Bermaksudnya: Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,"Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah

bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku..." (surah Yusof ayat 4)

dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu; dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu"

Ertinya:- .

berkasih-sayang kepada suami/isteri dan anak-anak. . Diikuti dengan doa 33 kali atau 100 kali atau seberapa yang mampu. Insya-Allah rezeki akan dilipatgandakan.Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah Kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan) dan Dialah Yang Maha Kuat. dalam bilangan yang ganjil. Amalkan membacanya berulang kali sebanyak yang mampu. lagi Maha Kuasa. Ayat ini juga merupakan doa untuk lemah-lembut keluarga. selepas solat Maghrib dan Subuh. Ayat 19 merupakan “Ayat Rezeki” yang sangat masyhur. * Caranya: Dibaca 3 kali selepas solat fardhu Ditujukan kepada seseorang apabila telah tidur malam. Kemudian dibacakan sekali dan hembuskan ke tengkuknya serta minta Allah lembutkan hatinya.

Antara zikir rasulullah saw yang dibaca pada setiap pagi dan petang ialah sayyid alistighfar (penghulu istighfar) yang dijanjikan dengan syurga kepada sesiapa yang membacanya lalu dia meninggal pada hari itu sama ada pagi atau petang sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam alBukhari .

Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau. Engkaulah yang menjadikan aku. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. KELEBIHAN SESIAPA YANG MENGAMALKANYA : ، ‫م ن قال ها م ن الننهار موق نا ب ها ، ف مات ِ ن ي و م ه ، ق ب ل أ ن ي م س ى‬ َ ِ ْ ُ ْ َ َ ْ َ ِ ِ ْ َ ْ ‫َ ْ َ َ َ ِ َ ّ َ ِ ُ ًِ ِ َ َ َ َ م‬ َ َ َ َ ِ ٌ ِ ُ َ ُ َ ‫َ ُ َ ِ ْ َ ْ ِ ْ َ ّ ِ َ َ ْ َ َ َ ِ َ ّ ْل‬ ‫ف ه و م ن أ ه ل ال ج ننة ، و م ن قال ها م ن اللني ِ ، و ه و موق ن ب ها ، ف مات‬ ِ َّ ْ ِ ْ َ ْ ِ َ ُ َ َ ِْ ُ ْ َ َ ْ َ ‫) ق ب ل أ ن ي ص ب ح ، ف ه و م ن أ ه ل ال ج ننة‬ Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari ( pagi) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada .Ya. Maka ampunilah aku. Tidak ada Tuhan selain Engkau. Allah Engkaulah Tuhanku. Sedang aku adalah hambaMu dan aku di dalam genggamanMu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan Taat ) kepadaMu sekuat mampuku. Amin WAKTU DIBACA : Selepas subuh dan selepas asar. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang telah ku lakukan.

Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam ( petang ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga. Alangkah ruginya kita.hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. . Semoga Allah memberi kekuatan agar kita mampu mengamalkannya. ( riwayat Imam al-Bukhari ). jka amalan yang amat mudah tapi dijanjikan dengan syurga pun masih kita tidak amalkan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful