Selasa. Nama Program : Program Minggu Jejak Rasul. Nama AJK : Politeknik Nilai. Negeri Sembilan : AJK Pertandingan Khutbah : Muhammad Shammir Khairul Muzammil Bin Abdul Jalil AJK Pertandingan Azan : AJK Pertandingan Penulisan Jawi : AJK Pertandingan Hafazan Juz Amma : AJK Pertandingan Kuiz Maulidur Rasul : AJK Pertandingan Video Pendek & Poster : AJK Ceramah Palestin Di Hatiku : . 5. Rabu Dan Khamis : Jawatankuasa Pelajar Kamsis dan Rakan Pusat Islam Al-Kauthar Politeknik Nilai. Tarikh 3. Tempat 6. Penganjur : 04 Februari 2013. : Semua Pelajar Politeknik Nilai. Peserta 7. Negeri Sembilan.07 Februari 2013 : Isnin. Negeri Sembilan. Kesedaran dan Kesenian Islam 2. Hari 4.MAKLUMAT PROGRAM 1.

Jika kita lihat sirah Baginda S.A.A.A.A.A.W. khususnya pelajar lelaki untuk mengimarahan Pusat Islam Al-Kausar dengan bersembahyang berjemaah di Pusat Islam tersebut untuk setiap waktu solat kerana Rasulullah S. Namun Baginda S.A. Mimbar-mimbar Jumaat juga tidak terlepas dari berkhutbah dengan penuh bersemangat untuk menyatakan cintanya umat ini terhadap Baginda S.rohani dan intelek serta spiritual Mewujudkan erti semangat juang untuk mencapai sesuatu Melahirkan pelajar-pelajar yang berketerampilan dan berpengetahuan luas berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah Memupuk semangat kerjasama antara pelajar serta dapat mengeratkan lagi tali silaturrahim dalam kalangan mereka .W sangat menggalakkan umatnya bersembahyang secara berjemaah terutamanya di surau.A.W hanya berpuasa pada hari Isnin kerana Baginda S.W bukanlah suatu perkara yang asing di dalam masyarakat kita.PENGENALAN Sambutan memperingati Maulid (kelahiran) Nabi Muhammad S.A.W dengan diadakan pelbagai acara seperti: Membaca al-Quran dan berceramah mengenai sirah Baginda S.W ataupun beselawat serta berzanji dan pelbagai acara lagi dan pada akhirnya kadang-kala diadakan sedikit jamuan.A. Tanggal 12 Rabiulawal setiap tahun inilah umat Islam akan memenuhi ruang masjid ataupun kawasan-kawasan terpilih untuk menyambut Maulidur Rasul S. Hal ini juga adalah bertujuan untuk menggalakkan ramai lagi pelajar-pelajar Politeknik Nilai.emosi.A.W maka kita dapati bahawa Rasulullah S. OBJEKTIF       Menerapkan kefahaman dan kesedaran jatidiri serta kekuatan menghadapi cabaran globalisasi dengan menghayati al-Quran dan sunnah Membentuk pelajar yang berkeyakinan dan berketrampilan serta membina individu seimbang dari segi jasmani. .W tidak pernah merayakan ulangtahun hari kelahirannya secara khusus sepertimana yang kita lihat pada waktu ini.W. Memupuk sikap bertanggungjawab sebagai umat Islam Politeknik Nilai untuk mengimarahkan dan menghadirkan diri ke Pusat Islam Al-Kausar.W dilahirkan pada hari itu. Program Minggu Jejak Rasul Dan Kesedaran dan Kesenian Islam yang dilaksanakan di Politeknik Nilai ini adalah merupakan satu program yang bertujuan untuk memupuk balik perasaan cinta dan kasih sayangnya kepada Rsulullah S.

ANGGARAN PERBELANJAAN .

INPUT PROGRAM .

Noor.W dalam menegakkan syiar Islam ke seluruh pelusuk dunia. 2. Pelajar dapat mengaplikasikan diri dengan cara kehidupan Islam yang sempurna. menghafaz ayat Al-Quran dan juga mengetahui bagaimana situasi sebenar yang melanda di Palestin yang telah diterangkan oleh Dr.W yang telah disampaikan sepanjang program ini dijalankan. KESEDARAN DAN KESENIAN ISLAM 1. 5. Selain itu . Pelajar sedar dengan kurniaan pahala yang banyak dengan hanya mengikuti sunnah Rasulullah S. Hafidzi Mohd. Pelajar juga dapat mempelajari pengetahuan baru seperti membaca khutbah. membuat persembahan nasyid.A. Pengerusi Aqsa Syarif Berhad di Dewan Sri Putra.KEBAIKAN MINGGU JEJAK RASUL. Politeknik Nilai. Pelajar juga dapat menghargai perjuangan Rasulullah S. 7. 6.A. Para pelajar juga dapat mengeratkan silaturrahim di antara pelajar dan pensyarahpensyarah. 3. program ini juga dapat melahirkan para pelajar yang berkeyakinan bahawa Islam adalah agama yang meliputi dalam semua aspek. 4. Program ini telah mendedahkan pelajar bagaimana hendak menghayati erti perjuangan Islam yang sebenar. .

LAMPIRAN CERAMAH PALESTIN DI HATIKU PELANCARAN KEMPEN PALESTINE / SYRIA .

PERTANDINGAN POSTER .

PERTANDINGAN KHUTBAH & AZAN .

KONSERT NASYID .

……………………………. Daripada analisa yang dilakukan rata-rata peserta mengaggap program ini sebagai salah satu kaedah untuk membentuk mahmudah selain menjauhi sifat mazmummahyang tinggi selain mampu untuk memperbaiki akhlak dalam diri setiap individu. Disemak oleh .KESIMPULAN Oleh yang demikian wajarlah kita merenung kembali sirah Rasulullah (S. Program ini mampu mempereratkan lagi ukhuwah di antara pelajar sesama Islam dan juga berlainan agama. Disediakan oleh . Kami juga harap selepas pelajar. PENUTUP Setelah beberapa hari program ini berlangsung.W) dan mengkaji sendiri tentang manusia teragung ini dan peranannya dalam pembangunan manusia sejagat. ia dapat memberi banyak pengalaman yang boleh dijadikan contoh dalam kehidupan seharian . Program in juga dilihat mampu untuk mencorakkan dan menanamkan nilainilai murni yang terdapat di agama Islam yang mampu dijadikan contoh dan teladan oleh pelajar untuk menjadi hamba Allah yang berjaya di dunia dan juga di akhirat yang kekal abadi kelak.. ……………………………… (PUAN HAJAH HALIMAH BINTI ISMAIL ) Penasihat Rakan Pusat Islam ALKausar Politeknik Nilai . dapat mengeratkan lagi tali silaturrahim antara pelajar-palajar dan pensyarah serta warga Politeknik Nilai itu sendiri bersama masyarakat komuniti luar disamping program ini dapat mempromosikan kemasukan pelajar ke politeknik.pelajar telah didedahkan dengan intipati-intipati yang baik yang terdapat dalam program ini. mereka akan mengaplikasikan dalam kehidupan seharian mereka sebagai seorang pelajar yang menjalani kehidupan berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah . Selain itu . ( MUHAMMAD SHAMMIR KHAIRUL MUZAMMIL BIN ABDUL JALIL ) Setiausaha Rakan Pusat Islam AlKausar Politeknik Nilai.A.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful