P. 1
PANDUAN MENGARANG

PANDUAN MENGARANG

|Views: 2|Likes:
Published by Shifae Penawar
school
school

More info:

Categories:Types, School Work
Published by: Shifae Penawar on Jun 19, 2013
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

08/13/2015

pdf

text

original

Sebelum membuat sesuatu karangan , kita hendaklah memilih dan memahami tajuk atau kehendak soalan karangan itu

. Selepas itu kita fikirkanlah pula tentang : A. Pengenalan B. Isi-isi dan C. Penutup A. Pengenalan Setiap karangan mestilah mempunyai pembukaan atau pengenalan. Dalam pengenalan kita hendaklah memperkenalkan sesuatu perkara atau tajuk yang mungkin pembaca tidak tahu atau faham. Kita hendaklah menarik perhatiannya supaya ingin membaca karangan itu. Pengenalan ini dibuat secara ringkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yang menarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Oleh itu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripada kesalahan tatabahasa atau ejaan. B. Isi Isi hendaklah mengikut kehendak tajuk karangan itu. Karangan perlu mempunyai empat isi. Isi yang lebih tidak

Catatkan setiap isi sebelum menulis. Isi yang utama didahulukan. Isi-isi itu dipecahkan dalam perenggan-perenggan. makalah-makalah. bukubuku cerita. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak. Isi hendaklah disusun dengan teratur dan berkait di antara satu dengan lain. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjang daripada perenggan yang lain. Isi karangan hendaklah asli tidak ditiru bulatbulat dari karangan lain. . Jangan campur adukkan isi. rencana-rencana. Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. mendengar sesuatu. kita hendaklah banyak membaca surat khabar. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yang sama. Ini kerana sesuatu isi utama yang ingin ditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yang lain. majalah-majalah. menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri.mengapa tetapi mungkin menyebabkan kekurangan masa. satu perenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Sebaik-baiknya satu isi. Elakkan menyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. Tiap-tiap perenggan tidak semesti sama panjangnya.

Antara lima pertanyaan paling utama dan popular ialah: • • • • • • Apa? Siapa? Bila? Mengapa? Di mana? Bagaimana? C. Oleh itu penutup juga adalah penting dalam tiap-tiap karangan . Penutuplah yang menjadi kesimpulan / rumusan atau akhiran sesuatu karangan. surat khabar. Penutup Kalau pengenalan dapat mempengaruhi atau menarik minat pembaca untuk mengikuti karangan tersebut maka penutupnya juga hendaklah memberi suatu kepuasan kepada pembaca. ensiklopedia atau kamus bagi fakta.Panduan mencari isi-isi berdasarkan peta minda: Cara terbaik mencari isi adalah dengan menggunakan kaedah membuat peta minda. Elakkan menamatkan karangan secara mengejut atau tergantung. Dalam penutup digambarkan juga pendapat kita dengan ringkas tentang sesuatu perbincangan atau tajuk. majalah. Kemukakan pertanyaan kepada diri anda dan fikirkan jawapannya sama ada menerusi logik akal atau berdasarkan bahan rujukan seperti buku.

berapakah liter kadar racun yang diperlukan untuk matikan tumbuh-tumbuhan di dunia ini dan apabila . sekiranya di ambil perjalanan manusia biasa yang sihat dan berumur dalam lingkungan 30 tahun. berapakah luas yang di perlukan untuk tempatkan pokok-pokok tersebut?. maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut.1)Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir. berapakah panjang sebenar ular tersebut? 3)Diketahui akan betapa bisanya siksa dari serangga di akhirat yang mana sekiranya satu titik bisa tumpah ke bumi. maka semua tumbuh-tumbuhan akan mati. maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?. Dan seandainya selepas solat kita ucapkan sebanyak 33 kali zikir. 2) Dalam kubur akan di lepaskan ular yang besar dan panjangnya sebulan perjalanan untuk azab manusia yang tidak bersolat.

(Hint: satu lailatul qadar bersamaan seribu bulan. 500 tahun mendaki. 500 tahun mendatar. sekiranya pada tahun lompat ali bersolat berjemaah hanya pada hari jummat dan hari raya.) 6) Solat berjemaah di gandakan 27 kali daripada solat di rumah. dan 500 tahun menurun. batu dari atas neraka telah jatuh dan bertemu dasarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW. berapakali lallatul qadarkah yang diperlukan untuk melintas titian sirat ini. 4) Di katakan pada zaman Nabi Adam a.s. berapakah pahala solat berjemaah Ali.di bandingkan dengan racun bisa tadi. berapakah nisbah ketumpatan perbandingan racun tersebut?. (soalan bonus) . sekiranya ummat bani Israel enggan masuk shurga dengan rahmat tapi ingin masuk shurga dengan amalannya. berapakah kedalaman neraka yang sebenar? 5) Panjang titian sirat adalah 1500 tahun perjalanan..

.Bagi setiap soalan yang dijawab dengan betul akan mendapat 10 markah..PANDUAN MENGARANG / Sang Kuriang mengambil ujian percubaan untuk menjadi anak murid Panglima Tok MENULIS Rashid...Sang Kuriang menjawab 36 soalan sahaja dan mendapat 270 markah..Kalau tak jawap tak dapatlah markah atau 0 markah...Jumlah soalan yang perlu dijawab Sang Kuriang adalah sebanyak 40 soalan...manakala jawapan yang salah pula akan ditolak 5 markah...Tetapi markah akhir dikira berdasarkan jumlah soalan yang dijawap sahaja.berapakah soalan yang Sang Kuriang salah jawab? .....

jadi kiraan aku ni ikut masihi.ok aku jawap soalan 6 kita solat jumaat pada tiaptiap minggu dalam setahun ada 52 minggu. masihi laa hijrah tak tahu.oleh itu 1) Solat berjemaah = 27 2) 1 tahun masihi = 52 minggu jadi 27 x 52 = 1404 pahala hari raya dalam islam cuma 2 kali sahaja jadi 27 x 2 = 54 pahala jadi jumlah semuanya = 1404 + 54 = 1458 pahala tapi soalan nak tahun lompat. tu pun pada bulan febuari jadi jumlah sebenar yang Ali dapat = 1458 nanati aku buat dalam bentuk php ker js ker Top . rasanya takde kesan apa-apa pun cuma tambah sehari aje kan.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->