pepatah melayu alaf baru untuk release tensen semata-mata...) 1.

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta pun boleh diundur, terlajak kapal terbang tiada gear reverse. 2. Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain. 3. Sudahlah jatuh ditimpa pula tangga lepas tu tercium pulak tahi ayam. 4. Alang-alang mandi biar guna syampoo. 5. Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan hutang.(tulah... lain kali jangan suruh suami beli gelang secara hutang) 6. Sebab mulut santan binasa sebab mulut juga... pulut pun habis. 7. Biar putih tulang jangan kuning gigi.(gosok jangan tak gosok) 8. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang kecuali kalau ada beruk atas pokok tu. 9. Malang tak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tak berbunyi. 10. Biar mati bini jangan mati anak.(boleh kahwin lagi...) 12. Makan hati berulamkan jantung, paru-paru masak kicap, tali perut goreng pedas, ginjal masak merah, tiup-follopio masak lemak cili api. 13. Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai kepangkal ketiak. 14. Biar korek hidung jangan korek tabung. 15. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian lama-lama jadi letih. 16. Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri kahwin lagi satu. 17. Kalau padi katakan padi, tidak aku ternantinanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi..... boleh blah.... lah.... 18. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap. 19. Kera dihutan disusukan anak dirumah mati kelaparan.(itu... mesti ibu kera, sebab tu dia susukan anak dia) 20. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat kena saman. 21. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macamtu lebih baik tak

Kalau ada jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti... tapi kalau tak kejar pun gunung tu takkan lari jugak.. 30. manusia berpegang gunakan tanganlah. belilah kail yang panjang sikit. Biar lambat asalkan perlahan. 25. Pinggan tak retak nasi tak dingin. 24.. Kajang Pak Malau Kajang berlipat. Rambut sama hitam..payah hujan. Bunga tahi ayam bukannya sekuntum. hilang report-lah polis. kutu lain-lain. 29... 35. Berapa berat mata memandang. hendak dipegang tak dapat tembak ajelah.. Kalau kail panjang sejengkal. Pecah kaca pecah gelas... 38. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi bulu tangkis badminton. kalau orang tak hendak tandanya kita tak lawa.. kalau dah pecah tu tak reti-reti nak buang. 23.. bolehlah kita kahwin lari. 40.. boleh hamba menumpang mandi. Ditelan mati mak diluah tak keluar-keluar.. Kerbau berpegang pada tali. 43. 28.. 31... Patah tumbuh. buat rumah jauh-jauh sikit dari pantai.. Air dicincang takkan putus tapi kalau daging dicincang tandanya ada kenduri kahwin. 42. kalau ada umur yang panjang.. Kalau takut dilambung ombak janganlah berumah ditepi pantai. buang ajelah beli jarum yang baru.. 36. pelempang ajelah. Kalau tiada rotan. Kajang hamba makan satey Kajang lagi best. 34. 41... .. Ducth-Lady dapat nama. 37. berat lagi ahli sukan yang masuk acara angkat berat. Kalau ada sumur diladang..(kat kepala masing-masing lah) 32. Takkan lari gunung dikejar..(nak tak?) 39. 22. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya tak masuk Sukan Olimpak jugak. Jinak-jinak siburung merpati. Habis madu sepah tu jangan dibuang merata-rata. 33. Susu punya lembu... 26. 27.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful