KESAN-KESAN PENGGUNAAN INTERNET DAN EMAIL

KEBAIKAN Dalam era perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi yang begitu pesat, Internet merupakan saluran maklumat dan komunikasi yang digunakan secara meluas. Internet merupakan rangkaian komputer komunikasi yang terbesar di dunia. Rangkaian induk ini menggabungkan ratusan ribu sistem komputer lain. Lebuh raya maklumat antarabangsa ini tidak dimiliki sesiapa dan tidak ada pihak yang mampu mencegahnya di bawah konsep langit terbuka. Intemetjuga menawarkan kemudahan e-mel. Sesungguhnya, Internet ini mendatangkan pelbagai implikasi. Masyarakat berilmu dapat diwujudkan dengan adanya Internet. Melaluinya, ungkapan “katak di bawah tempurung” tidak timbul lagi. Pengguna komputer hanya perlu menggunakan hujung jari bagi menjengah maklumat terkini dalam semua bidang. Peristiwa yang berlaku di mana-mana sahaja dapat kita ikuti dengan serta-merta. Hal ini membolehkan kita membina satu masyarakat yang berilmu. Internet banyak membantu dunia perniagaan. Pengusaha dapat mengiklankan perkhidmatan atau barang dalam ruang siber dan mendapatpulangan daripadanya. Misalnya, kini RTM-Net mendapat 90,000 pelanggan manakala Utusan Malaysia Online memikat setengah juta pengguna. Melaluinya, pasaran global dapat dicapai secara terus. Perbankan, urus niaga saham, penerbitan, dan pengiklanan juga dijalankan melalui Internet. Urus niaga jual beli dapat dijalankan serentak dengan berbekalkan nombor kad kredit yang sah. Pelaburan antarabangsa dapat berkembang pesat. Para pelabur, baik dalam pertukaran asing, Baham mahupun perniagaan, dapat menghubungi pihak sasarannya. E-mel pula berkesan dalam komunikasi pelbagai hala. Kemajuan ini telah mendekatkan hubungan sesama negara dan manusia. Penggunaan teknologi digital optik fiber menggantikan filem dan video. E-mel ibarat pejabat pos, manakala jaringan telekomunikasi berupa posmen. Surat-menyurat dan maklumat dapat dihantar ke seluruh pelosok dunia dalam sekelip mata sahaja asalkan dapat sambungan Internet. Perhubungan antara manusia telah dipermudah dan dipercepat lagi . Internet juga akan merevolusikan dunia pendidikan. Pendidikan jarak jauh dapat dijalankan. Pelajar dapat memilih kursus-kursus kesukaannya bila-bila sahaja. Pelajar juga tidak perlu menghadiri kuliah dan tinggal di kampus. Dengan menggunakan CD-rom, pemelajaran dan perolehan ilmu tidak membosankan. Latihtubi dapat dijalankan dan kelemahan pelajar mudah di betulkan. Hal ini mendatangkan kesan yang berlipatganda. Para pengajar dan pelajar juga dapat memperoleh maklumat dan dari universiti di seluruh dunia.

bergantung pada cara-cara kita memanfaatkannya atau menyalahgunakannya. Ada pula penjenayah yang menyebarkan virus tertentu melalui e-mel sehingga melumpuhkan sistem komputer. Ledakan teknologi maklumat dan komunikasi banyak mengubah kehidupan manusa. menyaring. Pihak yang tidak bertanggungjawab boleh menyalurkan maklumat yang berunsur pornografi. Ibu bapa perlu mengawasi . Internet merenggangkan hubungan sesama manusia. akan terhakis. Ketagihan Internet juga akan mengubah hidup dan peribadi seseorang. Internet juga membuka jalan kepada jenayah komputer. akan muncul amalan enau dalam belukar. Terdapat pula pihak-pihak yang menganjurkan “skim cepat kaya” diInternet untuk menipu orang. Hal ini memang membimbangkan kita. Orang yang dilanda “demam” Internet mungkin melupakan corak hidup yang perlu dilaksanakan. dan menyekat penggunaan dan pengaliran bahan negatif daripada meresapi minda kita. Orang yang mahir dalam komputer dapat menceroboh masuk ke dalam sistem komputer sesebuah syarikat menerusi laman webnya di Internet. kegilaan. Kemajuan ini membukajendela kepada kemungkinan. Pemuda pemudi kita mungkin terdedah kepada nilai yang bercanggah dengan nilai murni kita. Sudah ada banyak kes penipuan dan jenayah komputer dilaporkan dalam akhbar. Manusia mungkin memencilkan diri sematamata hendak menyelami maklumat dalam Internet yang tanpa batasannya. Akibatnya. Sebenarnya. Amalan hidup berkelompok. Oleh rtu. Mereka mempelawai pengguna Internet menyertai skim itu dengan membayar yuran penyertaan. Internet menjajakan seks dan menyebarkan fitnah Berta menjadi lebuh raya sampah dan jaringan lucah berkelas dunia. Sebaliknya. dan sebagainya melalui Internet. ajaran sesat. Adalah sukar bagi kita menghalang. Mereka juga dapat menukar atau merosakkan data di dalam komputer itu. Inilah pancaran kesannya. keruntuhan sosial mungkin berlaku.KEBURUKAN Internet bagaikan pisau tajam. Mereka akan mencuri maklumat penting untuk dijual kepada pesaing syarikat tersebut. melepaskan pucuk masing-masing. Hal ini menunjukkan Internet amat berbahaya jika disalahgunakan. Ibu bapa mengabaikan anak-anaknya. Mereka mahir memecahkan kod sekuriti komputer untuk memasuki sistem komputer itu. dan juga dapat membunuh. bagai aur dengan tebing. dan malapetaka baru. propaganda. Mereka akan mengabaikan produktiviti kerja. Kita tidak perlu berganjak dari kerusi untuk mengikuti perkembangan antarabangsa. skim sedemikian tidak selamat dan orang yang menyertai skim tersebut kehilangan yuran penyertaan mereka. Pisau dapat mengukir sesuatu yang indah.

anak-anak mereka ketika mereka melayari Internet. Ketahanan diri itulah yang menjamin kita tidak diracuni unsur negatif melalui Internet. .

Pentingnya teknologi itu dalam membantu kehidupan manusia. Bangku untuk komputer. Informasi yang kita punya dapat hilang atau rusak kerana adanya virus. Pembajakan ini dilakukan dengan menduplikasi atau memperbanyak isi dari program dan mendistribusikannya pada khalayak umum. Namun. namun cara ini tidak menyelesaikan masalah malah memperluas jumlah orang yang berpotensi untuk membajak. Masalah pembajakan ini telah menyebar luas dan sulit untuk dikendalikan. Setelah semua pekerjaan yang menggunakan komputer selesai. Hal ini memerlukan penyesuaian dalam beberapa hal agar tidak menyebabkan sakit.Pengaruh Komputer yang Ditimbulkan Teknologi Contributed by Mariana Last Updated Tuesday. 18 September 2007 Sebelumnya. cahaya yang dihasilkan monitor juga dapat menimbulkan sakit mata. Para pembuat komputer telah mengambil langkah dalam usaha meredam pembajakan yaitu melalui pembuatan jaringan LAN. Desain keyboard yang ada membuat pergelangan tangan kita sakit. Masalah Legal Tantangan terbesar yang dihadapi oleh industri teknologi komputer adalah pembajakan program-program komputer atau software. salah satunya adalah pengunaan dari monitor komputer. di lain sisi teknologi komputer ternyata membawa pengaruh pada sejumlah masalah dalam kehidupan. telah kita ketahui kemampuan dari teknologi primer dari komputer. dan kanker.dampak yang potensial pada masalah kesehatan adalah masalah yang ditimbulkan dari ergonomi. Lingkungan Kerja dan Komputer Teknologi komputer memberikan sejumlah impak pada kehidupan manusia dalam penggunaan atau aplikasinya. . suatu pengajaran bahwa desain tertentu pada peralatan akan membuat orang yang memakainya bekerja dengan baik. dan monitor didesain sesuai dengan desain yang ergonomis. Dan hal terakhir dari dampak teknologi adalah virus. Berikut ini merupakan penjelasan dari pengaruh teknologi komputer. keyboard. Selain monitor. Emisi dari monitor ini disebut very low frequency (VLF) dan extremely low frequency (ELF). meja.sinyal kelahiran. lebih baik kita langsung mematikan monitor. Ironisnya pembajakan ini menggunakan alat yang sama yaitu software yang biasanya digunakan untuk membuat dan menyimpan informasi. Hal ini dikarenakan gelombang magnetik yang dihasilkan keluar dari arah belakang dan sisi-sisi monitor. Monitor yang kita pakai ternyata memiliki emisi atau gas buangan berupa gelombang elektromagnetik yang dapat mempengaruhi dalam hal keguguran.

kecerdasan buatan itu berupa pengenalan suara yaitu kemampuan pada komputer yang memungkinkan komputer untuk mengenali kata-kata dan ucapan manusia. Seperti pembajakan. Dalam upaya menyelesaikan permasalahan pembajakan ini dapat menggunakan pendidikan sebagai persepsi dan pemahaman tentang memperbanyak sebuah program. banyak orang yang karena tidak ingin mengeluarkan uang banyak dan susah memutuskan untuk tidak menggugat pihak yang mencuri hak paten dan hak copy pihak tertentu. Perjanjian yang dibuat oleh pihak perusahaan software dan para pengguna kadang menggunakan bahasa yang membawa pada ketidakjelasan dan kebingungan apakah diperbolehkan menduplikasikan program tersebut atau tidak. Dengan demikian. Cara ini diperoleh dari penyimpanan sejumlah ucapan atau perintah pada proses pembuatannya. Kecerdasan komputer yang lain adalah sistem yang canggih (expert systems). Dengan kemampuan berbasis kecerdasan buatan ini. Selain itu. Oleh kerana itu. Mempunyai idedan latar belakang filosofis mengenai kepemilikan program dan hukum yang berlaku. gugatan terhadap kasus hak paten dan hak copy (copyright) juga merupakan masalah yang berkaitan dengan hukum. Bedanya. Perusahaan akan merasa hak patennya digunakan oleh pihak lain dan timbulah gugatan untuk meluruskan permasalahan. gugatan ini dilakukan setelah ada kasus pembajakan atau menyerupai program yang dimiliki perusahaan tertentu. sulit diselesaikan dan memerlukan biaya besar untuk memenangkan hak yang kita punya. Pengguna dapat memberikan perintah dalam bentuk suara dan komputer melakukan apa yang diinginkan oleh pengguna.Persoalan lain yang berhubugan dengan masalah pembajakan ini adalah bahasa yang terkandung dalam perjanjian surat izin pembuatan software. dibutuhkan sebuah perjanjian dengan menggunakan bahasa yang tidak ambigu agar dapat dimengerti oleh semua pihak. yang berisi pengetahuan-pengetahuan dan pengalaman nyata para ahli yang dapat membantu dalam meberikan sejumlah nasihat dalam pengambilan keputusan. . (1)Pertama kecerdasan buatan yang didapatkan dari teknologi komputer adalah proses bahasa yang netral yaitu kemampuan yang menyederhanakan komunikasi antara manusia dengan komputer. tapi komputer telah menyimpan sejumlah bahasa agar komputer mengerti informasi dari pengguna. Tetapi. proses gugatan terhadap hak paten ini merupakan proses yang lambat.(2) Kedua. Para pengguna tidak harus mempelajari bahasa perintah tertentu untuk membuat komputer memahami apa yang ingin disampaikan pengguna. pekerjaan kita akan mudah terselesaikan dengan sederhana. Kecerdasan Artifisial (Buatan) Teknologi komputer memberikan sumbangan besar dalam menghasilkan kecerdasan artifisial.(3) komputer juga dapat memberikan jawaban berupa suara atau ucapan yang telah diproses secara digital.

Kesimpulannya. Sedangkan beberapa yang mendukung kecerdasan ini melihat kecerdasan hanyalah alat atau cara yang tidak akan menggantikan kedudukan manusia. Berdasarkan analisa dan interpretasi informasi yang didapatkan melalui gambar ini dapat mengidentifikasi hambatan yang berpotensi membahayakan kehidupan manusia dan menghindarinya. Perkembangan dan integrasi sistem kecerdasan buatan yang telah ada menghasilkan implikasi filosofis dalam masyarakat. Menurut para pendukung kecerdasan ini merasa bahwa teknologi tidak dapat dipersalahkan walaupun banyak masalah yang timbul akibat kecerdasan buatan.(4) bentuk kecerdasan buatan yang keempat adalah computer vision yang mengubah gambar yang dihasilkan dari kamera dengan proses digital dan dianalisa oleh komputer.Kemudian. kitalah yang bertanggung jawab pada sistem kecerdasan buatan dan pengaruhnya dalam kehidupan kita. Pihak yang tidak mendukung kecerdasan buatan ini percaya bahwa kecerdasan dari mesin-mesin akan membantu menyederhanakan jutaan pekerjaan yang ada. Jika dipergunakan dengan benar maka dapat meningkatkan eksplorasi kehidupan manusia dan apa yang dibutuhkannya. . tapi di lain sisi mesinmesin tersebut akan melenyapkan kita sebagai manusia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful