Hari Akhir adalah hari kiamat di mana ketika itu seluruh manusia dibangkitkan untuk dihisab dan diberi

balasan.Dinamakan hari akhir kerana tidak ada hari lagi sesudahnya. Firman Allah s.w.t: “Orang-orang yang beriman kepada adanya kehidupan akhirat tentu beriman kepadanya (Al-Quran) dan mereka selalu memelihara solat mereka” (Al-An’aam:92)

.w.Pertama:Beriman adanya ‘kebangkitan’ iaitu dihidupkannya kembabali orangorang yang sudah mati tatkala ditiupkannya sangkakala untuk kedua kalinya.Sekelian manusia bangkit menghadap Allah s.t dengan keadaan telanjang seluruh badan serta masih berkulup (tidak bersunat).

t: “Sebagaimana Kami telah memulai penciptaan pertama begitulah Kami akan mengulanginya.Itulah suatu janji yang pasti Kami tepati.w: “Pada hari kiamat seluruh manusia akan dihimpun dalam keadaan tanpa alas kaki dan masih berkulup (belum bersunat)” (Mutafaq ‘Alaih) .a.w.Sesungguhnya Kami yang akan melaksanakannya” (Al-Anbiya’:104) Sabda Rasulullah s.Firman Allah s.

Seluruh amal perbuatan setiap hamba akan dihisab dan diberi balasan. (Al-Ghosyiyah:25-26) .t: “Sesungguhnya kepada Kami-lah kembali mereka kemudian sungguh kewajipan Kami-lah menghisab mereka.Kedua: Beriman adanya hisab (perhitungan) dan jaza’ (balasan). Firman Allah s.w.

t: “Jagalah dirimu dari neraka yang dipersiapkan untuk orangorang kafir” Al-Imran:131) .Ketiga: Beriman adanya syurga dan neraka dan bahawa keduanya merupakan tempat kembali yang abadi bagi makhluk.maka mereka itulah sebaik-baik makhluk.t: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh.Syurga adalah bagi orang-orang mukmin yang bertaqwa manakala neraka adalah bagi mereka yang mengkufuri Allah dan mendurhakai para RasulNya.w. Firman Allah s.w.Balasan mereka di sisi Rabb mereka adalah syurga ‘Adn yang sekelilingnyamengalir sungai-sungai” (Al-Bayinah:7-8) Firman Allah s.

Firman Allah s. tidak dapat mengundurkannya sesaat mahupun mempercepatkannya” (Al-’Araaf:34) .Sebagai seorang muslim kita percaya dan yakin bahawasanya kematian itu adalah benar dan akan berlaku.t: “Maka apabila telah datang waktu ajal mereka.w.t.w. Firman Allah s.t: “Katakanlah:Malaikat maut yang diwakilkan untuk mencabut nyawa kamu akan mematikan kamu kemudian hanya kepada Tuhanmu akan dikembalikan: (Al-Sajadah:11) Waktu kematian tiada siapa yang tahu melainkan hanya Allah s.w.

Apabila manusia telah disemadikan di dalam kubur maka akan datanglah kepada si mayat tersebut dua malaikat iaitu malaikat Munkar dan Nakir yang akan bertanyakan beberapa soalan antaranya ialah: *Siapakah Tuhanmu? *Apakah agamamu? *Siapakah Rasulmu? *Apakah kitabmu? .

Tanda-tanda kiamat terbahagi kepada dua iaitu kecil dan besar. Sabda Rasulullah s. Tanda-tanda kecil ialah: *Penyerahan urusan-urusan kepada yang bukan ahlinya.R:Imam Al-Bukhari) *Banyak berlakunya pembunuhan di merata tempat.maka tunggulah masa kehancurannya” H. Sabda Rasulullah s. H.a.w: Jika suatu perkara diserahkan kepada yang bukan ahlinya.diturunkan kejahilan dan banyak terjadinya al-Haraj dan al-Haraj itu adalah pembunuhan.a.R:Imam Muslim) .w: “Diantara tanda-tanda kiamat diangkat ilmu.

*Munculnya Imam Mahdi *Keluarnya Dajjal *Turunnya Nabi Isa a.s *Keluarnya Yakjuj dan Makjuj *Gempa Bumi *Terbit matahari dari tempat terbenamnya *Keluarnya asap tebal *Munculnya binatang melata di bumi *Keluar api dari Yaman .

munculnya Dajjal.a.terbitnya matahari dari tempat terbenamnya.R:Muslim) .Sabda Rasulullah s.di barat di semenanjung tanah arab dan terakhirnya keluar api dari Yaman yang akan mengusir manusia ke padang Mahsyar” (H.w: “Keluarnya asap tebal.keluarnya Yakjuj dan Makjuj.berlakunya tiga gempa bumi di timur.turunnya Isa bin Maryam.munculnya binatang melata di bumi.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful