DISEDIAKAN OLEH : NORLYANA BT SAKARUDI SITI NUR AMALINA BT MOHAMED NOR 3PISMP(PBM

)

CERITA ANJING DENGAN BAYANGBAYANG .

Anjing itu pun berlari dan terus berlari sehinggalah ia sampai di sebuah sungai di hujung kampung. . Cepat-cepat anjing tersebut menggonggong tulang itu dan ia pun berlari dengan sekuat hatinya agar tidak ada sesiapa yang melihatnya. tiba-tiba ia telah terjumpa seketul tulang.Pada suatu hari. sedang anjing itu berjalan-jalan di satu kawasan kampung. Hatinya sangat gembira tidak terkata kerana hari itu merupakan rezekinya yang tidak disangka-sangka.

Perlahan-lahan ia berjalan di tepi titi tersebut dan kelihatan ada seekor anjing lain yang sedang menggonggong tulang sepertinya.Anjing tersebut terpaksa melalui sebatang titi untuk meneruskan perjalanannya agar dia boleh memakan tulang itu dengan tidak ada sesiapa yang akan mengganggunya. . Sambil ia melalui titi tersebut. dia terasa seperti ada anjing lain yang sedang mengikutinya. Ia melalui titi tersebut dengan penuh berhati-hati agar tulang itu tidak jatuh ke dalam sungai itu.

Dengan salakannya itu ia mengharapkan agar anjing yang berada di dalam sungai itu lari kerana takut dan meninggalkan tulang yang sedang digonggongnya. Dia terus menyalak sambil menunjukkan taringnya yang tajam untuk menakutkan anjing yang ada di dalam sungai itu. . maka dia akan mempunyai satu lagi tulang yang menjadikannya ada dua ketul tulang.Tiba-tiba timbul perasaan tamak di dalam hatinya. Maka ia pun berfikir jika dia dapat mengambil tulang yang digonggong oleh anjing di dalam sungai itu.

Terkebil-kebil matanya melihat tulangnya yang telah hilang dari penglihatannya dan tenggelam tidak kelihatan lagi. Alangkah kasihannya anjing itu.Apatah lagi. tiba-tiba tulang yang digonggongnya pun terus jatuh ke dalam sungai. tersebut kerana dia tidak dapat merasai kenikmatan tulang yang baru sahaja diperoleh pada hari .

Berikan pendapat dan idea anda mengenai cerita anjing dengan bayang-bayang? .

apakah sikap yang tidak boleh diterapkan dalam diri berdasarkan cerita ini? . Mengapakan anjing itu menyalak kearah anjing yang di dalam sungai?  Apakah yang terjadi kepada anjing itu selepas dia menyalak ke arah anjing yang di dalam sungai?  Apakah pengajaran yang dapat dijadikan teladan melalui cerita ini?  Pada pendapat anda.

JUMPA LAGI………. .