Gaya Bahasa : Anak Penggunting Rambut 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 .

Gaya Bahasa Sinkope Simile Personifikasi Hiperbola Anafora Paradoks Metafora Inversi Sukar untuk aku mempercayainya Contoh teks Kau degil tetapi cepat menangis Dah bergelar anak dara seperti busut hitam Jari-jemari abah ini seperti menari-nari sendiri Hati seorang abah mana yang tidak sebak melihat anaknya tersenyum manis, sedangkan wajahnya pucat tidak berdarah, bibirnya kering, rambutnya gugur. Kau nakal tetapi baik hati. Kau selalu berubah-ubah. Manis anak yang baik dan mudah tersenyum, walaupun sedang sakit.

Soalan Dah bergelar anak dara 1. Unsur gaya bahasa yang terdapat dalam ayat di atas ialah

A. Sinkope B. Metafora

C.

inversi

D. Personifikasi

Jari-jemari abah ini seperti menari-nari sendiri

2. Penggunaan personifikasi jelas dalam ayat di atas. Apakah maksud personifikasi?

A. B.

menjelaskan personaliti watak menyamakan benda dengan orang

unsur perorangan kepada sesuatu objek atau perkara. waktu Manis meninggal dunia kerana penyakit leukemia. no 2 = D. Responsi C. no 5 = D Latar 1. no 3= D. 5. Kau selalu berubah-ubah. Subuh Ayah menanam rambut Manis di dalam satu lubang kecil selepas kematian Manis. Epifora D. Anafora D. Anafora Jawapan no 1= A. . Sukar untuk aku mempercayainya C. Hati seorang abah mana yang tidak sebak melihat anaknya tersenyum manis. Penggunaan unsur gaya bahasa yang dapat dikesan dalam dalam baris di atas ialah A. B. bibirnya kering.C. Yang manakah merupakan gaya bahasa inversi dalam cerpen ‘Anak Penggunting Rambut’. Bila agaknya rambutmu akan panjang? D. menjadikan orang seperti objek atau perkara D. abah halalkan makan minum kau. no 4 = B. 3. Gaya bahasa yang terpancar dalam baris di atas ialah A. “ Abah. B. Inversi B. Hiperbola 4. Latar masa: Petang 2. Manis. manis suka rambut macam ini” Kau nakal tetapi baik hati. sedangkan wajahnya pucat tidak berdarah. A. Metafora Simile C.

Ayah dan abang menerima takdir kematian Manisah dengan redha. Sekolah 2. Latar Masyarakat 8 Masyarakat yang mementingkan sikap berdikari untuk kelangsungan hidup Masyarakat yang berani mempertahankan risiko.3. 9 10 1. Bagan Datoh – kampung asal ayah sebelum berpindah ke tanah rancangan FELDA. Ayah menjadi peneroka dan meninggalkan kampung halamannya. _ Asrama – Manis tinggal di asrama semasa bersekolah menengah. 5. Restoran B. _ Kampung Batu 25. Tadika D. 6. _ Masyarakat peneroka FELDA yang dapat mengusahakan kerja sampingan. Tanah Perkuburan . Siang waktu ayah bekerja di ladang. Masyarakat yang menerima takdir Tuhan dengan tabah Ayah yang berdikari mendidik anak-anaknya setelah kematian isterinya. 7. Tanah rancangan FELDA – tempat ayah merantau untuk mencari penghidupan yang lebih baik Tadika – Manis dan kumpulannya mengambil bahagian dalam acara membawa bakul kacang di atas kepala dan memenangi acara tersebut. Tanah Felda D. Di bawah merupakan latar tempat dalam cerpen ‘Anak Penggunting Rambut’ kecuali A. Salah satu latar tempat dalam cerpen ‘Anak Penggunting Rambut’ ialah A. Latar tempat: 4. Johor Baharu C. dan Manis pergi ke sekolah. Perak C. di kedai gunting rambut. Hospital B.

Petang C. Subuh 5. 1. 3. Yang manakah merupakan contoh latar masyarakat yang berani menghadapi risiko? A.3. Pagi D. Apakah latar masa Manis mula suka dengan potongan rambut pendeknya? A. 4 B. Anak-anak lelakiku menangis sama B. Senja D. Masyarakat yang mementingkan sikap berdikari Masyarakat yang penyayang kepada ahli keluarga Masyarakat yang menerima takdir Tuhan dengan tabah Masyarakat yang berputus asa dan menyalahkan takdir 7. 6 C. C. Petang C. 6. Abah menghargai setiap usaha yang abah lakukan C. Nyatakan latar masyarakat dalam baris di atas A. 5 B. Setelah terlantar sakit B. Abah menjadi peneroka dan meninggalkan kampung halamannya. Ketiga-tiga anak lelakiku tidak putus-putus menenangkan perasaanku. Malam 4. 7 C 2. Setelah belajar di universiti Ayah dan abang menerima takdir kematian Manisah dengan redha. A. B. abah menanam rambut Manis di dalam satu lubang kecil. Setelah Anak Dara C. D. Bilakah latar masa kematian Manis dipangkuan abahnya? A. A. Semasa di tadika D. 2 D. Pada waktu ___________ selepas jenazah manis dikebumikan. . Senja B. C. D. Subuh B.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful