P. 1
KISAH SEORANG ANAK

KISAH SEORANG ANAK

|Views: 283|Likes:
Published by onemahmud

More info:

Published by: onemahmud on Jun 16, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/24/2010

pdf

text

original

Mak…….. Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.

Dah hampir sepuluh tahun mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kita kan sejuk syahdu masih terasa lagi ini.... Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kita dewasa.… dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni..... mak macam dan sedia..... Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..... Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu..... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan..... mak tak pernah buat begitu..... lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam..... kengkadang siaran indonesia... mak terus tekun menganyam... Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan.. lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2.... lepas itu mak jemur karpet-karpet. .. lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong.. rupanya kat situ jenazah mak diletakkan.. paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalam gulung tikar..... masa tu mak perasan takk..?? kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...kita kata mak ni memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak saja... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut..... bila malam tu kita sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pergi hospital.... . dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... . tapi kita berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja.. Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil... tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.... mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... . Mak..... amponkan kami semua... kami nak mak sihat... kami sayang mak... kami tak mahu mak sakit... kami terpaksa juga hantar mak ke hospital.... ampon kan kami ye mak.... Mak..... Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kita... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak beli kereta.... Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt.. kita jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kita sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.. ... Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar kelinn naik motor..... Punya lah kita takut...kita warning kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak..... Bila balik sahaja kampong....kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj..... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya Kenapa...?

Selamba saja kita jawab terlangar pokok bunga..... Mak....tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kita menipu mak kan...ampon kan kita.... Mak..... Jam 4.30 pagi 19/08/1999 Bila tiba saja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih..... mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital... Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn Mak tau tak.... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin kelam..... airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela... Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga. di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini..... Sepanjang apa! rjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ... terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn. ... Mak..... kita masih ingat lagi... kita baca AlQuran kat tepi mak temankan mak... Jam 11.00 pagi mak di mandi kan.... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi.... Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak..... kita gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita..... Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat begitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata begitu... lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak.... Mak.....

Sampai takat ini surat ni kita tulis..... kita nangis ni..... Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00 pagi.... tak ada orang yang bangun lagi..... kita dengar nasyid tajuk "anak soleh" kita sedih...kita rindu kat mak..! Takpa lah.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kita baca yassin untuk mak... mak tunggu ya...! Mak.. Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir.... Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja... Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak... kita rasa sejukkkk sangat dahi makk..... kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya.... kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kita tak boleh tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak.... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik.. badan akak terasa panas... makk...anak mak yang seorang tu demam.... Mak tauu...cuma akak seorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. . Mak..... Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan. entah Kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak lepas itu apa lagi... semakin kita tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung... Mak tauu...kita cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... kita rasa nak telefon mak...

nak cakap dengan mak.... anak mak yang ni dah tak betul kan..???? Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong... kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi. Puas lah kakak memujuk kita... Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini saja mak yang susah kat sana.." Dan akhirnya akak juga nangis..... Agaknya mak nampak adegan tu... sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah dari anak2 nya... Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat.... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah alfatihah kita berikan..... Mak.... cukup lah sampai sini dulu.... kawan kita dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... selalunya, kita yang bawak mak naik motor kan... kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak... esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula2 kita tak tau nak hantar mana surat ini... lepas itu kawan kita bagitahu...simpan saja buat kenangan.. kita cuma tau alamat ni aje... tak mengapa ye mak...kita kasi orang lain baca... kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu. akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kita... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti.. sampai kita boleh rasa naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang... Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas.. Sekian terimakasih. Yang Benar

~Anak mak yang dah tak degil Pesanan: • Hargailah kewujudan mak kita • Hargailah segala pengorbananan mak • Berbaktilah selagi mereka masih hidup dan jangan sesekali membantah segala suruhannya yang baik • Merendahkan suara ketika berbicara • Ingatlah kita hanya ada satu ibu dan satu bapa saja dalam dunia ini..dan sekiranya Allah menjemput salah seorang atau kedua-duanya, kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka sehinggalah hari kebangkitan nanti. • Doa anak yang soleh sahaja yang dapat meringankan beban seksa ibu dan bapa kita.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->