Sebelum membuat sesuatu karangan , kita hendaklah memilih dan memahami tajuk atau kehendak soalan karangan itu

. Selepas itu kita fikirkanlah pula tentang : A. Pengenalan B. Isi-isi dan C. Penutup A. Pengenalan Setiap karangan mestilah mempunyai pembukaan atau pengenalan. Dalam pengenalan kita hendaklah memperkenalkan sesuatu perkara atau tajuk yang mungkin pembaca tidak tahu atau faham. Kita hendaklah menarik perhatiannya supaya ingin membaca karangan itu. Pengenalan ini dibuat secara ringkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yang menarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Oleh itu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripada kesalahan tatabahasa atau ejaan. B. Isi Isi hendaklah mengikut kehendak tajuk karangan itu. Karangan perlu mempunyai empat isi. Isi yang lebih tidak

majalah-majalah. kita hendaklah banyak membaca surat khabar. Isi-isi itu dipecahkan dalam perenggan-perenggan. Isi hendaklah disusun dengan teratur dan berkait di antara satu dengan lain. Tiap-tiap perenggan tidak semesti sama panjangnya. menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak. Jangan campur adukkan isi. Isi yang utama didahulukan. makalah-makalah. Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. Isi karangan hendaklah asli tidak ditiru bulatbulat dari karangan lain. rencana-rencana. bukubuku cerita. . satu perenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Ini kerana sesuatu isi utama yang ingin ditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yang lain. Catatkan setiap isi sebelum menulis. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yang sama. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjang daripada perenggan yang lain. Elakkan menyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. mendengar sesuatu. Sebaik-baiknya satu isi.mengapa tetapi mungkin menyebabkan kekurangan masa.

Penutuplah yang menjadi kesimpulan / rumusan atau akhiran sesuatu karangan. Elakkan menamatkan karangan secara mengejut atau tergantung. surat khabar. ensiklopedia atau kamus bagi fakta. majalah. Penutup Kalau pengenalan dapat mempengaruhi atau menarik minat pembaca untuk mengikuti karangan tersebut maka penutupnya juga hendaklah memberi suatu kepuasan kepada pembaca. Dalam penutup digambarkan juga pendapat kita dengan ringkas tentang sesuatu perbincangan atau tajuk. Kemukakan pertanyaan kepada diri anda dan fikirkan jawapannya sama ada menerusi logik akal atau berdasarkan bahan rujukan seperti buku. Oleh itu penutup juga adalah penting dalam tiap-tiap karangan . Antara lima pertanyaan paling utama dan popular ialah: • • • • • • Apa? Siapa? Bila? Mengapa? Di mana? Bagaimana? C.Panduan mencari isi-isi berdasarkan peta minda: Cara terbaik mencari isi adalah dengan menggunakan kaedah membuat peta minda.

sekiranya di ambil perjalanan manusia biasa yang sihat dan berumur dalam lingkungan 30 tahun. berapakah liter kadar racun yang diperlukan untuk matikan tumbuh-tumbuhan di dunia ini dan apabila . berapakah luas yang di perlukan untuk tempatkan pokok-pokok tersebut?. maka semua tumbuh-tumbuhan akan mati. Dan seandainya selepas solat kita ucapkan sebanyak 33 kali zikir. maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut.1)Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir. 2) Dalam kubur akan di lepaskan ular yang besar dan panjangnya sebulan perjalanan untuk azab manusia yang tidak bersolat. berapakah panjang sebenar ular tersebut? 3)Diketahui akan betapa bisanya siksa dari serangga di akhirat yang mana sekiranya satu titik bisa tumpah ke bumi. maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?.

berapakali lallatul qadarkah yang diperlukan untuk melintas titian sirat ini. sekiranya pada tahun lompat ali bersolat berjemaah hanya pada hari jummat dan hari raya. 4) Di katakan pada zaman Nabi Adam a.) 6) Solat berjemaah di gandakan 27 kali daripada solat di rumah. 500 tahun mendatar. sekiranya ummat bani Israel enggan masuk shurga dengan rahmat tapi ingin masuk shurga dengan amalannya.s. (soalan bonus) . (Hint: satu lailatul qadar bersamaan seribu bulan. berapakah kedalaman neraka yang sebenar? 5) Panjang titian sirat adalah 1500 tahun perjalanan. 500 tahun mendaki.di bandingkan dengan racun bisa tadi. batu dari atas neraka telah jatuh dan bertemu dasarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW. berapakah nisbah ketumpatan perbandingan racun tersebut?. dan 500 tahun menurun.. berapakah pahala solat berjemaah Ali.

Bagi setiap soalan yang dijawab dengan betul akan mendapat 10 markah..Sang Kuriang menjawab 36 soalan sahaja dan mendapat 270 markah..Jumlah soalan yang perlu dijawab Sang Kuriang adalah sebanyak 40 soalan..berapakah soalan yang Sang Kuriang salah jawab? ....PANDUAN MENGARANG / Sang Kuriang mengambil ujian percubaan untuk menjadi anak murid Panglima Tok MENULIS Rashid...Kalau tak jawap tak dapatlah markah atau 0 markah..manakala jawapan yang salah pula akan ditolak 5 markah....Tetapi markah akhir dikira berdasarkan jumlah soalan yang dijawap sahaja....

oleh itu 1) Solat berjemaah = 27 2) 1 tahun masihi = 52 minggu jadi 27 x 52 = 1404 pahala hari raya dalam islam cuma 2 kali sahaja jadi 27 x 2 = 54 pahala jadi jumlah semuanya = 1404 + 54 = 1458 pahala tapi soalan nak tahun lompat. masihi laa hijrah tak tahu. jadi kiraan aku ni ikut masihi. rasanya takde kesan apa-apa pun cuma tambah sehari aje kan. tu pun pada bulan febuari jadi jumlah sebenar yang Ali dapat = 1458 nanati aku buat dalam bentuk php ker js ker Top .ok aku jawap soalan 6 kita solat jumaat pada tiaptiap minggu dalam setahun ada 52 minggu.

Master your semester with Scribd & The New York Times

Special offer for students: Only $4.99/month.

Master your semester with Scribd & The New York Times

Cancel anytime.