Lagenda Bola Sepak 1.

Guiseppe Meazza (Itali)

Kemunculan : 53 (1930-39) Seorang pemain terbaik Itali pada zamannya. Itali pernah menjulang trofi Piala Dunia 1930 dan Piala Dunia 1934 yang ketika itu beliau juga merupakan kapten Itali. Guiseppe Meazza menjadi tonggak penting ketika kejayaan negaranya ditambah dengan kemampuannya mengelecek, ketangkasannya di udara walaupun mempunyai ketinggian sekitar 5 kaki 6 inci sahaja 2. Ferenc Puskas Caps: 85 (1945-56 Hungary) 4 (1961-62 Sepanyol)

Hungary menang 4-2 dalam perlawanan itu. Pergaduhan berterusan di bilik persalinan selepas perlawanan itu. penjaga gawang terhebat yang pernah ada. Hungary menewaskan Jerman 8-3 dalam perlawanan pembukaan kemudiannya menewaskan Korea Selatan 9-0. tetapi……dalam sejarah Hungary pernah menjadi kuasa besar Piala Dunia terutamanya dalam edisi Piala Dunia 1954. Lev Yashin Kiper yang masuk deretan kiper terbaik dunia sepanjang sejarah adalah Lev Ivanovich Yashin. Dalam perlawanan akhir mereka sekali lagi berdepan dengan Jerman.Kemunculan : 85 (1945-56 Hungary) 4 (1961-62 Sepanyol) Kalau sebut Hungary. Perlawanan itu menyaksikan dua pemain Brazil dan Hungary dibuang padang. dia adalah seorang berkebangsaan uni soviet (sebelum terpecah) dan menjadi penjaga . Di suku akhir pertemuan dengan Brazil mencetuskan insiden kasar. Hungary mendahului dengan 2-0 menerusi Puskas dan Zoltan Czibor dengan perlawanan bakal berakhir menjadi milik mereka. Siapa key player untuk pasukan Hungary? Siapa lagi kalau tidak lagenda Hungary iaitu Ferenc Puskas 3. penting sangat ker untuk tahu? Memang tak popular. kekuatan semangat pemain Jerman menjadi pendorong apabila menyamakan kedudukan sepuluh minit sebelum tamat.

Yang paling menonjol. Dia juga tampil mengesankan pada garis gawang dengan refleks yang menakjubkan dan kelenturan yang membuatnya hampir sempurna. . Dia bermain 22 musim untuk Dinamo Moskwa. Pada tahun 1986 cedera lutut kaki kanannya yang semakin parah membuat dokter terpaksa mengamputasi kakinya dan empat tahun kemudian ia meninggal setelah mengalami komplikasi dalam pembedahan. Kehebatan dari Lev Yashin ini digambarkan seperti seorang pahlawan. satu-satunya klub yang pernah ia wakili. Dalam kariernya ia memenangkan 78 piala dan bermain di tiga Piala Dunia (World Cup) 1958. sehingga sampai saat ini belum ada yang disejajarkan dengannya. ia menciptakan sikap umum menangkap bola. Dia memberi kontribusi luar biasa dari permainannya dan mengilhami pengaturan standar sepak bola modern untuk kiper.gawang paling disegani di masa nya. Salah satu momen paling membanggakan dalam kariernya adalah ketika ia memenangkan penghargaan European Player of the Year pada tahun 1963. Yashin adalah penjaga gawang pilihan pertama bagi Uni Soviet di era 1954-1967. Dia masih tetap menjadi kiper hanya untuk memenangkan hadiah itu. dan 1966. Ia juga dikabarkan telah menggagalkan lebih dari 150 tendangan penalti dalam karier yang panjang. menciptakan berbagai cara untuk menghalau bola dari meninju hingga menendangnya jauh dari kotak penalti saat diperlukan. 1962. Pada tahun 1956 ia adalah anggota tim nasional Uni Soviet yang memenangkan olimpiade di Melbourne dan empat tahun kemudian ia memenangkan kejuaraan Eropa. Selain terkenal sabagai atlet yang hebat karena keberaniannya. ia merupakan salah satu kiper pertama yang memegang komando seluruh area penalti dan melakukannya dengan keyakinan tak tertandingi. memenangkan lima kejuaraan liga dan tiga kejuaraan cup.

Garrincha (Brazil) Kemunculan : 50 (1955-66) Semasa zaman kegemilangannya bersama pasukan Brazil.4. beliau digelar sebagai “burung kecil”. Garrincha merupakan watak penting dalam memainkan peranan membantu kejayaan Brazil menjulang Piala Dunia 1958 dan 1962. Seorang lagenda bola sepak di bahagian sayap dek kerana keupayaannnya mengelecek dan mengawal bola sehingga memukau pertahanan lawan. Pengaruhnya yang kuat dalam pasukan Brazil ketika zamannya sehinggakan peluang Brazil untuk menjulang Piala Dunia tahun 1966 terencat apabila Garinchha tidak dapat bermain dalam salah satu perlawanan sahaja Piala Dunia sahaja .

Jairzinho (Brazil) Kemunculan : 91 (1964-82) Merupakan salah seorang pemain sayap paling sukar untuk dihalang kemaraan dan kepantasannya semasa era kegemilangannya.5. Bobby Moore adalah seorang pemain pertahanan yang cukup kental dan kemampuan memimpin barisan pertahan dengan baik daripada serangan pasukan lawan telah membantu pasukannya menjulang trofi Piala Dunia FIFA 1966.” Beliau berjaya mencetak setiap gol untuk . 6. Peminat bola sepak ketika itu menggelarkannya “pakar silap mata. Bobby Moore (England) Kemunculan : 108 (1962-73) Walaupun lembab dan tidak laju.

Dengan ketinggian 5 kaki 69 inci. 7. beliau yang juga pernah dinobatkan pemain terbaik Eropah pada tahun 1970 selepas musim yang berjayanya di Bayern Munich telah mencetak 10 gol di sepanjang edisi Piala Dunia yang disertainya.setiap perlawanan Piala Dunia 1970 dan berjaya mencetak sebanyak 7 gol termasuk golnya dalam perlawanan akhir Brazil menang ke atas Itali. Frank Beckenbeur (Jerman Barat) Kemunculan : 103 (1965-77) . 8. Gerd Muller (Jerman) Kemunculan : 62 (1966-74) Penyerang prolifik daripada Jerman ini telah berjaya mencatatkan bilangan gol peringkat antarabangsa yang cukup luar biasa.

beliau memiliki gaya dan kepimpinan yang tinggi setiap kali berdepan dengan serangan yang hebat daripada mana-mana pasukan gergasi bola sepak dunia. Pernah menjulang trofi Piala Dunia semasa beliau menjadi kapten Jerman Barat pada tahun 1974 dan sebagai pengurus pasukan Jerman pada tahun 1990. 9. Belanda yang terkenal dengan permainan Total Football telah menunjukkan jalan keluar kepada pasukan gergasi bola sepak ketika itu seperti Argentina dan Brazil. Terkenal dengan gelaran De Kaiser. Kemahiran luar biasanya beliau membantu barisan tengah untuk menyerang pihak lawan dan juga bertindak sebagai penyerang. Johan Cruyff (Belanda) Kemunculan : 48 (1966-77) Tanpa ragu-ragu lagi. Pada Piala Dunia 1974.Frank Beckenbeur merupakan antara bek terbaik sepanjang zaman. Malangnya beliau tidak mampu membantu pasukan Belanda menjulang Piala Dunia 1974 apabila kalah kepada Jerman Barat yang dipimpin oleh Frank Beckenbeur. Johan Cruff merupakan pemain terbaik Belanda di zamannya. .

Pele Brasil terkenal dengan talenta talenta muda nya dibidang sepakbola. kegesitannya dalam mendrible bola. termasuk membawa brazil juara dunia 3 kali. Dijuluki sebagai “Black Pearl”. tak heran kalau legenda hidup sepak bola salah satunya ada di negri samba ini. teknik yang hebat. Karena prestasinya itu. dan insting mencetak gol yang tinggi membuat Pele sebagai sosok yang menakutkan barisan lawan.10. diakui kawan dan lawan. dinobatkan sebagai pemain terbaik sepanjang abad oleh IFFHS. 11. telah mencetak 1280 gol selama karirnya di sepakbola. Pele. Maradona Argentina sangat mirip dengan inggris yang mengaku sebagai tempat lahirnya .

tapi semua orang setuju dengan nama Ronaldo menjadi bagian dari 10 pemain sepak bola terbaik sepanjang sejarah. 13. sehingga pemain bertahan akan kesulitan untuk menghalau serangannya. tak heran juga dia menjadi musuh abadi Pele Ibarat persaingan Ronaldo dengan Messi. Walau akhirnya sedikit bisa lepas dari pengaruh Obat. ia pun melewati beberapa pemain Inggris untuk mencatatkan namanya di papan skor. salah satu gol kontroversial adalah gol ke gawang Inggris dan di kenal dengan “Hand of God. Gol gol indahnya diakui banyak orang. Ronaldo terkenal dengan dribble . Memiliki tubuh yang pendek dan gempal bukan menjadi kekurangan. Pergerakan pemain yang satu ini sangat lincah dan cerdik. namun sifatnya yang tempramen membuat dia sering dimusuhi beberapa media. bola seperti menempel dengan kakinya. Karena struktur tubuhnya itulah yang membuat Maradona memiliki kaki yang kuat dan low center of gravity. Ronaldo Walau akhir karirnya tragis karena cidera yang dialaminya. justru disinilah kelebihan maradona. Gaya bermainnya sangat strategis.sepakbola. sepak bola sudah seperti agama penduduk 2 negara tersebut. tak heran jika salah satu legenda hidup lahir daris sini.” Tidak berhenti sampai di situ. Lincah dan kadang membuat lawan frustasi. semenjak pensiun dari sepakbola Dunia gelap menghampiri sang nabi sepak bola bagi argentina ini. Dia terjerumus Narkoba.

Ronaldinho Ronaldo de Assis Moreira dijuliki juga “the magicman” adalah pemain sepakbola terlengkap yang pernah dimiliki dunia. Ronaldo juga memberikan 2 piala dunia bagi negaranya brasil. passing. Inter Milan. Tim -tim besar Macam Barcelona. Walau akhirnya ronaldinho mandul di akhir karir. sempat menjadi persinggahan Ronaldo. Bahkan pernah suatu kali. dan free kick dengan sama baiknya. Ronalidhinho bisa melakukan kontrol. dribble. Selain itu. membuat pemain yang satu ini dijuluki sebagai “The Phenomenon” selain itu dia dijuliki the golden Boy. penonton dari seteru abadi timnya. mempertontonkan Seringkali “freestyle lawan soccer” dilewati selalu dengan pemain menggunakan trik-trik yang fantastik. Gaya permainannya mengundang yang decak suka kagum. . Real Madrid. Bermodalkan dribble-nya yang cepat dan akurat serta kemampuannya dalam finishing. karena berhasil melewati beberapa pemain sekaligus hingga mencetak gol akhirnya. finishing. Gelar yang diraih puntak terhitung. dan AC Milan. melakukan standing ovation kepada pemain satu ini. Ia juga melengkapi koleksi gelarnya sebagai pemain yang mendapatkan 3 gelar pemain terbaik dari FIFA.andalannya yaitu joga bonito. 14. Real Madrid. tapi kehebatannya di masa jayanya tidak ada yang meragukan dan semua setuju akan kehebatan komplit yang dimilikinya. Bukan sesuatu yang sering dilakukan oleh penonton Real Madrid tentunya apalagi rivalitas kedua tim sangat tajam.

sebagai pemain yang memiliki Tendangan bola mati yang sangat akurat. dan menjadikan klub tersebut juara Liga Champion.Ronaldinho Memberikan gelar prestie kepada klub nya barcelona. Prestasi pribadi pun diraihnya ketika dinobatkan dua kali sebagai pemain terbaik oleh FIFA pada tahun 2004 dan 2005. David Beckham Beckham Menjadi pilihan terakhir dari pemain terbaik sepanjang sejarah menurut penulis. Beckham membuat pengaruh besar pada dunia sepakbola dengan skill nya. . sebelum muncul beckham. Beckham seolah menjadi inspirasi buat banyak pemain untuk menjadi algojo dalam setiap eksekusi bola bola mati. namun semenjak era beckham. Memang karirnya di timnas Brasil tidak segemilang di klubnya. tendangan bola mati hanyalah umpan biasa. walau ada beberapa yang memang akurat menjadi gol. 15. Barcelona menjadi juara la liga pada periode 2003-2006. Bola mati adalah ancaman besar sebuah tendangan menciptakan Gol.

Cristiano Ronaldo Dunia Sepak bola saat ini seolah milik 2 orang hebat ini. selain eksekutor bola mati yang tangguh. zidane adalah seorang pengatur serangan yang tidak ada duanya. Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi. 17. hampir semua berita bola mengulas 2 sosok ini.16. persaingan kedua pemain hebat ini dipuja oleh sekjen Fifa sep blater. Zinedine Zidane Bintang francis dan juga real madrid ini diakui memiliki umpan terbaik didunia. lalu memberikan julukan Messi adalah seorang pesulap. kesuksesan francis diakui karena peran dari pemain keturunan aljaizair ini. sedang bersama negaranya francis. zidane mempersembahkan Piala dunia untuk negaranya. dan pemain lain ibarat pelengkap saja. juara dan piala dan juara lagi. dia menggambarkan sulitnya memilih mana yang terbaik antara messi dengan cr 7. Di madrid dia mendapatkan yang pantas baginya. sedang .

18. Bersama Barcelona messi sudah mendapatkan segalanya. Lionel Messi The Messiah Julukannya. Hanya dia mandul di negaranya sendiri. tapi banyak juga yang menganggap Messi jauh lebih hebat dari maradona. Mungil kecil mirip Maradona. itu yang membedakannya dengan sang legenda hidup Maradona. Itulah kenapa CR7 menjadi salah satu pemain terbaik Dunia. Kini persiapan messi dengan tim argentina menyambut piala dunia 2014 menjadi harapan besar messi untuk menyamai prestasi sang legenda hidup si tangan tuhan.Ronaldo adalah sang jendral. . ada yang mensejajarkannya dengan Maradona.

Dia mewakili Malaysia dari tahun 1972 hinggalah 1985. Beliau telah diberi gelaran SuperMokh kerana kecemerlanganya menjaringkan banyak gol sepanjang kariernya. Penglibatan Dalam Bola Sepak Allahyarham Mokhtar Dahari yang masih dikenang sehingga ke hari ini walaupun hayatnya sudah bersemadi hampir 21 tahun lalu. Pada usia 23 tahun.Kelebihan dimiliki Supermokh banyak dengan sepakan deras bak peluru menjadielemen penting hinggakan tiga jari mendiang R Arumungam.11 Julai 1991) adalah legenda pemain bola sepak kebangsaan Malaysia dari Selangor. .pemain dengan bakat semula jadi yang meningkat imej Malaysia setaraf dengan jaguh bola sepak dunia. Biarpun ramai generasi muda masa kini tidak begitu mengenali bintang negara itu. bekas penjaga golnegara pernah patah ketika cuba menampannya.LAGENDA BOLASEPAK MALAYSIA Allahyarham Dato' Mokhtar Dahari ( 13 November 1953 . tapi hampir semua pasti pernah mendengar namanya . Paling ketara adalah dikancah Pesta bola Merdeka yang menjadi gelanggang dia mempamer taring dan kehebatannya menembusi gawang lawan. Mokhtar atau lebih terkenal dengan jolokan SuperMokh diiktiraf Majalah World Star Soccer sebagai penyerang terbaik Asia dan ketika itu jugalah diadinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 1976.

Skuad England B bimbingan Bobby Robson turut merasa bahangnya selepas diikat skuad negara 1-1 hasil jaringan menakjubkan Mokhtar. Kuala Lumpur itu mencipta nama walaupun dia memang sudah memiliki kurniaan yangtiada pada orang lain. Walaupun kelibat pemain istimewa seperti Mokhtar yang tiada galang gantinya sehingga kini sudah lama meninggalkan kita. . Apapun kehilangan permata paling berharga bola sepak negara itu tidak seharusnyaditangisi sampai bila-bila dan generasi sekarang sepatutnya cuba menjadikannya sebagai motivasi meningkatkan diri supaya bola sepak negara kembali segar seperti sebelumnya. Malah dia tidak suka diganggu ketika latihan apatah lagi mengaitkan kemasyhurandirinya di padang dengan kehidupan peribadi hingga menjadikan dia idola palingdiminati.Itu belum dikira bijaknya penyerang ternama negara itu membaca gerakan lawan dan meloloskan diri.Dengan 167 kaps antarabangsa. bayangan kehebatannya tidak pernah padam apatah lagi apabila mengingati susah payah anak kelahiran Setapak. sejak di bangku sekolah lagi dia yang menuntut di Victoria Institution tidak pernah jemu berlatih sehingga namanya sudah sebati dengan di skuad kebangsaan pun dia masih sama apabila terus mengawal bolasambil menggelecek tiang-tiang kecil sebelum melepaskan tendangan kencang kegawang yang kosong untuk menajamkan kuasa pemusnah yang ada pada dirinya. dia berjaya meletakkan Malaysia di kedudukantertinggi pentas bola sepak Asia seterusnya mampu membuka mata dunia hinggakuasa bola sepak dunia. Mokhtar sangat gigih ketika latihan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful