PERSEDIAAN DOKUMEN 1.

Dokumen ASAL Dokumen asal yang perlu dibawa ke pusat temuduga ialah: • Kad Pengenalan • Sijil Kelahiran • Sijil Kewarganegaraan (jika berkaitan) • Sijil Berhenti Sekolah • Sijil SPM asal • Sijil STPM asal (jika ada) • Diploma asal (jika ada) • Transkrip diploma asal (jika ada) • Ijazah sarjana muda asal. • Transkrip sarjana muda asal. • Ijazah sarjana asal (jika ada) • Transkrip sarjana asal (jika ada) • Surat Pengiktirafan Kelayakan JPA (bagi ijazah Luar Negar • Sijil/Surat Keterangan Koko (mulai Tingkatan 4 hingga ke Universiti) • Dokumen-dokumen lain yang berkaitan **(Sijil akademik dan koko semasa sekolah rendah, tingkatan 1 hingga PMR tak payah bawa. Penemuduga hanya akan menilai sijil selepas tingkatan 3) Sebaik-baiknya semua dokumen di atas dimasukkan ke dalam "CLEAR FOLDER" dan disusun mengikut senarai di atas. Pastikan semuanya sudah tersusun bila sampai ke pusat temuduga. Jangan bila dah sampai ke pusat temuduga baru tercari-cari dan cuba menyusun. Kebanyakan penemuduga agak sensitif tentang susunan ini. Kalau calon menyusun mengikut keterangan di atas, sudah pasti calon dapat menambat hati penemuduga memandangkan dokumen ini perlu diserahkan kepada penemuduga SEBELUM sesi temuduga bermula. Mesti ingat selalu bahawa "First Impression Counts". Dan jangan lupa, dokumen-dokumen lain yang tak berkaitan eloklah disimpan ke dalam beg anda. Folder ini biar nampak yang spesifik untuk temuduga ini. Tapi seperti biasalah ada calon yang guna folder. Dalam folder macam tong sampah. Bila penemuduga cuba meneliti dokumen asal, sibuklah calon nak tunjuk yang itu yang ini. Calon seperti ini biasanya bolehlah memohon semula tahun depan. Penemuduga sebenarnya menilai kualiti seseorang calon dari folder dokumen asalnya. Folder itu merupakan "portfolio" calon. Kalau nak jadi guru, jika nak simpan dokumen 20 helai pun sudah kelam kabut, macam mana nak simpan beratus beribu dokumen pelajar. Ingat.. ini satu penilaian diri yang penting. Satu perkara lagi tentang dokumen asal ini ialah dokumen berkenaan MESTI dibawa ke pusat temuduga. Penemuduga biasanya tak mahu mendengar alasan sijil tertinggal di KL, baru sampai semalam sijil dihanyutkan banjir tahun 1991 dulu, sijil SPM (1993) masih di sekolah lama dsb. Jika pada hari ini, ada dokumen asal anda yang hilang atau rosak dapatkan yang baru. Sijil Lahir boleh dapat baru dari Pejabat Pendaftaran. Jangan bawa sijil lahir yang dah berlipat-lipat dan sukar dibaca. Jika dokumen asal hilang pastikan ada laporan ke pihak-pihak berkenaan serta bukti surat asal. Kad pengenalan yang hilang boleh dibuat baru. Kalau gambar pada kad pengenalan semasa anda darjah enam dulu, pastikan pergi pejabat pendaftaran dan buat baru. Haa... barulah nampak calon pendidikan guru yang berpotensi dan berwatakkan guru.

dah disahkan. Namun.. Jangan datang ke pusat temuduga dengan semua salinan fotostat belum disahkan. Gambar. Kedua. Biasanya. sampai sahaja ke pusat temuduga. . kod dan tahun ambilan. pengetua sekolah atau pegawai kerajaan Bahagian 1 seperti pensyarah maktab dan guru-guru berijazah. Kalau gambar anda besar. ohhh.Borang Maklumat Diri Calon Apabila seseorang calon dipanggil untuk ditemuduga. Bayangkan ada cop pusat sumber sekolah pulak tu. penemuduga akan suruh tanggalkan dan susun semula. ada banyak blazer untuk bergaya. kemudian MESTI disusun mengikut susunan sijil-sijil asal seperti disenaraikan di atas. ramai yang tampal gambar mereka yang pakai tee shirt hard rock cafe lah. nombor K.seperti gambar terkini. Bukan saiz passport tetapi saiz gambar lesen memandu.Salinan Fotostat Bagaimana pula dengan salinan fotostat? Semua salinan fotostat hendaklah difotostat dengan jelas.P. Selepas difotostat. Jika salinan dokumen banyak. Ketiga kalau calon lelaki. Setiap keping salinan fotostat hendaklah DISAHKAN oleh pihak-pihak yang dibenarkan seperti penghulu. 4. jantina. 1 muka surat.seperti maklumat bapa / suami / isteri 4. gambar tu biarlah mencerminkan seorang calon yang berwajah guru. yang ada gambar kumpulan rocklah. dapatkan pengesahan. Semua dokumen dah difotostat. Pengakuan yang calon.. Tandatangan. Di bawah ini saya senaraikan penemuan saya selama menemuduga KPLI selama 8 tahun sejak dilaksanakan: 1. Butir diri calon . maklumat ijazah. tarikh lahir dll 3.Susun ikut sepertimana disenaraikan di atas. hahh ni lagi best. saya sekalai lagi berpesan . Bila ditanya. ketua kampung. potong bahagian muka sahaja dan tampalkan.seperti nama kursus. Maklumat kursus yang anda pohon . baru nak cakap terlupa konon dan sebagainya. jangan minta jadi cikgu. tarikh dan tandatangan Borang ini hanya 1 muka surat. dan lebih baik kalau pakai blazer. Maklumat yang sebanyak ini pun tak sanggup dilengkapkan dengan sempurna. ketua balai. 2. Tak perlu dibinding! Anda akan membazirkan wang sahaja jika buat binding sebab kebanyakan calon yang buat binding salinan sijil mereka susunannya tidak sama seperti diarahkan. terkini. Butiran keluarga . Satu staple sahaja dah mencukupi.. Butiran akademik . Jadi dalam kursus ini. Bergambarlah dengan pakai tali leher. Tulisan yang sukar dibaca. Saya ulang. gambar mesti terkini.iaitu keputusan SPM. nama.. 5. Kalau penemuduga pun buat ohhh. guru besar. Kalau gambar macam tu mintalah jadi pelayan disko. Ruang gambar tu kecil. CGPA dan bidang. Ya. Tidak melengkapkan semua butiran yang diminta. Kat kedai gambar tu.. terlupa nak bagi markah macam mana ? 3. STPM / Matrikulasi. tetapi apa dah jadi kepada ramai calon-calon yang datang temuduga. Salinan fotostat yang tiada pengesahan TIADA NILAINYA. 3. Jangan guna "paper clip" sebab dokumen mudah tertanggal dan bertaburan di lantai. Tetapi ada calon yang tanggalkan gambar dari kad pusat sumber masa tingkatan 5 dan tampalkan. Jangan terima dari kedai fotostat jika dokumen salinan itu tidak jelas. Maklumat yang perlu diisi dalam borang ini ialah seperti : 1. ada dikepilkan satu borang yang dipanggil Borang Maklumat Diri Pemohon untuk Mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah. Kemudian "staple" di bahagian atas sebelah kiri.. guna staple besar dan mungkin kena staple dua kali dari depan dan belakang.2. Ada calon tu dah serah borang kepada penemuduga baru sedar belum ditandatangan. comot dan penuh dengan"liquid paper" 2. Wahhh ada pula calon yang sehingga buat binding semua salinan fotostat.

penemuduga akan menyemak sijil berhenti sekolah terlebih dahulu sebab di dalam sijil berhenti sekolah tercatat banyak maklumat . nak diletak dari universiti hingga ke bawah pun boleh.sukan. calon-calon semuaberjaya dari segi "kualiti diri calon" berasaskan kepada persediaan dokumen dan borang-borang. Sebab aktiviti semasa di U skornya lebih tinggi.4. nak diletak dari tktn 4 hingga universiti pun boleh. Jadi semasa menyusun. lebih baik sijil-sijil sokongan ini diletak terlebih dahulu. Biasanya semasa menyemak aktiviti koko. Tak ramai calon KPLI yang ada aktiviti semasa di U. Bagaimana agaknya persediaan dokumen-dokumen anda ? Saya berharap. Katakanlah minggu depan anda akan menghadiri temuduga. **InsyaAllah dari sumber yang boleh dipercayai dan dijadikan panduan~ . • Sijil kepujian dekan diletakkan slps transkrip • Boleh letakkan resume (susunan yg terakhir sekali) • Sijil koko merupakan sijil-sijil sokongan dan bukan sebagai sijil utama akademik. Dan ini sekali gus menonjolkan diri kita aktif dalam koko dan inilah antara watak guru yang dicari. Kesimpulan Cuba anda renung2 sejenak. persatuan dan unit beruniform. Jika anda mempunyai banyak aktiviti di U.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful