Membumikan ukhwah fillah (tazkirah magrib) Oleh Ustazah Sharifah Mahiza (isteri Ustadz Hasanuddin

)

Ukhwah ada tahapannya Permulaan: ta’aruf  saling mengenal da’ie perlu bekerja bersama

Kenali sahabat-sahabat Pertengahan: Tafahum Kemuncak: Sering bantu membantu sehingga ithar (melebihkan saudara berbanding diri sendiri)

Abbas Asisi bersama sahabatnya. Sahabat: “Apa yang membuatmu bertahan?”

Abbas Asisi, “Aku bertahan kerana kasih sayangmu kepadaku, maka teruskan lah meberi kasih sayang kepadaku.”

KUNCI UTAMA MEMAHAMI UKHWAH 1. Keimanan (Surah al-Hujurat:10), (Surah al-Anfal: 1) a. Kenikmatan (Surah al-Imran: 103)  tak perlu kejar orang b. Kekuatan  “Rahsia kekuatan kamu terletak pada kekuatan ukhwah kamu!” c. Ukhwah memerlukan pengorbanan  perlukan keyakinan terhadap Allah; “Aku seperti sangkaan hamba-hambaKu” -hadith qudsi2. Hindari virus-virus ukhwah a. Berbicara dengan saudara dengan nada yang tinggi dan kasar (tapi berbeza bila orang tu memang macam tu kerana budaya masyarakat; contohnya: orang Melaka (contoh ni

Senyumlah bahagiakan saudaramu. Berfikiran negatif kepada saudara dan sukar memaafkan kesalahannya “Siapa mencari sahabatnya tanpa cacat nescaya sepanjang hidup dia tidak memiliki sahabat. Cari kelebihannya dan bukan kelemahannya! f. Bantu dan doakan mereka. Justeru itu. Tak mendengar dan menghargai pendapatnya c. setiap pahala yang didapati sepanjang perjalannya pasti akan terbias untuk saudara seperjuangannya.ustazah yang bagi) sebab dia rasa itu mesra. Mustafa Masyur. apabila berjalan di jalan dakwah ia tak akan berjalan dengan hatinya saja. Deklarasi ukhwah a. disebarkan kepada orang ramai 3. . maka itulah sedekah c. Bersalaman dengan saudara sambil menatap matanya Allah akan gugurkan segala dosa 2 saudara apabila bersalaman ibarat daun yang ditiup oleh angin kencang. bahkan dibawa bersama hati saudaranya.” d. So. kena bezakan yang kasar yang memang sengaja dengan budaya) b. “Uhibbuki fillah” b. Ucapkan. “Sesungguhnya seorang muslim itu. Memberi hadiah sederhana apa pun akan menambah cinta d. Jika ada aib/ rahsia yang diketahui.” e.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful