahagia. Ilmu memang dapat menjana nikmat dan manusia tidak puas dengan pencapaian ilmu. berapa banyak anak jadi punca penderitaan.     Anak bukan kebahagiaan. tidak dapat dilihat. # Banyak dunia maju dalam kebendaan tetapi hidup keluh kesah. jadikan bunuh diri jalan keluar. bersifat maknawi.

tetapi bahagia itu sesuatu yang abang dan orang lain tidak memilikinya”. . Suami: “ jadi kebahagiaan itu apa?”. Isteri: “ kalau bahagia pada gaji. Suami: “ kenapa?”.# Bahagia lahir dari dalam diri manusia. abang boleh berhentikannya. Isteri: “ abang tidak akan dapat menyeksa dan membahagiakan saya”. dan tiada siapa mampu menguasai hati saya”. bukan dibawa dari luar.  Kesah perbalahan sepasang suami isteri:       Suami. marah: “aku akan seksa kamu”. kalau perhiasan abang boleh tidak memberikannya. iman saya di hati saya. # Bahagia tidak dapat diberi dan diambil. Isteri: “ saya dapati kebahagiaan pada iman saya.

# Islam tidak menolak peranan kebendaan dalam mencapai kebahagiaan # Sabda Rasulullah saw. . menjadi udara dan cahaya. baja yang menjadi makanan.  ‫إْ ِٓ صعبدح اثٓ آدَ : اٌّشأح اٌصبٌذخ ٚاٌّضىٓ اٌصبٌخ ٚاٌّشوت اٌصبٌخ‬   Namun kebendaan bukan kebahagiaan dan bukan punca tunggal kebahagiaan. Kalau bahagia diibaratkan sepohon kayu yang tumbuh dalam diri manusia maka iman kepada Allah dan hari akhirat adalah air yang menyirami.

Tiada Kebahagiaan Tanpa Ketenangan. tetapi keperluan hakiki manusia ialah ketenangan jiwa. dianugerah keupayaan dan kekuatan.  Allah mungkin beri ramai orang IQ tinggi. kesihatan.IMAN DAN KETENANGAN JIWA 1.  Dalam kehidupannya manusia perlukan kesihatan. . harta dan kemasyhuran tetapi ketenangan jiwa anugerah Allah kepada orangorang pilihan.  Ini mungkin benar. kasih sayang. kekayaan dan kemasyhuran.

Realiti menunjukkan kebahagian memuncak tanpa harta. 2. harta kekayaan tidak dapat menjana kebahagiaan  Hanya iman kepada Allah. hari akhirat dapat menjana kebahagiaan. * Banyak keistimewaan tidak diperlukan manusia. kesihatan dll  Ketenangan jiwa boleh jadikan gobok buruk sebuah istana. Tiada Ketenangan Tanpa Iman  Ilmu.  . kekuatan. kepuasan nafsu. tanpa ketenangan jadikan istana sebuah penjara. kesihatan.* Pengalaman menunjukkan bahawa ketenangan jiwa adalah kemuncak ideal kehidupan manusia.

tidak tahu matlamat hidup dan tidak tahu rahsia hidup. Mukmin Menyahut Seruan Fitrah. kerana mereka tidak mengecap kehidupan.  Ketenangan adalah hasil iman dan tauhid.  Inilah ketenangan yang dikecapi Rasulullah saw dan para sahabatnya.* Ini telah dibuktikan sejarah dan pengalaman manusia. 3.  Sebab-sebab mukmin mendapat ketenangan ialah: . * Manusia paling keloh kesah ialah orang yang tidak beriman. ia adalah anugerah Allah. tidak tahu apa erti kehidupan.

   Penjajaran ini membuat manusia hidup tenang. angkuh dan takburnya. . Dalam fitrah manusia ada kekuatan yang hanya dapat dipenuhi oleh iman. tidak tenang dan tidak kenal hakikat dirinya. selagi manusia tidak menemui iman dia tidak akan ada kekuatan dan terus keloh kesah. Selagi dia tidak menemui Allah dia tidak akan bahagia. dengan itu manusia hidup menjajarkan dirinya dengan fitrah alam. kerana dia telah dilindungi oleh sifat bongkak.* Mukmin mengenal fitrahnya yang serasi dengan dengan fitrah alam.

     Hanya Islam dapat memberi jawapan tepat.4. Mengenal diri. Allah dan alam membimbing manusia mengenal kebaikan . Islam beri jawapan tentang rahsia kewujudan alam. malah Islam itu sendiri fitrah. Islam menjadi rujukkan kepada semua soalan manusia. Dengan jawapan itu mukmin tahu rahsia hidupnya dan rahsia kewujudan alam dikelilingnya. Mukmin Menemui Rahsia Kewujudannya * Manusia banyak bertanya mengenai banyak perkara. Islam beri jawapan yang boleh diterima akal dan fitrah manusia. etapi gagal menjawabnya.

Dia punya tuhan yang menciptanya dan mencipta alam dikelilingnya.5. Mukmin Bebas Seksa Bingung Dan Raguragu. ini berlaku setelah dia tahu permulaan. Dengan iman ini juga mukmin mampu mentafsir kewujudan dikelilingnya. .    Dengan iman yang disokong akal dan fitrah manusia selamat dari kebingungan. juga selepas dia tahu permulaan dan kesudahan alam dikelilingnya. ragu-ragu dan syak. kesudahan dan peranannya.

orang tidak beriman tidak dapat menilainya. Dia tahu dia tidak asing di dunia. keburukan.* Dia tahu dunia yang campur baur antara kebaikan. Semua keberuntungan mukmin ini hanya dapat dinilai hakikatnya oleh mukmin. keadilan dan kezaliman ini bukan jadi matlamat hidup.    Dia tahu dia tidak diciptakan sia-sia. sebab itu tuhan utuskan rasul membimbingnya melaksanakan tugasnya. . dai dan semua makhluk menjadi abdi kepada Allah.

Matlamat tunggal ini membuat mukmin mengikut satu jalan untuk mencapainya: Sirat al-Mustaqim Sangat jauh beza yang tahu matlamat dang masih bingug. anak dan keldai contoh prektik. . penuhi tuntutan naluri atau kerelaan masyarakat. * Bukan mukmin dalam kebingungan antara berbagai matlamat yang ingin dicapai di dunia.6. Mukmin tidak dibebani kebingunan ini. kerelaan masyarakat pula satu kemuncak yang tidak dapat dipenuhi. matlamat yang banyak itu telah digabung menjadi satu: Mencari keredaan Allah. kesah orang tua. Mukmin Jelas Matlamat Dan Jalan.     Kekiri atau kekanan.

Mukmin punya neraca dan perinsip jadi pengukur semua tindakan. * Sikap ini tidak sama dengan sikap munafikin. dia tahu jalan dia rasa tenang. dia melalui jalan tanpa keloh kesah. ia memberi isyarat untuk maju atau mudur. Di samping itu dia punya hati nurani bertindak sebagai kompas.* Demi mrncapai matlamat ini semua perkara mudah dan murah bagi mukmin.  Hanya iman yang beri ketenangan kepada sahabat menemui mati dalam peperangan:  ) 4 ‫٘ٛ اٌزٜ أٔزي اٌضىيٕخ فٝ لٍٛة اٌّؤِٕيٓ ( اٌفزخ‬    Mukmin tahu matlamat. dia rasa rehat. .

kayu ukur dalam hal akhlak ialah mencari keredaan Allah dan menjauhi larangannya. Yang jadikan mereka tenang melaksanakan perentah ialah kerana keduanya menyerahkan ubudiyah kepada Allah. dia cuba patuh kepada Allah 100%   Kesah Ibrahim dan Ismail contoh jelas.  ) 101 ‫إٔٗ ِٓ عجبدٔب اٌّؤِٕيٓ ( اٌصبفبد‬ .* Bagi mukmin.

Mukmin melihat alam sebagai tanda kebesaran Allah dan sebagai teman hidup yang serasi. bukan asing darinya. alam wujud dan alam akhirat.      Mukmin dan alam sama tunduk kepada Allah dan sama bertasbih kepadanya. Tiada yang lebih luas dari dada mukmin yang dapat melihat alam tersurat dan tersirat. . Tiada yang lebih sempit dari dad seorang mulhid yang terpenjara dalam diri dan dalam alam yang luas. jiwanya jadi lapang. Dengan pandangan ini hidup mukmin jadi luas.7. Mukmin Serasi Dengan Semua Yang Wujud * Mukmin hidup berhubung dengan alam. dia serasi dan selaras dengan alam.

Iman telah dapat menghubungkannya dengan alam dan penciptanya. kerana mereka sebenarnya menderita. kerana iman telah mengangkatnya dari alam mahsus ke alam ma`qul .     Jangan tertipu dengan lahiriah. dari alam nyata ke alam ghaib. kerana iman telah meluaskan hati dan jiwanya. Mukmin hidup dengan keluasan hati dan jiwanya sekalipin dia tidak punya keluasan harta. sekalipun tidur diatas timbunan wang. Beriman kepada Allah dan perkara ghaib mengangkat darjat manusia dari haiwan kepada insan.* Inilah hakikat yang tidak berubah sejak Adam hingga kiamat: bukan mukmin keloh kesah. . dari kanak-kanak kepada matang.

hanya dapat melihat laut dan langit. . dunia tertutup.8. keseorangan. Tiada alam paling ngeri dari keadaan seperti ini. dia seolah-olah seorang penumpang kapal karam yang terdampar di sebuah pulau. hanya mendengar desiran angin dan deruan ombak. tiada rawatan penyembuhnya kecuali kembali kepada agama. * Mukmin tidak mengalami sakit jiwa yang dialami orang yang tidak beriman. terasing.    Penyakit yang menjadikan pengidapnya merasa keluh kesah. tiada kehidupan paling derita dari kehidupan seperti ini. Pakar psikologi sepakat. penyakit ini paling bahaya. Mukmin Hidup Dalam Kebersamaan Allah. kembali kepada iman.

* Dia yakin Allah bersamanya di mana-mana. 9. mereka hidup dalam fikirannya semasa dia membaca ayat dan doa dalam solat.* Iman dan keyakinan mukmin lebih mujarab dari rawatan yang disaran doktor.  . Merasai kebersamaan dan pemeliharaan Allah dapat menghindar perasaan terasing yang menakutkan. sekalipun tidak bersama dalam kehidupan.  Perasaan ini menjadikan mukmin sentiasa mesra dengan Allah dan tidak merasa kesunyian.  Mukmin tidak merasa asing daripada para nabi dan siddiqin. Mukmin Sentiasa Merasa Hidup Bersama Para Nabi Dan Siddiqin.

memohon. Solat Dan Doa Pemangkin Ketenangan. mengadu dan meminta. 10. berdoa. tetapi menjangkau mukmin zaman lalu dan akan datang. dia berdoa:   ْ‫سثٕب اغفشٌٕب ٚإلخٛإٔب اٌزيٓ صجمٛٔب ثبإليّب‬ ‫أٌٍُٙ اغفش ٌٍّؤِٕيٓ ٚاٌّؤِٕبد األديبء ُِٕٙ ٚاألِٛاد‬ Adakah yang lebih bahagia dari orang yang merasakan dia hidup bersama para nibi. siddqin dan solohin ?.* Dia bukan sahaja hidup dengan mukmin sezaman dengannya.  Solat merupakan saat di mana mukmin terpisah dari urusan dunia dan berdiri dihadapan Allah meluahkan segala isi hatinya.  .

 . kesal terhadap masa lalu. benci keadaan yang ada dan bimbang masa depan menghakis ketenangan manusia.  Keloh-kesah. Mukmin Tidak Hidup Antara Hai Dan Kalau. Solat yang dilakukan selepas mengangkat hadas yang menyegarkan dan ayat ayat yang dibaca sangat memberi kesan kepada diri dan jiwa. 11.* Hubungan dengan Allah menjana kekuatan dalam diri dan menjadi bekalan kepada azam dan ketenangan jiwa.  Tiada sesuatu yang mampu menjana ketenangan seperti yang mampu dijana oleh solat.

* Banyak manusia tidak dapat melupakan musibah masa lalu. silap langkah dan kesal.  Sentiasa hidup dalam keluhan:    Hai. dia tidak menyesal kepada masa lalu yang derita dan tidak bimbang masa depan yang belum tentu. kadangkala merasa bersalah. kerana dia beriman dengan qada dan qadar Allah. kenapa aku tak buat begini !! Kenapa aku buat begitu !! Kalaulah aku buat begini tentu……   Mukmin jauh dari penyakit mengingati dan menyesali masa lalu. . Dia yakin semuanya ketentuan Allah.

dia tidak marah.   Selogan mukmin: apa yang dikehendaki Allah pasti akan berlaku. . bungkam dan tidak kesal. Dalam semua keadaan ini mukmin merasa tenang.* Dia yakin apa yang ditakdirkan Allah pasti akan berlaku. apa yang tidak dikehendaki Allah pasti tidak akan berlaku.

pembenci sentiasa dukacita. riang dan gembira dengan reda dan yakin. .REDA 1. Orang yang benci dan ragu tidak pernah tenang. rehat dan gembira. sedih dan duka dengan benci dan ragu-ragu. Dalam hadis dinyatakan:  ، ٓ‫إْ هللا عز ٚجً ثمضطٗ جعً اٌفشح ٚاٌشٚح فٝ اٌشضب ٚاٌيمي‬ ‫ٚجعً اٌغُ ٚاٌذزْ فٝ اٌضخط ٚاٌشه‬   Haus dan lapar dengan minum dan makan. Perasaan riang dan gembira berada pada reda dan yakin.

* Reda nikmat paling besar. Dia tahu pentadbiran Allah paling baik dan rahmatnya paling besar.* Mukmin mungkin ditimpa kesedihan. peranan dan fungsinya di dunia. tetapi dia lebih sedih untuk orang lain.  Dia reda kepada Allah kerana:    Dia beriman dengan kesempurnaan Allah dan yakin keadilannya. dia bukan dijadikan sia-sia. . Mukmin Reda Diri Dan Tuhannya  Dia reda dirinya kerana kerana dia tahu kedudukan. Orang kafir tidak dapat kecap nikmat reda 2.

mukmin reda terhadap alam keliling.* Dia tahu baik buruk di tangan Allah * Mungkin ada kebaikan di sebalik keburukan Yang buruk pada pandangan manusia belum pasti buruk pada penilaian Allah  Pada hakikatnya buruk dan baik bukan dua perkara yang bertentangan. kerana tiada makna berani jika tidak ada bahaya. tiap unit alam bukti kebijaksanaannya. Mukmin Reda Alam Dan Kehidupan.  Dia tahu alam ini ciptaan Allah yang maha bijaksana. 3.  Kesan reda kepada Allah dan diri.  Jika dia tahu hikmat ciptaannya itu adalah bonos  .

Mukmin Amat Peka Nikmat Allah * Manusia benci diri dan kehidupan kerana mereka tidak peka terhadap nikmat Allah.  Perasaan ini tidak luput sekalipun dia ditimpa musibah. dia dapat merasakannya pada semua perkara: baik. tuah atau celaka. .  Dia reda dengan kada dan kadar Allah.4. kerana dia tahu Allah tidak lakukan suatu yang sia-sia. Mukmin Reda Takdir Allah  Mukmin merasai nikmat Allah pada setiap detik dan keadaan. buruk. 5.  Tetapi mukmin sangat peka terhadap nikmat Allah. malah mungkin mereka tidak menghargainya sama sekali.

6.  Reda dan berpada dengan yang sedikit bukan bererti lemah.  . tetapi ia sumber kekuatan bagi manusia yang berperinsip. Reda Sumber Kekuatan.  Imanlah yang mengendali keinginan fitrah manusia yang tidak kenal batas. Sikap inilah yang disebut „ Qanaah‟. 7. kerana ia bercanggah dengan fitrah manusia.  Qanaah bukan bererti menerima penghinaan dan kelemahan. Mukmin Reda Rezeki Pemberian Allah * Dia reda kerana dia beriman kepada keadilan dan rahmat Allah dalam pengagihan itu.

tetapi tidak reda melihat penyelewengan yang berlaku dalam alam dan terhadap alam. seperti penumpang kapal terbang melihat istana di bumi seperti kotak dan manusia seperti semut.  Mukmin reda menerima sunnah alam. .  Reda bukan bererti bisu berdepan dengan kebatilan dalam pentas hidup.* Mereka melihat kekayaan kecil. Reda Bukan Bererti Bisu. sama dengan kerelaan manusia menaiki kereta. 8. ia tidak bererti mereka rela denagn kemalangan yang disebabkan kereta.

 Itulah kedamaian jiwa mukmin didunia. benci dan bimbang.KEAMANAN DAN KEDAMAIAN JIWA 1.  Mukmin hidup dalam jiwa yang damai.  Allah jadikan syurga tempat paling damai. . tiada rasa takut.  Mukmin tidak menyesali masa lalu. tidak benci keadaan yang ada dan tidak takut menghadapi masa depan. Kedamaian Jiwa Penting Untuk Dapat Kebahagiaan Dan Ketenangan. seolaholah dia berada disyurga.

kerana itulah janji Allah dan Allah tidak mungkir janji. tetapi mukmin menutup pintu semua jenis ketakutan.  Keyakinan ini menjadikan mukmin berani terjun dalam perjuangan. aman dan damai. Mukmin Merasa Rezekinya Terjamin. * Manusia takut kepada banyak perkara. Dia hanya takut kepada Allah kerana dia yakin semua makhluk tidak berupaya melakukan mudarat dan manfaat keatasnya tanpa izin Allah.  Mukmin yakin rezekinya dijamin Allah.  Dengan jaminan itu mukmin hidup tenang.2. Iman Sumber Rasa Damai.  . 3.

3.  Dia tidak takut mati ketana dia tahu dia pasti mati  Dia merasa mudah meninggalkan harta. tidak berganjak walau sesaat. Mukmin Rasa Aman Menemui Ajal.* Isteri yang ditinggalkan pula sedar suaminya hanya pemberi makan. yang memberi rezeki ialah Allah. .  Mukmin menghadapi ajalnya dengan damai kerana dia tahu Allah telah menentukan masa matinya dengan tepat. dengan itu dia meresa tenang. anak isteri dan dunia kerana dia tahu yang di akhirat jauh lebih baik dari yang didunia.

. Cita-cita dan harapan sumber kekuatan mukmin. Mengharap Penting Untuk Mencapai     Ketenangan Dan Kebahagiaan. pencetus semangat kehidupan dan pembina kemakmuran. tiada harapan. Cita-cita daya yang meransang kerja.CITA-CITA DAN HARAPAN 1. ia menghancurkan semangat juang. pembangkit kecergasan dan penghapus kemalasan. Lawan cita-cita ialah putus asa. obor penyuluh kegelapan. Pesakit yang putus asa tidak akan ambil ubat. pencetus semangat berjuang.

. Keadaan ini dibuktikan kejadian bunuh diri di kalangan orang tidak beriman. Ada Putus Asa Ada Kufur. malah membawa kepada sikap ragu-ragu. * Putus asa banyak terdapat di kalangan orang tidak beriman    Ini kerana mereka hidup untuk diri semata-mata. tidak hubungkan diri dengan alam dan penciptanya. Putus asa bukan setakat kufur. hilang keyakinan dan hilang harapan.2. Hubungan antara putus asa dengan kufur amat rapat. syak.

tugasnya hanyalah berusaha menjana maslahat dan menolak mudarat. Harapan Dan Cita-cita Penting Bagi Kehidupan  Cita-cita penting untuk maju. 4. * Iman dapat melahirkan cita-cita dan harapan. kerana dia tahu di seabalik alam ini ada Allah yang mentadbir dan menentukan. Iman Lahirkan Harapan.3. ilmu tidak akan berkembang jika ilmuan tidak bercita-cita tinggi dan membuat penyelidikan  . Mukmin paling optimis bukan pesimis. * Mukmin paling tinggi cita-cita dan harapan.

Nyawa dan harta murah dan mudah bagi para sahabat Rasulullah saw kerana mereka bercitacita tinggi dan menaruh harapan besar kejayaan perjuangan mereka.* Cita-cita penting untuk kebangkitan satu perjuangan.    Jika mujaddid tidak bercita-cita tinggi dan tidak menaruh harapan besar perjuangan tajdid akan berkubur. . Bila ada cita-cita dan harapan semua perkara menjadi murah dan mudah.

Cinta adalah ruh kepada kewujudan. mungkin seorang reda terhadap sesorang tetapi dia tidak mencintainya. Nilai Dan Kepentingan Cinta Untuk Capai    Kebahagiaan. manusia ada sistem talian cinta. . cintalah magnet yang menarik antara sesama manusia. kata orang: “ jika dunia penuh cinta manusia tak perlu lagi undang-undang. ia lebih kuat dari reda. Cinta naluri semulajadi manusia. jika alam ada sistem pertalian graviti. Cinta penting.IMAN DAN CINTA 1.

dia cinta kehidupan dan kematian kerana baginya hidup satu peluang bersedia untuk mati dan mati alam menerima ganjaran nikmat. Chintai Allah. dan….  Hanya mukmin memiliki cinta seperti ini. 3. tanah menjadi seramik.  Dia cinta nikmat kerana ia ganjaran penat lelahnya. Mukmin Cinta Semua Perkara.. 2.* Cinta menukar yang pahit jadi manis.  Mukmin mencintai Allah kerana:  Allah anugerahkannya kehidupan . * Cinta menjana kebahagiaan. dia cinta musibat kerana ia jadi pemangkin kekuatan untuk menentangnya. sakit jadi sembuh.

tetapi kitab tak bertulis yang boleh dibaca dengan mata hati. malah ½ hidup ini adalah malam. tetapi nikmat pemberian Tuhan.  Alam bukan bencana kepada mikmin.  Mukmin cintai alam smulajadi kerana ia ciptaan Allah  Alam bukan musuh mukmin tetapi rahsia yang membantunya menunaikan tugas khilafah.* Dia mencintai kesempurnaan dan keindahan ciptaan Allah. tetapi sarat denagn rahsia. * Dia cinta ehsan yang menjadi fitrah manusia 4. . Mukmin Cintai Alam Semulajadi.  Alam dicipta bukan sia-sia. gelap malam bukan menggerunkan.

 .  Mereka rakan kongsi asal kejadian.  Cerita musafir ditawar menjadi raja 7. Mukmin Cintai Kehidupan.  Mukmin cintai kematian kerana kematian mempercepatkannya menemui Allah dan mengecap nikmat amalnya di dunia. Mukmin Cintai Kematian. Mukmin Cintai Manusia. * Tidak menganggap kehidupannya jenayah ibubapanya. 6. * Bukan penjara yang dia mesti lari daripadanya.5. insaniyah. Hidup adalah risalah. matlamat dan mush. rahim. ia perantara kehidupan dunia dan akhirat. ubudiyah.

8. Mukmin Berhati Bersih. * Kesan iman paling rendah ialah sejehtera hati terhadap sesama manusia. pemaaf dan penyayang Dia tahu hasad dengki mainan syaitan .  Iman hapuskan hasad dengki kerana:      Daia tahu hasad dengki penyakit merbahaya Dia suka kebaikan berlaku kepada orang lain Dia berada di tahap tinggi dari kehendak duniawi yang menyebabkannya perlukan hasad dengki Dia pengampun.

Ia merupakan darjat cinta paling tinggi. dalam diri manusia terdapat perasaan benci  . dan dia………  Mukmin utamakan orang lain kerana harapkan keredaan Allah. mengutamakan orang lain dari diri sendiri * Ia menjadi sifat khusus mukmin.9. orang kafir tidak miliki sifat ini kerana dia hidup untuk dirinya sendiri. Kemana Islam Alihkan Sifat Benci.  Peristiwa hijrah sarat dengan contoh-contoh ithar 10. Ithar )‫ ( ايثار‬Ciri Khusus Mukmin. * Ithar.  Di samping cinta dan kasih. dia susah kerana orang lain. dia lapar supaya orang lain kenyang. dia berjaga supaya orang lain dapat tidur.

Perang hanya berlaku untuk memerangi syaitan dan kuncunya.    Dalam Islam matlamat dan musuh ini tidak payah dicipta lagi.* Kedua-dua sifat ini mudah diransang. . Dalam dunia ini hanya ada dua kelompok: ahl al- haq dan ahl al-batil. ia telah disediakan Allah : syaitan musuh semua dan syurga matlamat semua. sebeb itu usaha menggerak manusia mesti bermula dengan mewujudkan matlamat dan musuh bersama.  Peperangan hanya berlaku antar dua kelompok ini.

* Sekalipun ahl al-haq memerangi ahl al-batil. kalau tidak tentu Allah jadikan manusia satu agama sahaja. Ada dua perkara menyebablan sikap ini:  Mukmin yakin di sebalik perbezaan agama ini mesti ada hikmat.11. kerana penyelesaian terakhir adalah di hadapan Allah di akhirat kelak.   Oleh itu mukmin pengampun. dan bertolak ansur terhadap orang lain. . malah mersa kasihan. dan ini mudah bagi Allah.  Allah telah memerentahkan Nabi supaya tidak bertengkar-balah dengan orang kafir dan menyerahkan urusan mereka kepada Allah. Toleransi Sebahagian Dari Akidah. mereka tidak rasa benci.

 Manusia dan tabiatnya menyebabkan dia mustahil tidak mengalami kesukaran dan kegagalan  Kesukaran dan kegagalan adalah sunnah alam dan manusia. . ia perlu sebagai bekalan memikul tanggungjawab.CEKAL MENGHADAPI KESUSAHAN 1.  Cita-cita. rasa damai. reda. cinta dan ketenangan adalah natijah akidah.  Iman menjadikan mukmin mampu bertahan menghadapi kesukaran. Hidup Tidak Sunyi Dari Kesusahan.

* Hanya iman jadi bekal dan perisai mukmin dalam menghadapi kesusahan dan kegagalan. 2.  Mereka seperti bahtera di tengah laut bergelora. Golongan Tak Bertuhan Paling Gelisah. .  Tidak beriman kepada para nabi yang boleh menjadi qudwah.  Kerana mereka tidak beriman denagn kada dan kadar yang membuatkan mereka reda  Mereka tidak beriman kepada Allah yang memiliki kebijaksanaan yang boleh membuatkan mereka tenang.  Keranan itu mereka ramai bunuh diri.* Para nabi dan pendokong risalah lebih-lebih lagi.

4. Percaya Kadar Ringankan Bala. apa lagi dia mukmin biasa.3. Para nabi paling berat hadapi halangan dan rentangan.  Mukmin tahu yang menimpanya adalah kada dan kadar Allah. * Mukmin paling cekal dan tabah hadapi kesusahan kerana dia tahu:    Umur dunia pendek. kesusahan hanya sementara. Kerana itu mukmin tenang dan cekal haapi kesusahan dan kegagalan. Sumber Ketabahan Mukmin. apa yang tidak ditakdirkannya pasti tidak berlaku  . Cubaan dan dugaan sunnah Ilahi. dia percaya apa yang ditakdirkan Allah pasti berlaku.

. Musibah tidak berlaku pada agamanya. sebeb itu Nabi Yusuf rela dipenjara.  Dia tahu di sebalik musibah itu ada 3 nikmat: 1. ‫ٌيجٍٛوُ أيىُ أدضٓ عّال‬ 5.* Dia tahu antara sifat Allah ialah mentakdir. 3. Mukmin Rasai Nikmat Allah Semasa Susah Dan senang. Musibat Dunia Jadi Lebih Ringan. tetapi pada dirinya Musibah tidak lebih besar dari agamanya Dia mengharapkan ganjaran Allah dari musibah itu 6. 2. adalah salah kalau dia tidak beranggapan demikian. menguji dan meringankan. * Musibat dunia jadi lebih ringan kerana di sebaliknya diganti kebaikan * Musibah agama tidak boleh diganti.

 Mukmin melihat bala Allah dengan mata hati lantas dia memujinya kerana:   Telah menghindarkan darinya bala yang lebih besar Kekalkan nikmat yang masih ada yang mungkin terhakis   Dia melihat nikmat yang nasih ada sebelum melihat yang telah hilang. . Sesetengah Keburukan Lebih Ringan Dari Yang Lain. Dia melihat bala yang mungkin menimpa bersama dengan bala yang sedang menimpa. semuanya memberikan ketenangan kepadanya.7.

.   Nikmat ini dapat menghapus atau meringankan derita menanggung musibah. Komunis dalam perang dunia kedua terpaksa memberikan kebebasan beragama dalam satu tempoh. Pahala Manis Derita Pahit. kera musibah kifarat kepada dosa.8. Golongan tak bertuhan mengakui kesan iman dalam kehidupan manusia. * Mengharap ganjaran dari musibah adalah nikmat. supaya ia dapat mengembalikan semangat dan menghalangnya daripada terus hancur.

IMAN DALAM KEHIDUPAN MASYARAKAT   Muqaddimah Iman Dan Akhlah  Akhlak-akhlak Iman    Memberi Dan Berkorbanan Kekuatan Rahmat   Iman Dan Pruoduktiviti Iman Dan Refoemasi .

Masyarakat maju ialah yang bersatu. taaruf dan adil . masyarakat yang sukses juga adalah masyarakat yang maju.MUQADDIMAH    Individu dan masyarakat bukan satu yang berasingan. Individu yang mengecap sukses dalam masyarakat adalah individu yang maju. individu dan masyarakat sama seperti sebuah binaan. bekerjasama. masyarakat adalah gabungan individu yang diikat oleh kepentingan bersama.

Masyarakat perlu ada sistem dan peraturan. mementingkan diri. .*Musibah masyarakat ialah perpecahan. lemah.   Perlu ada garis tengah yang jadi sempadan.

2.IMAN DAN AKHLAK 1. kemasyarakatan.  Oleh itu manusia perlu akhlak dan kaedah akhlak untuk mengendalikan nalurinya. ini kerana manusia terdiri dari anasir-anasir itu.  Ada bersifat individu.  Binatang cukup dengan naluri untuk mengatur kehidupannya. seperti semut. kebinatangan dan bersifat alam ruh. Naluri Manusia Berbagai. Binatang Cukup Dengan Naluri. lebah. .

Undang-undang sahaja tidak cukup * Undang-undang penting. lari dari hukuman juga bukan perkara susah.  Helah lari dari undang-undang sangat mudah. tetapi tidak beri ganjaran pada orang baik. 4.3. bukan batin dan khusus. Undang-undang hanya menguasai yang zahir.  Fungsi hanya jatuhkan hukum. medan umum. Falsafah akhlak sahaja tidak memadai. hanya mampu kendali individu tertentu sahaja. tetapi tidak mampu kendali kehidupan masyarakat.  .  Ia tidak mampu kendali masyarakat.

 Agama Islam telah mengemukakan perinsip dan kaedah akhlak. melaluinya yang buruk dan yang baik dapat dinilai. kata Ghandi: “ agama ruh kepada akhlak.  Agama dan akhlak tidak berpisah. Tiada akhlak tanpa agama.* Tiada ganjaran bagi mereka yang berpegang dengan falsafah akhlak. 5.  Tanpa agama tiada akhlak. tiada juga hukuman keatas mereka yang berakhlak buruk. tanpa akhlak tiada undang-undang. tentukan buruk baik . akhlak seperti udara kepada ruh”.  Agama sumber akhlak.

Iman dan idealisma tertinggi.6. . kalau dia jenis yang menunjuk kuasa dia akan bertindak zalim. sebab dia tidak percaya Allah   Bukan juga untuk kekal di dunia. kalau dia jenis menyerah hidupnya tidak dirasai. Matlamatnya hanyalah memenuhi tuntutan dirinya. begitulah keadaan orang tidak beriman. sebab dia tidak berkeyakinan demikian. kalau dia jenis syaitan dia akan bertipu helah. * Matlamat hidup bukan mukmin bukan mencari keredaan Allah. kalau dia jenis haiwan dia akan menurut nafsunya.

Kekayaan dunia membahayakan akhlak.  . mendapat keredaan dan ganjaran Allah  Maksud berakhlak dengan sifat Allah ialah berusaha sedaya mampu melaksananan nilainilai sifat Allah itu dalam diri. belas kasihan.* Tetapi mukmin hidup untuk satu risalah yang besar. berakhlak denagn sifat Allah. seperti pemurah. berilmu dll 8. di bawah satu idealisma yang tinggi: mencari keredaan Allah Idealisma mukmin: untuk hampir kepada Allah.

melampau hub-dunia punca segala mala petaka. dll Hanya iman mampu bekalkan manusia kuasa mengekang naluri dan kehendak duniawinya. Ini tidak bererti mukmin menolak dunia.* Paling bahaya kepada akhlak ialah hub-dunia. kerana dunia manusia sanggup: menjual anak. khinati amanah. wartawan putarbelit fakta sembunyikan yang hak. membunuh. Hanya mukmin yakin dunia tiada nilai disisi tuhan walau seberat sayap nyamok. zalim. tetapi dia bukan abdi dunia. hakim raswah dan tidak adil.    .

tetapi mereka melakukan berbagai helah lari dari kewajipan itu.  Manusia mewajibkan berbagai kewajipan kehartaan. Dalam melaksanakan hak kehartaan.KESAN IMAN DALAM KEHIDUPAN 1.  Zakat ditunaikan dengan penuh rela tanpa ada orang membanci harta dan kadar wajib dikeluarkan. tanpa paksa dan tanpa helah lari. .  Namun iman membuat mukmin patuh melaksanakan kewajipan kehartaan dari dalam diri sendiri.

mukmin yang sesal kesalahan mengakui kesalahan dan minta dihukum. Dalam mengakui jenayah dilakukan. undang-undang. tapi rakyat berhelah lari dari undang-undang. perempuan penjual susu dan anaknya. hanya iman dapat jamin manusia pelihara undang-undang   Kesah Umar. tetapi dia mencari helahlari Iman melakukan sebaliknya.2. Maiz dan Ghamidiyah contoh hidup. .  Pemerentah mengenakan undang-undang. Dalam melaksana undang-undang. * Undang-undang mengenakan hukuman keatas pesalah. 3.

persamaan dan sifat zuhud     Iman telah mendominasi hati mereka hingga kecemerlangan ini berlaku. * Sejarah pemimpin kerajaan Islam buktikan keadilan. seorang dia sayang dan seorang lagi kalau dapat mahu membunyhnya……… Kesah Ali kehilangan baju besi dan menemuinya pada seorang Nasrani…… . Dalam politik dan pemerentahan.4. Kesah Umar dan cucu perempuannya anak Abdullah yang kebuluran…… Kesah lelaki bertanya kepada Ali jika dua orang datang berhakim kepadanya.

Dalam perniagaan dan muamalat * Iman telah melakukan sesuatu yang mungkin hari ini dianggap mustahil   Kesah al-Mungkadir ada dua barangan. dia seuju dan membelinya 400 dinar. satu berharga 10 dinar dan satu lagi 5 dinar. pekerjanya jual yang 5 dinar dengan 10 dinar…… Kesah Yunus bin Ubaid ada dua jenis perhiasan.5. berharga 200 dan 400 dirham. pekerjanya memberikan yang 200. pembeli minta yang berharga 400. kemudian Yunus menmui pembeli membawa barang itu dan bertanya harganya……… .

6.000 dirham pemberian Muawiyah…… Kesah Zainab bt Jahsyin dan peruntukan dari Umar…… Kesah Umar beri 400 dinar kepada Ubaidah bin al-Jarah dan 400 kepada Mu`az bin Jabal . 80.     Kesah Aisyah perpuasa. * Banyak kes-kes contoh mengutamakan orang lain walaupun dirinya punya keutamaan. sekeping roti dan si peminta……… Kesah Aisyah. Dalam mengutamakan orang lain.

ANTARA AKHLAK-AKHLAK IMANIYAH
  


Memberi Dan Berkorban Kuat Rahmat Iman Dan Prouduktiviti Iman dan Islah

Memberi Dan Berkorban
1. Ananiyah sebahgian dari fitrah manusia  Apapun perbezaan yang wujud antara idealisma akhlak dan falsafah namun ego atau ananiyah adalah fitrah manusia, kerana dalam diri manusia ada sifat pentingkan diri.  Sifat ini penting untuk makmurkan dunia, namun kalau manusia dibiarkan dengan fitrahnya ini dia akan jadi rakus, bakhil, utamakan keselamatan dan kepentingan sendiri, tidak sanggup terima bahaya.

* Jika ini berlaku kemajuan akan terhenti dan perjuangan akan berkubur.

Masyarakat yang mahu membina tamadun perlu ganda tenaga lahirkan warga yang sedia memberi sebelum meninta, menunaikan kewajipan sebelum diminta, tenang tinggalkan keluarga kerana ummah…… Hanya iman yang boleh :
 

Lahirkan kualiti seperti ini Jadikan nyawa, harta, nikmat dll murah dan mudah demi perjuangan.

Hanya kualiti seperti ini mampu pertahan risalah dan perjuangan kerana:

contoh 1. hanya selepas 7 hari baru dapat pulau untuk dia kebumikan di situ. dia enggan dan pergi berperang di laut dan mati.* Anugerah duniawi tidak dapat memberi ganjaran setimpal kepad orang berkorban harta dan nyawa. anaknya memujuk dengan mengatakan dia telah berperang dengan Rasulullah hingga Baginda wafat. sebeb itu dalam sejarah Islam sarat contohcontoh pengorbanan yang ideal. . apabila mendengar ayat 41 Taubah lantas berkata: “Allah tidak uzurkan siapapun dan meminta anak-anaknya membuat persiapan beliau berperang. Abu Talhah al-Ansari.  Tapi mukmin dapat ganjaran berganda dari segala yang diberi dan dikorbankannya.

anak jawab. tempang. dia berkata: kalau aku tak mampu perang aku ramaikan bilangan atau aku dapat jaga barangan 3. 5. walaupun dijelaskan dia diuzurkan. Said bin Musaiyib. Mus`ab bin Umair. serahkan dua kebunnya kepada Rasulullah. anak dapat. ini kes syurga. Baginda minta dia tinggalkan satu untuk keluarganya. Kesah pengorbanan kekayaan. 4. Kesah dua beranak cabut undi untuk perang. dia berikan kebun yang paling subur dan banyak hasil……… . kalau kes lain saya mungkin utamakan ayah.2. Kesah Pengorbanan Abu al-Dahdah. ayah merayu supaya diberikan peluang kepadanya.

jauh atau dekat. jalan mancapainya penuh ranjau dan liku.Kekuatan      Individu dan masyarakat perlu kekuatan Manusia punya cita-cita dan matlamat. Iman kepada Allah berikan semangat dan daya juang . Kekuatan hanya terdapat pada akidah. halangan sunnah atau buatan manusia. Manusia perlu kekuatan merempuh halangan ini.

* Akidah jadikan manusia kuat sekalipun tanpa senjata canngih.   Kekuatan individu menjadi kekuatan masyarakat. Masyarakat tenang jika anggotanya kuat. jadi kaya sekalipun tanpa timbunan harta. . masyarakat malang jika anggotanya lemah.

 Bertawakkal bukan bererti menyerah tanpa usaha.Sumber kekuatan. dia tahu Allah pasti akan menolongnya kerana dia bertawakkal kepada Allah.  Mukmin dapat kekuatan dari kebenaran yang dianut dan diperjuangkan  . tetapi berserah selepas beruhasa 2. Percaya Kepada Kebenaran. Beriman Kepada Allah Yang beriman kepada Allah kuat. 1. dia mendapat kekuatannya dari Allah.

tetapi khalifah Allah. tetapi ada hidup lain yang kekal di akhirat. asabiyah.  Iman seperti ini buatkan ramai anak-anak muda mampu berdepan dengan raja mereka yang zalim 3. kebenaran berhak menang. dia bekerja untuk menegak kebenaran.  Mukmin mendapat kekuatan dari imannya kepada hari akhirat yang kekal.* Dia bekerja bukan kerana nafsu. Dengan mempercayai kebenaran mukmin berdiri tegak tidak goyah. kepentingan.menzalimi sesiapa. Beriman Dengan Hidup Kekal Diakhirat. hidupnya bukan terbatas pada kehidupan dunia.  Dia bukan makhluk terbiar.  . kerana dia berpegang pada dahan yang kukuh.

Dia tahu apa yang ditakdirkan Allah pasti akan berlaku dan yang tidak ditakdirkan Allah pasti tidak berlaku. siapa pun tidak boleh merobahnya. * Mukmin mendapat kekuatan dari imannya kepada takdir Allah.  Dia tahu segala apa mengenai dirinya telah ditakdirkan Allah. Beriman Kepada Takdir Allah. Percaya Kepada Paesaudaraan Islam. dia yakin mereka untuknya dan dia untuk mereka.4.  Mukmin mendapat kekuatan dari saudarasaudara mukminnya yang lain.  . 5. mereka akan saling membantu dan sanggup mengutamakan orang lain dari dirinya sendiri.

Banyak contoh dalam sejarah.  Dia hanya takut dosa dan murka Allah . tidak takut kepada manusia. tetap pendirian.Kesan kekuatan batin kepada akhlak dan jiwa mukmin 1. Tidak pandang kekuatan kebendaan  Kekuatan batin ini jadikan mukmin tidak jadi hamba material. mengaku kesalahan. tidak buat alasan. berani. tidak peduli siapa musuh. 2. Iltizam dengan hak smua orang  Kekuatan batin membuatkan mukmin jujur dan adil dalam semua perkara. berkata benar. adil terhadap kawan dan lawan. menjadi saksi adil terhadap diri dan keluarga.

Dia menyembunyikan amal.  Manusia akan takut jika dia tidak mahu mati dan sayang dunia. bukan mengiklankannya. mengimani 5 perkara di atas buatkan mukmin pandang murah pada benda dan mati. Bebas dari perasaan takut dan kepentingan diri. hilangnya tidak dicari.  .  Dia istiqamah tidak mudah digugat sesuatu.3. Tidak takut menentang kuasa zalim luar dan dalam. Ikhlas percakapan dan perbuatan. memrangi kjahatan sekalipun bukan untuk manfaat dirinya. 4. 5. kerana dia takut ria.  Hadirnya tidak dirasa. * Dia melakukan kebaikan.

rahmat dan lainnya. . Dia menjadi sumber kebaikan.Rahmat    Manusia tanpa ruh sama seperti batu. belas dan tidak sanggup lakukan kezaliman. Yang membezakan manusia ialah sifat rahmat yang membolehkannya berintraksi dengan alam dan insan. belas. terkesan. dia kasihan. hakikat manusia bukan daging dan tulang. tetapi hati nurani yang dapat merasa.

1.Iman Dan Prouduktiviti Ada orang beranggapan berpegang kepada agama. bukan dorongan luaran. ulamak sepakat bahawa amal adalah sebahagian dari iman. tidak berpisah. Ransangan kerja mukmin bersifat kendiri. percaya akhirat.  . dia bekerja didorong kekutan dalaman. Iman adalah amal. kada kadar membawa kemunduran ummat. 2. mukmin jadi rajin. pandangan ini tidak benar kerana pada hakikatnya iman mendo-rong amal dan amal adalah punca kemajuan.

Dalam melakukan kerjanya mukmin takut kepada Allah sebab itu dia melakukan kerja dengan itqan dan ehsan. itqan dan ehsan punca kualiti prouduk. kerana itu mukmin gigih bekerja. 5. menghargai masa faktur penting prouduktiviti. Mukmin peka masa dan menghargainya. gigih menjamin prouduk. . Kejayaan akhirat dengan kerja bukan anganangan. 4.3.

dia bekerja 7 hari seminggu. masa yang sedikit itu bukan sia-sia jika dibandingkan dengan tenaga dan kecergasan bekerja yang dikembalikannya selepas itu.  Bagi Islam mukmin adalah orang yang gigih dan ddikasi bekerja.  . tetapi hakikatnya ibadat hanya mengambil sedikit masa.Ibadat dan prouduktiviti. ini akan mengurangkan prouduk. Mukmin makmurkan dunia dengan amal. Ada orng beranggapan menunaikan ibadatibadat Islam mengambil masa pekerja.

* Dalam Islam tiada hari cuti kerja kerana ibadat.  Bagi mukmin banyak kerja di dunia banyak pahala di akhirat. syurga di akhirat. . jadi kenapa dia abaikan dunia. Percaya akhirat tidak ganggu kerja dunia. tidak benar bagi mukmin yang menjadikan dunia alat mencapai matlamat.  Bagi sesetengah orang bila manusia beratkan akhirat daia akan abaikan dunia.  Pandangan ini mungkin benar bagi mereka yang jadikan dunia sebagai metlat.

Mukmin yakin jika dia berusaha dan berikhtiar sungguh-sungguh bertawakkal Allah akan membantunya. .   Namun dia yakin hasil usahanya bergantung kepada kehendak Allah.Mukmin bertawakkal bukan bertawakul * Bagi mukmin langit tidak hujankan emas. oleh itu dia gigih berusaha dan berikhtiar.

nilai dan neraca. Perubahan dalaman akan merobah realiti manusia: ُٙ‫إْ هللا ال يغيش ِب ثمَٛ دزٝ يغيشٚا ِب ثبٔفض‬ Perubahan dalaman manusia sukar dilakukan. tidak semudah melakukan perubahan zahir. . membina sebuah banglo lebih mudan dari membina seorang manusia.Iman Dan Islah.    Gerakan reformasi ke atas ummah tidak akan berjaya kecuali dengan perubahan dalaman manusia: konsep.

* Iman mampu melakukannya dengan mudah, ia mampu membuat hati manusia menerima perinsip, sekalipun menuntut pengorbanan.

Iman mampu merubah dalaman manusia 100%, peribadinya semasa kufir lain 100% dari peribadinya selepas beriman. Ia boleh berlaku dengan mudah, pada anak muda, orang dewasa dan tua, kesah seorang lelaki jadi tetamu rasulullah, minum susu perahan 7 ekor kambing, esoknya, setelah beriman dia tidak mempu habiskan susu perahan dua ekor. Rasulullah bersabda: kafir minu 7 perut, mukmin minum 2 perut.

Iman kunci kehidupan

Kembali beriman kepada Allah dan hari kiamat satu cara menyalamat manusia dari kehancuran yang boleh menghapuskan wibawanya untuk jadi khalifah. Iman penyelesaian kepada masalah manusia yang tidak mampu diselesaikan cendikiawan dan failasuf. Tetapi risalah Muhammad membawa cahaya kehidupan baru kepada dunia, ia adalah kunci yang telah membuka pintu kehidupan baru, ia membukanya dengan kunci iman.

• Refomer dan penggubal undang-undang gagal membuka pintu ini kerana anak kuncinya telah hilang

Tetapi di gurun sahara di Makkah, bukan di bandar bertamadun dan madrasah ternama, Muhammad telah dapat membukanya dengan kunci iman kepad Allah, rasul dan hari kiamat Kunci ini telah membuka akal, hati nurani, perasaan, daya, bakat, madrasah, mahkamah, rumahtangga dan lainnya, lantas kesemuanya berubah 100% menjadi positif dan aktif. Dakwah Rasulullah telah melahirkan mukmin soleh dan musleh yang memiliki sifat tersendiri yang menukarnya 100% berbeza dari yang dahulu.

• Dengan perubahan ini masyarakat juga turut berubah. Oleh itu kunci yang dapat membukanya ialah kunci yang dahulu telah membukanya. negara dan dunia yang kebendaan. adakah terdapat anak kunci yang boleh membukanya Pada hakikatnya mangga baru ini adalah mangga lama yang dicat baru. kunci iman. . seterusnya membawa perubahan kepada dunia     Sekarang banyak mangga-mangga baru yang mengunci kehidupan manusia. cuma ia dalam bentuk baru. apabila individu dkuasai kebendaan lahirlah masyarakat. Puncanya ialah individu. kerana itu masalah manusia sama sahaja dahulu dan sekarang.

8. .ANTARA IMAN DAN ILMU 1. 6. 7. 5. 2. 3. Dakwaan cukup dengan ilmu kebendaan Medan ilmu bukan medan iman Capaian ilmu hampir tepat bukan yakin Kemantapan ilmu membawa kepada iman Adakah disebalik mulhid laba hakiki ? Genarasi ini tanpa batas. ikatan dan harapan Kebebasan peribadi dan kesannya Ilmu jiwa tidak dapat ganti iman Perubatan jiwa bersama rombongan iman. 9. 4.

apa lagi di zaman ilmu yang mempu menguasai alam dan memanfaatkannya .Dakwaan Cukup Dengan Ilmu Kebendaan  Ada yang menganggap manusia tidak perlu agama. boleh hidup bebas dari tanggungjawab agama.

kerana beragama adalah sekatan dalam bentuk larangan halal haram Bekerja untuk dunia dan memajukannya. kerana beragama ada zuhud dan kehidupan akhirat yang menyekat kemajuan.Laba Yang Disangka Disebalik Berpada Dengan Ilmu   Manusia menganggap ilmu sudah cukup untuk mengatur kehidupan. Dengan tidak beragama manusia dapat mengecap banyak perkara:    Kesihatan akal dan jiwa. perkara ghaib tiada hujjah saintifik Kebebasan peribadi. . tidak perlu terlibat dengan agama dan iman. kerana beriman kepada yang ghaib menyekat kebebasan akal.

. Orang yang mengatakan tiada bukti saintifik kewujudan malikat dsb telah meletakkan ilmu bukan pada medannya 2. hanya kebendaan yang boleh diujikaji di makmal. Natijah ilmu bukan hakikat. Natijah ilmu hampir tepat bukan yakin. percubaan hanya kepada mahsus. Medan iman metafizika. tidak boleh diujikaji. mahsus selalu menipu. Medan ilmu lain dari medan iman Medan ilmu ialah kebendaan.Jawapan Kepada Dakwaan Ini 1. kerana ilmu bergantung kepada percubaan. ini telah diakui para ilmuan. sila rujuk teks.

tetapi dalil membawa kepada iman. Kemantapan ilmu membawa kepada iman .Contuh banyak dikemukakan dalam buku teks. . sila rujuk. . .Ramai para ilmuan menemui kuasa yang maha agung disebalik penciptaan alam.3.Ilmu bukan musuh iman.

Adakah Di sebalik Mulhid Terdapat Laba Hakiki

Laba yang dianggap sebagai natijah tidak beriman dan berpada dengan ilmu sebenarnya laba yang samar-samar atau laba yang diada-adakan atau memang kerugian hakiki yang dilihat sebagai laba.

Dakwaan Sihat Jiwa Dan Mental

Dakwaan bebas dari agama menjana kesihatan jiwa dan mental satu pendustaan. Ini telah dibuktikan dunia ilmu di barat yang mengalami paling ramai pesakit jiwa dan mental Hakikat ini telah diakui para ilmuan barat seperti Arnol. Ia juga dibuktikan stastik berkaitan sakit jiwa, mental dan gila di hospital-hospitak Amerika:

8 kali ganda tenaga hospital diguna merawat pesakit mental

• 86,000 pesakit mental masuk hospital setiap tahun, jika keadaan ini berterusan kurang lebih satu juta akan dirawat di hospital mental

 

Tahun 1932, 340,000 orang gila dirawat di hospital kerajaan 81,580 kanak-kanak lemah akal dirawat di hospital kerajaan, tidak termasuk yang dirawat hospital suasta 10,930 pelaku jenayah dibebaskan atas alasan sakit mental. 500,000 orang gila dalam negara Amerika. 400,000 kanak-kanak lembam

sila rujuk .Genarasi Ini Tanpa Sempadan Tampa Ikatan Tanpa Harapan    Ini adalah natijah dari tidak berpegang kepada agama dan iman. Keadaan ini telah digambarkan ilmuan di timur. Banyak contoh-contoh diberikan dalam buku teks. barat dan eropah.

bebas daripada nilai akhlak mulia. malah ia adalah kerugian yang besar kepada manusia Ia adalah keruntuhan yang dahsyat kepada nilai manusiawi. Kalau yang dimaksudkan ialah kebebasan nafsu serakah tanpa batas. namun perlu jelas apa maksud kebebasan peribadi itu.Kebebasab Peribadi Dan Kesannya    Kebebasan peribadi dianggap menjana laba. . mengecap segala nikmat tanpa rasa malu. ia bukanlah kebebasa yang perlu dicari.

sama seperti peraturan dan sekatan lalu-lintas. tetapi mengangkat insaniah insan supaya lebih tinggi daripada haiwan. Dengan itu akal dan iradah dapat menguasai nafsu kebinatangan yang buas. Dengan itu manusia dapat mengecap nikmat hakiki yang berpanjangan Sekatan itu juga merupakan keperluan untuk mengendalikan pertembungan kehendak dan kuasa dalam masyarakat.• Sekatan agama yang dikenakan keatas manusia bukan bertujuan menyeksa. bukti prektik amat banyak     . ia bertujuan mengawal dan menjaga pengguna jalanraya Tanpa sekatan ini manusia akan terdedah kepada bahaya.

berusaha menjana kesenangan dan kemewahan di dunia dan agama adalah penghalangnya adalah dakwaan salah.Kerja Dan Prouduk Untuk Kehidupan   Dakwaan yang mengatakan bekerja dan mengeluarkan hasil untuk kehidupan. . Bagi menjawabnya sila rujuk tajuk „iman dan prouduktiviti‟ dan tajuk „iman dan kerja‟ dalam nota ini.

.Ilmu Jiwa Tidak Lepas Dari Iman    Ada orang beranggapan ilmu jiwa dengan peralatan canggihnya dapat mengubati penyakit jiwa. tetapi tanggapan ini salah. Penulisan-penulisan pakar bidang ini telah membuktikan hakikat ini Contoh-contoh banyak dikemukakan dalam buku teks. sila rujuk.

Perubatan Jiwa Seiring Dengan Iman   Ramai pakar ilmu jiwa mengakui bahawa beriman kepada Allah dan hari akhirat mempunyai kesan positif dalam merawat jiwa manusia Hakikat ini telah mereka rakamkan dalam tulisan-tulisan mereka. . sila lihat contohcontohnya dalam buku teks.

para rasul dan hari kiamat merupakan asas kepada semua hal berkaitan iman. iman jugalah yang mampu merubah manusia kini. ‫وهللا أعلم‬ . Iman telah merubah manusia dahulu. Imanlah yang mengubah kehidupan individu yang seterusnya mengubah kehidupan masyarakat dan dunia. Iman kepada Allah.PENUTUP     Penulisan al-Qaradawi telah menjelaskan dengan terperinci kesan iman keatas kehidupan manusia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful