Sebab-sebab Penipisan Lapisan Ozon

Lapisan ozon menunjukkan adanya ozon di atmosfer. Stratosfer merupakan lapisan luar atmosfer dan terpisah dari troposfer (lapisan bawah) oleh tropopause. Karakteristik penting dari atmosfer adalah bahwa diseluruh troposfer, udara menjadi lebih dingin dengan semakin jauhnya jarak dari permukaan bumi. Gradien suhu ini berubah di tropopouse, dimana lapisan terbawah stratosfer lebih hangat dari daripada tingkat tertinggi troposfer. Kepentingan hubungan thermal ini adalah bahwa terdapat suatu lapisan lingkungan udara hangat diatas lapisan udara dingin. Karena udara panas naik, maka ada sedikit campuran udara di semua inversi suhu ini. Jika polutan masuk kedalam stratosfer, maka mereka cenderung tetap ada disana, sebagaimana mereka ada diatas hujan dan mekanisme-mekanisme lainnya yang dapat mengeluarkannya dari atmosfer. Gambar 6.1 memuat suatu diagram atmosfer, yang tidak di tarik menurut skalanya. Jika ditarik menurut skalanya maka tebal garis yang digunakan akan menutupi permukaan bumi. Polutan yang paling merugikan mempengaruhi lapisan ozon adalah fluorocarbon, terutama yang mengandung chlorida/bromida. Bahan yang paling bertanggung jawab terhadap penipisan sebagian besar lapisan ozon adalah yang mengandung chlorida yaitu chlorofluorocarbon/CFC. Bahan kimia ini menipiskan lapisan ozon dengan bertindak sebagai katalis dalam suatu reaksi kimia yang merubah ozon (O3dan O1) menjadi oksigen (O2). Reaksi ini

dipercepat dengan adanya kristal-kristal es di stratosfer yang merupakan salah satu dari sumber bagi kerugian besar ozon di Antartic( kehilangan sebesar 50-60%). Karena CFC bertindak sebagai katalis, maka mereka tidak dikonsumsi dalam reaksi yang merubah ozon menjadi oksigen, tetapi tetap ada di stratosfer dan terus menerus merusak ozon selama bertahun-tahun.

Sifat ozon Ozon amat mengkakis dan dipercayai bahan beracun dan bahan cemar biasa. Ozon mempunyai bau yang keras, mencucuk hidung. Ozon juga terbentuk pada kadar rendah dalam udara akibat arus eletrik seperti kilat, dan oleh tenaga tinggi seperti radiasi eletromagnetik.

[sunting] Lapisan Ozon Ozon adalah salah satu daripada gas-gas yang membentuk atmosfera. Ozon disukat dalam unit Dobson (Du) yang mana.000. Penyerapan sinaran uv berbahaya oleh ozon stratosfera amat penting untuk semua hidupan di bumi. Ozon terhasil dengan pelbagai tindakbalas kimia. . Peningkatan paras uv juga mempunyai kesan kurang baik terhadap sistem imunisasi haiwan. [sunting] Ozon pada muka bumi Ozon pada muka bumi terbentuk oleh cahaya lampau ungu yang menguraikan molekul O3 membentuk unsur oksigen.UV dikaitkan dengan pembentukan kanser kulit dan kerosakan genetik. Kadang-kala unsur oksigen akan bergabung dengan N2 untuk membentuk nitrogen oksida. yang apabila bertindakbalas dengan cahaya mampu membentuk ozon. Pembentukan ozon (O3). Ozon (O3) dihasilkan apabila O2 menyerap sinaran UV pada jarak gelombang 242 nanometer dan disingkirkan dengan foto-pengasingan dari sinaran bagi jarak gelombang yang besar daripada 290 nm.000 daripada gas atmosfera. molekul triatom oksigen kurang banyak dalam atmosfera yang mana kandungannya hanya 1/3. organisma akuatik dalam rantai makanan. Penggabungan proses-proses ini adalah efektif dalam mengekalkan kemalaran bilangan ozon dalam lapisan dan penyerapan 90% sinaran UV. tumbuhan dan tanaman. organisma akuatik dalam rantai makanan. tumbuhan dan tanaman. Penyerapan sinaran UV berbahaya oleh ozon stratosfera amat penting untuk semua hidupan di bumi. [sunting] Keseimbangan Ozon Jumlah ozon dalam atmosfera berubah mengikut lokasi geografi dan musim. tetapi mekanisme utama penghasilan dan perpindahan dalam atmosfera adalah penyerapan tenaga sinaran ultra-lembayung (UV) daripada matahari. UV dikaitkan dengan pembentukan kanser kulit dan kerosakan genetik. [sunting] Kepentingan Ozon Ozon tertumpu di bawah stratosfera di antara 15 dan 30 km di atas permukaan bumi yang dikenali sebagai „lapisan ozon‟. Peningkatan paras UV juga mempunyai kesan kurang baik terhadap sistem imunisasi haiwan. Unsur oksigen ini bergabung dengan molekul yang tidak terurai dan membentuk O3. 300 Du setara dengan 3 mm tebal lapisan ozon yang tulen jika dimampat ke tekanan paras laut. sebagai contoh. Molekul dwiatom oksigen (O2) yang kita bernafas membentuk hampir-hampir 20% atmosfera. O3 juga merupakan penyerap utama sinaran UV antara 200 dan 330 nm.

kurang sinar uv diserap oleh ozon. dalam peti sejuk. Molekul CFC terurai setelah bertindakbalas dengan uv. Hayat bagi CFC bermaksud bahawa satu molekul yang dibebaskan hari ini boleh wujud 50 hingga 100 tahun dalam atmosfera sebelum dihapuskan. arsenik. CFC digunakan oleh masyarakat moden dengan cara yang tidak terkira banyak. Manakala dalam perindustrian. Atom klorin ini juga berupaya untuk memusnahkan ozon dan menghasilkan lubang ozon. mencuci. dan membebaskan atom klorin. hidrogen sulfida. [sunting] Kesan akibat penipisan ozon [sunting] Lubang Ozon Lihat rencana utama: Lubang Ozon Lubang ozon di Antartik disebabkan oleh penipisan lapisan ozon antara altitud tertentu seluruh Antartika pada musim bunga. membantu kepada proses flocculation (proses pengabungan molekul membantu penapis menghilangkan besi dan arsenik). CFC bergerak naik dengan perlahan ke dalam stratosfera (10 – 50 km). nitrite. dan memutihkan kain (dipaten). Bagi tempoh kira-kira 5 tahun. dan bahan organik kompleks yang dikenali sebagai warna). Antaranya ialah untuk rawatan kulit terbakar. menghapuskan pencemaran dalam air (besi. Di atas lapisan ozon utama. ozon digunakan untuk:      menyah-kuman sebelum dibotolkan (antiseptik). membantu mewarnakan plastik. . Umumnya kawasan tropika memiliki ozon yang rendah. Penipisan tersebut dikesan setiap tahun sejak sedekad yang lalu. pembuatan busa dan bahan pelarut terutamanya bagi kilangkilang elektronik. menentukan ketahanan getah. bahan dorong dalam penyembur.Sebahagian besar ozon stratosfera dihasilkan di kawasan tropika dan diangkut ke latitud yang tinggi dengan skala-besar putaran atmosfera semasa musim sejuk hingga musim bunga. pertengahan julat ketinggian 20 – 25 km. [sunting] Kegunaan ozon Ozon digunakan dalam bidang perubatan untuk mengubati pesakit dengan cara terkawal dan mempunyai penggunaan yang meluas seperti di Jerman. [sunting] Ancaman dari Kloroflorokarbon (CFC) Ancaman yang diketahui terhadap keseimbangan ozon adalah pengenalan kloroflorokarbon (CFC) buatan manusia yang meningkatkan kadar penyingkiran ozon menyebabkan kemerosotan beransur-ansur dalam paras ozon global.

menghasilkan arus eletrik yang mana berkadar dengan jumlah ozon. Ini bermakna bahawa pada masa hadapan perubahan global ozon belum boleh diramalkan lagi. Di dapati aliran ke bawah ini pada tahun1980 agak besar bila berbanding tahun 1970. Kedudukan yang baik di atas cakerawala dan keupayaan setiap satelit untuk perjalanan mendatar seluruh glob. Udara dimasukkan ke dalam sel kecil dengan pam. menyediakan liputan yang lebih baik dari stesen daratan. Tiada statistik aliran signifikan dapat ditentukan bagi kawasan tropika semasa tahun 1980. Kini terdapat lebih kurang 80 jenis alat ini digunakan di seluruh dunia untuk mengukur jumlah ozon. Ini sangat tinggi nilainya bagi menentukan aliran global. lubang ozon yang luas telah dikesan di keseluruh Antartika dengan kenaikan 60% pengurangan ozon berbanding dengan paras lubang pra-ozon. tetapi hanya sebahagian daripadanya pada musin sejuk. Ketepatan sensor satelit menggunakan prinsip yang sama dengan spektrofotometer Dobson. Isyarat dari sel ditukarkan kepada kod dan . [sunting] Spektrofotometer Dobson Spektrofotometer pertama direka pada tahun 1920 oleh Gordon Dobson bagi tujuan mengukur jumlah ozon.Pembentukan „lubang‟ tersebut berlaku setiap bulan September dan pulih ke keadaan normal pada lewat musin bunga atau awal musim panas. Perbezaan antara jumlah dua sinaran secara langsung berhubungkait dengan jumlah ozon. Dalam bulan Oktober 1987. [sunting] Kemerosotan Ozon Global Pengukuran latar dan satelit menunjukkan pengurangan signifikan terhadap jumlah kolum ozon pada musin sejuk dan panas bagi kedua-dua hemisfera utara dan selatan pada garis lintang tengah dan tinggi.1990 dan 1991. Dengan kemajuan komputer model bagi pemusnahan stratosfera ozon dapat menjelaskan pemerhatian aliran jumlah ozon di latitud pertengahan pada musim panas. paras terendah atmosfera ozon yang pernah direkodkan telah berlaku di seluruh Antartika. [sunting] Kaedah Pengukuran Ozon Jumlah ozon diukur dengan beberapa cara: [sunting] Satelit Penggunaan satelit mengelilingi kutub seperti Satelit NASA Nimbus7 yang membawa peralatan “Total Ozone Mapping Spectrometer” (TOMS) telah merevolusikan pemantauan ozon sejak 20 tahun yang lalu. Pelarut dalam sel bertindakbalas dengan ozon.1989. Dalam Oktober 1991. Spektrofotometer Dobson mengukur ozon dengan membanding jumlah sinaran pada jarak dua ultraungu. [sunting] Ozon sonde Ozon sonde adalah sel elektrokimia dan penghantar radio yang dilekatkan kepada belon yang berisi gas hidrogen yang mana boleh mencapai ketinggian kira-kira 35 km. Satu jarak gelombang terjejas kuat dengan ozon manakala yang satu lagi tidak.

Lubang tersebut merupakan hasil dari tenaga matahari yang mengeluarkan radiasi ultra yang tinggi. Ia berwarna biru pucat yang terbentuk dari tiga atom oksigen (O3). pemutih. Kira-kira 90% daripada ozon di atmosfera terbentuk dengan cara ini yaitu meliputi di antara 15 sehingga 55 kilometer di atas permukaan bumi. lazimnya kira-kira 35 km. WMO memulakan Penyelidikan Ozon Global dan Projek Pemantauan untuk mengkoordinasi secara jangka panjang pemantauan dan penyelidikan ozon. mengawal penghasilan dan pembebasan CFC ke alam sekitar.dihantar melalui radio kepada penerima stesen. mesyuarat pakar UNEP mengambil tindakan Perancangan Dunia terhadap lapisan ozon. Banyaknya ozon di atmosfer tergantung pada keseimbangan dinamis di antara sejauh mana ia terbentuk dan bagaimana ia musnah. Radiasi dalam bentuk . sonde ini menyediakan taburan menegak ozon. ozon yang ada itu didapati terdapat dalam jumlah yang sedikit yaitu maksimum hanya di antara 20 hingga 25 kilometer. Ozon adalah gas yang tidak berwarna dan ditemui di lapisan stratosfer yaitu lapisan awan yang terletak antara 15 hingga 35 kilometer dari permukaan bumi. Manfaat lapisan ozon Lapisan ozon sangat penting karena ia menyerap radiasi ultra violet (UV) dari matahari untuk melindungi radiasi yang tinggi sampai ke permukaan bumi. Lapisan OZON Lapisan ozon mulai dikenal oleh seorang ilmuwan dari Jerman. Ozon di udara berfungsi menahan radiasi sinar ultraviolet dari matahari pada tingkat yang aman untuk kesehatan kita semua. Oleh itu atas permintaan “United Nations Environment Programme” (UNEP). Dari pelepasan belon sehingga kegagalan. [sunting] Tindakan Dunia Pada tahun 1975. dan salah satu unsur pembentuk plastik. Ozon adalah hasil reaksi antara oksigen dengan sinar ultraviolet dari matahari. Kesemua data dari tapak pemantauan di seluruh dunia dihantar ke Pusat Data Ozon Dunia di Toronto. termasuk jadual tindakan. dikhuatiri bahawa aktiviti manusia akan mengancam lapisan ozon. dan pengurangan sebanyak 50% pada 1999. yang mana tersedia kepada masyarakat saintifik antarabangsa. Bagian ini disebut dengan stratosfer. Protokol ini memperkenalkan siri sukatan. UNEP mengambil Protokol Montreal ke atas bahan yang mengurangkan lapisan ozon. Radiasi itu berpecah menjadi molekul oksigen sekaligus melepaskan atom bebas di mana setengahnya diikat dengan molekul oksigen yang lain untuk membentuk ozon. Dalam tahun 1977. Istilah „ozon‟ atau lebih tepat lagi „lapisan ozon‟ mulai mendapat perhatian sekitar tahun 1980an ketika para ilmuwan menemukan adanya „lubang‟ di lapisan ozon di Antartika. Walaupun begitu. Kanada. Ozon juga diproduksi manusia untuk dipergunakan sebagai bahan pemurni air. Christian Friedrich Schonbein pada tahun 1839. dalam tahun 1987. Ini membolehkan paras pengunaan dan penghasilan berkaitan CFC untuk turun ke paras semasa 1986 pada tahun 1989.

Pada bidang pertanian. UNEP telah mengambil tindakan Perancangan Dunia terhadap lapisan ozon dan dalam tahun 1987. Tanaman diperkirakan akan mengalami kelambatan pertumbuhan. Ini terjadi antara lain karena penggundulan hutan. Pada tanggal 16 September yang merupakan hari ozon internasional. Berdasar hasil penelitian ilmuwan. Hasil kajian menunjukkan hasil tanaman seperti „barli‟ dan „oat‟ menunjukkan penurunan karena penerimaan sinar radiasi yang semakin tinggi. lapisan ozon yang menjadi pelindung bumi dari radiasi UV-B ini semakin menipis. penerimaan sinar ultra violet pada tanaman dapat memusnahkan hasil tanaman utama dunia. Namun tidak seluruh gelombang yang dipantulkan itu dilepaskan ke angkasa luar. Para ilmuwan sebenarnya sudah membuat teori dan ramalan mengenai penipisan lapisan ozon ini tahun 1970an. pembuatan buih dan bahan pelarut terutamanya bagi kilang-kilang elektronik. dan pencemaran udara lainnya. polusi. mengurangi hasil pertanian dan hutan. kepiting dan udang di lautan. Oleh karena itu. kita semua harus memandang serius masalah ini dan berupaya untuk mencegah atau meminimalkan penipisan lapisan ozon di alam ini dengan cara meminimalkan penggunaan bahan-bahan yang dapat mempertipis ozon agar generasi yang akan datang dapat mewarisi alam sekitar yang masih baik. bahan dorong dalam penyembur. ERK adalah salah satu fenomena dimana gelombang pendek radiasi matahari menembus atmosfer dan berubah menjadi gelombang panjang mencapai permukaan bumi. dibuat satu kesepakatan dunia mengenai pengurangan pengeluaran bahan yang menyebabkan lapisan ozon telah ditandatangani yaitu „Protokol Montreal‟. Usaha itu pun telah di galakkan secara serius melalui UNEP (United Nation Environment Programme) salah satu organisasi PBB yang bergerak dibidang program perlindungan lingkungan dan alam. Radiasi penuh ini juga dapat mematikan anak-anak ikan. Radiasi UV dengan jarak gelombang adalah di antara 280 hingga 315 nanometer yang dikenali UV-B dan ia merusak hampir semua kehidupan. Efek utama pada manusia adalah peningkatan penyakit kanker kulit karena selain itu dapat merusak mata termasuk kataraks dan juga mungkin akan melemahkan sistem imunisasi badan. ekosistem. Protokol ini di antaranya menghasilkan tindakan-tindakan dalam mengawal penghasilan dan pembebasan CFC ke dalam alam sekitar. Kerusakan ozon tidak terlepas dari perilaku kita terhadap alam. bahkan akan cenderung kerdil. lapisan ozon melindungi bumi dari efek radiasi yang merusak kehidupan. sehingga merusak hasil panen dan hutan-hutan yang ada. Sebagian gelombang panjang dipantulkan kembali oleh lapisan gas rumah kaca di atmosfer ke permukaan bumi. Dengan menyerap radiasi UV-B sebelum ia sampai ke permukaan bumi. . Pada tahun 1977 lagi. Gas CFC disebut juga sebagai gas yang menyebabkan terjadinya penipisan lapisan ozon ini. serta mengurangi jumlah plankton yang menjadi salah satu sumber makanan kebanyakan hewan-hewan laut. Radiasi ultra ungu ini dapat membuat efek pada kesehatan manusia. Usaha-usaha untuk mencegah penipisan ozon menjadi mulai dilakukan bersama oleh semua negara di dunia.UV spektrum mempunyai jarak gelombang yang lebih pendek daripada cahaya. Ozon stratospheric juga memberi efek pada suhu atmosfer yang menentukan suhu dunia. Setelah mencapai permukaan bumi. CFC digunakan oleh masyarakat modern seperti lemari es. Penipisan lapisan ozon akan menyebabkan lebih banyak sinar radiasi ultra ungu memasuki bumi. isu tentang ozon dan kerusakannya adalah salah satu isu yang terus menerus menjadi bahan kajian di beberapa negara. Kerusakan lapisan ozon juga memiliki pengaruh langsung pada pemanasan bumi yang sering disebut sebagai “efek rumah kaca”. sebagian gelombang tersebut dipantulkan kembali ke atmosfer. memusnahkan kehidupan laut. Efek rumah kaca (ERK) yang menjadi salah satu penyebab dari kerusakan ozon.

com/2006/05/15/penipisan-lapisan-ozon/ . Akibatnya. terjadi akumulasi panas di atmosfe. http://underscore37. Perdagangan karbon Emisi (buangan) industri merupakan sumber kerusakan utama terbentuhya karbon di atmosfir yang menyebabkan terjadinya pemanasan bumi (“global warming”) dan perubahan iklim. “Kyoto Protokol 1997″ dengan United Nation Framework Convention on Climate Change-nya membuat suatu mckanisme baru dimana negara-negara industri dan negara penghasil polutan terbesar diberi kesempatan untuk melakukan kompensasi dengan cara membayar negara-negara berkembang untuk mencadangkan hutan tropis yang mereka miliki sehingga tedadi “sequestration” atau penyimpanan sejumlah besar karbon. sementara gelombang yang masuk juga terus menerus bertambah.Proses ini dapat berlangsung berulang kali.wordpress.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful