Resepi Super Moist Eggless Chocolate Cake Bahan-bahannya 2 cawan tepung gandum 2 sudu kecil baking powder

1 sudu kecil soda bikarbonat 1 cawan serbuk koko ( kalau guna serbuk koko yg berkualiti, 3/4 cawan je dah cukup) 4 sudu besar susu tepung 1 1/2 cawan air sejuk (dari peti ais) 1 cawan air kopi ( rendam 1 uncang coffee dlm 1 cawan air panas dan sejukkan) 2 cawan gula perang 2 sudu kecil esen vanilla secubit garam 1 cawan minyak jagung Cara penyediaannya 1. Panaskan oven pada suhu 160C. Griskan dengan mentega pada acuan kek yang telah dialas dengan kertas minyak. 2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam sebuah bekas. Masukkan susu tepung dan garam. Kemudian dikacau rata. 3. Masukkan gula perang, air coffee, minyak jagung, esen vanila dan air sejuk. Kacau perlahan-lahan dengan whisk hingga gula hancur. 4. Tuangkan bahan yang telah dikacau tadi ke dalam adunan tepung tadi dan kacau dengan whisk perlahan-lahan hingga sebati. Pastikan adunan tidak berketul2. 5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit atau hingga masak. 6. Sejukkan kek setelah kek masak. Kemudia boleh lah dihiaskan dengan topping yang disukai. ** Kek akan lebih lembab setelah dibiarkan semalaman di dalam bekas yang bertutup.

Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan telor tadi. Pukul 4 biji telor sehingga kembang dan pekat. Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak. Kemudian ayak tepung dan soda bikarbonat. Pada kelajuan perlahan. 3. Telur. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong. 2. 5. 2. gula halus dan madu hingga kembang. Tuang adunan dalam loyang 7″x7″ dan perap adunan selama 3 – 4 jam. . kena gula akan meletup2). Kacau rata. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu. kemudian campurkan semolina@suji dan garam. (*saya bakar pada suhu 160 C selama 50 minit shj). Putar mentega. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Resepi Kek Suji/ Kek Semolina ( sumber : Dapur Mat Gebu ) BAHAN-BAHANNYA : 250 g mentega berkualiti tinggi 170 g gula halus ( 3/4 cawan ) 2 camca besar madu 4 biji telur gred A 100 ml susu segar 2 camca teh esen vanilla 170 g tepung gandum ( 1 1/2 cawan ) 1 camca teh baking powder 100 g semolina @ suji Secubit garam Cara Penyediaan 1. 4. gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak. masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Akhir sekali masukkan gula hangus tadi. susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. gaul rata. Kemudian masukkan mentega. Masukkan susu pekat manis dan kacau sebati. 3.Kek Gula Hangus ( sumber : Dapur Ummi )        Bahan:1 cawan gula 1 cawan air panas 1 cawan tepung gandum 1 cawan susu pekat manis 2 camca teh soda bikarbonat 4 biji telor 2 camca besar mentega Cara Membuat:1. (hatihati semasa memasukkan air. Panaskan ketuhar dengan suhu sederhana 160 – 180 C dan bakar selama 45 minit ke 1 jam. kacau dan sejukkan. Ketepikan. 4. Masukkan air panas dan kacau hingga cair.

Putar sehingga semua gula icing larut/hancur di dalam campuran butter dan krimwell tadi. . Pukul butter icing menggunakan mixer hingga lembut dan naik terlebih dahulu. Masukkan dalam plastik kon yg telah dilubangkan dan bolehlah digunakan… ** saya warnakan dengan warna pink… ——————————Resepi Butter icing @ Butter cream 2 500 g shorterning @ butter ( sy guna campuran shortening dgn sedikit butter ) 250 g krimwell ( boleh di dapati di kedai peralatan kek dan bakery ) 250 g gula icing Cara membuatnya 1. Kemudian masukan gula icing sedikit demi sedikit dan putarlah mixer sehingga hancur dan tiada lagi terasa butiran gula icing pada butter icing tadi. Kemudian baru masukkan gula icing sedikit demi sedikit. Pukul shorterning atau butter bersama krimwell sehingga sebati dan lembut terlebih dahulu… 2. ** yg ni saya biar je dia warna putih… Jumlah butter icing kat atas cukup utk 100 biji cupcakes… ada lebih bakinya lagi…. 2. 4. Jangan masukkan gula sekaligus sebab nanti gula icing payah nak hancur… 3. Warnakan icing tadi dengan pewarna yg dikehendaki dan bolehlah digunakan utk menghias cup cakes. 3.Resepi butter icing @ butter Cream 1 500 g butter icing readymade ( saya beli di kedai menjual peralatan bakery dan kek ) 1 cawan metrik gula icing cara membuatnya 1. 4. warnakan dengan perwarna yg disukai. InsyaAllah next time sy postkan resepi super moist eggless chocolate cupcakes yg sy guna… masa agak terhad so saya pamit dulu….

Kacau lagi hingga pekat. masukkan gula icing sedikit demi sedikit sampai abih dan pukul lagi sampai gebu. ratakan bagi padat.. kelajuan perlahan. gebu dan putih. Masukkan butter dan pukul lagi sampai kembang. pukul lagi sampai fluffy. . 5. 6. pastu masukkan susu segar tadi. KEK BATIK Bahan-bahan 1 bungkus biskut marie 100 grams margerin 1/2 cawan serbuk koko 11/2 cawan milo 1 tin susu cair (sebab dah ada susu cair. sejukkan dalam peti sejuk. tuang atas acuan kek. masukkan esen vanilla. Bila dah pekat masukkan biskut & gaul sebati. 2. so tak payah guna air dah) 1 tin susu pekat Cara-cara: 1. 3. Bila dah sebati.. pukul shortening hingga kembang. Patah-patahkan biskut 2. Kacau hingga agak panas. Bila bahan cecair dah panas. Sediakan periuk: masukkan semua margerin & kacau hingga cair 3.Asing kek Bahan-bahan ( utk kek dlm 20cm )      1/2 cwn shortening 1/2 cwn butter 1 sudu kecil esen vanilla 4 cwn gula icing (ayak) 2 sudu besar susu segar Cara-cara 1. masukkan pula koko & milo kacau hingga sebati. Kemudian masukkan susu cair & susu pekat.

(tambah air panas jika hampir kering) . Kemudian. 2. Ratakan. Griskan Loyang dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung. Masukkan pewarna hijau dan esen vanilla. 5. Sediakan pengukus. Sebatikan. Ulangi proses ini sehingga habis. masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Masukkan susu dan serikaya. 3.KEK LUMUT Bahan-bahan untuk 1/2 adunan : loyang 7 " x 7 "       1 cawan tepung gandum (diayak) 1 cawan horlicks 3/4 cawan gula halus 250 g mentega 4 biji telur A pewarna hijau secukupnya (sy guna 1 sb pandan emulco brand nona + sedikit pewarna ijo) 4 sudu besar seri kaya 1/4 cawan susu pekat manis 1 sk esen vanilla    Cara-cara : 1. Gunakan kelajuan maksima. 6. 7. 4. Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed sederhana). Kukuskan selama 2jam 30minit. Pukul mentega bersama gula halus hingga kembang dan berkrim. Tuangkan adunan ke dalam Loyang dan tutupkan dgn kertas foil. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dgn horlicks dan gaulkan sebati. Didihkan air. 8.

4. Kemudian padamkan api. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul dengan mixer. 9. Lepas tu ayaklah tepung. 8. Panaskan oven pada suhu 200C. kacau cepat-cepat 6. Masak dengan api sederhana kemudian kuatkan sehinggalah mendidih. Cara buat kastard krim boleh rujuk di sini atau di sini 11. Masukkan telur. Anggaran diameternya ialah 5cm. Pipe kan ke atas dulang seperti dalam gambar. Tekan bahagian tanduk yang terhasil supaya cream puff nampak cantik. Kemudian turunkan suhu kepada 180c dan bakar selama 25 minit. Alaskan dulang oven(oven plate) dengan aluminium foil kemudian sapukan minyak ke atasnya.Cream Puff sumber : Yani myresipi Bahan-bahan ( 10 biji )     100ml air 45g butter-suhu bilik. Persediaan awal. Pukul biar telur kuning dan putih berncampur. Bakar dalam oven pada suhu 200c selama 15 minit. potong 1cm 60g tepung gandum. Sejukkan cream puff sebelum dimasukkan kastad krim. Masukkan air dan butter ke dalam periuk. 7. Masukkan adunan ke dalam piping bag. *UPDATE* Boleh juga guna cara ni. Masukkan telur ke dalam mangkuk. Lepas step 4. Kalau nak nampak lagi perang biarkan cream puff di dalam oven beberapa minit sebelum dikeluarkan. Panaskan semula adunan dengan api sederhana sehingga nampak kepingan nipis terbentuk. . 10.diayak 2 biji telur(100g) Cara-cara 1. 2. 3. Spray permukaan cream puff dengan air. Bila dah mendidih tutupkan api. 5. masukkan doh tepung ke dalam bowl. Masukkan tepung dan kacau cepat-cepat.

Masukkan bahan dari no1 . Masukkan telur dan kacau lagi. Masak sehingga pekat.saya kacau dalam periuk je. Kemudian masukkan susu yang selebihnya dan kacau. Kacau. Ulang sehingga pekat. . . gantikan sebiji telur tu dengan 2 biji telur kuning.. Kacau jangan ada yang berketul. 3. 5. masukkan mentega. tp saya bubuh tepung kastard:) . 4. Setiap 1 minit lebih bawa keluar dari microwave dan kacau. Masukkan 1-2 sudu besar susu.konfius kat atas tuh guna tepung gandum ke apa. Bila dah siap.3 ke dalam mangkuk.. Wrapping mangkuk dan masukkan ke dalam microwave. 2. Guna suhu yang tinggi.sedap betullah krim kastard nih hihi .krim kastard sumber : honey@myresipi Bahan-bahan ( lebih kurang 300ml )       1 sudu besar tepung 1 sudu besar tepung jagung 4 sudu besar gula 200cc(1 cup) susu segar 1 biji telur (L size) 1 sudu besar mentega Cara-cara 1. ** Perhatian: Kalau nak guna hanya kuning telur.

Myresipi Bahan-Bahan (aku guna kaedah bakar) **100 gm serbuk koko **1 tin susu cair **200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair **250 gm susu pekat .RESIPI KEK COKLAT LEMBAB KUKUS CHEF ZUBAIDAH Resipi Asal : Chef Zubaidah Sumber : AlongRoz.

aku kurangkan ke 180 gm saja 4 biji telur .250 gm gula kastor .pukul hingga berbuih 150 gm tepung gandum 1st soda bikarbonat 1 st baking powder Cara-Cara .

Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus. 3. 4. Tak payah sampai menggelegak 2. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Bahan2 Simple Chocolate Ganache: 1 cawan susu pekat 1 cawan serbuk koko 1 sb butter/margerin/minyak masak *kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya.1. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing @ ganache. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer. . Campurkan kesemua bhn bertanda ** dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful