You are on page 1of 5

resepi black pepper sauce yg paling senang.....

As-salam...... Mmmm... disebabkan petang ni ader wat BBQ kat umah pakcik.... so, malam tadi agak sibuk gak ler menyiapkan bahan-bahan utk perap ngan sos nyer.... x mo berlagak cuma nak beri sikit ilmu di dada.... iaitu resepi black pepper sauce yg paling senang dan mudah..... serius, memang senang giler sbb ni ler sos yg selalu saya buat tiapkali ader BBQ.... hu3.... jimat masa dan kos pun x banyak mana.... dapat banyak plak tu..... Ok, kiter mulakan ngan bahan2 nyer lah yer.... utk pengetahuan korang, saya ni jenis masak x reti nak sukat2 kuantiti barang.... semua jenis agak2 jer... kecuali kuih ler yer sbb kuih ni kalau terlebih tepung, mau keras kuih tu plak..... ha3..... Bahan2 :

1. bawang besar ... saya guna cuma 4 biji je... blender....

2. sos tiram

3. kiub pati ayam - ini yg penting.... saya guna cuma 4 pcs jer....

4. sos cili.... this brand is the best.....

5. lada hitam yg telah diblender.... lada hitam ini jgn terlebih sgt sbb takut pedas... kena agak2 la yer.... blender

kicap

6. Planta ataupun Buttercup..... saya pakai buttercap jer... 7. Sedikit air 8. Sedikit tepung gandum Cara membuat nyer.....

cairkan buttercup dulu......

Setelah cair, masukkan bawang merah yg telah diblender.... masa hingga naik minyak...

kemudian, masukkan kiub pati ayam..... masak hingga kiub tersebut hancur....

selepas itu, masukkan lada hitam yg telah diblender tadi......

kemudian, masukkan sepeket cili sos, sos tiram, kicap dan sedikit air......... air kena agak2 sbb takut cair plak.....

dan seandainyer sos tadi cair, blenderkan tepung gandum + air..... kemudian masukkan ke dalam sos itu tadi..... Gaul rata... tak perlu letak garam, ajinomoto atau pun gula.....

sos telah siap dimasak.....

. Senang je kan..... Selamat Mencuba......