MOHD ASMAIL B.

JAANI PT 20107395 C

Hari Pertama 18 Disember 2012, Selasa (LCCT Kuala Lumpur ke Incheon Seoul Korea)

Saya bersama delegasi Pascasiswazah UMS telah berlepas dari LCCT (Low Cost Carrier Terminal) Kuala Lumpur tepat pada pukul 1.00 pagi. Saya bersama rakan-rakan delegasi telah menggunakan perkhidmatan syarikat tambang murah Air Asia. Sebenarnya delegasi ini dianggotai oleh 24 orang peserta yang terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana UMS, Wakil dari KPM dan seorang Pensyarah.

Tepat pada pukul 8.20 pagi (waktu malaysia) kapal terbang air asia telah selamat mendarat di lapangan terbang Incheon seoul korea.

Setibanya di lapangan terbang Incheon Korea, kami telah menukar pakaian untuk mempersiapkan diri mengharungi suhu -7°C. Seterusnya kami akan menaiki bas ke Pulau Nami menggunakan bas. Perjalanan ini mengambil masa selama 3 Jam.

Sungainya begitu jernih dan bersih dan bebas dari pencemaran. . Sesuatu yang agak berbeza dengan situasi di negara kita. Satu pemandangan yang sangat cantik. Feri mengambil masa selama 10 minit untuk membawa kami ke destinasi yang dinantinantikan ini. kami menunggu feri untuk membawa kami ke pulau yang terkenal dengan jolokan pulau cinta ini. Pulau Nami Sepanjang perjalanan ke pulau nami kami telah melalui beberapa sungai yang menjadi sumber kegunaan utama kepada penduduk di seoul. Setibanya di wilayah nami.Destinasi Pertama. Perasaan saya semakin teruja apabila melihat landskap yang diselubungi oleh timbunan salji nan memutih.

Pulau Nami atau nama tempatannya Namiseom merupakan sebuah pulau kecil yang berbentuk bulan separa terletak di sebatang sungai. dengan kunjungan delegasi UMS ini akhirnya saya berjaya juga menjejakkan kaki ke pulau yang indah ini. Pulau Nami menjadi daya tarikan para pelancong seluruh dunia adalah kerana sifat semulajadinya yang sentiasa terpelihara. Antaranya adalah drama bersiri popular tahun 2002 iaitu Winter sonata. . Tidak lengkap perjalanan anda di bumi Korea sekiranya tidak mengunjungi lokasi penggambaran Winter Sonata ini. Pelbagai aktiviti yang melibatkan alam sekitar dilaksanakan di sini. Saya juga pada pertama kali berhasrat ke Korea. saya sangat teruja apabila sampai ke sini kerana di sinilah lokasi penggambaran ini dijalankankan. pulau yang terletak di daerah Chuncheon dan merupakan lokasi paling digemari oleh pelancong untuk dikunjungi termasuk saya sendiri.Nah!! Ini la dia Pulau Nami. Sebagai peminat drama Winter Sonata. Alhamdullilah. Jarak antara pekan Gapyeong dengan Pulau Nami adalah sejauh 3.8km dan pulau ini berkeluasan 4 km persegi. Pulau ini juga sering dijadikan lokasi penggambaran filem atau drama. Pulau Nami merupakan destinasi utama yang saya ingin jejaki.

saya bersama rakan-rakan delegasi balik ke homestay yang terletak di bandar itaewon seoul.Selesai dengan kunjungan ke Pulau Nami. pengalaman hari pertama di bumi korea ini memang sangat sangat menyeronokkan. Kesimpulannya. Ia agak memenatkan dan melelahkan tetap ia sesuatu yang menyeronokkan. Ines Inn adalah homestay yang menjadi tempat penginapan kami selama 10 hari berada di Kota Seoul ini. Kedudukan homestay ini yang berada sedikit tinggi dan landai di tambah pula dengan keadaan jalan yang sempit dan bengkang bengkok agak menyukarkan kenderaan masuk ke kawasan ini. . Dan akhirnya kami terpaksa mengusung beg dan berjalan mendaki ke tempat penginapan ini. Seakan bermimpi tetapi hakikatnya ia suatu yang realiti.

Everland agak jauh dengan bandar Itaewon. Setibanya di everland. kami ke Everland Korea.Hari Kedua 19 Disember 2013 Everland. Everland adalah taman tema yang terbesar di Korea. Selepas itu. Korea Hari kedua berada di bumi korea. Iffah pemandu pelancong kami telah memberi taklimat ringkas dan mengedarkan tiket masuk kepada semua peserta delegasi. kami telah menikmati jamuan makan tengah hari. Hanya 4 jam masa yang diberikan untuk menyusuri seluruh kawasan di taman tema ini dan sememangnya waktu sesingkat itu tidak mencukupi. Perjalanan mengambil masa 2jam dengan menaiki bas. . Selepas itu kami menaiki shuttle bus yang disediakan untuk naik ke pintu masuk Everland. Suhu pada hari ini adalah -10°C lebih sejuk berbanding dengan suhu hari pertama kami di korea.

saya agak teruja dengan suasana ceria tempat ini.Melangkah masuk ke Everland. Paling tidak dapat dilupakan adalah Snow Buster. Pada mulanya cuak juga mahu melakukan aktiviti Snow Buster ini. hampir 30 minit. Everland sangat besar dan terdapat banyak games. Saya mula merindui zaman kanak-kanak apabila melihat gelak tawa dan riang ria kanakkanak di sini. Tube akan menggelongsor dari atas ke bawah. Di Snow Buster. Sementara menunggu anggota rombongan yang lain selesai makan. Lama beratur di sini. Tetapi memandangkan semua . kami sibuk mengambil gambar dan melihat cenderamata yang dijual. Setiap inchi landskap di tempat ini saya amati dan telah mengambil beberapa foto kenangan. setiap seorang diberi sebiji tube dan kita akan duduk di atas tube.

orang mencuba permainan ini. harimau dan helang pemangsa. singa. tetapi ada juga zoo yang menempatkan haiwan-haiwan yang ganas seperti beruang. Menariknya kita akan dibawa mendekati haiwan ini dengan menggunakan bas. Bukan setakat games. kelihatan juga kereta yang telah dipasangkan pagar keselamatan untuk pengunjung yang memilih menaiki kereta. Selain bas. Haiwan-haiwan berada di luar dan merapati kenderaan yang sampai. Kita akan duduk di dalam sebuah bas yang dipandu mengelilingi hutan di Safari World. saya pun tidak mahu berseorangan menunggu mereka semua di bahagian bawah. .

Menurut maklumat awal yang saya perolehi dari Pengarah Projek. Pada hari ketiga lawatan ini. kami telah di bawa ke satu bilik di mana bilik ini adalah gambaran tentang bilik darjah Smart School di Korea. saya dan peserta delegasi Pascasiswazah Pendidikan UMS telah mengunjungi Korea Education Research of Information School (KERIS).Hari Ke Tiga 20 Disember 2013 Korea Education Research Institution (KERIS) Secara jujurnya. Setibanya di bangunan KERIS. Di dalam bilik ini menanti kami adalah seorang pegawai yang bertanggungjawab untuk menerangkan tentang kemudahan dan konsep prasarana dan teknologi yang ada dalam bilik darjah ini. di KERIS kami akan didedahkan bagaimana konsep SMART SCHOOL yang menjadi trademark pendidikan di Korea. . lawatan pada hari ini merupakan lawatan yang paling saya nantinantikan.

Meskipun perkongsian ini hanya mengambil masa yang singkat. adalah sukar untuk mendapat moment seperti ini kerana bukanlah satu perkara yang mudah untuk mengadakan satu program dengan KERIS ini lantaran kepadatan jadual yang sering dilawati oleh Negaranegara luar yang lain. Suasana yang sangat kondusif ini memberi satu gambaran akan pelajar-pelajar di Korea Selatan ini yang sangat maju dari segi aspek percambahan ilmu pengetahuan berbanding dengan di Malaysia yang masih lagi berada di satu tahap yang sama sekali tidak dapat menyaingi kepesatan yang dimiliki di Negara Korea ini. Sesungguhnya. menjadi peserta Delegasi Pascasiswazah Pendidikan Universiti Malaysia Sabah pada tahun 2012 ini sangat memberi makna yang tidak tergambar dengan kata-kata. Kejayaan mendapat perkongsian bersama KERIS pada hari ini adalah impak usaha yang telah dicitrakan dengan baik sekali oleh Saudara Wilter Dousip yang dipertanggungjawabkan untuk urusan lawatan rasmi ini. Sungguhpun perkongsian ini hanya sekitar 2 jam. Sesungguhnya. perkongsian ini sangat memberi pengalaman berharga kepada para peserta yang juga merupakan warga pendidik yang cintakan ilmu pengetahuan. program ini sangat memberi nilai tambah kepada saya kerana belum pernah melihat kecanggihan teknologi dalam menyampaikan info pelajaran kepada para pelajar.Kami telah diberikan taklimat berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran pintar menerusi teknologi korea. namun. . namun.

kami telah disambut oleh seorang pensyarah di universiti ini dan seorang pelajar yang bertanggungjawab untuk membawa kami menyelusuri universiti ini. Panorama universiti yang sangat memukau menyedarkan saya betapa berharganya program pada kali ini kerana kami berpeluang melihat sendiri keindahan universiti ditambah lagi dengan kehadiran salji yang sangat dinantikan oleh semua peserta. Sepanjang berada di Korea saya begitu perihatin dengan ramalan cuaca dan menurut ramalan cuaca hari ini salji di jangka akan turun. Setibanya di Korea Universiti.Hari Ke Empat 21 Disember 2012 Korea University Saya sangat teruja menantikan lawatan pada hari ini. . Sepanjang perjalanan kami menuju ke Universiti Korea kami dihujani oleh salji dan menutupi segenap ruang muka bumi di korea pada ketika itu. Alhamdulillah impian untuk melihat salji turun telah terkabul.

saya berpeluang untuk melihat sendiri kecanggihan Negara ini dalam memasarkan produk keluaran mereka. Semasa Di Samsung D’ Light. Sebelum tiba di temoat ini kami telah melalui bandar Gangnam. Ini kerana harga produk di sini adalah lebih mahal berbanding produk yang dipasarkan di negara kita walaupun ianya adalah produk yang sama. Tetapi. satu perkara yang menjadi kemusykilan saya adalah harganya.Selepas itu. peserta program beralih ke Samsung D’ Light dengan menaiki train. Terdapat pelbagai jenis produk samsung yang dipasarkan di sini. . Seakan tidak percaya bahawa saya sedang berada di bandar gangnam. Bandar yang sangat popular ketika ini disebabkan lagu “gangnam style”. satu nama yang hanya pernah meniti di bibir.

barang-barang kristal dan macam-macam lagi. adalah tempat menjual kain. . Saya turut tidak terlepas untuk membeli beberapa helai baju untuk dijadikan kenangan. Destinasi seterusnya adalah Pasar Myeongdong. Dongdaemun & Myeongdong Market Destinasi pertama kami adalah Namdaemun. Pendek kata tempat ini adalah syurga bagi golongan wanita untuk membeli belah. Pasar ini sesak dengan pengunjung untuk membeli belah. Akan tetapi. Pasar Myeongdong ini betul-betul mengingatkan saya dengan Petaling Street di Kuala Lumpur. Di sini saya dan rakan-rakan telah membeli souvenir untuk dibawa ke tanah air.Hari Ke Lima 22 Disember 2012 Namdaemun. perjalanan hari ini sangat memenatkan. Di Namdaemun. Sesungguhnya. Dongdaemun adalah tempat yang menyediakan pelbagai jenis sauvenir dengan harga yang murah berbanding dengan tempat lain. Forever 21 sememangnya menjadi kegilaan para peserta delegasi kerana barang yang dijual di sini sangat murah. terdapat juga pasar raya yang kita boleh kunjungi untuk membeli belah seperti Forever 21. Selain pasar jalanan. Seterusnya kami ke Dongdaemun. ianya meninggalkan satu kenangan indah yang amat sukar untuk diulangi pada masa hadapan.

kami berpeluang merakamkan memori bergambar di sekitarnya. Di sini juga perkhidmatan penghantaran pos kad secara percuma disediakan kepada pelancong yang ingin mengirimkan pos kad kepada orang tersayang. Panorama dari atas menara ini juga menyedarkan saya betapa pesatnya pembangunan di negara yang pernah dijajah oleh Jepun ini. Setibanya di puncak menara. Untuk sampai ke puncak menara setinggi 479. Walaupun muka buminya bergunung ganang tetapi kerajaan korea bijak mengeksploitasi muka bumi tersebut sehingga muncul negara yang maju pada hari ini. Sebaik sahaja tiba di puncak Seoul Tower ini. .7 meter ini kami menaiki lif.Hari Ke Enam 23 Disember 2012 Namsan Tower & Hanok Village Semasa berada di Namsan Tower pula. saya agak tertarik dengan cermin yang tertulis pekataan ibu negara di seluruh dunia dan jarak ibu negara tersebut dari menara ini. kami berpeluang melihat panorama sekitar Seoul semasa mendaki jalan yang bersalji.

Sebenarnya budaya seperti ini mula diperkenalkn pada tahun 1990-an dan sehingga kini terdapat ratusan ribu mangga yang pelbagai bentuk dan warna diletakkan disana. Di sini anda boleh merasai suasana perkampungan tradisional korea dan mempelajari budaya dan peralatan tradisional korea seperti selipar dari jerami. kunci atau mangga merupakan simbol cinta abadi dan lambang persahabatan sejati. kami berpeluang melihat taman ais yang dibuat bersempena dengan kehadiran Hari Natal dan juga Tahun Baharu 2013 yang memperlihatkan ketinggian nilai seni yang dimiliki oleh pengukir-pengukir di korea ini. Seoul Tower menjadi tempat tumpuan pasangan kekasih untuk mengikat janji sehidup semati. . Di Hanok Village ini juga.Di Namsan tower juga saya berpeuang melihat ratusan ribu kunci mangga digantung di pagar dan Di Korea Selatan. Di kaki gunung Namsan terdapat Namsagol Hanok Village yang merupakan tapak budaya Korea. Di Seoul Tower terdapat puluhan ribu kunci diletakkan di pagarnya.

Selepas itu. Di universiti ini. pemandangan di sekitar universiti ini juga sangat cantik dan tidak hairanlah sesetengah orang menggelarnya universiti dalam taman. Selain daripada seni bina bangunannya yang unik. Cuaca yang sangat sejuk membataskan pergerakan dan kami bergegas balik ke tempat penginapan dengan menaiki bas catar memandangkan cuaca yang berubah sangat sejuk apabila waktu beransur petang. kami berpeluang melihat sendiri keunikan binaan bangunan. .Hari Ke Tujuh 24 Disember 2012 Ewha Woman University & Sinchon Market Hari ini kami telah membuat kunjungan ke Ewha Woman Universiti yang pelajarnya terdiri daripada wanita. kami juga berpeluang melawat ke Sinchon Market yang juga terletak di sekitarnya. Universiti ini terletak di pusat bandar Seoul Korea Selatan.

Seterusnya kami ke Gyeongbok Palace. saya agak tertarik dengan cerita “Last Princess Deokhye”. Gyeongbok Palace. Akan tetapi. tradisi dan budayanya. Seorang puteri yang menghadapi banyak dugaan dan penalaman yang sedih sepanjang hidupnya. Saejong Square & Cheonggye Stream Destinasi pertama kami pada hari ini adalah National Museum Of Korea. Istana Gyeongbokgung dikenal juga dengan sebutan Istana Utara karena lokasinya yang terletak disebelah utara dibandingkan dengan istana-istana lainnya. Gyeongbok Palace adalah salah satu peninggalan nenek moyang Korea Selatan yang penuh nilai-nilai sejarah. Tetapi sayang sekali kami tidak dibenarkan untuk mengambil foto kenangan kerana ia sudah menjadi peraturan di mana-mana muzium. istana tersebut telah dibaiki dan dibina semula pada tahun 1852-1919.Hari Ke Lapan 25 Disember 2012 National Museum Of Korea. . Ia dilahirkan pada tanggal 25 Mei 1912 di Istana Changdeok di Seoul. Istana ini adalah istana termegah dibandingkan dengan 5 istana lainnya yang ada di Korea Selatan. Istana yang didirikan pada tahun 1395 ini sebenarnya telah mengalami kehancuran pada zaman penjajahan Jepun pada tahun 1592-1598. Di sini banyak bahan tinggalan sejarah yang kami lihat. Saya amat kagum melihat keperihatinan kerajaan Korea terhadap warisan sejarah. semasa era kerajaan Heungseondaewongu dibawah pentadbiran Raja Gojong. Ia adalah putri bungsu Kaisar Gwangmu. Semasa barada di muzium ini.

Seterusnya. . King Sejong merupkan raja yang memberi sumbangan terhadap pembangunan Joseon. Satu keadaan yang jarang kita jumpa di negara kita. Cerita pasal King Sejong ni telah dirakamkan dalm daram yang bertajuk “Tree With Deep Roots”. Ia seperti adegan-adegan yang sering kita lihat di dalam filem atau drama Korea. Di sini juga kami melih statue King Sejong and statue Admiral Yi Sun Shin. Secara keseluruhannya saya amat kagum dengan tempat ini kerana walaupun sudah menjadi negara maju dengan kencanggihan teknologinya tetapi budaya dan warisan zaman berzaman ini masih terpelihara. kami juga berpeluang melihat upacara pertukaran pengawal istana berlaku.Di istana tersebut. Kedua-duanya nama besar ketika zaman Joseon Dynasty dulu. Selain itu. saya bersama rakan-rakan delegasi dapat melihat secara langsung ruang. kami dibawa ke Saejong Square. Di sini kami berpeluang melihat keindahan kota yang agak sibuk tetapi persekitarannya sangat bersih dan udara yang nyaman. bangunan dan adat-istiadat peninggalan budaya pada zaman Dinasti Joseon ini.

Memandangkan cuaca yang sangat sejuk. ianya tetap berbaloi dengan pengalaman yang saya perolehi pada hari ini. Saya sangat berharap agar kerajaan Malaysia dapat mencontohi usaha kerajaan Korea dalam memelihara sungai mereka. Sungai ini sangat bersih dan airnya sangat jernih. Sungai buatan sepanjang 11 km ini telah membahagi kota Seoul kepada dua bahagian. Meski sekejap sahaja tetapi ia sudah cukup memberi saya kesedaran betapa kebersihan sungai itu perlu di jaga. . Sungai ini menyediakan laluan berjalan kaki untuk menyelusuri sungai dan tempat bersantai.Cheonggye Cheon Stream adalah destinasi terakhir kami pada hari ini. Tetapi bagi saya. Lawatan pada hari ini begitu mencabar para peserta delegasi kerana terpaksa mengharungi cuaca yang sejuk. saya tidak mampu duduk lama di tebing sungai ini.

sos ikan. Kimchi adalah makanan tradisional Korea. Sayuran yang biasa digunakan untuk dibuat kimchi adalah sawi putih dan lobak. dan menyengat. nasi goreng kimchi kimchi bokkeumbap dan pelbagai masakan lain. Pada zaman dulu." Di Korea. salah satu jenis sayur masin hasil pemeraman yang dibuat dengan mencuci sayuran yang sudah digaram dan memerap dengan bahan-bahan seperti udang kering. halia dan serbuk cili merah. . bawang putih. kimchi selalu dihidangkan pada waktu makan dengan hampir semua masakan. Kimchi juga digunakan sebagai ramuan sewaktu memasak sup kimchi kimchi jjigae. Menariknya tentang kunjungan pada hari ini adalah kami berpeluang untuk merasai peluang membuat kimchi sendiri. Kimchi terdiri dari ratusan jenis dengan ciri khas aroma yang keras.Hari Kesembilan 26 Disember 2012 Kilang Kimchi Hari ini kami telah melawat ke kilang Kimchi. tajam. kimchi dipanggil sebagai chim-chae yang bermaksud "sayuran yang direndam.

hanya orang kaya atau orang yang berkemampuan di Korea sahaja akan membuat demikian kerana serbuk Ginseng harganya mahal. . semasa dalam proses pembuatan Kimchi sesetengah penduduk Korea akan masukkan serbuk Ginseng kerana dapat menambahkan citarasa dan baik untuk kesihatan. Di Korea. Kimchi selalu dihidangkan pada waktu makan dan begitu juga hampir kesemua waktu makan kami di bebrapa restoran yang kami kunjungi dihidangkan dengan Kimchi. Selepas selesai belajar membuat Kimchi.Menurut seorang pekerja di sekolah ini. Kebiasaanya. kami diberi peluang untuk memakai pakaian tradisional Korea iaitu. Hanbok untuk sesi fotografi.

Pada malam terakhir ini saya habiskan masa dengan mengemas pakaian dan barangbarang lain sambil memerhati dan mendengar bunyi dengkuran rakan-rakan yang sudah terlena. penerbangan kami selamat sampai di LCCT Kuala Lumpur sekitar jam 4. Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang tahu betapa bersyukurnya saya diberi peluang untuk sampai ke bumi Korea Selatan. Di rumah ini saya merupakan peserta yang paling muda jika dibandingkan dengan peserta lain. Alhamdulillah. Andai diberi peluang ingin sekali lagi menjejak kaki ke bumi empat musim ini. Satu tempat. Hari di mana saya akan meninggalkan Ines Inn. Di sini kami berkongsi cerita tentang banyak perkara antaranya adalah pengalaman hidup sebagai seorang guru. Oleh yang demikian. Mula timbul perasaan berat hati untuk meninggalkan bumi yang penuh dengan keindahan ini.00 pagi. Penerbangan seterusnya iaitu dari Kuala Lumpur ke Tawau yang dijadualkan pada pukul 6 petang telah ditangguhkan ke pukul 6. Tepat jam 5. Selama 10 hari di sini saya telah bergaul dengan rakan-rakan yang lebih banyak pengalaman dari saya.30 petang. Para peserta tiba pada waktunya dan kami terus bergegas ke kaunter daftar masuk bagi tujuan pelepasan bagasi. penerbangan kami telah lewat sampai dari jadual asal.25 pagi ke Kuala Lumpur. para peserta Delegasi Pelajar Pascasiswazah Pendidikan Universiti Malaysia Sabah bertolak ke lapangan terbang Incheon untuk menaiki pesawat pada jam 9.Hari Ke Sepuluh 27 Disember 2012 Incheon – LCCT – Tawau – Semporna Hari ini merupakan hari terakhir berada di bumi Korea. dan cerita seorang rakan yang pernah bertugas di pedalaman sarawak adalah antara cerita yang banyak menyedarkan saya tentang betapa beruahnya saya berada di sekolah tempat saya berkhidmat sekarang. Itaewon iaitu homestay yang menjadi tempat saya dan rakanrakan delegasi berkongsi kenangan pahit dan manis bersama. .30 petang. suasana dan keadaan yang tidak pernah saya terbayang sebelum ini.

sekian. Pengalaman merupakan guru yang terbaik dan terhebat. Selalunya. pengalaman ini merupakan pengalaman terindah dalam hidup saya dan menjadi penutup tirai tahun 2012 dengan kenangan manis yang tidak terungkap dengan kata-kata. didikannya akan kekal terpahat selamanya. Terima Kasih. Mohd Asmail Bin Jaani Delegasi Pascasiswazah Pendidikan ke Korea Selatan .Sesungguhnya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful