INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS IPOH

LAPORAN PERKHEMAHAN SUKAN DAN REKREASI DI PULAU PANGKOR

TARIKH : 21.09.2010 – 24.09.2010 TEMPOH : 4 HARI 3 MALAM TEMPAT : KEM RAUDHAH, TELUK NIPAH, PULAU PANGKOR.

Pada 21 September 2010, seramai 89 guru pelatih dan diiringi 8 orang pensyarah menyertai aktiviti perkhemahan Sukan dan Rekreasi di Pulau Pangkor. Perkhemahan tersebut berlangsung selama empat hari di Kem Raudhah, Pulau Pangkor. Beberapa jawatankuasa telah ditubuhkan bagi mengendalikan perkhemahan yang berlangsung di Pulau Pangkor. Antara jawatankuasa tersebut adalah jawtatankuasa makanan, jawatankuasa peralatan, jawatankuasa tugas khas dan sebagainya. Setiap jawatankuasa tersebut mempunyai tugas yang tersendiri dan harus dilaksanakan bagi melicinkan aktiviti yang bakal berlangsung di Pulau Pangkor.

Kami bertolak ke Jeti Lumut pada pukul 10.30 pagi dengan menaiki bas yang telah disediakan. Perjalanan ke Jeti Lumut mengambil masa selama dua jam dan kami sampai di Jeti Lumut pada pukul 12.30 tengah hari. Kami meneruskan perjalanan setelah berehat selama sejam sebelum menaiki feri untuk pergi ke Pulau Pangkor. Perjalanan ke Pulau Pengkor mengambil masa selama 40 minit. Setelah sampai di Jeti Pulau Pangkor, kami meneruskan perjalanan ke Kem Raudhah dengan menaiki van yang telah kami sewa. Perjalanan menuju ke Kem Raudhah amat memenatkan disamping dengan keadaan jalan raya yang banyak selekoh tajam serta ag$ak menakotkan. Kami selamat tiba di Kem Raudah pada pukul 3.30

Kami juga mengambil kesempatan untuk membeli-belah di Pekan Pulau Pangkor. kami Pengalaman tersebut amat menyeronokkan. setiap kumpulan diminta membuat satu persembahan untuk malam terakhir kami di kem tersebut. menjalankan aktiviti pandu arah atau “orienteering”. Pada sebelah malam pula. Kami menaiki bot untuk pergi ke pulau tersebut. Selain itu juga. aktiviti kami bermula dengan senaman pagi. Pada hari kedua perkhemahan. kami diberikan sedikit taklimat dan seterusnya mendirikan khemah masing-masing. Pada sebelah malam pula.petang. Pada sebelah petang pula. Aktiviti masih diteruskan lagi dengan pengembaraan pengajaran dan pembelajaran pada sebelah petang. . kami memulakan aktiviti masakan rimba. Kami juga dapat melihat pelbagai jenis ikan dan juga timun laut. kami memulakan aktiviti tersebut dan masih belajar untuk berenang. Pada hari yang ketiga. Aktiviti “keyakinan air” merupakan aktiviti kami yang pertama dan kami diajar untuk mengapungkan diri di atas air dan kami juga diajar untuk berenang. Setiap kumpulan haruslah menyiapkan masakan yang berkonsepkan rimba. seperti biasa setelah melakukan senaman. kami juga melakukan aktiviti “snorkeling” dan kami dapat melihat ke dalam dasar laut tersebut. Setiap kumpulan diminta untuk membuat tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah berkaitan dengan Pulau Pangkor. Kami dapat melihat pelbagai jenis batu karang yang terdapat di dalam laut tersebut. aktiviti selanjutnya masih aktiviti “keyakinan air” dan dilakukan di pulau yang berhampiran dengan kem kami. Aktiviti tersebut berjalan dengan lancar walaupun hujan turun sewaktu aktiviti tersebut dijalankan. Setelah sampai. aktiviti “treasure hunt” atau mencari harta karun dilakukan. Pengembaraan tersebut amat menyeronokkan dan kami juga dapat melihat tempat-tempat bersejarah yang terdapat di Pulau Pangkor. Setiap kumpulan bekerjasama untuk mencari harta karun tersebut. Perjalanan ke pulau tersebut amat menyeronokkan. Setelah itu. Setelah itu.

kami mengemas tapak perkhemahan dan melipat semula khemah yang digunakan. Malam tersebut merupakan malam yang menyeronokkan. kami dapat berkenalan dengan lebih rapat antara satu sama lain biarpun berbeza agama dan kaum. TARIKH: 04 OKTOBER 2010 . (NURSYAHIRAH BINTI AROP) Setiausaha. Setelah bersarapan pagi. diadakan penyampaian hadiah kepada kumpulan yang memenangi aktiviti yang dijalankan sepanjang kami di menjalankan aktiviti perkhemahan tersebut. IPG Kampus Ipoh.Pelbagai persembahan yang dilakukan oleh setiap kumpulan tersebut. Kami juga saling Perkhemahan ini bekerjasama dalam menjalankan aktiviti yang telah dirancang. Kebaikan yang dapat kami terima daripada perkhemahan tersebut. dikir barat. iaitu hari yang keempat. Sukan dan Rekreasi. Pada malam tersebut juga. Perkhemahan yang dijalankan selama empat hari tersebut berjalan dengan lancar dan perkhemahan tersebut sungguh menyeronokkan. nyanyian dan sebagainya. mengeratkan silaturrahim antara satu sama lain. Pada hari yang terakhir. kami menuju ke Jeti Pulau Pangkor untuk pulang ke IPG Kampus Ipoh. antaranya adalah boria. Kami dapat memupuk merupakan aktiviti dan juga pemgalaman yang menyeronokkan disamping dapat Dilaporkan oleh. semangat berpasukan semasa menjalankan aktiviti tersebut.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful