Asram Kyoto Daigaku, Kyoto Road, Kyoto Prefecture, Japan .

21 April 2006

Menemui adindaku Nur Arifah hanis yang diingati selalu, semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Adindaku Hanis, Apa khabar adinda sekeluarga di sana? Kakanda disini sihat-sihat sahaja. Begitulah doa dan harapan kakanda buat adinda sekeluarga di Kulaijaya. Warkah adinda telah selamat kakanda terima dua minggu lalu. Segala maksud kandungannya telah kakanda fahami. Kakanda ingin memohon berbanyak-banyak kemaafan kerana kelewatan membalas lembaran adinda kali ini. Maklumla ketika kakanda menerima warkah adinda, kakanda sedang menghadapi peperiksaan akhir semester pertama. Kini segalagalanya sudah selesai. Tampaknya adinda benar-benar berasa khuatir dengan peperiksaan SPM yang bakal adinda tempuhi. Adindaku Hanis, Adinda tidak sepatutnya mengeluh dan berputus asa dengan cepat apabila melakukan sesuatu perkara. Sebagai seorang pelajar sekolah menengah atas, Adinda harus berfikir dengan lebih matang. Apabila kita menghadapi kegagalan, tidak bermaksud kita akan gagal selamanya. Adinda mengatakan bahawa masa adinda banyak dihabiskan untuk mengulang kaji pelajaran tetapi prestasi adinda masih tidak memuaskan. Pada pendapat kakanda mungkin adinda menggunakan teknik belajar yang salah. Walau bagaimanapun, adinda tidak perlu khuatir kerana masih belum terlambat untuk berubah.

Sekurang-kurangnya adinda memperuntukkan empat jam untuk mengulang kaji pelajaran. adinda perlu merangka jadual waktu jadual harian dan jadual belajar. . contohnya didalam mata pelajaran sejarah yang memerlukan adinda mengigati tarikh dan peristiwa. Pertamanya. Jadual ini penting bagi mengelakkan adinda membuang masa dan memastikan masa adinda dapat digunakan dengan betul dan sistematik. Jadual waktu ini akan membantu adinda mempunyai masa yang mencukupi untuk mengulang kaji pelajaran dengan lebih menyeluruh dan bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan. Secara tidak langsung adinda juga dapat menyediakan nota ringakas yang lebih memudahkan adinda mengigati fakta-fakta yang rumit. Matlamat atau visi adinda itu harusla ditampalkan di kawasan adinda selalu mengulang kaji pelajaran. Hal ini perlu dielakkan dan adinda seharusnya membuat lebih banyak latihan dan mengulang kaji pelajaran secara berterusan. adinda tidak harus mengabaikan kerja sekolah yang diberi oleh guru di sekolah. Namun adinda bukan sahaja harus menyediakan sebuah jadual tetapi harus belajar untuk menepatinya juga. adinda perlu menetapkan matlamat atau visi adinda sendiri untuk menjadi motivasi yang tinggi bagi mencapai kejayaan. dengan cara ini adinda akan membaca visi adinda setiap kali mahu belajar dan seolah-olah menjadi pendorong dan pembakar semangat kepada adinda. Adindaku Hanis. Adinda juga boleh meletakkan kata-kata mutiara dan meletakkan gambar ibu bapa di tempat belajar adinda. Oleh itu adinda boleh menjadikan cita-cita adinda itu sebagai matlamat adinda. Dari pengatahuan kakanda adinda bercita-cita untuk menjadi pensyarah.kakanda ingin berkongsi serba-sedikit cara-cara untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran. Tetapi perlu diingatkn. Lebih-lebih lagi didalam mata pelajaran matamatik dan sejarah. Latihan ini akan membantu adinda menguasai sesuatu topik dan secara tidak langsung adinda akan biasa dengan jenis-jenis soalan yang akan ditanya dalam peperiksaan. Oleh itu pengurusan masa yang cekap akan memberi adinda masa yang cukup untuk membuat persediaan awal untuk menduduki pepriksaan nanti. setelah selesai mengulang kaji sesuatu topik. Adinda perlu membuat latihan bagi setiap mata pelajaran. Kakanda tahu adinda lebih suka mengulang kaji pada saat-saat akhir kerana banyak yang berpendapat belajar saat-saat akhir memudahkan lagi adinda mengingati sesuatu yang kita pelajari. Selain itu. Bukankah ada pepatah mengatakan “masa itu emas” dan “masa yang lalu tidak akan kembali”?. Prinsip itu meleset sama sekali.

Selain menelaah pelajaran secara bersendirian. Kumpulan tersebut perlula dibentuk dengan tidak melebihi lima orang. kakanda berharap adinda tidak akan berputus asa dan agar cara-cara yang kakanda kongsikan dapat membantu saudari dalam mengecapi impian adinda. Hal ini juga memudahkan adinda untuk mengingati sesuatu pelajaran yang telah diajar oleh guru. Hal ini demikian kerana apabila pembelajaran dilakukan secara perbincangan lebih mudah difahami dan banyak tajuk yang dapat dibincangkan dalam masa yang singkat. Selain itu. kaedah kumpulan belajar ini dapat mengatasi masalah cepat rasa bosan.Kakanda juga ingin mencadangkan agar adinda dapat membentuk kumpulan belajar untuk mengulang kaji pelajaran. Adinda juga akan didedahkan dengan jenis-jenis soalan dan latihan yang kerap kali akan ditanya dalam peperiksaan. Malahan. tak hendak seribu dalih. adinda boleh bertanya kepada guru kelas tuisyen. . Seperkara yang harus diingatkan semasa memilih pusat tuisyen ialah pilihlah guru yang berpengalaman dan pastikan saiz kelasnya sederhana besar. kakanda rasa mungkin sampai di sini sahaja coretan warkah kakanda kali ini. Kakanda diperantauan akan sentiasa mengirimkan doa untuk kejayaan adinda. Melalui kumpulan belajar adinda dapat bertukar-tukar pendapat dan idea mengenai sesuatu topik dengan rakan-rakan yang lain. Bak kata perpatah “malas berkayuh perahu hanyut”.“segan bertanya sesat jalan”. Adinda harus ingat bahawa hendak seribu daya. Hal ini penting supaya adinda memperoleh manfaat yang maksimum daripada menghadiri kelas tuisyen. Oleh itu. Insyallah kita akan bersua lagi di lembaran lain. adinda juga boleh mengikuti kelas tuisyen. Hal ini demikian kerana kelas tuisyen mungkin menyediakan bahan-bahan pembelajaran dan maklumat-maklumat tambahan yang mungkin tidak terdapat di sekolah. kakanda bimbang kalau-kalau matlamat mengulang kaji tidak kesampaian kerana lazimnya keinginan untuk berborak akan melebihi keinginan untuk belajar. jika adinda tidak memahami sesuatu topik yang diajar oleh guruguru di pusat tuisyen. Kakanda menyadari bahawa kita segan untuk menayakan soalan kepada guru di kelas kerana kakanda juga pernah menjadi pelajar seperti adinda. Semoga semua usaha yang dilakukan oleh adinda nanti akan membuahkan hasil yang mengembirakan. Jangan lupa untuk sampaikan salam kakanda kepada keluarga ditanah air. Kelas tuisyen sememangnya sangat berguna kerana ia mampu meningkatkan lagi pemahaman adinda mengenai sesuatu subjek yang sukar difahami. adinda perlula memilih ahli kumpulan belajar yang rajin memainkan peranan masing-masing untuk berkongsi ilmu.

Kakandamu. …………………… .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful