Perkahwinan campur bukan janggal di kalangan masyarakat hari ini.

Secara umumnya, masyarakat dapat menerima hakikat kahwin campur dapat memperkaya budaya dalam masyarakat serta mengukuhkan hubungan antara kaum. Perkahwinan campur adalah banyak kebaikan dalam pelbagai aspek. Aspek-aspek adalah negara kita akan kemajukan, kerana anak-anak perkahwinan campur akan beredar lebih dari orang lain. Perkahwinan campur juga boleh mempelajari teknik-teknik masak dalam pelbagai budaya yang berbeza. Perkahwinan campur boleh meningkatkan populasi kami dan mempromosikan pembangunan ekonomi kebangsaan. Tersebar luas berdarah campuran kemungkinan akan mengurangkan mendapatkan penyakit.

Perkahwinan campur akan berlakukan kesatuan dan harmoni antara koeksistensi etnik dan perang antar-etnik akan berkurang. Pemerintahan yang sebelum suka guna cara perkahwinan campur untuk mencapai keamanan dan keseimbangan antara kedua-dua negara. Perkahwinan campur juga boleh menbawa peluang dalam perniagaan. Perniaga akan lebih berasa menyakinan orang itu.

Menurut Nor Afzan Mohamad Yusof, berbagai keluarga ini ialah apabila mereka tidak perlu ‘berebut’ balik kampung kerana Hari Raya pasti diraikan di rumah ibu mentua dan Tahun Baru Cina di sebelah keluarganya sendiri. Perayaan berganda dirasakan apabila setiap kali sambutan perayaan mereka menyediakan baju yang lebih banyak selain anak mendapat duit raya dan angpau.

Pendedahan terhadap dua budaya menjadikan Aisyah seorang pekerja yang lebih baik dengan rakan kerja dan individu lain, kerana dapat memahami kebudayaan dan agama mereka. Selain menikmati hidangan cita rasa Melayu dan Cina, anak mereka khususnya terdedah dengan sekurang-kurangnya tiga bahasa, iaitu bahasa Melayu, Cina dan Inggeris.

Lebih seimbang dalam diet harian. Sebagai contoh masakan Melayu yang pedas seperti kari dapat diseimbangkan dengan pengambilan teh herba Cina untuk mengurangkan rasa panas berkenaan. Disebut di atas adalah beberapa kebaikan tentang perkahwinan campur dalam pelbagai aspek.

Menurut Mohd Faiz Bin Redwan dalam berbagai-bagai bangsa dan puak untuk manusia itu saling bekenal-kenalan di antara satu sama lain. Semua manusia sama sahaja, sikap dan penghayatan terhadap ajaran agama lain itulah yang menyebabkan kita dapat hidup dengan aman dan bahagia.

Selain itu. Secara itu. kaum keluarga dan kerabat kita semakin besar. perkahwinan campur juga boleh menbawa banyak manfaat. Namunnya. keluarga yang berfikir akan lebih terbuka. kita dapat berdakwah kepada keluarganya agar dapat menerima agama lain sebagai cara hidup yang paling baik sekali dan kalau kita dapat anak. anak mereka akan berada komunikasi yang baik dengan ibu bapa. kita dapat menguasai bahasanya. Sebagai keluarga itu yang berfikir terbuka. mempelajari budayanya. Anak-anak akan suka berbual dan berkongsi fikiran dengan ibu bapanya. anak-anak mereka akan lebih berani memberitahu hak yang berlaku di sekolahnya. . anak yang tersebut mewarisi gens kedua-dua bangsa merupanya menjadi bangsa yang cantik. Contohnya.Di antara kebaikan perkahwinan campur ini ialah kita dapat mengeratkan hubungan silaturrahim dengan kelurga lain berbangsa asing . rakyat di negara kita juga akan menjadi semakin cerdik dan pandai. Jenayah-jenayah di negara kita akan semakin kurang dan negara kita akan menjadi sebuah negara yang kemakmuran.