KAMI MELANGKAHKAN KAKI, BERJALAN, MELIHAT, MENTAFSIR, JATUH TERSUNGKUR , LALU BANGKIT SEMULA , KEMUDIAN BERJALAN KEMBALI KE DESTINASI

– NYA

merupakan sains dan semua kajian mengenai bumi; komposisi, struktur, bentuk fizikal, sejarah dan proses pembentukannya serta segala apa yang didalam nya

Pembentukan bumi

 Melibatkan fenomena Relativitas Waktu. kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu." (Al Qur'an.“6 hari” bukan yang seperti mana kita fahami. "Dia mengatur urusan dari langit ke bumi.  Kalimah . 32:5)  Perhitungan hari dibumi oleh manusia adalah berbeza dengan perhitungan Allah .

6 fasa pembentukan bumi 1) Ledakan dan Pengembangan 2) Penyejukan dan Kelahiran Nukleus 3) Kelahiran Atom 4) Asap dan Kelahiran Galaksi serta Bintang 5) Percantuman Galaksi. Lewat kemudian teori “big bang” dikeluarkan berasaskan ayat al-quran surah hud ini. . „Supernovae‟ dan „Matahari‟ 6) Kejadian Bumi dan Atmosfera dan Permulaan Kehidupan. Kelahiran „Big Hole‟.

.

Gunung bergerak Dari ayat al-quran ini kami dapati “gunung itu.  Gerakan gunung selari dengan gerakan kerak bumi .  Ciptaan allah gunung itu kelihatan kukuh  Gunung itu sebenarnya bergerak seperti nya awan tetapi  pergerakan gunung tidak dapat dilihat dengan mata kasar.kamu sangka dia tetap di tempatnya.padahal ia berjalan sebagai jalannya awan”  kalimah ini menerangkan bahawa .

jauh dari lingkauan dan jangkaan manusia . “allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan  Kalimah ini jelas menyatakan bahawa ilmu allah sememangnya tiada batasan .

.

 Ayat ini menjelaskan tentang struktur bumi itu sendiri  pemisahan lantai laut (seafloor spreading) yang menyebabkan magma di bawah kerak bumi keluar  Penyejukan magma membentuk lapisanlapisan batuan yang lama kelamaan menjadi daratan. .

.

Berita gembira.perihal masa hadapan untuk umat islam. Kelahirannya “era salju biru baru” .

 Bumi membawa perbicaraan kebenaran Allah  hadits yang diriwayatkan dalam Sahih Muslim: Hari Akhir tidak akan datang kepada kita. sampai dataran Arab sekali lagi menjadi dataran berpadang rumput dan dipenuhi dengan sungai-sungai  Era salju biru baru (new snow age ) dari kutub utara icebergs ke selatan .

 Hanyut kerana letusan gunung berapi suatu morfologi bumi yang sangat tinggi dan terjal. Allah merujuk pergerakan gunung-ganang sebagai satu gerakan „penghanyutan‟ dalam ayat tersebut.  Kemudianya Alfred Wegener (1880-1930) telah mengemukakan teori hanyutan benua (Continental Drift) bahawa benuabenua di Bumi sebenarnya telah bergabung membentuk satu daratan yang luas yang dipanggil „pangea .  Di sana harus dinyatakan beberapa fakta penting.

.

.

.

Al Qur‟an mengarahkan perhatian kita pada fungsi geologi penting dari gunung. Ianya menjadi satu fakta yang hanya diketahui hari ini selepas penemuan dalam bidang geologi moden. “Gunung yang kukuh supaya bumi itu tidak bergoncang” ini bererti fungsi utama gunung ialah  mencegah goncangan di permukaan bumi.  Dengan menjadi……….  .  Fakta ini tidak diketahui oleh sesiapapun ketika Al-Qur‟an diturunkan.

.

.“bumi sebagai hamparan”  ayat ini menjelaskan dunia ini terbentang luas. kita dapat menyamakan gunung dengan paku yang menjadikan lembaran lembaran kayu tetap menyatu @ analogi ini mirip seperti keadaan apabila kita memakukan cantuman kepingan kayu bersama-sama. “gunung-gunung sebagai pasak?”  Mencegah goncangan dengan menjadi “pasak”  Singkatnya.

. • Keseimbangan umum kerak bumi yang dikekalkan oleh satu kandungan material batu-batan di bawah permukaan di bawah tekanan graviti. Definisi isostasy.• Fungsi pengukuhan gunung-ganang ini dijelaskan dalam kesusateraan saintifik dengan istilah “isostasy”.

 “dan Dia menciptakan gunung-gunung di muka bumi supaya tidak bergoyang bersama kamu…” -surah Luqman : 10 • . • sebagai lambang kebijaksanaan Tuhan.Peranan penting gunung-ganang ini adalah penemuan hasil kajian dalam bidang geologi moden dan kajian gempa bumi. Dalam ayat lain Al-Qur‟an menyebut. • sebenarnya telah dijelaskan dalam AlQur‟an berabad lalu.

“ .

 Secara fineralnya membawa maksud  setiba masanya manusia akan menemui sumbersumber semulajadi yang akan membantu manusia kelak.apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat).dan bumi telah mengeluarkan bahan-bahan berat(yang dikandungnya)-az zizalalah :2  Berdasarkan ayat ini dapatlah difahami .pada metaforiknya “bumi digoncangkan” iaitu manusia dikejutkan dengan berita penemuan – penemuan ilmu bumi.  Dan sumber-sumber semulajadi itu hanyalah mampu didapati didalam perut bumi sahaja  .

. 57 al hadid:25)  Besi ialah antara unsur-unsur yang berlimpah di bumi  . Dalam Surat Al Hadiid.Besi adalah salah satu unsur yang dinyatakan secara jelas dalam Al quran  Qur'an. yang berarti "besi"." (Al Qur'an... kita diberitahu sebagai berikut: "…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia .

akan tetapi pemprosesan semula jadinya di dalam perut bumi .  Asalnya dari luar angkasa .Kalimah “ kami turunkan”  metaforanya atau kiasan nya besi memberi manfaat kepada manusia  Literalnya penjelasan tentang asal-usul besi yang baru dapat di rungkaikan oleh saintis zaman moden. .

jumlah numerik menjadi 26 nombor atom Fe26  .Ayat ini memiliki nilai numerik arab dimana jumlah numrik “alhadid” ialah 57 (satu isotop dari unsur besi) keistimewaa ilmu allah telah meletakkan surah alhadid ini surah yang ke 57 . Apabila al hadid dpisahkan kalimah al menjadi hadid . 57 dan 58)) .keistimewaan isotop 57 ia memiliki nuclear spin”  Nuclear spin ini antara jenis nuclear yang amat penting pada zaman sekarang dalam menghasilkan senjata perang.(3 isotop besi yang stabil (56.

Kalimah“ kekuatan yang hebat”  adalah satu pertolongan yang allah sampaikan untuk menolong agamanya iaitu kehebatan besi mampu menolong umat islam dalam peperangan . .

.

.

.

akan tetapi tidak bercampur satu sama lain ini telah ditemukan oleh para ahli geologi lautan baru-baru ini. “kemudianya bertemu” dan “antara keduanya ada batas yang tak dapat dilampaui oleh masingmasing” dapat ditafsirkan.Daripada ayat ini dapat difahami bahawasanya.  Sifat lautan yang saling bertemu. .

 Akibat adanya perbezaan masa jenis. tegangan permukaan mencegah lautan dari bercampur satu sama lain. -air dari laut-laut yang saling bersebelahan tidak menyatu. seolah terdapat dinding tipis yang memisahkan mereka. kerana gaya fisik atau daya fizik yang dinamakan "tegangan permukaan". .

Di sebalik berita allah sampaikan .

 Ayat al-quran ini memberitakan kemenangan yang akan datang dan tentang ilmu geologi  Sebalik berita kekalahan tentera rom (yunani) di atas tangan persia(kemenangan tentera islam )  "Adnal . yang berarti "rendah" dan "Ardl" yang berarti "bumi". Karena itu.  ungkapan "Adnal Ardli" berarti "tempat paling rendah di bumi".Ardli“:tempat terdekat  diambil dari kata "Dani".

 Tanah “paling rendah” ke semenanjung arab  Bahagian “paling rendah” di muka bumi  “paling rendah” suhu  “paling rendah” ketinggian tanah  Fenomena “dead sea” atau lautan mati . Dikalahkan di jerusalem. bumi. terdapat ilmu geologi di sebalik ayat alquran ini  Jerusalem merupakan titik terendah dunia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful