BUDAYA KERJA CEMERLANG SMK RAJA MUDA

MOHD ASZHAR BIN MUHAMAD SANI

KANDUNGAN
 

MOTIVASI KERJA DAN SIKAP CARA MENGURUS KETUA „BOSS‟ DENGAN BAIK PERHUBUNGAN INTERPERSONEL

DIMENSI PERSONAL KUALITI
SIKAP DIRI YANG POSITIF
HUBUNGAN DENGAN KETUA HUBUNGAN DENGAN RAKAN SEJAWAT
BUDAYA KERJA CEMERLANG

  Kerja-kerja yang halal dari syariat islam Niat yang ikhlas untuk melaksanakan (Sabda Rasullah s.w – Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat)    Kesungguhan (iltizam) dan kemampuan Menurut ketetapan syarak (jujur & amanah) Wajib menunaikan ibadah-ibadah khusus (seperti Sembahyang.Yusof Al-Qardhawi dalam huraiannya mengenai kerja sebagai ibadah telah menghuraikan 5 syarat yang wajib dipatuhi untuk melayakkan kerja kita sebagai ibadah.puasa dan sebagainya) .Dr.a.

KONSEP PEKERJAAN     KERJA ITU IBADAH YANG MEMBERI GANJARAN KERJA ITU AMANAH YANG MEMBERI KEMULIAAN KEBERKATAN DALAM PEKERJAAN YANG MEMBERI KETENANGAN KERJA ITU TANGGUNGJAWAB BUKAN BEBANAN .

TAHU TAK TAHU TAHU 4 3 (TUMPANG MAKAN) (PEMELIHARA) TAK TAHU TAK MAHU TAHU TAK MAHU 2 (PELAJAR) TAK TAHU MAHU 1 (BINTANG) TAHU MAHU .

BINTANG (MAHU & TAHU)       TAHU MELAKSANAKAN TUGASNYA MAHU MELAKSANAKAN TUGASNYA MEMAHAMI STANDARD CEMERLANG BERUSAHA KE ARAH CEMERLANG KOMITMEN & ILTIZAM TINGGI MENINGKATKAN KEMAHIRAN DAN KEPAKARAN .

DORONGAN DAN BIMBINGAN .PELAJAR (MAHU TETAPI TAK TAHU)      SIKAP POSITIF MENERIMA KRITIKAN. CEMUHAN SENTIASA BERUSAHA BERTANYA & MERUJUK PERLUKAN MOTIVASI.

PEMELIHARA (TAK MAHU TETAPI TAHU)       KECEWA DAN TAK PUAS HATI KOMITMEN RENDAH PATUH ARAHAN TAHAP MINIMA TIADA INISIATIF TIDAK AKTIF & TIDAK PROAKTIF PERLUKAN MOTIVASI DAN DORONGAN YANG TINGGI .

TUMPANG MAKAN (TAK MAHU & TAK TAHU)         CURI TULANG KURANG BERDISIPLIN SUKA MENGHABISKAN MASA SUKA MELAWAN PEMALAS KERJA SAMBIL LEWA TIDAK CEKAP PENGHASUT .

Kenal pasti matlamat anda melalui perancangan harian dan bulanan. Persembahkan hasil kerja yang terbaik berdasar kemampuan anda. Kenali dan ikuti perkembangan terkini bidang tugas anda.MOTIVASI KERJA DAN SIKAP   Gembira dan puas dengan kerja anda.     . Melakukan „check list‟ tugas harian agar perancangan anda terlaksana. Menetapkan standart pencapaian kerja yang spesifik dan mencabar berdasar jangkaan dan kehendak.

Mewujudkan sistem fail yang lebih tersusun dan dilabel dengan sempurna.. Mencatat apa juga maklumat atau idea penting (note book). Melakukan proses semakan terakhir sebelum tugasan dihantar agar tiada kesalahan.  Ketahui secara jelas tugasan dan harapan yang dikehendaki oleh Ketua Jabatan. Memperbaiki kemahiran lisan (komunikasi-PAC) dan tulisan anda.     .Motivasi Kerja….

berkongsi idea dengan rakan lain.   Bertindak secara berkumpulan. Muhasabah diri – adakah saya melaksanakan perkara yang betul / dengan betul dan bagaimana untuk membuat penambahbaikan. (Continuous Improvement)  .  Melaksanakan tugas yang mencabar sewaktu anda bertenaga dan segar. Fokus kepada keputusan bukan aktiviti (Achievement by result).Motivasi Kerja…….

Pergaulan meluas 5. Mendapatkan peluang Pekerja Biasa Mencari jalan mudah 2. Kerja lebih masa 3. Pergaulan terhad Kegagalan sebagai masalah Terlalu lama dalam satu bidang kerja. Berdamping sama kategori . Selesaikan tugas melebihi keperluan 4. Kehadirannya dirasai dan dilihat dalam organisasi 7. Kegagalan sebagai cabaran 6.PERBANDINGAN DUA KATEGORI PEKERJA DALAM ORGANISASI Pekerja Berpencapaian 1. Mampu membina network Rigid tentang waktu Memenuhi kehendak tugas.

TANDA EMOSI KURANG STABIL          Perasaan mudah tersinggung Tidak boleh tumpukan perhatian Rasa penat walaupun pada waktu pagi Mempunyai tenaga yang luar biasa Tidak boleh membuat keputusan Kesukaran untuk tidur Rasa bosan dalam kehidupan Selera makan berubah Sukar mempelajari sesuatu .

KETUA DAN ANDA  Kebanyakan kerjaya akan musnah melalui perhubungan dengan Ketua yang lemah berbanding kurang kecekapan dalam pekerjaan.US Consulting Firm) Bekerja untuk mencapai hasil atau keputusan yang terbaik kepada diri.  . Bob Mezoff (President ODT. manipulasi politik atau memusnahkan diri dan orang lain untuk mencapai matlamat peribadi. Ketua dan organisasi tanpa menggunakan kaedah seperti mengampu.

. SETIA .Hasil kerja dan sikap yang dikehendaki. KENALI BOSS ANDA . . 2. 3.CARA MENGURUS KETUA „BOSS‟ DENGAN BAIK 1. .Kerja lebih masa dan batal cuti (tugas penting) 4.Menjaga kerahsiaan maklumat yang diberi oleh Ketua. . . KENALPASTI JANGKAAN/HARAPAN KETUA PADA ANDA.Kenalpasti kesukaan dan gaya pengurusannya.Menepati janji dan menyiapkan kerja („dateline‟).Kesetiaan akan mewujudkan kepercayaan. BOLEH DIPERCAYAI .Elak perkara yang tidak disukai.

SENTIASA MEMAKLUMKAN KETUA ANDA . 6.Menjadi penyelesai dan bukan penyebab masalah. . .Membantu meningkatkan kredibiliti Ketua. 8. .Menjadi „penasihat‟ perkara dalam bidang anda. 7.Sukarela melaksanakan tugas yang mencabar.Membantu Ketua melaksanakan matlamat Jabatan. MEMBERIKAN PENYELESAIAN BUKAN MASALAH .Memaklumkan Ketua dengan maklumat terkini. MEMBANTU KETUA UNTUK BERJAYA .Melaksanakan tugas walaupun tidak diarah. MEMPERLIHATKAN DAYA INISIATIF .Sambungan… 5. .

MEMPERLIHATKAN KOMITMENT UNTUK MEMPERBAIKI DIRI(CONTINUOUS IMPROVEMENT) . MENGEKALKAN KEJUJURAN DAN KETERBUKAAN DALAM BERKOMUNIKASI. MEMUJI BOSS YANG MEMPERLIHATKAN KECEMERLANGAN . JANGAN MEMALUKAN ATAU KONFRON BOSS ANDA DI KHALAYAK RAMAI . .Elak kesilapan yang sama berulang dan segera mengambil tindakan pembaikan jika berlaku. 10. . 12.Jangan membuka aib Ketua kepada orang lain.Sambungan… 9. 11.Beri sokongan atau pujian secara ikhlas dan jujur.Tidak mengamalkan konsep „mengampu‟.

12.Elakkan konfrontasi dengan Ketua. .Menggunakan nada dan intonasi suara yang sesuai untuk menyatakan rasa tidak setuju anda. MENGEKALKAN RASA HORMAT PADA KETUA DAN MENJAGA MARUAHNYA. menerima arahannya dan ketawa jika dia membuat lawak. . . . MELUAHKAN RASA TIDAK SETUJU DENGAN CARA YANG BAIK. MEMASTIKAN INTERAKSI DENGAN BOSS ADALAH BAIK. 11.Mengetahui situasi dan suasana ketika berkomunikasi.Mendengar jika Ketua bercakap. .Sambungan… 13.

 SEMANGAT KEKITAAN (ESPRIT DE CORP) .MEMBENTUK PERIBADI POSITIF DI TEMPAT KERJA  PERAWAKAN KEMAS Fizikal Kemas – Berkebolehan & efisyen Tidak Kemas – Tidak prihatin & bertanggungjawab serta imej institusi akan terjejas.  BERTANGGUNGJAWAB Menjaga nama organisasi & memikul amanah.  MEMBERIKAN SENYUMAN Kesan Mempunyai keyakinan diri. Lebih ceria walaupun keadaan tertekan. Boleh mengawal situasi. Suasana tempat kerja lebih kondusif.

Gunakan nama apabila bercakap. Beri penghargaan atau ucapan terima kasih.CARA MENINGKATKAN HUBUNGAN BAIK        Sentiasa tersenyum. . Awasi kebersihan dan tingkah laku diri. Nada suara yang sesuai. Berpandangan baik. Memberi ucap selamat atau salam.

.SENYUM ITU SATU SEDEKAH Senyum Seindah Suria Yang Membawa Cahaya Senyumlah Dari Hati Duniamu Berseri Senyum Umpama Titian Dalam Kehidupan Kau Tersenyum Ku Tersenyum Kemesraan Menguntum Senyum Kepada Semua Senyumanmu Amatlah Berharga Senyum Membahagiakan Dengan Senyuman Terjalinlah Ikatan.

 KONSISTEN Tingkah laku konsisten-jangan kerap berubah. Menyelesaikan tugas yang diberi awal dan pakar dalam kerja tertentu.  IKHLAS Membantu atau bekerja jangan mengharapkan sesuatu.  TUNJUKKAN KEPAKARAN. Jika tidak tahu maka mengaku dan belajar memperbaiki.5 CARA MENDAPAT KEPERCAYAAN ORANG LAIN  BERTERUS TERANG. .  SUKARELA MEMBERIKAN PERTOLONGAN Memberi bantuan tanpa diminta.

.

BERSANGKA-SANGKA           Manusia hari ini suka bersangka-sangka Ada sangkaan BAIK …Ada sangkaan BURUK … Orang BERIBADAH disangka RIAK Orang yang BERKERETA BARU disangka menunjuk Orang yang BERKERETA BURUK disangka ZUHUD (HINA) Orang MAKAN BANYAK disangka PELAHAP Orang MAKAN SIKIT disangka DIET Orang BAIK disangka BURUK Orang BURUK disangka BAIK Orang SENYUM disangka MENGEJEK .

Mana tahu yang SENYUM itu kerana BERSEDEKAH. Mana tahu yang MASAM itu kerana mengenangkan DOSA.• Orang BERMUZAKARAH disangka Mengumpat •Orang DIAM disangka MENYENDIRI •Orang NAMPAK CERIA disangka PAKAI SUSUK Mana tahu yang DIAM itu kerana BERZIKIR kepada Allah. Mana tahu yang MENAWAN itu kerana BERSIH HATI dan MINDANYA Mana tahu yang CERIA itu kerana CERGAS CERDASNYA JAUHI SIKAP SUKA BERSANGKA-SANGKA KERANA IA BAKAL MEMUSNAHKAN UKHWAH .

KEUTAMAAN PERGAULAN DAN PERSAUDARAAN  Islam mengutamakan pergaulan dan persaudaraan melibatkan kemurnian budi pekerti melahirkan sikap saling cinta mencintai. bersatu padu antara satu sama lain. . hasad dengki yang membuahkan permusuhan. Islam tidak berkehendakan perpecahan dengan kejelekan budi pekerti yang memimpin ke arah benci membenci.

 . manakala engkau sedang berada di dalam lapisan bumi.” Muhammad bin Yusuf al-Ishfahani pula berkata: Siapakah yang kiranya dapat disamakan dengan seorang sahabat yang soleh? Keluargamu membahagi-bahagikan harta peninggalanmu dan mereka mengkecap kenikmatan dari harta benda yang kamu wariskan kepada mereka.HAK MENDOAKAN SAHABAT. amat merasa bimbang keadaan yang kamu hadapi. Padahal sahabat yang soleh itu duduk seorang diri berdukacita kerana kepergianmu. aku sebutkan nama mereka satu-satu. dan apa yang akan terjadi kepada kamu.  “ Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya.”  Dalam sebuah Hadis ada dinyatakan: Abu Darda berkata: Aku sentiasa mendoakan untuk 70 orang dari sahabatku ketika aku dalam keadaan sujud terhadap Allah. dia mengangkat tangan mendoakan kamu di tengah malam. maka Malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga.

Said Hawwa (1998) MENSUCIKAN JIWA konsep Tazkiyatun Nafs. Reasoner & Ranjit Singh Malhi (2000) ENHANCING PERSONEL QUALITY. Indonesia. Robert W. Singapura : Pustaka Nasional. Kuala Lumpur : Cetak Rapi. London : Routledge. Syaikh Muhammad Jamaluddin Al Qasimi (1993) BIMBINGAN MUKMININ IMAM AL GHAZALI. David C. Edward (1999) MOTIVATION AND EMOTION.RUJUKAN      Andrian Furham (1992) PERSONALITY AT WORK. . London : Sage Publication.

SEKIAN TERIMA KASIH „BARANG SIAPA YANG INGIN HIDUPNYA SELAMAT DAN BAHAGIA DI DUNIA DAN AKHIRAT MAKA WAJIBLAH DENGAN ILMU‟ HADITH RIWAYAT MUSLIM .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful