You are on page 1of 2

HUMOR DALAM PENGAJARAN

KENAPA PERLU JADI badut untuk murid2? sebenarnya buka lah humor bermakna perlu menjadi BADUT atau pelawak di dalam kelas..sayapun tidak ingin..kebanyakan guru2 menggunakan pendekatan sehala iaitu guru memberi penerangan dan murid menerima.. ramai yang sangat berpuasati sekiranya murid2 di dalam kelas SENYAP sebagai petunjuk murid sangat berminat untuk mempelajari atau mengikuti pembelajaran yang disampaikan oleh seseorang guru berkenaan.tetapi ramai murid yang merungut berkaitan kredebiliti seseorang guru kepada guru yang lain..misalnya"CIKGU TU GARANG.CIKGU NI BANYAK CAKAP,CIKGU NI BOLEHMAKAN..Dan banyak lagi..disebabkan prespektif murid2 ini bukan maknanya murid senyap menandakan pengajaran yang sangat berkesan..disinilah letaknya kepentingan HUMOR atau kecindan dalam pendidikan.. set induksi terutamanya sangat penting dalam sesuatu permulaan pengajaran (pensyarah cakap lah)..sebab dengan induksi yang baik murid akan mengoperasikan set pemikiran untuk lebih fokus terhadap pembelajaran...ADAKAH INI BENAR??ada benarnya tetapi sebagai BEKAS PETUALANG..mungkin ada tidak benarnya kenyataan berkenaan.CONTOHNYA..apabila kita menonton wayang yang pratontonnya sangat menarik..awal cerita BERAPI..best TERLAMPAU...tapi pertengahan dan penamat cerita HAMBAR...adakah ini suatu yang boleh dikatakan sebagai set induksi berjaya??fikirkan... HUMOR memang diperlukan dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi bersesuaian dengan situasi semasa,keseuaian topik humor dan perlu diambilkira sensitiviti pendengar..CONTOHNYA..seseorang guru tidak boleh menggunakan pendekatan KEPERCAYAAN/ANUTAN/BANGSA sebagai humor WALAUPUN MUNGKIN DITERIMA OLEH KEBANYAKAN ORANG YANG MENDENGAR.

humor berbentuk EJEKAN,HINAAN MENYENTUH MARUAH DAN HARGA DIRI SESEORANG adalah sangat tidak digalakkan.hal ini kerana penerimaan dan bakal penyambaian yang disampaikan boleh disalah tafsir atau disalahertikan oleh seseorang..

SEMEMANGNYA sangat sukar untuk menjadikan pengajaran dengan menghadirkan unsur humor sementelahan dengan identiti atau pembawaan sifat seseorang guru itu sememangnya SERIUS DAN menggerunkan..namun demikian ini bukanlah masalahnya..kerana sebahagian

..PENERIMAAN yang baik akan memudahkan pengajaran dan pembelajaran. adalah baik sekiranya kita menjadi seorang GURU YANG DIRINDU oleh semua murid kerana.orang masih ada yang menganggap keseriusan atau mimik muka yang"GARANG" MASIH MEMPUNYAI KELUCUAN yang boleh diterima pendengar.. .