syair yang membuat imam ahmad bin hambal menangis Oleh speedytaqwa.

comSelasa, 21 Februari 2012 10:09 WIB | Dibaca 188 kali

Imam Ahmad Bin Hanbal (rahimahullah) telah ditanya muridnya Abu Hamid al-Khulqani tentang pendapat beliau terhadap syair-syair yg berkaitan syurga dan neraka. lalu beliau bertanya :" Seperti apa? contohnya?". lalu muridnya mendendangkan syair ini, selesai 2 rangkap pertama Imam Ahmad terus menangis teresak-esak dan meluru masuk ke dalam rumahnya. Tangisan beliau begitu kuat sambil mngulang-ulang 2 rangkap pertama itu. Muridnya meriwayatkan: Kami mendengar tangisan Imam seolah-olah beliau akan mati.

‫إذا ما قال لً ربً أما استحٌٌت تعصٌنً؟‬

ُ ً‫وتـخفً الذنبَ عن خلقًَ وبالعصٌان تأتٌن‬ ِ

Apabila tiba saat Tuhanku berkata padaku:

Tidakkah engkau malu melakukan maksiat kepadaku?

Engkau menyembunyikan dosa dari makhlukku

sedang dengan dosa engkau datang berjumpaku?

‫فكٌف أجٌبُ ٌا وٌحً ومن ذا سوف ٌحمٌن ؟‬

apalah yang cukup untukku ُ ً‫كأنً قد ضمنت العٌش لٌس الموت ٌأتٌن‬ Seolah-olahnya aku telah dapat menjamin akan terus hidup dan kematian tidak akan datang .Maka bagaimanakah aku boleh menjawabnya dan siapalah yang boleh mempertahanku? ً‫أسلً النفس باآلمال من حٌن الى حٌن‬ ِ ٍ ً‫وأنسى ما وراء الموت ماذا بعد تكفٌن‬ Aku sentiasa mendamaikan perasaanku dengan harapan-harapan dari detik ke detik Sedangkan aku lupa apa yang berlaku selepas kematian.

‫وجاءت سكرة الموت الشدٌدة من سٌحمٌنً؟‬ Jika tibalah saat sakit kematian siapalah yang boleh menahannya dariku? ُ ‫نظرت الى الوُ جوه ألٌـس منهم من سٌفدٌنـــً؟‬ ِ Aku hanya mampu melihat wajah-wajah di depanku adakah seseorang di kalangan mereka yang boleh menebusku? ً‫سأسأل ما الذي قدمت فً دنٌاي ٌنجٌن‬ Aku bakal ditanya apalah yang telah aku persembahkah di duniaku dahulu yang .

boleh menyelamatkan daku ً‫فكٌف إجابتً من بعد ما فرطت فً دٌن‬ Bagaimanalah jawabanku setelah mana aku mengabaikan urusan agamaku? ‫وٌا وٌحً ألــــم أسمع كالم هللا ٌدعونً ؟‬ Oh! Kesalnya. apakah aku tidak pernah mendengar kalam Allah yang menyeruku? ‫ألــــم أسمع لما قد جاء فً قاف وٌس‬ ِ Apakah aku tidak pernah mendengar kandungan surah Qaf dan surah Ya Sin .

ً‫ألـــم أسمع مُنادي الموت ٌدعونً ٌنادٌن‬ Tidak pernahkah aku mendengar penyeru kematian yang mengajakku dan memanggilku? ُ ‫فٌا ربــــاه عبد تــائبُ من ذا سٌؤوٌنً ؟‬ Wahai Tuhanku.ً‫ألـــم أسمع بٌوم الحشر ٌوم الجمع و الدٌن‬ Apakah aku tidak pernah mendengar tentang hari perhimpunan. perkumpulan dan pembalasan. inilah seorang hamba yang kembali. siapalah yang sanggup menerimanya? .

Yang sentiasa memberiku pedoman ke jalan kebenaran. ُ ً‫أتٌت إلٌك فارحمنً وثقــّـل فً موازٌن‬ َ Aku mendatangiMu maka kasihanilah daku Dan beratkanlah neraca timbanganku ً‫وخفف فً جزائً أنتَ أرجـى من ٌجازٌن‬ Ringankalah pembalasanku kerana Engkau sahajalah paling diharap kebaikannya apabila melakukan pembalasan .ً‫سوى رب غفور واسع للحق ٌهدٌن‬ ِ Kecuali Tuhan yang maha pengampun. yang maha kaya.

Video Terkait syair yang membuat imam ahmad bin hambal menangis .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful